Cascadă de abuzuri și nedreptăți pentru copiii care au nevoie de facilitatori, reclamate de părinții acestora / Mama unui elev de la o școală specială: Am fost nevoită să renunț la serviciu ca să vin cu el la școală și să îl supraveghez în pauze, că așa ne obligă directoarea / Răspunsul Ministerului Educației

17.335 de vizualizări
Foto: © Springdt313 | Dreamstime.com
În România, există peste 100 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale, conform fostului Ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, iar legislația care le oferă dreptul la educație nu are o abordare coerentă în ceea ce privește facilitatorul școlar, ceea ce duce la abuzuri și încălcarea dreptului la educație. O astfel de situație dramatică ne-a fost semnalată de mama unui copil dintr-o școală specială, a cărei identitate am decis să o protejăm, pentru a nu suferi și alte nedreptăți. Pentru că a sunat la inspectorat să ceară un drept al copilului, banii de CES, mama susține că a fost nevoită să renunțe temporar la serviciul pe care îl avea, pentru că acum este obligată de directoare să asigure copilului facilitator în pauze. Și acest facilitator nu poate fi ea, ci doar asistentul personal al copilului, care este o rudă. Am contactat Ministerul Educației pentru un răspuns oficial și cererile abuzive ale directoarei au fost demontate de secretarul de stat pentru echitate și egalitate de șanse din Ministerul Educației (ME), Antoneta Bolchiș, care a făcut precizări despre drepturile copiilor, dar și obligațiile școlii și ale părinților legate de facilitator.

„Profesorii spun că nu este nevoie, copilul a făcut 9 ani într-o școală de masă unde niciodată nu a fost solicitată prezența facilitatorului”, ne-a declarat mama copilului.

Ce este un facilitator școlar
  • Fiecare unitate de învățământ în care se află copii cu dizabilități și/sau CES include în regulamentul de organizare și funcționare proceduri privind aprobarea prezenței facilitatorilor în unitatea de învățământ. Includerea facilitatorului în planul de servicii psihoeducaționale se face fie la solicitarea părinților/reprezentantului legal, fie la recomandarea unui profesionist, cu acordul părinților/reprezentantului legal (Art. 64, alin. 3).
  • Facilitatorul este de obicei asistentul personal al copilului cu grad de handicap grav (părinții sau un alt membru al familiei) sau o persoană angajată special de către părinții elevilor.
  • Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap. Orice elev cu CES are dreptul la shadow.

De precizat este că asistenții personali nu au pregătire pedagogică, doar asigură nevoile de bază ale copiilor. 

Este un drept sau o obligație prezența facilitatorului pentru copiii cu grad de handicap grav cu asistent personal?

Conform opiniei expertului de la Centrul de Documentare pentru Juriști și Asistență pentru Cetățeni, Cluj, prezența facilitatorului alături de copil în unitatea de învățământ este o măsură de sprijin – așadar un drept, și nu o obligație care incumbă părinților.

În practică, un caz revoltător are loc la o școală specială din România. După ce a sunat la inspectorat, pentru a cere drepturile copilului cu CES, drepturi refuzate inițial de directoare, unei mame i se cere prezența facilitatorului în pauze. Și acest facilitator poate fi doar asistentul personal al copilului, care este o rudă.

Mama a solicitat să fie ea prezentă ca și facilitator, însă susține ca fost refuzată. Nu mai poate lucra, pentru că trebuie să rezolve această situație. Se gândește inclusiv la un transfer la altă școală, însă copilul nici nu vrea să audă, pentru că aici nu mai este discriminat.

Redăm povestea mamei care este obligată să asigure facilitator: 

„Am avut copilul în învățământul de masă până în clasa a 9-a. Când am văzut ce este prin școli, am zis să îl duc într-o școală specială, acolo fiind protejat, fiind cu pedagogi în permanență”, a declarat pentru Edupedu.ro mama copilului. 

„Diagnosticul lui este tulburare de limbaj și elemente din spectrul autist, are certificat de orientare școlară cu facilitator și certificat de încadrare în grad de handicap cu asistent personal. Asistentul personal nu suntem noi, părinții, este o rudă care vine în special după-amiaza, când suntem noi la lucru, pentru că ziua știam că copilul este la școală.

La începutul școlii am depus dosarul pentru banii de CES și doamna directoare ne-a spus că nu avem niciun drept. Trebuia să-l ținem în învățământul de masă, dacă voiam drepturi pentru CES. Și atunci am sunat la inspectorat și de acolo a pornit totul. Pentru că am sunat la inspectorat să cer un drept al copilului, acum doamna directoare vrea să meargă să stea facilitatorul cu el în pauze, deși toate cadrele didactice spun că nu este nevoie. Mi-a pus toți părinții în cap, pentru că nu mă cheamă numai pe mine. Îi cheamă pe toți.

În școala de masă nu ni s-a cerut niciodată să mergem cu facilitator, copilul fiind cuminte. La școala specială, doamna directoare susține că trebuie să meargă asistentul personal să stea cu el în pauze

Și nu-i o problemă că mi se cere să stau cu el, mă duc și ca facilitator. Însă, doamna directoare susține că trebuie să meargă asistentul personal. I-am explicat că asistentul personal stă 8 ore cu copilul. Dacă vine la școală, nu mai vine acasă și noi după masă avem nevoie, pentru că atunci lucrăm. 

Am explicat frumos: Doamna directoare, eu vin, lăsați asistentul personal de o parte. Asistentul personal este pentru 8 ore, în martie iese la pensie. Nu pot să îi cer omului la 64 de ani să vină să stea cu copilul doar în pauze. Lăsați asistentul personal de o parte, luați-mă pe mine, că sunt mama lui.

În lege scrie că asistentul poate fi o persoană desemnată de familie cu care copilul este obișnuit, își poate desfășura activitățile fără reținere la școală. I-am explicat că vin eu și stau cu copilul, dar în limita posibilităților mele, pentru că mai am o fetiță în clasa a 2-a pe care trebuie să o iau la 12 de la școală, deci asta înseamnă că noi reducem programul băiatului. Dar, facem și așa, până în momentul în care rezolv să îl transfer. I-am explicat că intră la ore, stă cu el în bancă, dacă asta își dorește, dacă nu ne lasă așa. Acum văd că de câteva zile nu se mai pomenește de așa ceva, cu toate că mă aștept ca de săptămâna viitoare să înceapă iar. 

A ridicat clasa, copiii își fac temele, copiii vin la școală pentru că vor toți să fie lăudați și apreciați că el

Copilul e cel mai cuminte. Profesorii chiar au spus că, dacă copilul pleacă, este o pierdere pentru școală, pentru că este un exemplu pentru toți. A ridicat clasa, copiii își fac temele, copiii vin la școală pentru că vor toți să fie lăudați și apreciați că el.

Am spus că, în cel mai rău caz, îl transfer. Cu toate că el e foarte obișnuit, simte că este apreciat și căutat. Este exact ce are nevoie la vârsta aceasta. Nici nu vrea să audă, pentru că lui aici îi este bine, e în mediul lui, cu copii care socializează cu el, nu mai este marginalizat, cu toate că în toată viața lui de elev a fost apreciat pentru evoluția sa. A plecat de jos, de la nimic și a ajuns la școală spre cei buni. 

Toată viața am investit-o în el. De la un copil care nu a stat la grădiniță, care până în clasa a II-a nu a spus nici mama, a ajuns să scrie, să citească, să adune

Vă spun sincer, m-am lăsat de lucru. Trebuia să încep lucrul în 20 octombrie și am renunțat, ca să rezolv situația cu copilul. 

Mai vorbim și de viața de zi cu zi, care e atât de grea și nu îmi permit să stau acasă. Sunt 2 copii de crescut, e o casă de întreținut și cu un salariu nu ai cum să faci față. Doamna directoare. Mi-a spus să mă angajez eu, păi cum să mă angajez cu 1500 RON și să susținem financiar totul?

Toată viața am investit-o în el. De la un copil care nu a stat la grădiniță, care până în clasa a 2-a nu a spus nici mama, a ajuns să scrie, să citească, să adune. Este cel mai lăudat în școală. Vă dați seama ce înseamnă 9 ani de învățământ de masă și să ajungă la specială, unde toți profesorii mă sună și ne felicită pentru cum l-am crescut?!

În fiecare zi, am făcut 80 km dus și întors pentru recuperare în primii ani de grădiniță, pentru că nu l-a primit nimeni la cât a fost de hiperkinetic. 

Cât a fost în învățământul de masă, după școală, am adus profesori acasă să facă încă o dată cu el, de aceea el știe tot ceea ce știe.

Am căutat cu nopțile pe net, vă întreb pe dumneavoastră, ca să nu sun la minister sau din nou la inspectorat, să dau nume și toți să-mi sară din nou în cap, poate există un articol de lege în care să ne spună că în învățământul special, fiind oameni pregătiți pentru acești copii, nu este nevoie de un părinte pentru pauză. Fiind acolo pedagogi, dacă mi se spunea, nu îl înscriam. Ce fac pedagogii, dacă copiii sunt supravegheați de asistenții personali în pauze?

Băiatul meu nu face rău nimănui. Vorbește frumos, atât cât poate, cu toată lumea. Problema gravă este că nu se descurcă singur în societate, el nu știe să se lege la șireturi, nu știe să-și taie o mâncare, trebuie să fie în permanență supravegheat de un adult”.

Secretarul de stat pentru echitate și egalitate de șanse din Ministerul Educației (ME), Antoneta Bolchiș, a răspuns întrebărilor Edupedu.ro legate de acest caz

În ce condiții poate solicita școala prezența facilitatorului?

Antoneta Bolchiș: Dacă doamna director cere facilitator, atunci, cu siguranță, în regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ, trebuie să aibă stipulat acest lucru. Așa ne spune articolul 64 din ordinul comun.

Facilitatorul poate fi unul dintre părinți, asistentul personal pentru copiii cu grad de handicap grav, o persoană numită de către părinți, față de care copilul dezvoltă o relație de atașament sau un specialist recomandat de părinți sau reprezentantul legal și tot la articolul 64, alin. 3 spune așa: Numirea de către părinți, reprezentantul legal a unui facilitator se face în urma includerii acestuia în planul de abilitare și reabilitare.

Se poate cere prezența facilitatorului doar în pauze?

Antoneta Bolchiș: La alin. 8 tot, articolul 64 se spune așa: atribuțiile facilitatorului sunt supravegherea și îngrijirea copilului în timpul orelor de curs și, atenție, imediat scrie și în pauze și în cursul activităților extrașcolare. Deci, poate să ceară doar în pauze.

Mama poate fi facilitator, chiar dacă nu este asistentul personal al copilului?

Antoneta Bolchiș: La art. 60 facilitator sau shadow poate fi unul dintre părinți, asistentul personal, o persoană numită de părinți față de care copilul a dezvoltat o relație de atașament. Deci, poate fi ori părintele, ori asistentul personal, ori o persoană numită de părinți. Important este să se simtă copilul în siguranță, securizat și protejat cu persoana respectivă sau un specialist recomandat de către părinți sau reprezentantul legal. 

Prezența facilitatorului este un drept sau o obligație?

Antoneta Bolchiș: Ne ducem tot la acest articol 64. alin 4., care spune: Pentru copiii cu grad de handicap grav cu asistent personal e obligatoriu. Părinții, reprezentantul legal asigură obligatoriu facilitator. 

În cazul în care părinții nu pot asigura un facilitator, care sunt soluțiile?

Antoneta Bolchiș: Pentru copiii cu dizabilități și/sau CES care necesită tratament pe parcursul programului școlar, dacă părinții, reprezentantul legal nu pot asigura facilitator, se includ prevederi pentru asigurarea tratamentului în contractul cu unitatea de învățământ, tot articolul 64 cu 7. 

Părinții/reprezentantul legal pot numi facilitatori provenind din cadrul unor organizații neguvernamentale, universități, alte instituții cu care unitatea de învățământ încheie acorduri în acest sens.

Edupedu.ro a solicitat clarificări oficiale Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării legate de rolul facilitatorului, drepturile copiilor și obligațiile părinților și vom reveni cu detalii când vom primi răspunsurile. 

Cadrul legislativ al educației copiilor cu cerințe educaționale speciale 
  • Legea educației naționale nr. 1/2011, aceasta fiind completată de o serie de ordine și metodologii aferente. 
  • În anul 2011 au fost reglementate serviciile de sprijin educațional pentru elevii cu CES integrați în învățământul de masă (Ordinul MEN nr. 5574/2011) și organizarea învățământului special (Ordinul MEN nr. 5573/2011). 
  • În 2016 a fost aprobat ordinul comun n.r. 1985/1305/5805/2016, inițiat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în colaborare cu Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării, de aprobarea metodologiei pentru evaluarea și intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale.

“Art. 63 (2) Măsurile de sprijin pentru prevenirea și combaterea barierelor de atitudine includ cel puțin: 1. d) prezența facilitatorului, numit în literatura de specialitate shadow, alături de copil în unitatea de învățământ.

Art. 64 (1) Fiecare unitate de învățământ în care se află copii cu dizabilități și/sau CES include în regulamentul de organizare și funcționare proceduri privind aprobarea prezenței facilitatorilor în unitatea de învățământ, precum și modul de organizare a activității acestora, acestea fiind prevăzute în Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar.

(2) Facilitatorul menționat la art. 63 alin. (2) lit. d) poate fi unul dintre părinți, asistentul personal pentru copiii cu grad de handicap grav, o persoană numită de părinți față de care copilul are dezvoltată o relație de atașament sau un specialist recomandat de părinți/reprezentant legal.

(3) Numirea, de către părinți/ reprezentant legal, a unui facilitator se face în urma includerii acestuia în planul de abilitare-reabilitare, respectiv planul de servicii psihoeducaționale. Includerea facilitatorului în plan se face fie la solicitarea părinților/reprezentantului legal, fie la recomandarea unui profesionist, cu acordul părinților/reprezentantului legal.

(4) Pentru copiii cu grad de handicap grav cu asistent personal, părinții/reprezentantul legal asigură obligatoriu facilitator.

(5) Un facilitator poate avea grijă de mai mulți copii cu dizabilități și/sau CES în aceeași clasă.

(6) Părinții/ reprezentantul legal poate numi facilitatori provenind din cadrul unor organizații neguvernamentale, universități, alte instituții, cu care unitatea de învățământ încheie acorduri în acest sens.

(7) Pentru copiii cu dizabilități și/sau CES care necesită tratament pe parcursul programului școlar, dacă părinții/reprezentantul legal nu poate asigura facilitator, se includ prevederi pentru asigurarea tratamentului în contractul cu unitatea de învățământ.

(8) Atribuțiile facilitatorului sunt cel puțin următoarele:

  1. a) Supravegherea și îngrijirea copilului în timpul orelor de curs, în pauze și în cursul activităților extrașcolare;
  2. b) Facilitarea relației copilului cu colegii, în timpul orelor de curs și în pauze;
  3. c) Facilitarea relației copilului cu cadrul didactic, în timpul orelor de curs;
  4. d) Sprijin la efectuarea exercițiilor predate, în timpul orelor de curs;
  5. e) Colaborarea cu cadrul didactic de la clasă, cu profesorul itinerant și de sprijin și cu alte cadre didactice și profesioniști din școală;
  6. f) Facilitarea relației cu colegii și profesorii în cursul activităților extrașcolare;
  7. g) Colaborarea cu părinții/reprezentanții legali.

(9) Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap”.

Conform opiniei expertului de la Centrul de Documentare pentru Juriști și Asistență pentru Cetățeni, Cluj prevederea din art. 64 alin. (4) pare a impune o obligație în sarcina părinților, însă credem că interpretarea în spiritul legii ar conduce la următoarele concluzii:

  1. prezența facilitatorului alături de copil în unitatea de învățământ este o măsură de sprijin – așadar un drept, și nu o obligație care incumbă părinților;
  2. având în vedere că măsurile de sprijin sunt pentru prevenirea și combaterea barierelor de atitudine, ar rezulta că facilitatorul este necesar doar pentru copiii cu cerințe educaționale speciale care nu beneficiază de sprijin specializat optim, așadar pentru cei integrați în școala de masă.
Sistemul de Educație din România nu asigură finanțare pentru facilitatori

Din raportul privind starea învățământului preuniversitar din România 2020 – 2021, publicat de Ministerul Educației, lipsesc deficiențele din sistem care fac din educația elevilor cu cerințe educaționale speciale o misiune aproape imposibilă, precum numărul insuficient de profesori de sprijin și facilitatori școlari, lipsa adaptării curriculare și a terapiilor adaptate. 

Aceste probleme au fost semnalate în Diagnoza situației persoanelor cu dizabilități în România din 2021, publicată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, care are un capitol întreg privind accesul limitat la educație de calitate pentru toate nivelurile de învățământ preuniversitar. Aici se oferă modelul Franței de folosire a facilitatorilor profesioniști în incluziunea școlară a elevilor cu dizabilități.

Angajarea și managementul facilitatorilor școlari ai elevilor cu dizabilități în Franța

Sistemul național de educație francez deja prevedea folosirea facilitatorilor școlari pentru incluziunea elevilor cu dizabilități în școlile de masă. Schimbarea majoră adusă de reformă a fost trecerea de la angajarea acestora pentru fiecare elev în parte, la crearea de structuri școlare (centre locale de sprijin incluzive) care încadrează toți facilitatorii dintr-o școală, obiectivul fiind o mai bună recrutare și alocare a acestora. Aceasta înseamnă că sunt mult mai bine gestionate aspecte precum orarul elevului, dar și nevoia facilitatorului de a fi ocupat (facilitatorii pot acum lucra cu mai mulți copii, ceea ce le permite să lucreze câte ore și zile doresc). Aceasta a crescut disponibilitatea facilitatorilor, iar în prezent un elev cu dizabilități nou înmatriculat beneficiază de asistență mult mai rapid. Fiind angajați de instituția școlară, facilitatorii pot fi folosiți cu mai multă ușurință în cadre variate – atât pentru asistență personală, dar și pentru a sprijini grupuri de elevi.

De asemenea, este în curs de implementare posibilitatea flexibilizării sistemului pentru angajarea duală a facilitatorilor, astfel încât un elev să poată beneficia de asistență și în afara școlii, acea parte a activității facilitatorului fiind remunerată prin drepturile de asistență socială ale copilului.

Organizarea muncii facilitatorilor școlari nu se face doar la nivel local, ci este coordonată și la nivel departamental, prin crearea câte unui serviciu dedicat în fiecare Direcție de servicii departamentale de educație națională. Există posibilitatea legală ca facilitatorii școlari cu mai multă experiență să devină referenți, care să sprijine dezvoltarea profesională a colegilor lor.

Sursa: Guvernul Franței, Secretariatul de stat responsabil cu persoanele cu dizabilități (2019 a și b).

Foto: © Springdt313 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Părinții pot însoți la ore, în clasă, elevii cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale, potrivit unei circulare trimisă de ministerul Educației către toate școlile

7 comments
  1. Nu e nici o cascadă…aceste probleme sunt și vor fi mereu, mentalitatea pe care o au unii din noi , ne împiedică să acceptăm și pe alții care nu sunt ca noi, care au dificultăți, aceste probleme sunt mereu băgate sub preș la nivel de școli, respectiv inspectorate iar ca să faci public aceste abuzuri îți trebuie dovezi, se dă vina pe sistem, dar sistem suntem noi , părinții, cei ce trebuie să aplice și să respecte o lege , dar legea este doar pe hârtie și va rămâne mult timp….suntem o țară care ne mulțumim cu firmiturile pe care le scapă din când în când cei pe care i-am ales…..soluții 🤔….să fugim unde vedem cu ochii!!!!

  2. Daca este in invatamant de masa, ia bani de CES daca are dosar in regula. Daca dosarul de CES nu-si da acordul pentru invatamant de masa, ci pentru invatamant special, elevul nu primeste bani de CES. Simplu.

    1. Directorul nu poate sa te oblige sa fii facilități sau sa îți păzești copilul la școală, ce spuneți sunt doar noroi de dat în personalul școlilor. Copilul cu CES în certificatul eliberat de personal calificat CJRAE are specificat acest lucru, sa aibă sau nu facilitator, deci nu mai spuneți prostii.

    2. Este fals ceea ce afirmați. Exista HOTĂRÂREA de Guvern nr. 564 din 4 august 2017 privind modalitatea de acordare a drepturilor copiilor cu cerințe educaționale speciale școlarizați în sistemul de învățământ preuniversitar, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 august 2017, pe baza careia se acorda aceste drepturi atat în invatamantul de masa, cat si în invatamantul special. Diferă doar sursa de finanțare. Art 6. (4) Finanțarea drepturilor pentru copiii/elevii/tinerii cu CES integrați în învățământul de masă, care urmează curriculumul învățământului de masă, se asigură din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată prin bugetul local, iar pentru cei din învățământul special și pentru cei integrați în clase/grupe speciale organizate în învățământul de masă, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată prin bugetul județului/al sectoarelor municipiului București, prin unitățile de învățământ la care sunt înscriși copiii cu CES.

      1. Deasemenea, acordarea drepturilor aferente copiilor cu cerințe educaționale speciale școlarizați în unitățile de învățământ special sau de masă, care nu sunt beneficiari ai sistemului de protecție specială, este reglementată de art. 51 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 a educației naționale cu modificările și completările ulterioare, „Copiii și tinerii cu cerințe educaționale speciale, școIarizati în unitățile de învațamânt special sau de masă, inclusiv cei școlarizați în alt județ decât cel de domiciliu, beneficiază de asistență socială constând în asigurarea alocației zilnice de hrană, a rechizitelor școlare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei și încălțămintei în cuantum egal cu cel pentru copiii aflați în sistemul de protecție a copilului, precum și de găzduire gratuită în internate sau centrele de asistare pentru copiii cu cerințe educaționale speciale din cadrul direcțiilor generale județene / municipiului București de asistență socială și protecția copilului”. https://copii.gov.ro/1/wp-content/uploads/2020/10/Clarificari-jurisprudenta.pdf

  3. Va rog instruiti si profesorii din scolile normale!
    Copii cu CES sunt destul de marginalizati.
    Sunt lasati in pace ca niste plante.
    Sunt mama unui copil de la o scoala normala.
    O doamna profesor mi a spus frumos ca ii intelege dar ca locul lor nu e in scoala.
    E un copil integrabil conform psihologilor dar se pare ca unii profesori nu au chef sa se adapteze.
    Programe diferentiate la clasa,curriculum adaptat(respectat sau nu) dar aceleasi subiecte la examen!Copiii fac fata cu greu,ar trebui ajutati cumva!
    Cum sa nu ii marginalizam ca ei oricum sunt frustrati.

    1. Dumneavoastră l-ati dus acolo pentru ca va doriți ca el sa fie fără CES de parca mutatul acolo îl vindeca in mod miraculos. Învățământ de masa,adică același pentru toți, fără atenție speciala ca în învățământul special.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Conflict în Ministerul Educației, pe locurile speciale în licee pentru copiii cu CES: Direcția juridică a atacat în instanță decizia CNCD, ministrul Educației a retras contestația

Decizia ministrului Educației de a acorda de anul acesta locuri speciale în licee copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES), pe modelul locurilor pentru romi, a intrat în conflict direct cu…
Vezi articolul

FOTO Cea mai modernă școală specială din țară va fi construită în Cluj din fonduri europene, anunță Consiliul Județean / Pe acoperiș vor fi o grădină senzorială și un spațiu destinat hidroterapiei

Consiliul Judeţean (CJ) Cluj anunţă că, până în aprilie 2023, ar urma să fie finalizată construirea celei mai moderne şcoli speciale din ţară, printr-o finanţare din fonduri europene, informează agenția…
Vezi articolul