Directorii unităților de învățământ cu predare sau secții de predare în limbile minorităților naționale vor fi obligați să dovedească cu acte, că știu limba română – proiect de lege

1.770 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Un proiect de lege inițiat de mai mulți parlamentari PNL și PSD propun modificarea Legii Educației nr. 1/2011 prin care directorii unităților de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale sau cu secții de predare în limbile minorităților naționale, au obligația cunoașterii limbii române sau al limbii respective pe care să o dovedească cu documente justificative.

Inițiatorii proiectului de lege motivează că „actuala lege instituie obligaţia cunoaşterii limbilor minorităţilor naţionale, fără să instituie şi obligaţia cunoaşterii limbii române, deşi funcţia managerială implică relaţii instituţionale cu autorităţi ale statului român, atât la nivel local cât şi guvernamental, iar astfel de relaţii necesită o bună cunoaştere a limbii române, precum şi capacitatea de înţelegere, interpretare şi aplicare a legilor”, se arată în expunerea de motive.

Astfel, pentru că „scopul principal al legii trebuie să fie selecţia celor mai competente persoane, din punct de vedere managerial, pentru conducerea unităţilor de învăţământ, se propune eliminarea oricăror imixtiuni politice în selecţia funcţiilor de conducere din învăţământul preuniversitar, prin ”eliminarea oricăror consultări, avize sau acorduri din partea formaţiunilor politice cu statut de partid politic, asociaţii sau uniuni”, se arata în proiect.

De precizat, în ROFUIP, potrivit art 20, alin. 5, se precizează că „pe perioada exercitării mandatului, directorul nu poate deține, conform legii, funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, județean sau național.”

Se propune în proiect ca alin.(1) aI art. 97 să se modifice, cu următorul cuprins:

(1) Directorul exercită conducerea executivă a unității de învățământ. În cazul unităților de învățământ cu predare integrală în limbile minorităților naționale, directorii au obligația cunoașterii limbii române, iar unul dintre directori are obligația cunoașterii limbii minorității naționale. În cazul unităților de învățământ cu secții de predare în limbile minorităților naționale, directorii au obligația cunoașterii limbii române, iar unul dintre directori are obligația cunoașterii limbii minorității naționale. În cazul unităților de învățământ cu secții de predare în limbile minorităților naționale, în care este normată doar funcția de director, directorul are obligația cunoașterii limbii române. Acesta are obligația de a asigura reprezentarea cadrelor didactice de la secția cu predare în limba minorității naționale în Consiliul de administrație al unității de învățământ.

  • După alineatul 1 al art. 97 se introduce un nou aliniat 1. (1) cu următorul cuprins:

În cazul unităților de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale sau cu secții de predare în limbile minorităților naționale, obligația cunoașterii limbii române sau al limbii respective se dovedește cu documente justificative, după cum urmează:

– specializarea limba română/ maternă înscrise pe diploma de studii,

-documentul de numire/transfer/repartizare ca titular pe un post sau o catedră cu predare în limba română limbile minorităților

– certificat de competențe lingvistice eliberat de un centru autorizat

Proiectul de lege depus la Camera Deputaților

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raluca Turcan: Cei mai vulnerabili sunt copiii din familii monoparentale sau din familii cu foarte mulți copii. Acei copii intră în sistemul de educație. Întrebarea este: resursele pe care noi le vedem pentru copii, pentru sistemul de educație în general, ajung și la toți acei copii? Răspunsul meu ca ministru al Muncii este că nu

„Finanțarea educației nu poate fi privită separat de calitate și echitate în educație. (…) În sistemul de educație intră copii care au șanse diferite și acces diferit la sistemul de…
Vezi articolul

Naveta profesorilor nu se mai decontează, potrivit Ministerelor Dezvoltării și Finanțelor, semnalează sindicatele din Învățământ. Cele două ministere invocă prorogarea aplicării unor dispoziții din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Naveta profesorilor care predau în altă localitate decât cea de domiciliu nu se mai decontează, în opinia Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și Ministerului Finanțelor Publice, potrivit unui informări a Federației…
Vezi articolul

Andreas Schleicher, expert OECD: Meseria de profesor trebuie să fie și atractivă intelectual, nu doar financiar / Germania, țară cu cele mai mari salarii din OECD, se confruntă cu aceeași lipsă de personal didactic pe care o vedem în România

„Nu doar salariile trebuie să conteze atunci când vorbim de atractivitatea meseriei de profesor”, a subliniat Andreas Schleicher, expert OECD, în cadrul unei dezbateri privind rezultatele PISA 2022 pentru România,…
Vezi articolul

Tudor Chirilă: Cu capul plecat, ca în fotografia cu Klaus Iohannis, Ligia Deca spune ce i se spune să spună – că nu mai e nevoie de 6% din PIB pentru educație. Nu vă așteptați la nicio schimbare în educație până în 2024, vin alegerile

Reacții de sancționare a Guvernului Ciucă, după ce executivul a propus pentru educație cel mai mic buget din istoria recentă (2,1% din PIB) în timpul mandatului de ministru al educației…
Vezi articolul

Adrian Rădulescu, antrenorul lui David Popovici: N-ar trebui să privim înotul ca pe un privilegiu, ci ca pe un drept. Așa cum ar trebui să știi să alergi, să sari, ar trebui să știi să și înoți / Sunt multe lucruri pe care putem să le integrăm în sistemul educațional

„Înotul nu ar trebui să fie văzut ca un privilegiu, ci ca pe un drept”, spune într-un interviu acordat Edupedu.ro antrenorul Adrian Rădulescu, cel care îl pregătește pe campionul olimpic…
Vezi articolul