Dezincriminarea vânzării de lucrări de licență, disertație și doctorate a fost eliminată din textul ordonanței de urgență, în ședința de Guvern de vineri, după ce Edupedu.ro a scris despre introducerea pe ascuns a prevederilor în draftul OUG

10.351 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Ordonanța de urgență nr 72/2023 a fost publicată în Monitorul Oficial vineri seara, iar forma aprobată în ședința de Guvern este cea din care a fost eliminată dezincriminarea vânzării de lucrări de licență de-a gata, cumpărate, despre care Edupedu.ro a scris că fuseseră introduse pe ascuns, fără ca ele să fie anunțate sau să existe în draftul pus în dezbatere publică. În plus, OUG în forma adoptată de Guvern modifică și Legea 198/2023 și legea 199/2023, adică ambele legi ale Educației.

Ordonanța adoptată este prima modificare a Legii educației, modificare care are loc la doar câtva luni de la promulgarea actului normativ și cu două zile înaintre de intrarea în vigoare a legii.

Edupedu.ro a scris săptămâna trecută că toate Ordonanța fusese dată pentru că legea, așa cum era scrisă, afecta persoanele care au urmat studii superioare de lungă durată anterior introducerii sistemului Bologna – echivalarea studiilor lor în studii de master, a fost reintrodusă prin preluarea în legea 199/2023, prin metoda copy-paste, a formulării din legea Funeriu.

Pe lângă repararea acestui aspect, cei din Ministerul Educației introduseseră în proiectul care a fost depus la Guvern și publicat de Edupedu.ro, mai multe modificări care nu au fost supuse dezbaterii și care nu existau în forma inițială a proiectului pus în transparență. Era vorba despre dezincriminarea vânzării de lucrări de licență, master sau doctorat și eliminarea amenzilor și sancțiunilor drastice pentru site-urile care vând asemenea lucrări. Rămânea interzisă fără nicio sancțiune, doar cumpărarea de lucrări.

În cele din urmă, după ce Edupedu.ro a semnalat toate acestea, forma finală a OUG, cea care a apărut în Monitorul Oficial și care este în vigoare din 3 septembrie 2023 este fără aceste schimbări.

Textul OUG 72/2023

Articolul 85, alineatul 1 din Legea învățământului preuniversitar apare și acesta modificat, deși nu era anunțată această schimbare. Noua formă modifică cuvântul „aptitudini” cu „atitudini” în definiția competențelor:

Art. 85. — (1) Învățământul preuniversitar are ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblul multifuncțional și transferabil de cunoștințe, abilități și atitudini, necesare pentru:

a) împlinirea și dezvoltarea personală;
b) integrarea socială și participarea cetățenească activă în societate;
c) participarea la funcționarea și dezvoltarea unei economii durabile;
d) formarea unei concepții de viață, bazate pe valorile umaniste și științifice, pe cultura națională și universală și pe stimularea dialogului intercultural;
e) respectarea demnității, a toleranței și a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
f) respectarea principiilor de etică și integritate în activitatea școlară, cu privire la selecția, utilizarea și citarea corectă a surselor de documentare, dezvoltarea spiritului critic al elevilor
în analiza și preluarea informațiilor utilizate;
g) dezvoltarea sensibilității față de problematica umană, față de valorile moral-civice și promovarea sustenabilității, a respectului pentru mediul înconjurător natural, social și cultural;
h) asigurarea capacității de adaptare și participarea activă la viața socială, economică, politică și culturală în contextul transformării digitale;
i) pregătirea competențelor necesare pentru utilizarea internetului în siguranță;
j) formarea unui stil de viață sănătos bazat pe activitate fizică, alimentație corespunzătoare și reguli de igienă.”

În legea inițială textul era următorul:

Art 85, alin (1) Învățământul preuniversitar are ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblul multifuncțional și transferabil de cunoștințe, abilități și aptitudini, necesare pentru:

a) împlinirea și dezvoltarea personală;
b) integrarea socială și participarea cetățenească activă în societate;
c) participarea la funcționarea și dezvoltarea unei economii durabile;
d) formarea unei concepții de viață, bazate pe valorile umaniste și științifice, pe cultura națională și universală și pe stimularea dialogului intercultural;
e) respectarea demnității, toleranței și a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
f) respectarea principiilor de etică și integritate în activitatea școlară, cu privire la selecția, utilizarea și citarea corectă a surselor de documentare, dezvoltarea spiritului critic al elevilor
în analiza și preluarea informațiilor utilizate;
g) dezvoltarea sensibilității față de problematica umană, față de valorile moral-civice și promovarea sustenabilității, a respectului pentru mediul înconjurător natural, social și cultural;
h) asigurarea capacității de adaptare și participarea activă la viața socială, economică, politică și culturală în contextul transformării digitale;
i) pregătirea competențelor necesare pentru utilizarea internetului în siguranță;
j) formarea unui stil de viață sănătos bazat pe activitate fizică, alimentație corespunzătoare și reguli de igienă.

Aceeași modificare apare și în anexa legii, la definiția competenței: „Competența reprezintă capacitatea dovedită de a utiliza cunoștințe, atitudini și abilități personale, sociale și/sau metodologice în situații de muncă sau de studiu pentru dezvoltarea profesională și personală”


1 comment
  1. Foarte bine! Bravo,dar sa se verifice respectarea legii pentru ca sunt multi care gasesc, totusi, portite. Sunt destui care cumpara lucrari gata facute,in special de grade didactice si doctorat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Opt universități românești, în frunte cu Universitatea din București – incluse în primul clasament internațional al cercetării științifice interdisciplinare Times Higher Education

Universitatea din București este prima dintr-un grup de opt instituții românești de învățământ superior care au fost incluse în primul clasament internațional al universităților după criteriul cercetării științifice intertdisciplinare, realizat…
Vezi articolul

Graficul ședinței de repartizare pentru profesorii care au solicitat completarea normei didactice și transferul prin restrângere de activitate, publicat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București / Ședința este programată vineri, 14 martie

Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) a publicat graficul ședinței de repartizare pentru profesorii care au solicitat completarea normei didactice și transferul prin restrângere de activitate. Pentru profesorii din București,…
Vezi articolul

Rezultate admitere liceu 2024. Peste 1.600 de candidați au rămas nerepartizați. Cei mai mulți elevi care n-au prins un loc la liceu sunt din județele Constanța, Prahova și Giurgiu / În București, un candidat cu media 8.92 nu a fost repartizat

Peste 1.600 de candidați au rămas nerepartizați în prima etapă de admitere la liceu 2024, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației. Concret, 1.607 de elevi care au completat fișa de…
Vezi articolul

Peste 6% dintre copiii de grădiniță și școală din Vrancea au cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate, arată datele Inspectoratului școlar / Cei mai mulți dintre copiii lăsați doar în grija unui părinte sunt la gimnaziu

Aproape 3.000 de elevi din judeţul Vrancea, de la învăţământul preşcolar şi până la liceu, au cel puţin unul dintre părinţi în străinătate, 578 dintre aceştia fiind în grija altor…
Vezi articolul