Distanțarea și izolarea socială a copiilor provocate de pandemie pot avea consecințe negative pe termen lung. Părinții nu sunt suficient de informați în legătură cu aceste riscuri – studiu în două școli din București

1.156 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Distanţarea şi izolarea socială a copiilor provocate de pandemie pot avea consecinţe negative pe termen lung, deoarece le afectează starea de bine şi dezvoltarea, atât în plan fizic, fiziologic, cât şi cognitiv şi psihologic, socio-emoţional şi relaţional, potrivit studiului „Efectele pandemiei COVID-19 asupra sănătății copiilor”, publicat în “Revista română de sociologie”. Studiu, realizat de profesoara și consilierul școlar Anda Rodideal și de profesoara Valentina Marinescu de la Facultatea de Sociologie a Universității din București, arată că în ceea ce priveşte cele mai multe dintre aceste riscuri, părinţii nu sunt suficient de bine informaţi, conform raportului.

Cercetarea s-a desfăşurat după încheierea semestrului I al anului şcolar 2020−2021 (perioada 8 – 15 februarie 2021) în două şcoli gimnaziale din Bucureşti, situate la polul opus în clasamentul şcolilor din Bucureşti.

Studiul realizat în cele două şcoli are rolul de a evidenţia, pe de o parte, măsura în care părinţii conştientizează (sau nu) unele dintre aspectele legate de menținerea sănătății și a stării de bine a copiilor, iar pe de altă parte, influenţa pe care statusul socio-economic şi educaţional al părinţilor o are asupra percepţiilor şi deciziilor lor referitor la educaţia online a copiilor în pandemie.

Faptul că majoritatea părinților din ambele şcoli consideră că principalul efect pozitiv al şcolii online este protejarea copiilor de efectele îmbolnăvirii şi sentimentul de siguranță oferit „acasă” dovedește faptul că stresul generat de pandemie este ridicat la nivelul familiilor, potrivit studiului.

Captură foto: Cercetarea „Efectele pandemiei COVID-19 asupra sănătății copiilor”

În ceea ce priveşte problemele generate de utilizarea excesivă a internetului şi izolarea socială a copiilor în şcoala online, majoritatea părinţilor (indiferent de situaţia lor socio-economică şi educaţională) se arată la fel de puţin cunoscători vizavi de riscul afectării sănătăţii fizice şi psihice.

Captură foto: Cercetarea „Efectele pandemiei COVID-19 asupra sănătății copiilor”

Potrivit cercetării, s-a dovedit importanţa statusului socio-economic şi educaţional al părinţilor în ceea ce priveşte calitatea actului educaţional mediat online. Specificul diferit al celor două şcoli se reflectă şi în datele demografice ale respondenţilor, cei de la şcoala de top (Şcoala I), au majoritar studii superioare, un loc de muncă (sunt angajaţi / salariaţi) şi o vârstă mai mare decât a celorlalţi (Şcoala II). 

Captură foto: Cercetarea „Efectele pandemiei COVID-19 asupra sănătății copiilor”

În aceste condiţii restrictive, rolul instituţiilor educaţionale – al profesorilor şi al şcolii – este diminuat în mediul online, părinţii şi familia rămân singurii responsabili pentru prevenirea şi diminuarea efectelor negative generate de pandemie, după cum se arată în cercetare.

  • Metoda de cercetare aleasă a fost aplicarea unui chestionar online şi distribuit de profesorii diriginţi prin grupurile de WhatsApp cu părinţii fiecărei clase. Eşantionul total a avut un volum de 527 părinţi. A fost realizat un chestionar cu întrebări preponderent închise.

Foto: © Rafael Ben AriDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Plagiatorii care vor să scape nepedepsiți, protejați de majoritatea PSD-PNL-UDMR, acuză USR. Un proiect de eliminare a posibilității de renunțare voluntară la titlul de doctor – respins în Comisia de învățământ a Camerei Deputaților

Propunerea legislativă a USR de modificare a Legii educaţiei naţionale prin care să fie interzisă renunţarea voluntară la titlul de doctor a primit, marţi, raport de respingere în Comisia pentru…
Vezi articolul

Ligia Deca dă vina pe inspectoratele școlare și pe salarizarea slabă în privința lipsei personalului auxiliar și administrativ din școli: Dacă inspectoratele au cerut posturi, au primit. Degeaba cerem profesorilor sau învățătorilor să facă treabă în condițiile în care ei nu au sprijinul necesar

Inspectoratele școlare sunt cele care poartă responsabilitatea în cazul în care nu au solicitat posturi în școli, atât personal didactic auxiliar cât și personal administrativ (nedidactic), arată indirect ministrul Educației,…
Vezi articolul
Birocratizarea învățământului

Mai multe școli din București cer ca dosarele pentru bursele elevilor să fie depuse înainte de termenul legal – Școala 81, de exemplu, cere actele de la părinți până pe 16 septembrie, deși legislația prevede 28 septembrie data limită

Mai multe școli din Capitală au cerut ca cererile și dosarele pentru bursele elevilor să fie depuse înainte de termenul legal, potrivit anunțurilor de pe site-urile unităților de învățământ. De…
Vezi articolul