Desființarea inspectoratelor școlare județene și „transformarea lor în structuri care să verifice calitatea actului de învățământ și nu partea aceasta de gospodărire sau de numiri, care trebuie să meargă spre administrația locală”, anunță vicepremierul Dan Barna, după întâlnirea de la Cotroceni

50.229 de vizualizări
Foto: presidency.ro
Desființarea inspectoratelor școlare județene și „transformarea lor în ceea ce ar trebui să fie, în structuri care să verifice calitatea actului de învățământ și nu partea aceasta de gospodărire sau de numiri, aceasta trebuie să meargă spre administrația locală”, a declarat Dan Barna, liderul USR-PLUS, după întâlnirea de ieri de la Cotroceni, pe tema proiectului România Educată. La rândul său copreședintele USR-PLUS, Dacian Cioloș, a declarat că „inspectoratele școlare trebuie reorganizate”.

Liderii USR-PLUS au explicat că au discutat cu președintele Iohannis despre modificări la nivelul învățământului profesional, pentru ca elevii „să aibă posibilitatea să fluctueze, să meargă dintr-un sistem în celălalt astfel încât fiecare să-și poată găsit vocația cea mai potrivită”:

Dan Barna: „Practic, acest program, România Educată, și acesta a fost mesajul pe care l-am transmis președintelui, vine pe o așteptare uriașă din partea societății pentru că este un program pe care președintele și l-a asumat ca un proiect de mandat al său. În momentul de față există susținere la nivelul Guvernului, există o majoritate parlamentară și există și acest program, după sute și cred că chiar mii de ore de consultări. Avem un program, un proiect de țară despre ceea ce înseamnă reformă în educația din România.

Pentru că așteptăm de foarte mulți ani să vedem o perspectivă și o direcție pe ceea ce înseamnă această reformă În educație. Printre lucrurile importante discutate a fost acest subiect foarte, foarte important pentru mediul economic: învățământul profesional și în unele locuri învățământul dual, practic ceea ce se propune în acest proiect este un sistem de vase comunicante în care elevii și tinerii, viitori studenți unii dintre ei, să aibă posibilitatea să fluctueze, să meargă dintr-un sistem în celălalt astfel încât fiecare să-și poată găsit vocația cea mai potrivită.

Vestea bună pentru astăzi este că România Educată devină realitate și am discutat în cea mai mare parte a întâlnirii despre transformarea în legislație și modificări pe care să le simtă fiecare beneficiar al sistemului de educație.

Sunt elemente care se regăsesc în acest program și partea de structură cu modificările la nivelul liceului în principal, celelalte sisteme nu foarte mult. Inspectoratele școlare – este o inițiativă pe care noi, USR-PLUS, am susținut-o – desființarea acestora și transformarea lor în ceea ce ar trebui să fie, în structuri care să verifice calitatea actului de învățământ și nu partea aceasta de gospodărire sau de numiri, aceasta trebuie să meargă spre administrația locală. Sunt elemente care vor mai fi, tot așa, dezbătute”, a spus Barna. 

Inspectoratele școlare trebuie reorganizate, a anunțat și Dacian Cioloș, co-președintele USR-PLUS. „Am avut un schimb de opinii, deja legat de câteva idei privind reforma instituțională din educație sau felul în care se crește performanța sistemului instituțional printr-o mai mare descentralizare, prin implicarea mai mult a școlii, a consiliului de administrație, a părinților la nivel local”, a spus Cioloș.

Desființarea inspectoratelor școlare a fost una dintre condițiile propuse încă de anul trecut, după alegerile parlamentare, de USR-PLUS, Coaliției de guvernare. Aceasta măsură nu a fost introdusă în programul de Guvernare al Guvernului Cîțu.

În document apare doar: „clarificarea atribuțiilor și responsabilităților inspectoratelor școlare, în vederea reducerii birocrației, a limitării suprapunerilor de responsabilități cu alte instituții și a eficientizării activității acestora”.

Ministrul Educației spunea, în ianuarie 2021, legat de acest subiect, că desființarea pripită a inspectoratelor școlare ar genera “un adevărat dezastru, o lovitură finală dată unui sistem aflat în suferință. Acest lucru trebuie făcut, dar trebuie pregătit în timp. Nu voi susține o desființare haotică a inspectoratelor, dar voi susține o descentralizare”.

Barna a mai spus ieri, pentru G4Media.ro că „în ceea ce privește organizarea sistemului de Educație, pachetul de reforme prevede spargerea actualelor inspectorate județene și împărțirea atribuțiilor lor între Centrele Județene pentru Învățământ Preuniversitar și Centrele Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale”.

Liderul USR-PLUS, Dan Barna a mai explicat că „este practic o fereastră de oportunitate de doi ani, doi ani și jumătate, până în proximitatea alegerilor din 2024 în care statul are și resursa de program, acest proiect în România Educată, are și susținerea și în Parlament și Guvern pentru ca o reformă în educație să devină o realitate.

De fapt România Educată este un proiect în desfășurare, care are șanse să facă acele schimbări de care e nevoie și pe care practica ni le-a arătat ca necesare. Ține și de gândirea critică a elevilor, și de necesitatea de a merge în zona digitală, pentru că vine online-ul și digitalul peste noi și dacă nu ne adaptăm foarte repede copiii și mai târziu tinerii vor avea dificultăți de găsirea unui job, toate aceste lucruri au o perspectivă bună în această fereastră de oportunitate care depinde de noi să fie folosită”, a mai spus Dan Barna.

Foto: presidency.ro


17 comentarii
  1. Sa se desființeze inspectoratele școlare și să se angajeze după renumele facultății la care ai terminat și după notele de la facultate și chiar liceu dar sa se ia în considerare facultatea la zi,la buget în primul rand și apoi cele la taxa și cele online, la distanta sa fie tăiate. Sa se elimine inspecția specială la clasa și să nu mai fie hărțuiți profesorii și elevii să învețe și să respecte dascălii că de aia se duc la școală și învățătorii/învățătoarele sa nu mai fie pusi/e directori/e pe considerente politice și să fie regula, să-ți poți înscrie copilul la creșă, apoi grădinița, apoi școală din apropierea locuinței sau unde dorește părintele fara a se invoca motive că nu sunt locuri când chiar se duce lipsa de copii.

  2. Stai linistita! Se intorc la catedre. Sa le desfiinteze. Nimeni nu-i suporta. Ca sa nu mai zic ce spagi frumoase iau la titularizare si nu numai. N-o sa planga nimeni dupa ei.

  3. Este incredibil cata “gargara” au politicienii. Daca citesti ce spune domnul Barna, iti dai seama ca exprimarea e total anapoda, limbaj de lemn si cam atat. “Desfiintarea Inspectoratelor si transferarea atribuțiilor lor între Centrele Județene pentru Învățământ Preuniversitar și Centrele Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale” adica alte 2 structuri de care nu a auzit nimeni nimic pana acum. Aceeasi Marie dar cu 2 palarii. Dar care este motivatia admiterii preferentiale, facuta de fiecare liceul in parte, inaintea Evaluarii nationale? Nu spune nimeni nimic? Este o clar o ineptie. Este vechiul mod de admitere in licee, de pe vremea comunistilor, doar ca nu mai exista un subiect unic, ci subiecte facute de fiecare liceu in parte. De ce sa revenim la acest sistem?

  4. Nu se va desființa nimic, acești paraziți vor fi trecuți pe alte funcții! Despre ce calitate se vorbește? Care sunt criteriile? Dascălii care sunt din “urbea” lor rămân, restul pleacă? Sunt totuși oameni în sistem care au vocație pentru a preda și au muncit. Puțini au mai rămas, dar sunt! Până când/unde acceptă România bătaia de joc a acestor “păcălici”?

  5. Bun, desființarea e ok dar ce puneți în loc. Pe cine și cine coordonează, evnat, bac, titularizare, grade didactice, cine își asuma digitalizarea asta mâine? Poate cineva își asuma dar pe lucruri concrete. Schimbați pe ici pe colo dar sa rămâna la fel? Pe cine schimbati cu cine și ce. Fara politica dar pe merit și care sunt criteriile. Sa știm și noi. Pardon și eu. Iar Boille Mariotte adică abureala?

  6. Desfintarea inspectoratelor ca usr nu are nici un inspector general in nici un judet. Vor numirea directorilor de consiliile din scoala si astfel vor accede la functii cei care lasa in pace profesorii ,nu se pot impune ca doar ,eu te-am votat eu te dau jos, si astfel totul va fi , sa schimbam propun, dar sa nu modificam nimic sau sa modificam pe ici pe colo in punctele neesentiale, adica …

  7. Inspectoratele școlare nu își justifica activitatea, ei sunt adevăratii plimbatori de hârtii. Posturi apărute din senin pentru a satisface nevoile rudelor lor.

  8. România educată e gargara curata, dacă în toamna numirile de directori se vor face tot în sediile PNL, iar apoi listele stabilite acolo sunt transmise la Isj uri, pentru a fi aprobate în CA.

  9. Praf in ochi, nu se modifica nimic, se desfiinteaza o structura si se infiinteaza alte structuri. Toate lucrurile astea ne arata ca politicienii de astazi din oricare partid de la noi sunt complet decuplati de la viata din Romania.

  10. Și când aveți de gând să faceți asta???? nu de alta, dar oamenii care au muncit ca nebunii în aceste IȘJ-uri să-și poate caută din timp alte locuri de muncă!!!

    1. @gabriela
      😂😂😂
      Cum au muncit? “Ca nebunii”? Nici nu stii daca sa razi sau sa plangi! Ce sa mai, niste plugari adevarati, niste mineri destoinici, niste țapinari neobositi. Saracii de ei, cat or fi de osteniti!
      Apropo, Gabriela, vezi ca astia de-i plangi tu nu raman șomeuri daca li s-or desfiinta feudele. Au posturi rezervate. Se intorc la catedra.😂😂. Sa continue munca pe branci.

          1. Tu sigur n.ai avut niciodata contact cu ceea ce tine de documente pe partea de didactic auxiliar. Vă dati cu părerea toti, fara sa stiti nimic. Cei din inspectorare de la contabilitate, normare, salarizare, muncesc si dupa program, inclusiv sambata si duminica cand sunt termene scurte impuse de minister.

  11. O comparatie rapida intre “reforma” ficusului si reforma din Finlanda (ultima dintre ele):
    Singura asemanare este ca ficus si Finlanda incep cu litera F.

    – in Finlanda reforma s-a facut dupa ani de studii – cate studii s-au facut la noi?
    – in Finlanda a existat o incredere a oamenilor in reforma – cata incredere exista la noi ca o reforma OK va fi facuta de oameni competenti?
    – reforma in Finlanda s-a facut pentru sanse egale, justitie sociala – cu prostii romanesti de gen examen la liceu, subfinantare, coruptie, incompetenta, interese elitiste etc. numai de sanse egale nu vorbim
    – pentru ultima reforma a fost nevoie de vreo 5 ani pentru implementare – la noi de 30 de ani se bate pasul pe loc sau se fac schimbari minore, aceiasi incompetenti, aceleasi probleme, aceiasi lipsa de viziune, coruptie, plagiate etc.
    – autonomia scolilor in Finlanda este mare – cata autonomie va fi transferata local la noi si in cati ani?

    Mai multe intrebari decat raspunsuri cu “Romania Educata”.

  12. ce gargara ieftina…de fapt nu fac nimic dar vad ca presiunea publica este uriasa si incearca sa o mai dreaga pe ici pe colo….

    luati de aici

    De fapt România Educată este un proiect în desfășurare, care are șanse să facă acele schimbări de care e nevoie și pe care practica ni le-a arătat ca necesare. Ține și de gândirea critică a elevilor, și de necesitatea de a merge în zona digitală, pentru că vine online-ul și digitalul peste noi și dacă nu ne adaptăm foarte repede copiii și mai târziu tinerii vor avea dificultăți de găsirea unui job, toate aceste lucruri au o perspectivă bună în această fereastră de oportunitate care depinde de noi să fie folosită”, a mai spus Dan Barna.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Proiect de lege pentru generația uitată: Examenele transdisciplinare de la Evaluarea Națională – amânate până când vor ajunge în a VIII-a elevii care acum sunt clasa a IV-a

Elevii de clasa a VII-a ar putea scăpa de examenele transdisciplinare prevăzute în lege la Evaluarea Națională de anul viitor. Mai mulți senatori social-democrați au depus acum 2 zile în…
Vezi articolul

O lecție predată online să aibă 15-20 de minute la ciclul primar, cadrele didactice să se axeze pe promovabilitate și să primească acordul părinților pentru calificative – învățătorii din Sibiu, după o întâlnire online cu ministrul Educației

Aproape 500 de învățători din județul Sibiu s-au întâlnit online cu ministrul Educației, într-un seminar organizat marți de Inspectoratul Școlar Județean, scrie Turnul Sfatului. Carmen Cozma, învățătoare participantă la discuția…
Vezi articolul

BAC 2020 – Ministerul Educației face damage control, după ce a scos obligativitatea corectării încrucișate din Ordinul cu regulile de Bacalaureat: evaluarea încrucișată între județe a lucrărilor nu este exclusă

Ministerul Educației condus interimar de Daniel Breaz acuză că în spațiul public au apărut “dezinformări” cu privire la evaluarea lucrărilor de la Bacalaureat 2020, după ce ministrul a scos cu…
Vezi articolul

Elevii de clasa a VII-a pot să aplice la Universitatea din București, la cursuri de mentorat și sprijin material. Care sunt condițiile de înscriere

Elevii din învățământul preuniversitar pot aplica pentru programul UB SEED – Sprijin Educațional pentru Elevii Defavorizați, se arată într-un comunicat de presă al Universității din București. Programul va susține, prin diverse…
Vezi articolul
Iulian Cristache

Federația Părinților, după reducerea numărului de ore: Va fi dezastru la Evaluarea Națională și Bacalaureat, dacă nu se modifică și programa școlară și dacă nu se implementează obligatoriu Școala după școală

Reducerea cu 5 a numărului de ore pentru elevii de gimnaziu și liceu, “fără corelarea cu programele școlare și fără un program obligatoriu Școala dupa școală, va duce la un…
Vezi articolul