DOCUMENT Măsurile urgente pe Educație pe care PLUS și le propune ca obiective, dacă ajunge la guvernare: reabilitarea în primele 6 luni a școlilor fără aviz ISU, transport pentru elevi, calitatea predării

Partidul lui Cioloș își anunță prioritățile în educație, pe care spune că le va avea în vedere dacă ajunge la guvernare: siguranța elevilor, depolitizarea educației și creșeterea calității actului didactic. Planurile PLUS pentru Educație sunt cuprinse în documentul de politici descris de autori ca “punctul de plecare în pregătirea unei guvernări participative pentru perioada 2021 – 2024”, publicat de G4Media.ro.

PLUS detaliază urgențele pe care și le stabilește ca obiective în domeniul educației și lansează 2 teme de dezbatere.

De remarcat că din documentul PLUS lipsește “Cercetarea” ca domeniu separat pentru care partidul lui Cioloș să aibă măsuri urgente. Singurele menționări sunt vagi și propun “impulsionarea investițiilor în Cercetare-Dezvoltare-Inovare (CDI)”,  “crearea unei baze naționale de date cu acces deschis, inclusiv pentru investitori potențiali, care să centralizeze produsele și serviciile disruptive, precum și tehnologiile cheie (KET) emergente în România care să ducă la investiții private strategice (consorții internaționale)”, “creșterea finanțării publice (GERD) pentru cofinanțarea inovării în sectorul privat” și “impulsionarea activității de valorificare a cercetării la nivelul universităților și a institutelor de cercetare”.

Printre urgențele PLUS pentru Educație se numără:

  • începerea reabilitării în primele 6 luni de guvernare a peste 3.000 de școli și grădinițe care funcționează în spații neconforme din punct de vedere sanitar sau al siguranței la incendiu și cutremur
  • asigurarea transportului în siguranță pentru toți elevii care fac naveta școlară
  • dezvoltarea programului ‘Educație pentru sănătate’ pe parcursul învățământului primar și gimnazial: aici PLUS nu spune dacă are în vedere transformarea opționalului existent în prezent în materie obligatorie
  • Reluarea concursurilor naționale pentru directorii de școli și licee început în guvernarea
    tehnocrată, în 2016
  • Reorganizarea inspectoratelor școlare și eliminarea factorului politic
  • Implementarea mecanismului de guvernanță intitulat ‘Școala autonomă’ pentru unitățile
    școlare care îndeplinesc condițiile de competențe și resurse la nivel local, cu descentralizarea unor funcții

La măsura urgentă intitulată “creșterea calității actului pedagogic”, PLUS își fixează ca obiectiv “demararea unui program național de formare continuă a cadrelor didactice”, în condițiile în care Ministerul Educației derulează în prezent cel mai mare proiect de formare a cadrelor didactice, CRED, inițiat în 2016 chiar de ministrul tehnocrat Adrian Curaj în timpul guvernării Cioloș.

La același capitol, PLUS vorbește despre “promovarea continuă în cadrul universităților a carierei pedagogice”, dar nu scoate un cuvânt despre Masteratul didactic, boicotat masiv de universități și sindicate și anunțat recent ca una dintre marile datorii ale societății față de elevi chiar de către Mircea Dumitru, și el fost ministru al Educației în guvernul Cioloș.

Pe lângă cele 3 urgențe identificate de PLUS, partidul lui Cioloș lansează în dezbatere și două teme: “cum pregătim și atragem mai mulți educatori și profesori bine pregătiți?” și “Ce trebuie sa învețe copiii noștri astfel încât să fie pregătiți pentru meseriile viitorului?”

De precizat că toate aceste discuții la care invită partidul lui Cioloș vin după alte ample dezbateri concretizate în două viziuni pe educație: Una de la Cotroceni, lansată de președintele Klaus Iohannis, și alta a fostului ministru al educației Ecaterina Andronescu.

Descarcă de aici Documentul PLUS: prioritățile partidului condus de Cioloș și măsuri pentru perioada de guvernare 2021-2024

Măsurile “urgente” în Educație, propuse de PLUS pentru guvernare:

  • 1. Siguranța elevilor

Intervenția de urgență asupra tuturor școlilor care funcționează în spații neconforme din punct de vedere sanitar sau al siguranței la incendiu și cutremur (peste 3.000 de unități școlare inventariate și expertizate de Banca Mondială care se află în această situație).

Demararea, în primele șase luni de guvernare, a achizițiilor pentru reabilitarea tuturor acestor unități, oferind cadrul de concurență loială pentru toate firmele românești din diaspora care activează în domeniul construcțiilor și amenajărilor de a participa în aceste licitații.

Suplimentarea fondurilor pentru asigurarea transportului în siguranță pentru toți elevii aflați la distanță de unitățile de învățământ.

Dezvoltarea programului ‘Educație pentru sănătate’ pe parcursul anilor de învățământ primar și gimnazial, care să includă componente de informare preventivă și educație pentru siguranță și evitarea pericolelor, cu referire la toate pericolele la care pot fi expuși elevii – agresivitate și cazuri de bullying, fumatul, utilizarea unor substanțe narcotice și ilegale, dar și pentru a face față la situații de risc de incendiu, cutremur sau inundație.

  • 2. Depolitizarea educației

Reluarea concursurilor naționale pentru directorii de școli și licee început în guvernarea tehnocrată, în 2016, pe criterii de merit și competență.

Reorganizarea inspectoratelor școlare și eliminarea factorului politic din ocuparea funcțiilor de conducere din inspectorate.

Implementarea mecanismului de guvernanță intitulat ‘Școala autonomă’ pentru unitățile școlare care îndeplinesc condițiile de competențe și resurse la nivel local, cu descentralizarea următoarelor funcții:

– angajarea resursei umane și evaluarea cadrelor didactice;

– acordarea gradației de merit/salariu de merit/stimulente materiale,

– gestionarea fondurilor financiare,

– numirea managerului de instituție.

  • 3. Creșterea calității actului pedagogic

Demararea unui program național de formare continuă a cadrelor didactice pentru învățământul preuniversitar prin pregătirea a peste 10 000 de formatori (Casa Corpului Didactic, ONG-uri și companii partenere) și implementarea sa începând cu primul an de guvernare.

Demararea unui program național de reabilitare a statutului și a prestigiului cadrului didactic implicat în educația din România și promovarea continuă în cadrul universităților a carierei pedagogice de învățământ preuniversitar și universitar.

Demararea unui proces de actualizare a programei educaționale, inclusiv pentru învățământul vocațional, la standarde europene.”

Teme de dezbatere pentru Educație, propuse de PLUS

Urgențele din Educație sunt urmate, în documentul PLUS, de următoarele teme de dezbatere.

“Pregătirea și performanța profesorilor: Meseria de profesor, în special pentru învățământul preuniversitar, este neatractivă și neapreciată. Astfel, numărul de profesori noi și bine pregătiți care intră în sistemul educațional este în scădere, actul educațional este adeseori de slabă calitate și pregătirea de calitate se desfășoară adesea în afara instituțiilor de învățământ.

Temă de dezbatere: cum pregătim și atragem mai mulți educatori și profesori bine pregătiți, care își fac meseria bine și care rămân în sistemul educațional, inclusiv în mediul rural? Cum transferăm învățământul „la negru” (meditații, ore suplimentare) înapoi în sala de curs și cum evaluăm performanța profesorilor?

Reforma programei educaționale: Sistemul de educație din România este învechit și ineficient în a pregăti copiii pentru meseriile viitorului. Reforma educației presupune și actualizarea, la standarde europene, a curriculei educaționale, nu doar pentru a forma competențe pentru piața muncii, ci și pentru a crește o nouă generație de cetățeni informați, activi și responsabili.

Temă de dezbatere: Ce trebuie sa învețe copiii noștri astfel încât să fie pregătiți pentru meseriile viitorului? Cum actualizăm curricula educațională astfel încât să formăm noi generații care să profite de oportunitățile societății viitoare și care să poată să se integreze pe piața forței de muncă?”

Citește și:

 

Total
8
Shares
1 comentariu
  1. Cata vreme nu sunt la putere, toate partidele vin sa anunte ce idei marete au pentru imbunatatirea performantelor invatamantului. Teoretic! Cand ajung la putere, toti sunt neputinciosi!
    Bun, sa o luam pe puncte:
    -Pentru siguranta elevilor – De unde vor scoate mai multi bani pentru imbunatatirea conditiilor din scoli, pentru transportul elevilor (si acum sunt microbuze, dar nu sunt bai de combustibil, de intretinere, pt. plata soferilor!)? Sunt proiecte de suplimentare a spatiilor de invatamant pe care primariile nu le finanteaza.
    -Ce inseamna “educatie pentru sanatate”?- Inca o materie in programul si asa incarcat al elevilor?Aceasta s-a mai facut in urma cu multi ani printr-un program al Ministerului invatamantului, Ministerului Sanatatii si OMS. S-a analizat efectul?
    – Scoala autonoma – Angajarea personalului didactic, nedidactic si auxiliar va ajunge la mana managerului?Va fi obiectiva? Si in prezent se acorda salarii de merit si gradatii de merit, sunt relevante criteriile de acordare? Alte stimulente-care si pe ce criterii se acorda? S-au acordat sume anuale pentru achizitionarea de materiale didactice de catre cadrele didactice de guvernul Tariceanu si care s-au dovedit utile; se cumparau carti, culegeri, softuri, dar nu au mai fost bani. De unde si ce fel de stimulente se vor aorda?Numirea directorilor – pe ce criterii?
    – Formarea cadrelor didactice – Nu este o cale de scurgere de bani catre ONG-uri si alte companii partenere?In ce fel se reabiliteaza statutul cadrelor didactice cata vreme nu mai avem un Statut de mai multi ani? Cum vor actualiza programele educationale? prin adaugarea de noi capitole care sa incarce si mai mult tematica fiecarei curricule? Ca nimeni nu considera, pana acum, ca sunt multe notiuni care nu sunt necesare la un anumit nivel de formare, se acumuleaza tot mai multe notiuni si nu se lasa timp pentru aprofundarea lor.
    – Reforma programei – Cum se va face si cand? Si acum sunt cadre didactice care au urmat cursuri de perfectionare, cine si cum urmareste punerea in practica a celor invatate?
    – Ce trebuie sa invete elevii pentru meserii? – Unde este aplicat parteneriatul cu agentii economici, in afara suplimentarii burselor pentru invatamantul dual? De ce nu se stabilesc trasee educational-formative in parteneriat cu agentii economici?
    Sunt cateva observatii din partea unui cadru didactic care a trait viata reala din invatamantul romanesc. Este usor sa propui ceva din exterior fara sa cunosti realitatea din interior!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Universitatea condusă de Tudorel Toader își acuză studenții că “proiectează o imagine falsă asupra activității” instituției. În replică, LS Iași acuză “presiuni și amenințări asupra studenților care îi cer demisia”

Conducerea Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași acuză Liga studenților din Iași că proiectează o imagine falsă asupra activității instituției de învățământ superior. Acuzația vine după ce studenți din LS…
Vezi articolul

Ministerul Educaţiei clarifică declaraţiile ministrului Andronescu: nu se intenționează organizarea unor clase separate, ci creșterea numărului profesorilor de sprijin și al consilierilor școlari

Ministerul Educaţiei a trimis Edupedu.ro câteva precizări în cazul declaraţiilor făcute de ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, din care se înţelegea că ar vrea organizarea elevilor cu cerinţe speciale din şcolile…
Vezi articolul

Matematica din clasele I-IV, mai grea ca pe vremea părinților? Claudia Chiru, învățătoare: Informațiile sunt aceleași, mai grea este formarea profesorilor. Inspectorii, metodiștii vin să sancționeze și să umilească

Profesorii, lăsați de izbeliște după ce au ieșit de pe băncile facultății. O spune Institutul de Științe ale Educației, care avertizează că jumătate dintre profesori nu au fost nici măcat…
Vezi articolul