Părinții care sunt însoțitori/ facilitatori/ shadow la ore pentru copii/ tineri cu deficiențe/ dizabilități și/ sau cerințe educaționale speciale pot fi plătiți, în premieră, din fonduri europene, în cadrul apelului de 24 de milioane de euro „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”.
- Școlile pot primi bani europeni pentru a înființa camera-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, obligatorie din anul școlar 2025-2026, în cadrul aceluiași apel.
Activități obligatorii prin care sunt sprijiniți părinții facilitatori/shadow pentru copiii cu cerințe educaționale speciale:
- Activități de consiliere, grupuri de suport ale părinților copiilor și tinerilor cu CES / facilitatorilor/shadow dedicate susținerii copiilor și tinerilor cu CES;
- Susținerea prezenței facilitatorilor/shadow, alături de copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale în unitatea de învățământ;
- Grupuri de suport/socializare pentru copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES și pentru părinți/tutori/cadre didactice, conform ghidului Solicitantului.
Proiectele pot să includă și plata facilitatorilor și a profesorilor de sprijin implicați în proiect ca activitate opțională:
- Acordarea de stimulente financiare cadrelor didactice de sprijin și facilitatorilor implicați în activitățile proiectului.
Ce este un facilitator școlar
- Facilitatorul asigură sprijin personal elevilor cu CES pentru a putea participa la orele de curs. Ordinul nr. 1985/1305/5805, din 2016, inițiat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în colaborare cu Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării, în care sunt incluse atribuțiile facilitatorului și obligațiile părinților, asociază rolul facilitatorului cu termenul de shadow, folosit în literatura de specialitate (persoană din umbră).
- Fiecare unitate de învățământ în care se află copii cu dizabilități și/sau CES include în regulamentul de organizare și funcționare proceduri privind aprobarea prezenței facilitatorilor în unitatea de învățământ. Includerea facilitatorului în planul de servicii psihoeducaționale se face fie la solicitarea părinților/reprezentantului legal, fie la recomandarea unui profesionist, cu acordul părinților/reprezentantului legal (Art. 64, alin. 3).
- Facilitatorul este de obicei asistentul personal al copilului cu grad de handicap grav (părinții sau un alt membru al familiei) sau o persoană angajată special de către părinții elevilor.
- Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap. Orice elev cu CES are dreptul la shadow, conform ordinului din 2016.
De precizat este că asistenții personali nu au pregătire pedagogică, doar asigură nevoile de bază ale copiilor.
Ce face un facilitator școlar?
„Atribuțiile facilitatorului sunt cel puțin următoarele:
a)Supravegherea și îngrijirea copilului în timpul orelor de curs, în pauze și în cursul activităților extrașcolare;
b) Facilitarea relației copilului cu colegii, în timpul orelor de curs și în pauze;
c) Facilitarea relației copilului cu cadrul didactic, în timpul orelor de curs;
d) Sprijin la efectuarea exercițiilor predate, în timpul orelor de curs;
e) Colaborarea cu cadrul didactic de la clasă, cu profesorul itinerant și de sprijin și cu alte cadre didactice și profesioniști din școală;
f) Facilitarea relației cu colegii și profesorii în cursul activităților extrașcolare;
g) Colaborarea cu părinții/reprezentanții legali.
Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap”, conform ordinului din 2016.
Cine poate depune proiecte în cadrul apelului „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale
În cadrul prezentului apel de proiecte, solicitanții eligibili sunt:
- Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE);
- Inspectorate Școlare Județene (ISJ) / Inspectoratul Școlar al Municipiului București;
- Structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către Ministerul Educației;
- Unități de învățământ preuniversitar de masă, de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
- Unități de învățământ preuniversitar special / Centre Școlare de Educație Incluzivă de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională.
Categorii de parteneri eligibili
Pentru prezentul apel, alte tipuri de parteneri pot fi selectați, în funcție de specificul proiectului, după cum urmează:
- Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE);
- Inspectorate Școlare Județene (ISJ) / Inspectoratul Școlar al Municipiului București;
- Structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către Ministerul Educației;
- Unități de învățământ preuniversitar de masă acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
- Unități de învățământ special / Centre Școlare de Educație Incluzivă de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
- ONG-uri cu experiență în domeniul educației, respectiv în implementarea politicilor publice în domeniul învățământului preuniversitar, în implementarea proiectelor cu impact social în domeniul educației incluzive etc.;
- Întreprinderi de economie socială;
- Furnizori publici și privați de servicii sociale acreditați;
- Instituții și organizații membre ale Pactelor Regionale și Parteneriatelor Locale pentru Ocupare și Incluziune Socială;
- Autorități publice locale cu atribuții în domeniul educației de nivel preuniversitar, consilii județene, consilii locale;
- Instituții de învățământ superior care au în structura/subordinea lor unități de învățământ preuniversitar;
- Instituții de învățământ superior cu expertiză în domeniul educației copiilor și tinerilor cu CES.
Valoarea minimă și maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect Valoarea minimă eligibilă a unui proiect este de 260.000 de Euro. Valoarea maximă eligibilă a unui proiect nu poate depăși valoarea de 561.200 de Euro.
Perioada de implementare a proiectului este de maximum 36 de luni, potrivit documentului.
DOCUMENT Ghidul Solicitantului din apelul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”:
Sistemul de Educație din România nu asigură finanțare pentru facilitatori
Din raportul privind starea învățământului preuniversitar din România 2020 – 2021, publicat de Ministerul Educației, lipsesc deficiențele din sistem care fac din educația elevilor cu cerințe educaționale speciale o misiune aproape imposibilă, precum numărul insuficient de profesori de sprijin și facilitatori școlari, lipsa adaptării curriculare și a terapiilor adaptate.
Aceste probleme au fost semnalate în Diagnoza situației persoanelor cu dizabilități în România din 2021, publicată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, care are un capitol întreg privind accesul limitat la educație de calitate pentru toate nivelurile de învățământ preuniversitar. Aici se oferă modelul Franței de folosire a facilitatorilor profesioniști în incluziunea școlară a elevilor cu dizabilități.
Foto: © Piotr Wawrzyniuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
10 comments
Te-ai gândit tu să faci reduceri la bugetul de stat tocmai de la copiii cu nevoi speciale!?
Erau rezolvate toate cheltuielile cu pensiile speciale, parlamentarii cu tot alaiul lor de la birourile parlamentare, sinecurile de la ASF, ANRE, ANPIS, ANES, ATOP și alte agenții de care pun pariu că nici nu ai auzit.
Totul merge strună în țara asta mai puțin copiii cu CES: pai eu zic atunci să îi băgăm pe toți în niste lagăre de exterminare, să-i scăpăm de ei pe amărâții de părinti sau cine se mai chinuie cu creșterea lor – că tot îi susținem în vremurile astea pe neolegionarii aur cu clonele lor.
Lăsând glumele cu extremiști, de Stephen Hawking ai auzit? A fost un om cu nevoi speciale de la care noi toți cei “normali” avem de învățat.
Așa cum și copiii noștri ar trebui să învețe de la cei cu nevoi speciale de la ei din clasă, măcar cum să lupte să își depășească condiția/limitele, dacă nu pot mai mult-adică să îi iubească așa cum i-a lăsat Dumnezeu:
„…Învățătorule, care este cea mai mare poruncă din lege? Și Isus i-a spus: Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu toată mintea ta.
Aceasta este cea mai mare și prima poruncă.
Iar a doua este: Să iubești aproapele tău ca pe tine însuți…” (Matei 22:35-40)
sunt asistent maternal profesionist și am in plasament o fetiță de 12 ani cu Ces. Școala ne-a informat că nu putem primi bani pentru rechizite și cazarmament. precizez că fata a mai fost și la alt asistent maternal și acolo primea lunar o anumită suma . la școala nu are profesor de sprijin pentru că este singurul copil cu ces și doar pentru ea nu pot pune o persoana să” piardă timpul” așa a fost răspunsul scolii. ne chinuim acasă cu literele și cifrele . nelămurirea mea este de ce in unele școli se aplica o lege iar în altele nu. mulțumesc
vă felicit ce faceți pentru copii noștri că eu am 2 copii cu ces și fata cu autism și am stat cu ia la școală în banca 5 ani că fata nu stătea și de cîteori dată afară din clasă că nam voie și fata plângea după mine care sa ajuns învățământ la domiciliu și fata are 13 ani și am baiatu cu ces și greu merge și el cu cititul dar are certificatul accentuat, va felicit ca va çînditi și la noi doamne ajută.
Sunt forțată de către conducerea școlii să mi mut copilul care are certificat CES la o altă școală.
dati-ne detalii pe redactie@edupedu.ro
Ok, chiar inteleg si accept toate aspectele/ideile legate de incluziune, de nediscriminare, de egalitate de sanse, dar chiar nimeni nu vrea sa inteleaga ca din moment ce acesti copii cu dizabilitati sau CES au nevoie de o atentie sporita si de mai mult timp acordat lor, deci, chiar nimeni nu intelege ca aceste lucruri se fac in detrimentul celorlalti copii…?
Chiar nimanui nu-i pasa de ce simt ceilalti copii cand vad ca unui anumit copil i se acorda mai multa atentie permanent ?!? Si ce ne facem cand un astfel de copil “special” are niste manifestari pt care este doar mangaiat pe cap, respectiv ii scuipa, la propriu, pe toti colegii si nimeni si nimic nu-l poate opri…? (Asta chiar e un caz real din clasa fetitei mele in care nici consilierea facuta de dna Invatatoare, nici consilierea repetata la psiholog a copilului, nici consilierea copilului impreuna cu parintii nu au dat niciun rezultat…)
Nu ma mir ca România e cu atâția ani în urma tarilor dezvoltate.
Foarte bine că sunt plătiți, dar de ce nu de la buget? Când se va termina cu pnnrul cine îi va mai plăti?
Un parinte cu astfel de copil are deja o multime de facilitati de la bugetul de stat, dintre care, cea mai importanta: salariu cu tot ce presupune el, inclusiv card de vacanta. Apoi, intr-o ordine total aleatorie: bani de rechizite si imbracaminte, terapie medicala si cognitiva gratuita, tabere mai ieftine impozit 0 pe bunuri, alocatie speciala etc. Stiu parinti si nu putini care si-au dus la evaluare CES copiii strict pentru toate acestea. Asa ca taci daca habar nu ai.
Pentru ca avem prea mulți asistați social ,de aia!Cine sa muncească pentru toți,tu?