Directorul Institutului „Elie Wiesel”, Alexandru Florian, despre Nichifor Crainic, ideolog al extremismului interbelic, prezent în manuale și în programa școlară: E nevoie de sincronizarea conținuturilor. Cu ce rămâne elevul? Află la română că X este valoare literară, la Istorie – că același X a promovat valori anti-umane

1.251 de vizualizări
Inquam Photos / George Călin
„Din nefericire, în România nu există o strategie sau politică publică educațională de sincronizare a conținuturilor educaționale”, problemă care trebuie rezolvată de cei care se ocupă de programele școlare, a declarat, pentru Edupedu.ro, directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian. El a comentat, astfel, situația semnalată miercuri de Edupedu.ro, că unul dintre ideologii mișcărilor de extremă dreapta din perioada interbelică, Nichifor Crainic, este prezentat ca atare în manualul referitor la Istoria evreilor și Holocaust, perspectivă omisă în manualele de limba română folosite încă la clasa a XII-a.

Nichifor Crainic și lucrarea sa „Sensul tradiției” figurează în programa școlară pentru Limba și literatura română – clasa a XII-a, în vigoare din 2006, deci de acum aproape 20 de ani. El e inclus la conținuturile pentru „Curente culturale/literare: modernism vs. Tradiționalism” în periaoda interbelică. 

Contactat de Edupedu.ro, Alexandru Florian, directorul Institutului „Elie Wiesel”, a arătat că „Nichifor Crainic s-a propus ca subiect de rezervă la proba de limba română. Deci Nichifor Crainic figurează într-un manual de liceu. Opinia mea este că, din nefericire, în România nu există o strategie sau politică publică educațională de sincronizare a conținuturilor manualelor”.

Potrivit lui Alexandru Florian, „el a fost promotor al ideologiei fasciste sau care include și antisemitism, în România interbelică. A fost și redactor-șef la Sfarmă-Piatră, un ziar puternic antisemit și de extremă dreapta. Pe de altă parte, apare în aceste lecții sau tematici din manualul de limba română”. Situație care nu este singulară, arată oficialul citat, care face trimitere la un alt caz apărut într-o versiune a manualelor de Istoria comunismului, materie obligatorie care va fi introdusă în toamnă:

  • „Mai există o situație asemănătoare cu un alt personaj, Ion Gavrilă Ogoranu, care într-una dintre variantele manualului despre comunism, dacă îmi amintesc, apărea ca fiind cel care s-a opus regimului comunist, că el a luptat în munți și așa mai departe. De fapt, Ion Gavrilă Ogoranu a fost – conform și memoriilor pe care le-a publicat după ’90, singur declară – că a fost și a rămas legionar. Deci el a fost membru al mișcării legionare, a participat la rebeliune și așa mai departe. Normal că, atunci când a venit regimul comunist la putere, s-a opus. Dar se subînțelege că nu toți cei care se opun devin automat exemple pozitive. Așa este și cazul cu acest Nichifor Crainic.”

„Asta ar trebui să existe în Ministerul Educației, în politicile educaționale publice și în construirea acestor programe: o coerență de urmărit, o sincronizare. Poți să vorbești despre o persoană, despre un personaj la mai multe discipline, dar mesajele trebuie să fie sincronizate”, a comentat directorul Institutului „Elie Wiesel”: „Altfel, este foarte simplu: cu ce rămâne elevul? Se duce la limba română și poate că află că personajul X este o mare valoare literară, culturală. Și pe urmă se duce la lecția de istorie și află că a promovat niște valori, hai să le spunem anti-umane, ca să nu le spunem fasciste. Și cu ce rămâne? Se produce o amestecătură”.

Alexandru Florian, pentru Edupedu.ro:
  • „Eu cred că, indiferent de disciplina unde o persoană este invocată, trebuie să fie prezentată și analizată în spirit critic, adică să i se prezinte toate ansamblul de valori pe care l-a promovat de-a lungul vieții, ca intelectual, ca persoană publică, ca persoană implicată într-o orientare politică sau alta. E adevărat că, dacă îl prezintă la curentele tradiționaliste, cu legături cu religia ortodoxă, astăzi am putea să spunem că a fost într-un curent conservator. Dar, într-adevăr, eu cred că indiferent de disciplină, trebuie prezentată persoana respectivă – deci nu neapărat Nichifor Crinic, mă refer și la Eliade și la alții – cu spirit critic. Adică să se prezinte toate componentele. Și în cele din urmă să decidă persoana care studiază ce priorități, ce scară de valori a promovat un autor sau altul. [Nichifor Crainic] a mai lucrat, apoi, și la „Glasul patriei”, o revistă securistă care promova mesaje ca să-i atragă pe cei care au fugit din țară înapoi. Deci este un personaj. Iar legătura între ideologia lui și curentul tradiționalist pe care l-a îmbrățișat este strânsă, în opinia mea.
  • Asta ar trebui să existe în Ministerul Educației, în politicile educaționale publice și în construirea acestor programe: o coerență de urmărit, o sincronizare. Poți să vorbești despre o persoană, despre un personaj la mai multe discipline, dar mesajele trebuie să fie sincronizate. Pentru că, altfel, este foarte simplu: cu ce rămâne elevul? Se duce la limba română și poate că află că personajul X este o mare valoare literară, culturală. Și pe urmă se duce la lecția de istorie și află că a promovat niște valori, hai să le spunem anti-umane, ca să nu le spunem fasciste. Și cu ce rămâne? Se produce o amestecătură. Știm că abia la vârsta asta, în anii liceului, se construiește sistemul de valori, se consolidează la adolescență spre maturitate. Și atunci cu ce rămâne el? La o oră află ceva, la altă oră află altceva. Asta e problema. Dar numai cei care se ocupă de programele școlare pot să rezolve. 
  • Până acum, în România, orice program, orice manual s-a construit independent: cine știe istorie scrie la istorie, la limba română sunt invocați sau promovați ce autori știu și apreciază profesorii. La biologie, poate ne așteptăm să-l promoveze și pe [Nicolae] Paulescu, pentru că a inventat insulina, dacă a inventat-o el, iar pe urmă aflăm de la istorie că e antisemit și a fost în Liga Apărării Național Creștine. 


2 comments
  1. Nu știu cum să spun, dar m-am cam săturat de comentariile celor de la Ellie Wisel… Să ne lase pe noi să îi apreciem sau dezapreciem pe unii. lndata ne vor spune să nu îi mai citim pe Eminescu sau pe Creangă, să nu îl mai ascultăm pe Enescu sau să nu mai purtăm costumul popular că îi rănim în…..sentimente și suntem prea români. Hai sictir. Majoritatea trebuie să asculte minoritatea, altfel nu suntem corecți politic.

  2. Remarca asta cu „La o oră află ceva, la altă oră află altceva”, e și mai valabilă într-o altă situație: ora de religie, versus orele de științe. De asta ar trebui ca disciplina Religie să nu însemne îndoctrinare, ci doar informare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studiu: 1 din 10 elevi de liceu din România declară că se confruntă des cu lipsa mâncării suficiente / O treime dintre elevii de la Pedagogic apreciază drept prea mari cheltuielile cu școala / OCDE: Problema nesiguranței alimentare este asociată unor rezultate mai slabe la școală

Datele semnalate recent de un raport bazat pe testările internaționale PISA 2022, referitor la faptul că un număr considerabil de elevi români se confruntă periodic cu lipsa mâncării, sunt confirmate…
Vezi articolul

Admiterea la liceu „prin alunecare”, în școli în care elevii au ajuns în urma repartizării, nu a dorinței lor, plus pregătirea pentru meserii vechi – indicate de Măriuca Talpeș, de la Coaliția pentru Dezvoltarea României, drept cauze pentru care „condamnăm o jumătate de generație să fie șomeră în viitor” / 52% intră la liceu sub nota 6, considerat pragul nivelului 2 din PISA, al analfabetismului funcțional – analiză

Cifrele pe anul trecut, prezentate de Măriuca Talpeș, arată că 52% dintre elevii absolvenți de clasa a VIII-a intră cu media minimă admisă, de 6. Aceștia ajung în învățământul tehnologic…
Vezi articolul

Patru din cinci adolescenți care accesează TikTok au primit conținut politic în perioada alegerilor / Aproape jumătate dintre ei admit că nu verifică informațiile primite pe platforma socială / 10% spun că își pun singuri diagnostic cu probleme psihologice în funcție de conținutul accesat pe platformă – sondaj

Majoritatea covârșitoare a adolescenților români care au cont pe Tiktok accesează zilnic această platformă, iar peste jumătate o accesează de cel puțin patru ori pe zi. În aceste condiții, patru…
Vezi articolul

Stimulente pentru angajatori și pentru angajații care participă la programe de formare profesională, sprijin pentru micro-certificări, formarea competențelor verzi și digitale – propuneri în noua Strategie Națională pentru Formarea Adulților, domeniu în care România are restanțe mari / Toate măsurile – susținute doar cu bani europeni

Guvernul României vrea să dubleze, în următorii patru ani, rata de participare a adulților la învățarea pe tot parcursul vieții, potrivit noii Strategii Naționale pentru Formarea Adulților în perioada 2024-2027,…
Vezi articolul