DOCUMENT Curriculumul pentru grădiniță a fost schimbat, cu 3 săptămâni înainte să înceapă grădinița. Opționalele intră în normele educatoarelor

Curriculumul pentru grădiniță

Curriculumul pentru grădiniță

Curriculumul pentru grădiniță a fost schimbat de Ministerul Educației, cu 3 săptămâni înainte de începutul școlii. Activitățile experențiale scad la jumătate în orarul zilnic al copiilor de grădiniță, pentru a câștiga ore Jocurile liber-alese și Dezvoltarea personală. Pentru prima dată, curriculumul pentru educația timpurie conține și programul copiilor de creșă (0-3 ani). O altă modificare pe care o aduce noul curriculum de grădiniță se referă la opționale: orele acestea intră în norma educatoarelor, deci nu mai pot fi plătiți de către părinți profesori din afara grădiniței, și “poți să faci maxim unul pe săptămână”, a declarat pentru Edupedu.ro inspectoarea generală din Ministerul Educației responsabilă cu educația timpurie.

Monitorul Oficial a publicat marți, 20 august, Ordinul privind aprobarea Curriculumului pentru educația timpurie. Ordinul este semnat de fostul ministru Ecaterina Andronescu și înlocuiește vechiul curriculum pentru învățământul preșcolar, care fusese adoptat în 2008.

Curriculumul pentru grădiniță

Contactată de Edupedu.ro, Viorica Preda, inspector general în Direcția Generală Educație Timpurie a Ministerului Educației, a declarat că noul curriculum micșorează numărul de ore prevăzut pentru activitățile experențiale și crește plaja orară pentru jocurile liber-alese pentru că până acum “puneam prea mult accent pe pregătirea academică și pierdeam din atenție problemele de dezvoltare socio-emoțională”.

Am reglat puțin și partea de opționale: Opționalul intră în norma cadrului didactic, poți să faci maximum unul pe săptămână”, a afirmat Viorica Preda, pentru Edupedu.ro. Aceasta a precizat că, de acum înainte, grădinițele nu vor mai accepta posibilitatea ca părinții să plătească cadre didactice pentru opționale.

Lucrurile trebuie sa fie clare, din punct de vedere financiar. Dacă vin oamenii competenți din domeniul financiar și ne spun că nu exista soluții… Atâta vreme cât opționalul este trecut în planul de învățământ, toți copiii trebuie să beneficieze de acea activitate, deci de ce unele să fie plătite de părinți și altele nu? Dacă cineva ne dă o soluție fericită pentru acest lucru, noi suntem fericiți să o aplicăm”, a afirmat Preda, pentru Edupedu.ro, întrebată dacă motivul scoaterii opționalelor plătite de la grădiniță îl reprezintă numărul mare de astfel de activități.

Curriculumul pentru grădiniță: opționalele

Preda a precizat că elevii pot face mai multe opționale, dacă grădinița alege să le deruleze pe perioade mai mici de timp.

Se poate face și limba străină, noi am propus metoda CLIL (Învățarea integrată de conținut și limbă inspirată de pedagogia jocului – n.red.), este propusă în Metodologie. Colegii de la Constanța au experimentat-o și au extins-o de vreo 2-3 ani de zile, iar noi am propus-o ca una dintre variante pentru ceea ce se întâmpla până acum ca opțional de limbă străină cu bani de la părinți”, a continuat inspectoarea generală responsabilă cu educația timpurie.

Metoda CLIL “este o baie de limbă, în care copilul este introdus în timpul activităților. Există mai multe soluții de implementare și se poate face ușor, dacă știe cel puțin o colegă din gradiniță limba străină bine. Copiii de grădiniță nu trebuie să învețe limba străină ca la școală, ci sub forma unui joc cu următoarea regulă: dacă astăzi am vorbit despre “măr”, pot să le spun copiilor cuvântul și în limba străină pe care vor să o facă, la fel și culoarea lui, și forma. Sunt lucruri ușoare, care pot fi făcute de educatoarele care știu o limbă străină și au atestat, dar și de cele care au învățat limba străină în liceu”, a declarat Viorica Preda pentru Edupedu.ro.

Oficialul din Ministerul Educației a precizat pentru Edupedu.ro că “acest curriculum a fost pilotat de 2 ani de zile, toată țara a participat la el”.

În condițiile în care primăria are un proiect cu grădinițele și plătește ea opționalele, “atunci nu este nicio problemă”, a continuat Preda.

Întrebată de ce a fost nevoie de schimbarea curriculumului de grădiniță, inspectoarea generală a declarat pentru Edupedu.ro că în curriculumul din 2008 “nu aveam și componenta 0-3 ani (curriculumul pentru creșă – n.red.) și noi vorbim încă din 2011 de educație timpurie, care înseamnă și nivelul antepreșcolar, și preșcolar. În al doilea rând, toate celelalte segmente ale învățământului deja făcuseră trecerea de la un curriculum bazat pe obiective la unul pe competențe, și în curriculumul nou se vede și la noi o ușoară trecere pe competențe. La noi e vorba despre un nivel elementar. Apoi era Legea educației din 2011 care ne spunea că pentru educația timpurie curriculumul se organizează pe elemente de dezvoltare”.

Nu cred că putem să discutăm despre profilul preșcolarului. Noi ne dorim să fim mult mai atente la dezvoltarea copilului”, a declarat inspectoarea generală din Ministerul Educației.

Întrebată dacă este timp ca până pe 9 septembrie să fie formate educatoarele, în concordanță cu noul curriculum, Preda a răspuns: “Va fi o formare, e deja pregătit și un material suport care va fi postat pe site-ul Ministerului Educației, inspectoratele vor avea acces la el. Oamenii sunt pregătiți, nici nu am lăsat lucrurile la întâmplare. Nu va fi o formare la nivel național, dar local va fi, mai ales că nu vine pe un teren arid. Abordarea, domeniile experiențiale au rămas”.

Preda a precizat că și fișele de urmărire a progresului copiilor sunt revizuite, iar noul ordin conține și fișa pentru 0-3 ani. “Sunt corelate toate cu Reperele, care sunt probate pe populația din România. Ne-am uitat și la documentul cadru la nivel european. Suntem la fel ca și colegii noștri europeni. Sunt niște standarde pe care noi le-am respectat”, a declarat aceasta.

Orarul elevilor de CREȘĂ și grădiniță – ce prevede noul curriculum

Programul zilnic al copiilor de grădiniță rămâne aproape același ca în anii trecuți, fără ca “orarul de la grădiniță” să sufere mari modificări.

La intervalul de vârstă 37-60 luni (3,1 ani – 5 ani), norma educatoarelor este tot de 25 de ore pe săptămână, tipurile de activități sunt aceleași ca în planul de învățământ din 2008, dar la detalierea activităților apar următoarele modificări în noul curriculum:

Planul de învățământ pentru creșă și grădiniță / Foto: Monitorul Oficial

La intervalul de vârstă 61-84 luni (5-7 ani):

Planul de învățământ pentru grădiniță  / Foto: Monitorul Oficial

Noul curriculum pentru creșă și grădiniță nu mai este construit pe “obiective-cadru și obiective de referință”, ca până acum, ci “avem un curriculum care merge pe Domenii de dezvoltare, la fel ca la curriculumul școlar”, a declarat inspectoarea generală din Ministerul Educației responsabilă cu educația timpurie.

Domeniile de dezvoltare a copilului pe care curriculumul de grădiniță 2019 le urmărește și la care Preda face referire sunt cele din documentul de bază atât al curriculumului trecut, cât și al curriculumului nou – “Reperele fundamentale privind învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului între naștere și 7 ani”, realizat cu ajutorul UNICEF România și aprobat prin ordin de ministru în 2010.

Astfel, domeniile de dezvoltare prevăzute în curriculumul de grădiniță și creșă sunt:
A. Dezvoltarea fizică, a sănătății și igienei personale
B. Dezvoltarea socio-emoțională
C. Capacități și atitudini față de învățare
D. Dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii
E. Dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii

Competențele cheie din curriculumul școlar sunt introduse și în preșcolar, inclusiv “competența digitală”. În dreptul acesteia, ordinul precizează următoarele: “competențele digitale nu sunt direct vizate de curriculumul pentru educație timpurie, dar se recomandă ca, în măsura în care resursele disponibile permit, să fie abordate prin modul de desfășurare a activităților.

Competențele cheie urmărite la grădiniță:
1. comunicarea în limba maternă
2. comunicare în limbi străine (cu următoarea mențiune care apare în ordinul de ministru: “competențele de comunicare în limbi străine nu sunt direct vizate de curriculumul pentru educația timpurie, dar se recomandă ca, în măsura în care resursele disponibile permit, să fie abordate prin modul de desfășurare a activităților (de ex., CLIL, proiecte / parteneriate cu alte instituții similare din alte țări – de tipul parteneriatelor eTwinning, prin activități opționale etc.)”).
3. competențe matematice și competențe de bază în științe și tehnologii
4. competența digitală
5. a învăța să înveți
6. competențe sociale și civice
7. spirit de inițiativă și antreprenoriat
8. sensibilizare și exprimare culturală

Orarul de la creșă – pentru creșele cu program normal
Orarul de la cresa cu program normal / Foto: Monitorul Oficial
Orarul de la creșă – pentru creșele cu program prelungit
Orarul de la cresa cu program prelungit / Foto: Monitorul Oficial
Orarul de la grădiniță – pentru grădinițele cu program normal
Orarul de la gradinita cu program normal / Foto: Monitorul Oficial
Orarul de la grădiniță – pentru grădinițele cu program prelungit
Orarul de la gradinitele cu program prelungit / Foto: Monitorul Oficial
DOCUMENT Descarcă de aici Noul curriculum pentru creșă și grădiniță

Curriculumul pentru cresa si gradinita 2019

Structura anului școlar 2019-2020
Semestrul I (15 săptămâni)

Cursuri:                            Luni, 9 septembrie 2019 – Vineri, 20 decembrie 2019
Vacanță pentru grădinițe și clasele pregătitoare – a IV-a: 26 octombrie – 3 noiembrie 2019
Vacanța de iarnă:          Sâmbătă, 21 decembrie 2019 – Duminică, 12 ianuarie 2020

Semestrul al II-lea (20 săptămâni)

Cursuri:                           Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – Marți, 21 aprilie 2020
Cursuri:                           Miercuri, 22 aprilie 2020 – Vineri, 12 iunie 2020
Vacanţa de vară:           Sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului școlar 2020-2021

Citește și:
Exit mobile version