Degeaba ducem copiii cu CES în școlile de masă, dacă profesorul nu are resurse, spune ministrul Daniel David: Să dăm bani pentru a angaja profesori de sprijin și ajutorul de care este nevoie la clasă, când vom face bugetul pe anul viitor

Foto: Gov.ro

„Este important când vom gândi bugetul pe anul viitor să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, la prezentarea raportului săptămânal de pe 5 noiembrie.

Întrebat ce facem cu copiii cu CES și cu integrarea lor în învățământul de masă, Daniel David a răspuns că este „o problema pe care o avem: pe de o parte, vrem să fim incluzivi, pe de altă parte, adesea nu avem resurse. Adesea, profesorii din învățământul de masă nu sunt pregătiți pentru a lucra cu copiii cu CES, nu sunt resurse”. 

În 2026, printr-un proiect PEO finanțat de Uniunea Europeană, ministerul Educației și Cercetării va veni cu ghiduri și cu formarea profesorilor care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale.  

„Ce am făcut împreună cu colegii din minister a fost să inițiem acest proiect, să-l operaționalizăm, un proiect finanțat prin PEO. Este un mecanism de finanțare de aproximativ 20 de milioane de euro, care va începe, dacă toate lucrurile merg bine, la începutul lunii ianuarie, în care vom veni cu ghiduri și cu formarea profesorilor”, a spus Daniel David. 

Este vorba de apelul PEO cu o valoare totală de 24 de milioane de euro „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”, pentru sprijinul educațional al elevilor cu CES, care a fost lansat la începutul anului 2025.

În acest apel se permite finanțarea profesorilor de sprijin, plata părinților care însoțesc elevii cu CES la ore, precum și înființarea camerei-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, obligatorie din anul școlar 2026-2027.

Părinții care sunt însoțitori, facilitatori la ore pentru elevii cu deficiențe sau cerințe educaționale speciale, pot fi plătiți, în premieră, din fonduri europene.

„Dincolo de acest proiect specific, este important când vom gândi bugetul pe anul viitor, să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă.

Altfel, degeaba ducem copiii cu CES în învățământul de masă, dacă profesorul nu are suportul necesar, n-are profesor de sprijin, n-are resurse. De fapt, nu vom crește eficiența procesului educațional”, a declarat ministrul Daniel David. 

Ministrul Daniel David a revenit în mai multe rânduri asupra problemei integrării elevilor cu CES și a lipsei resurselor din sistem

Pe 1 mai 2025, Daniel David declara că „plângerile și comentariile profesorilor sunt justificate”, subliniind că aceștia nu au resursele necesare pentru a lucra eficient cu elevii cu cerințe speciale: „Profesorii nu pot să facă față și învățământului obișnuit și să se ocupe serios de copiii cu cerințe educaționale speciale prin resursele pe care le au acum la dispoziție. Plângerile și comentariile sunt justificate.”

Cu câteva zile înainte, pe 28 aprilie 2025, ministrul atrăgea atenția că România nu are suficienți profesori și resurse pentru o integrare reală a copiilor cu CES în învățământul de masă: „Nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic. A fost gândită o reformă a educației speciale, dar analiza și implementarea ei nu au mai avut loc.”

Pe 19 martie 2025, Daniel David menționa că profesorii care lucrează cu elevii cu CES nu beneficiază de salarii mai mari, însă primesc punctaj suplimentar pentru gradațiile de merit, potrivit prevederilor din legea învățământului: „Profesorii care lucrează cu copii cu cerințe educaționale speciale nu au salariul mai mare, dar primesc punctaj pentru gradațiile de merit. Sunt prevăzute distincții și premii pentru profesori în legea învățământului.”

Informații de context despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale

Profesorii din România spun că cel mai mult au nevoie să fie învățați cum să predea la elevii cu CES, potrivit studiului internațional TALIS 2024.

Învățarea diferențiată și individualizată nu poate fi asigurată în învățământul de masa, cel de stat, cu 33 de elevi în clasă, dintre care 3 sunt cu CES. Statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți, a declarat profesoara Dorica Boltașu.

Edupedu.ro a publicat pe 28 aprilie o analiză reformei educației speciale, prevăzută de legea învățământului preuniversitar, care nu a mai avut loc. Din 2023, aproape toate prevederile din legea educației au fost amânate, iar legislația subsecventă nu există. 

Evaluarea elevilor cu cerințe educaționale speciale se face conform unui ordin comun din 2016 care include metodologia pentru încadrarea copiilor în grad de handicap și pentru orientarea școlară și profesională.

Rezumatul articolului – 5 puncte esențiale:
  1. Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că în bugetul pentru anul viitor trebuie prevăzuți bani pentru angajarea profesorilor de sprijin și a ajutorului necesar profesorilor de la clasă.
  1. În ianuarie 2026, va începe proiectul finanțat prin PEO, în valoare de aproximativ 20 de milioane de euro, prin care ministerul va realiza ghiduri și formarea profesorilor care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale.
  1. Apelul permite finanțarea profesorilor de sprijin, plata părinților însoțitori ai elevilor cu CES la ore, precum și înființarea camerei-resursă pentru suport educațional, obligatorie din anul școlar 2026-2027.
  1. Daniel David a recunoscut în mai multe declarații anterioare că România nu are suficienți profesori și resurse pentru o integrare reală a copiilor cu CES și că plângerile profesorilor sunt justificate.
  1. În anul școlar 2023-2024, erau 1.852 de profesori de sprijin la peste 50.000 de elevi cu CES din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, potrivit unei analize Edupedu.ro. 
Exit mobile version