Părinții pot însoți la ore, în clasă, elevii cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale, potrivit unei circulare trimisă de ministerul Educației către toate școlile

vaccinuri
Părinții sau alte persoane pot însoți elevii la cursuri, dacă aceștia au cerințe educaționale speciale și/sau dizabilitați, potrivit unei circulare cu nr. 10.108 din 15 ianuarie 2020, trimisă de Ministerul Educației și Cercetării către toate școlile, consultată de Edupedu.ro. Însoțitorul poartă numele „shadow” în literatura de specialitate, potrivit actului oficial care le cere instituțiilor de învățământ să își organizeze activitatea și să elaboreze proceduri care să prevadă acest drept al elevilor de a avea alături un insoțitor pe toată durata cursurilor școlare.

Iată ce prevede circulara MEC:

„În conformitate cu prevederile art. 63 din ordinul comun n.r 1985/1305/5805/2016, inițiat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în colaborare cu Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării, de aprobarea metodologiei pentru evaluarea și intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, copiii cu cerințe educaționale speciale și încadrați în grad de handicap grav cu însoțitor pot beneficia de măsurile de sprijin pentru promovarea educației incluzive, formulate de managerul de caz/responsabilul de caz de servicii psihoeducaționale cu consultarea autorității locale de care aparține unitatea de învățământ, SPAS, unității de învățământ, IȘJ și a organizațiilor neguvernamentale, una dintre aceste măsuri fiind prezența facilitatorului, numit în literatura de specialitate shadow, alături de copil, în unitatea de învățământ.

Facilitator-ul poate fi unul dintre părinți, asistentul personal sau însoțitorul, pentru copiii cu grad de handicap grav, o persoană numită de părinți și față de care copilul are dezvoltată o relație de atașament, un specialist recomandat de părinți sau reprezentantul legal, un specialist numit de părinți din organizații, universități, alte instituții cu care unitatea de învățământ are încheiate acorduri, cât și alte persoane prevăzute la art. 64 alin. 2 din ordinul mai sus menționat, iar numirea acestuia se face în urma includerii în planul de abilitare-reabilitare, respectiv planul de servicii psihoeducaționale, potrivit art. 64 alin. 4.

Atribuțiile facilitatorului se regăsesc în art. 64 alin. 5, alin. 7 și alin. 8. Un facilitator putând avea grijă de mai mulți copii cu dizabilități și/sau CES în aceeași clasă.

În conformitate cu prevederile art 64 alin. 1 și cu Recomandarea Avocatului poporului numărul 8 din 2018, unitățile de învățământ care școlarizează preșcolari/elevii cu dizabilități și/sau CES includ în regulamentul de organizare și funcționare proceduri privind aprobarea prezenței facilitatorului în unitatea de învățământ, precum și modul de organizare a activității acestuia.”

FOTO: pexels.com

3 comentarii
  1. Bineînțeles că, decât să asigure statul un facilitator, o persoană calificată, mai bine pasează responsabilitatea părinților. Am trei copii cu CES, niciunul nu colaborează cu însoțitorii (părinți, bunici) cum o fac cu profesorul de sprijin.
    În traducere, cu profesorul în clasa (o oră pe săptămână) își îndeplinesc sarcinile, e cineva să îi readucă mereu la masă. Cu familia – circ ieftin, alergat prin sală, opoziție, țipete de ambele părți. Așa că i-am dat afară pe hol. Cum mă descurc numai eu știu, dar e mai bine decât cu ei înăuntru.
    Cât progresează copiii… aproape deloc. Căci nu pot să mă multiplic. Soluția ar fi al doilea profesor la clasă, sau asistent, orice! Altfel e doar o bătaie de joc a sistemului care se bate cu pumnul în piept că „integrează”, iar în realitate nu respectă nici nevoile copiilor cu CES, nici ale celorlalți, care au și ei aceleași drepturi la o educație decență. Dar… pentru drepturile lor nu se dau circulare. Ei trebuie să „înțeleagă” că ceilalți sunt „speciali” și au nevoie de atenție. Și cei „normali” sunt la fel de speciali, dacă nu mai mult!

  2. Ii pot însoți, dar vor ?!
    Am elev cu Ces (gr 1 si Ap) de 3 ani si nu a stat părintele nici măcar o oră cu el, în schimb emite fel și fel de pretenții și acuzații nejistificate !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Radiografia universităților, realizată de studenți: Planuri de învățământ neactualizate, care ignoră piața muncii. Propagandă politică prezentă, taxe ilegale și sesizare aproape imposibilă a abuzurilor

Planurile de învățământ oferite de facultăți nu sunt nici adaptate, nici actualizate la cerințele curente ale pieței muncii, acuză studenții, într-o radiografie pe larg a sistemului național de învățământ superior.…
Vezi articolul

Funeriu, către rectori, după clasificarea care scutură universitățile românești: Nu i-am văzut oprind pierderea celor buni care pleacă pentru că în România nu au loc de rubedenii, amante sau de mediocri

“Lumea avansează înspre excelență, iar noi stăm”, avertizează Daniel Funeriu, fost ministru al Educației. Într-o analiză pentru Edupedu.ro pe marginea scăderii dramatice înregistrate de învățământul superior din România în clasamentul…
Vezi articolul