Daniel David, după viralizarea imaginilor cu profesorul agresat de un elev pentru ca i-ar fi luat telefonul: Monitorizăm atent cazurile de violență din școli și vom introduce măsuri suplimentare acolo unde este nevoie

4.878 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a transmis că monitorizează atent cazurile de violență din școli și că vor fi introduse măsuri suplimentare acolo unde este nevoie, pe baza feedbackului primit din sistemul educațional, în urma apariției în spațiul public a imaginilor cu un profesor agresat de un elev pentru ca i-ar fi luat telefonul, într-o sală de clasă din Caransebeș, județul Caraș-Severin.

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Caraș-Severin, imaginile, distribuite intens în ultimele zile pe rețelele de socializare, nu sunt recente, ci au fost înregistrate în anul 2022, într-o unitate de învățământ din municipiul Caransebeș.

 „La momentul producerii incidentului, polițiștii nu au fost sesizați nici de către unitatea de învățământ, nici de către cadrul didactic. Situația a fost gestionată la nivelul școlii, iar elevul a fost sancționat disciplinar conform regulamentului intern”, a transmis IPJ Caraș-Severin, conform Agerpres.

În filmare se observă cum un elev, vizibil nervos pentru că profesorul i-ar fi luat telefonul, îl confruntă agresiv pe cadrul didactic, cerându-i să-i înapoieze aparatul, în timp ce mai mulți colegi asistă la scenă. Într-un moment de tensiune, elevul îl îmbrâncește și îl prinde de la spate pe profesor, după care, odată ce acesta îi returnează telefonul, îl înjură.

Polițiștii au făcut apel la responsabilitate privind distribuirea imaginilor, atrăgând atenția că răspândirea unor înregistrări scoase din context poate duce la interpretări greșite și la amplificarea tensiunilor sociale.

În contextul acestor situații, ministrul Educației, Daniel David, a transmis un apel public la respect reciproc și colaborare între elevi, profesori și părinți, subliniind că educația modernă se bazează pe o „co-creare” între acești actori, fiecare având un rol distinct, dar complementar.

„Educația modernă se construiește pe triada elev-profesor-părinte, însă co-crearea nu înseamnă că avem același rol, ci că trebuie să interacționăm eficient, în beneficiul copiilor. Deși relațiile dintre acești actori sunt în general bune, în spațiul public apar tot mai des comportamente disfuncționale. Noi trebuie să fim model pentru societate, nu invers”, a declarat ministrul.

Daniel David a amintit că Ministerul Educației a instituit măsuri concrete pentru prevenirea violenței în școli, printre care „butonul roșu” pentru sesizarea cazurilor de comportament abuziv și posibilitatea depunerii sesizărilor anonime, instrumente ce trebuie implementate la nivelul fiecărei unități de învățământ.

„Ministerul a creat cadrul legal pentru a preveni și elimina orice formă de violență sau comportament disfuncțional în școli. Vom adăuga măsuri noi acolo unde este nevoie, pe baza feedbackului primit din sistemul educațional”, a mai precizat ministrul Educației.

Redăm mesajul ministrului Educației și Cercetării în contextul unor cazuri publice de comportamente inadecvate în școli:

Educația modernă, al cărei rol este de a forma competențe relevante, se co-creează în ecosisteme educaționale complexe, unde la bază avem triada elev-profesor-părinte: aceasta funcționează într-un cadru mai general, care include autoritățile (locale/naționale) și mediul socio-economic. Dar „co-crearea” nu înseamnă că avem același rol, ci că rolurile complementare trebuie să interacționeze eficient în beneficiul copiilor și al sistemului educației. Deși, în general, relațiile între acești actori sunt bune, observ în spațiul public prea des și comportamente disfuncționale între acești actori. Știu că presiunea socială (conflicte/polarizări/exprimări și manifestări publice inadecvate/atitudini extremiste) este mare, iar aceasta influențează și școala, dar noi trebuie să fim model pentru societate, și nu invers!

Ministerul a creat contextul legal pentru a preveni și pe cât posibil elimina orice formă de violență sau comportament disfuncțional în cadrul școlii – instrumente complementar-corective recente sunt „butonul roșu” și admiterea sesizărilor anonime – și vă încurajez să implementați acest cadru în fiecare școală, astfel încât fiecare actor al educației să se simtă protejat și să vină cu încredere și plăcere în mediul educațional. Noi monitorizăm atent astfel de fenomene, iar acolo unde trebuie că adăugăm măsuri noi, o vom face cu celeritate, inclusiv pe baza feedbackului primit din partea oamenilor educației.


18 comments
  1. remediul este sa introduceți, ca materie obligatorie, în locul religiei și educației sexuale, un curs de conduita și comportament în societate, cu o tematica foarte clara, dinainte stabilit, iar nu lăsat la alegerea educatorului, invatatorului. E urgenta zero. Consultati-l pe profesorul Borțun.

  2. * Nu ar mai fura politicienii. Sa nu se inteleaga altceva. Asta ar mai lipsi, dupa ce ca nu face nimic sa mai si fure DD :).

  3. >> măsuri suplimentare acolo unde este nevoie
    Stie cineva de vreo masura introdusa de acest individ?

    Ce masuri ar putea introduce?
    – masuri de preventie – sunt multe si diverse, in functie de nevoi
    – training pentru profesori, pentru preventie, rezolvare de conflicte, competente socio-emotionale etc.
    – training aprofundat pentru unii profesori care devin specialisti in utilizarea unei metode non-punitive de preventie si rezolvare a conflictelor in scoala
    – pentru probleme cronice, de durata intervine o organizatie din afara scolii
    – modificarea curriculum pentru includerea competentelor socio-emotionale, din clasele mici
    – psiholog scolar (nu vrajeala de tip consiliere)
    – asistent social si mediator scolar

    Ah, si toate astea costa bani. Daca i-ar investi nu ar mai avea ce fura.

  4. Dacă tot monitorizează așa atent de ce apar în presă directori ai unor licee în care au fost cazuri de violență asupra profesorilor ca și experți școlari?

  5. Repet!

    Nici dacă un profesor va muri in urma unei agresiuni NU va lua nicio măsură legală de apărare a cadrelor didactice.
    (Cel mult niște mesaje lacrimogene si multă birocrație si debateri inutile postum)

    Nicio modificare legislativă semnificativă nu se va face in mod real(dreptul la educație nu poate prevala dreptul la integritate fizică si la viață ) Atât de simplu.
    Reintroducerea exmatriculării fără drept de înscriere.
    Atât de simplu.
    De ce e obligat statul să școlarizeze 12 ani un astfel de infractor?
    (Argumentele psihologice si pedagogice lacrimogene ne-au adus aici – trebuie integrat cu orice preț, nu trebuie abandonat, mai are nevoie de o șansă etc)

    E simplu dar lui David nu ii pasă.
    Nimănui nu ii pasă de fapt.

    Niciunui politruc, inspector sau angajat din Minister.

    Pt ca ei de asta au fugit din școli.

    Știu realitatea cruntă dar nu o vor recunoaște niciodată.

    Profesorii au ajuns cea mai blamată categorie socială.
    Deși au strigat, s-au revoltat, s-au opus, au protestat.
    Pt ca au vazut aprori că se va ajunge aici.

    In zadar!

    1. Păi n-a murit deja o profesoară în Prahova, acum câțiva ani, când un (fost) elev a intrat în școală și a înjunghiat-o? Și a rămas că victima e de vină, că era de serviciu și nu l-a oprit să intre.

  6. stiti de ce se intampla asa domnule ministru?
    -in mediul rural parintele sta la cafea si pe telefon sa urmareasca cand ii ajunge microbuzul scolar si il trimite pe copil la secunda afara
    -ajunge la scoala unde este intampinat cu lapte si corn
    -mai casca de 3 ori si vine masa calda la ora 12
    -intre timp bursa ca e prost sau este caz social ii intra
    -apoi pa ora 14 are remediale si ii mai vine o masa calda
    -se face ceasul 16 si ii vine microbuzul sa l lase la poarta
    -parintele este la bar ,si intra pe calculator la jocuri pana adoarme
    -elevul este invatat de acasa ,de la tv, din media ca daca profesorul tipa este bulling ,daca il face prost e denigrare,daca il atinge este hartuire si lista este lunga si mai mult de atat profesorul este mai nou dator sa dea explicatii elevului si parintelui pentru notq pusa
    -nu mai exista exmatriculare
    TOATE MASURILE AU FOST DATE IMPOTRIVA CADRELOR DIDACTICE ,SA.PUS PUMNUL IN GURA SI PICIORUL PE GAT
    PROFESORUL NU MAI ARE NICI O PUTERE
    AM AJUNS BATAIA DE JOC A TUTUROR!!!!!!!
    SI NOI INVENTAM BUTOANE ROSII SI ADRESE DE MAIL?
    IA SA FACA ACEST ZLATAR SI MAIL PENTRU PROFEOSRI SI BUTON ROSU,DAR SA LE SI CITEASCA CE II VINE DIN TERITORIU
    SA.VA FIE RUSINE,NESIMTITILOR!

  7. Impostorul Daniel David monitorizează atent umilirea profesorilor și chiar o încurajează. Profesorii au rămas singurii bugetari concediați și cu salariile tăiate. Statul cheltuie bani fără număr în tot felul de „investiții”, iar profesorii rămân cu munca neplătită.

  8. E ceva asa obișnuit și normal încât nimeni nu a reacționat. Nimeni nu a chemat poliția. Asta este viata zilnica a unui profesor de liceu:demenți,mizerie și pericol.El poate fi scapat de la Balaceanca ,dacă nu vrea sa declare,este dreptul lui sa nu spună celorlați copii și cadre didactice care lucrează cu el zi de zi ca este bolnav mintal și un element periculos.Ministrul dinaintea lui David le-a acordat acest drept fundamental în detrimentul securității tuturor.
    Dacă un elev era asa agresat venea politia și îl lua în cătușe pe profesor, elevul și părinții îl dădeau în judecata, era pus la stâlpul infamiei etc.
    Aici nimeni nu a chemat poliția,nimeni nu a făcut nimic doar a fost mustrat și mângâiat între coarne ,sa crească mai mari.Nici nu s-ar fi aflat vreodată dacă înregistrarea nu „scapa” pe internet.
    Cine e de vină?Cine le-a dat drepturi demente.

  9. Scenele aceste sunt ceva obișnuit în licee.El a avut ghinionul sa fie înregistrat și apoi distribuit.Asa se întâmplă când în școlile publice ajung golanii,bolnavii mintal etc.Nu au reacții normale pentru ca ei nu sunt normali și unii sunt periculoși pentru absolut oricine.Nu știi când face o criză de genul,poate sa fie de la orice cu oricine.De obicei și de mulți ani aceste lucruri sunt musamalizate ca să nu emoționeze publicul neștiutor și sa ii voteze în continuare pe cei care au adus în ultimul hal școlile unde se duc copii noștri. Au taiat la fonduri de nu au mai putut și au mâncat banii cu cele doua mâini și cu doua linguri.Au băgat tot în învățământul de masa la grămadă, în clase supraaglomerate și sub pretextul normalizarea au subminat ceea ce mergea bune de ani și ani de zile totul doar ca să aibă ei cum sa taie fonduri de la învățământ sa ii ducă în alta parte ,în buzunarul lui X sau y.
    Ca lumea sa nu ii asculte pe profesori s-au folosit de nestiinta si invidia omului comun și au început cu mitul ca profesorii sunt puturoși și trebuie puși la munca și eventual și agresați. Nu te agresează unul normal ,te agresează unul care în general e agresiv și în final ,ca adult ,vă fi cautat de poliție. Asa cum agresează un profesor,asa va agresa și un coleg etc.Depinde de moment, dispoziție etc.
    Va fi și mai rău pentru ca personalul calificat fuge,vin și la noi tot felul de migranți cu tot felul de nenorociri după ei de pe unde vin si automat vin si in scoli.E nasol de tot ce ne așteaptă. Cine are bani ii va duce la școală particulara unde știe ca nu este acceptat orice dili și ca cel puțin copilul este în siguranță. Lucru dorit și speculat de câțiva politicieni care si-au făcut scoli particulare sub sigla lui X sau y ca să nu ducă informația la ei.
    Votați ca votați bine,tot în copiii voștri dați.
    V-ati bucurat ca profesorii au salarii mici,bucurati-va ca mai târziu veți plânge. Garantat.Profesorii care pleacă nu vor plânge pentru ca își pot câștiga pâine și în altă parte și tot o pâine albă, contrar legendelor ,cei mai multi sunt capabili și inteligenți sa se descurce și nu doar ,și în alte posturi ,locuri etc.

  10. Deși mesajul domnului ministru Daniel David subliniază corect importanța colaborării între actorii educației și necesitatea prevenirii comportamentelor disfuncționale în școli, se impune o clarificare esențială din perspectivă juridică: nu există, în prezent, o bază legală explicită pentru evaluarea comportamentului cadrelor didactice pe baza sesizărilor primite prin „butonul roșu” sau în regim anonim.

    Instrumentele invocate – „butonul roșu” și posibilitatea de a depune sesizări anonime – pot funcționa doar ca mecanisme de alertă, nu ca mijloace de constatare sau sancționare.
    Conform legislației actuale:
    • Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023,
    • Codul muncii (Legea nr. 53/2003),
    • și Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ,

    orice evaluare sau sancționare a unui cadru didactic trebuie să respecte principiile legalității, contradictorialității și dreptului la apărare.
    Nicio procedură nu poate fi declanșată în absența unei identificări a autorului sesizării, a unei anchete administrative formale, și a unui probatoriu verificabil.

    Prin urmare, inițiativele de tip „buton roșu” pot fi utile pentru sesizarea timpurie a situațiilor problematice, dar nu pot substitui mecanismele legale de control și evaluare, precum:
    • inspecția școlară (cf. OME nr. 6072/2023),
    • comisiile de disciplină și de etică (art. 211–213 din Legea 198/2023),
    • și procedurile interne de prevenire a violenței și abuzului (conform OG nr. 27/2002 și Procedurii-cadru a ME).

    În concluzie, o reformă reală în spiritul co-creării educației nu înseamnă multiplicarea mecanismelor de sesizare, ci întărirea cadrului legal existent și respectarea riguroasă a drepturilor tuturor actorilor educației, inclusiv ale cadrelor didactice.

    Educația nu se construiește prin impulsuri emoționale sau prin supraveghere permanentă, ci prin încredere reciprocă, responsabilitate și aplicarea legii cu discernământ.

  11. De aia nu mai poate cercopitecul de samcționarea disciplinară. Toate măsurile care se pot lua conform legii actuale a învățământului sunt apă de ploaie. Lipsesc școli de corecție care să simuleze puțin regimul de detenție, delincvenții să stea mai mult de o zi, eventual părinții să suporte costurile. Cine naiba mai crede că se poate corecta un asemenea comportament cu o mustrare scrisă sau un rahat de notă la purtare scăzută???

    1. Da,asa ar fi corect.

  12. Da, „monitorizati atent”…..De atatia ani sunteti tot intr-o monitorizare. Si cu ce ati venit?! Mustrare individuala, mutare la o clasa paralela, retinerea bursei….De parca asa de mult le pasa bizonilor astora de mustrari…Mutare la o alta clasa cu ce scop? Sa-i innebuneasca si pe cei de acolo? Burse oricum nu primesc, iar de nota la purtare ii doare intr-un loc intunecat. Dar ne bucuram ca „monitorizati”….

  13. mai bine scoteați telefonul din clasa prin lege!!! și nu i primeați în in birou pe lobistii de la tiktok. dar că un liberal convins ,ați pus bisnisul in fața interesului educației.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Profesorul Sorin Spineanu-Dobrotă, cercetat penal și trimis în judecată pentru viol și agresiune sexuală față de elevi, lucrează în continuare la Centrul Național de Evaluare al Ministerului Educației / Surse: Din septembrie revine la catedră, la Colegiul Național „Sfântul Sava”

Profesorul Sorin – Paul Spineanu-Dobrotă, trimis în judecată pe 27 mai 2025 pentru viol și agresiune sexuală asupra unor minori, lucrează în continuare în Ministerul Educației și Cercetării (MEC) la…
Vezi articolul

Eliminarea din proiectul legii învățământului a examenului de admitere la colegii, solicitată de mai multe organizații din Educație: Este o politică educațională cu dedicație pentru colegiile centenare

Colegiile naționale să nu aibă posibilitatea de a organiza admitere separată, solicită, printr-o scrisoare deschisă, Societatea Academică din România (SAR) și mai multe organizații și asociații ale părinților și elevilor.…
Vezi articolul