Până pe 1 aprilie, școlile, inspectoratele școlare și CJRAE pot depune proiecte prin care plătesc părinții care însoțesc elevii cu CES la ore și de înființare a camerei-resursă pentru suport educațional

35.929 de vizualizări
Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com
Până pe 1 aprilie, școlile, inspectoratele școlare județene, Centrele județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) și Centrele Școlare de Educație Incluzivă pot depune proiecte prin care pot plăti părinții care sunt însoțitori/ facilitatori/ shadow la ore pentru elevii cu cerințe educaționale speciale și înființa camera-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, obligatorie din anul școlar 2026-2027, într-un apel de 24 de milioane de euro pentru incluziunea elevilor cu CES.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a prelungit termenul pentru depunerea proiectelor, stabilit inițial la 31 ianuarie, în apelul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”, despre care a relatat Edupedu.ro.

Deși înființarea camerei resursă era obligatorie din anul scolar 2025-2026, când a fost lansat apelul, Guvernul a amânat aplicarea prevederii din Legea învățământului preuniversitar pentru 2026-2027, prin OUG din 30 decembrie 2024.

La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar se realizează cel puțin o cameră-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, conform standardelor aprobate prin ordin al ministrului educației, în termen de un an școlar de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Camerele-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic sunt dotate corespunzător pentru desfășurarea activităților de consiliere, asistență psihopedagogică, sprijin educațional, logopedie și/sau alte terapii specifice, conform Articolul 67 (8).

Activități obligatorii prin care sunt sprijiniți părinții facilitatori/shadow pentru copiii cu cerințe educaționale speciale în apelul :

  • Activități de consiliere, grupuri de suport ale părinților copiilor și tinerilor cu CES / facilitatorilor/shadow dedicate susținerii copiilor și tinerilor cu CES;
  • Susținerea prezenței facilitatorilor/shadow, alături de copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale în unitatea de învățământ;
  • Grupuri de suport/socializare pentru copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES și pentru părinți/tutori/cadre didactice, conform ghidului Solicitantului.

Proiectele pot să includă și plata facilitatorilor și a profesorilor de sprijin implicați în proiect ca activitate opțională:

  • Acordarea de stimulente financiare cadrelor didactice de sprijin și facilitatorilor implicați în activitățile proiectului.
Cine poate depune proiecte în cadrul apelului „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale

În cadrul prezentului apel de proiecte, solicitanții eligibili sunt:

  • Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE);
  • Inspectorate Școlare Județene (ISJ) / Inspectoratul Școlar al Municipiului București;
  • Structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către Ministerul Educației;
  • Unități de învățământ preuniversitar de masă, de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
  • Unități de învățământ preuniversitar special / Centre Școlare de Educație Incluzivă de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională.

Valoarea minimă și maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect Valoarea minimă eligibilă a unui proiect este de 260.000 de Euro. Valoarea maximă eligibilă a unui proiect nu poate depăși valoarea de 561.200 de Euro. 

Perioada de implementare a proiectului este de maximum 36 de luni, potrivit Ghidului solicitantului. 

Activități finanțate în apelul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”

Prezentele apeluri de proiecte urmăresc finanțarea măsurilor dedicate îmbunătățirii accesului și participării la educație a copiilor și tinerilor cu CES în vederea prevenirii părăsirii timpurii a școlii și a integrării socio-culturale. Evaluarea eligibilității Cererii de finanțare se realizează în conformitate cu Anexa nr. 2 – Criterii de evaluare tehnică și financiară preliminară a prezentului Ghid al Solicitantului Condiții Specifice.

Activități obligatorii:

  • Înființarea și dotarea de camere-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic dedicate copiilor și tinerilor cu CES și/sau dizabilități;
  • Achiziție de echipamente și tehnologii asistive și alte materiale/mijloace de predare-învățare adaptate diferitelor categorii de deficiență/dizabilitate/nevoi pentru copiii/tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
  • Adaptarea platformelor educaționale la cele culturale existente, astfel încât să poată fi utilizate de copiii/tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES; achiziția de echipamente și aparatură plurisenzorială, inclusiv sportivă adaptată;
  • Activități de educație prin sport, muzică, teatru și prin sectoare cultural-creative, inclusiv prin parteneriate cu entități private și publice care activează în zona de sport, cultură, loisir și audiovizual;
  • Asigurarea de terapie, consiliere și alte activități care susțin dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum:
    • Terapie logopedică, terapie psihologică, terapie prin mișcare, ludoterapie, meloterapie, terapie educațională complexă și integrată/de stimulare cognitivă, alte forme de terapie prin artă, terapie prin/în natură, terapie ocupațională;
    • Kinetoterapie, fizioterapie, masaj, îngrijire personală și alte servicii medicale;
    • Activități de asistență psihoeducațională;
    • Consultanță psihopedagogică și metodologică acordată cadrelor didactice în scopul optimizării activității educaționale a copiilor/elevilor;
    • Activități de consiliere psihologică, consiliere și orientare școlară și profesională, inclusiv în vederea asigurării tranziției școlare între diferitele niveluri educaționale;
    • Susținerea prezenței facilitatorilor/shadow, alături de copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale în unitatea de învățământ;
    • Activități de consiliere, grupuri de suport ale părinților copiilor și tinerilor cu CES / facilitatorilor/shadow dedicate susținerii copiilor și tinerilor cu CES;
    • Activități de dezvoltare a deprinderilor de viață independentă (ex. prepararea mâncării, menaj și siguranța casei, orientare în comunitate, apel la ajutor în caz de abuz etc.);
    • Activități de învățare prin joc, activități recreative, informale, nonformale, outdoor, tabere de vară;
    • Activități de voluntariat pentru stimularea interacțiunii dintre copii/tineri cu și fără deficiențe/dizabilități/CES;
    • Grupuri de suport/socializare pentru copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES și pentru părinți/tutori/cadre didactice;
    • Ateliere de dezvoltare a competențelor emoționale și sociale.

Activități opționale:

Proiectele pot să includă oricare dintre următoarele activități și/sau subactivități, în acord cu nevoile grupului țintă:

  • Dezvoltare/organizare de ateliere protejate destinate copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
  • Acordarea de stimulente financiare cadrelor didactice de sprijin și facilitatorilor implicați în activitățile proiectului;
  • Dezvoltarea unei rețele de centre terapeutice de zi destinate copiilor și tinerilor cu dizabilități severe și/sau asociate;
  • Dezvoltarea unor echipe terapeutice mobile care să asigure intervenția în zone rurale;
  • Asigurarea de sprijin educațional adaptat copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum:
    • Evaluarea cerințelor preliminare aferente școlarizării, achizițiilor și/sau nevoilor de învățare în vederea desfășurării unor activități educaționale complementare;
    • Monitorizarea progresului în învățare ca urmare a participării la activități complementare;
    • Aplicarea unor activități/instrumente/materiale diferențiate, adaptate și/sau individualizate pentru stimularea, compensarea, recuperarea și consolidarea competențelor prevăzute în curriculumul național;
    • Mentorat, tutorat, sprijin educațional individualizat asigurat de membrii echipei multidisciplinare, inclusiv de profesori itineranți și de sprijin;
    • Elaborarea și utilizarea materialelor compensatorii pentru elevii/tinerii cu tulburări specifice de învățare;
    • Proiectarea și aplicarea unor intervenții bazate pe principiile designului universal pentru învățare;
    • Campanii de conștientizare, responsabilizare și acțiune în sprijinul procesului de incluziune educațională a copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
    • Activități pentru promovarea și susținerea unui climat incluziv, sigur și suportiv pentru copiii/tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES la nivelul unităților de învățământ de masă, conform Ghidului Solicitantului.

În cadrul apelului, activitățile obligatorii reprezintă activități de bază, iar bugetul alocat activităților obligatorii trebuie să reprezinte minimum 50% din bugetul total eligibil al proiectului.

Pentru fundamentarea activităților de bază, solicitantul poate atașa la cererea de finanțare Analiza de nevoi a membrilor grupului țintă pe baza căreia au fost fundamentate măsurile propuse la finanțare. Această analiză de nevoi este opțională, dar se punctează suplimentar.

Bugetul alocat apelului„Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”

Bugetul total alocat apelurilor de proiecte este de 24.852.941,00 Euro, din care contribuția UE este de 20.000.000,00 Euro, iar contribuția națională este de 4.852.941,00 Euro, repartizat la nivelul celor două categorii de regiuni de dezvoltare, după cum urmează:

  • pentru regiunile mai puțin dezvoltate (Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Vest, Vest și Centru), alocarea totală disponibilă este de 22.352.941,00 euro, din care contribuția UE este de 19.000.000,00 Euro (corespunzând unei contribuții UE de 85%), iar contribuția națională este de 3.352.941,00 Euro (corespunzând unei contribuții naționale de 15%);
  • pentru Regiunea dezvoltată București-Ilfov suma totală disponibilă este 2.500.000,00 de euro, din care contribuția UE este 1.000.000 de Euro (corespunzând unei contribuții UE de 40%), iar contribuția națională este 1.500.000 de Euro (corespunzând unei contribuții naționale de 60%).
Ce este un facilitator școlar
  • Facilitatorul asigură sprijin personal elevilor cu CES pentru a putea participa la orele de curs. Ordinul nr. 1985/1305/5805, din 2016, inițiat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în colaborare cu Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării, în care sunt incluse atribuțiile facilitatorului și obligațiile părinților, asociază rolul facilitatorului cu termenul de shadow, folosit în literatura de specialitate (persoană din umbră). 
  • Fiecare unitate de învățământ în care se află copii cu dizabilități și/sau CES include în regulamentul de organizare și funcționare proceduri privind aprobarea prezenței facilitatorilor în unitatea de învățământ. Includerea facilitatorului în planul de servicii psihoeducaționale se face fie la solicitarea părinților/reprezentantului legal, fie la recomandarea unui profesionist, cu acordul părinților/reprezentantului legal (Art. 64, alin. 3).
  • Facilitatorul este de obicei asistentul personal al copilului cu grad de handicap grav (părinții sau un alt membru al familiei) sau o persoană angajată special de către părinții elevilor.
  • Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap. Orice elev cu CES are dreptul la shadow, conform ordinului din 2016.

De precizat este că asistenții personali nu au pregătire pedagogică, doar asigură nevoile de bază ale copiilor. 

Ce face un facilitator școlar?

„Atribuțiile facilitatorului sunt cel puțin următoarele:

a)Supravegherea și îngrijirea copilului în timpul orelor de curs, în pauze și în cursul activităților extrașcolare;

b) Facilitarea relației copilului cu colegii, în timpul orelor de curs și în pauze;

c) Facilitarea relației copilului cu cadrul didactic, în timpul orelor de curs;

d) Sprijin la efectuarea exercițiilor predate, în timpul orelor de curs;

e) Colaborarea cu cadrul didactic de la clasă, cu profesorul itinerant și de sprijin și cu alte cadre didactice și profesioniști din școală;

f) Facilitarea relației cu colegii și profesorii în cursul activităților extrașcolare;

g) Colaborarea cu părinții/reprezentanții legali.

Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap”, conform ordinului din 2016.

Sistemul de Educație din România nu asigură finanțare pentru facilitatori

Din raportul privind starea învățământului preuniversitar din România 2020 – 2021, publicat de Ministerul Educației, lipsesc deficiențele din sistem care fac din educația elevilor cu cerințe educaționale speciale o misiune aproape imposibilă, precum numărul insuficient de profesori de sprijin și facilitatori școlari, lipsa adaptării curriculare și a terapiilor adaptate. 

Aceste probleme au fost semnalate în Diagnoza situației persoanelor cu dizabilități în România din 2021, publicată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, care are un capitol întreg privind accesul limitat la educație de calitate pentru toate nivelurile de învățământ preuniversitar. Aici se oferă modelul Franței de folosire a facilitatorilor profesioniști în incluziunea școlară a elevilor cu dizabilități.

DOCUMENT Ghidul Solicitantului din apelul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Articolul care prevede acordarea burselor de merit pentru „minimum 30% din elevii din fiecare clasă”, atacat la Curtea Constituțională de Avocatul Poporului, după ce elevi cu medii sub 4 au luat burse: Bursa de merit trebuie să fie expresia unei selecții bazate pe criteriul meritocrației

Avocatul Poporului anunţă, marţi, că a sesizat Curtea Constituţională în legătură cu articolul din legea învățământului preuniversitar care prevede că bursele de merit se acordă pentru „minimum 30% din elevii…
Vezi articolul