Procedura de gestionare a cazurilor de violență în școli lasă “portițe” și unii colegi nu știu ce atribuții au, spune Antoneta Iftimiciuc, consilier CJRAE Botoșani / Toți directorii de școli și grădinițe au fost instruiți, potrivit inspectoratului școlar

Foto: © Oleksandra Troian | Dreamstime.com

“Ar trebui făcută la nivel național o procedură pentru cazurile de violență, care să fie obligatoriu de respectat în fiecare instituție de învățământ și care să fie aplicată în toată țara, pentru că procedura actuală lasă cumva niște portițe și sunt niște lacune”, a spus un consilier al Centrului de Asistență Educațională (CJRAE) Botoșani, Antoneta Iftimiciuc, în cadrul unei videoconferințe organizată de Ministerul Educației, pe 4 aprilie, privind Planul Național de Combatere a Violenței în școli. Declarația vine în contextul în care anul acesta este primul anul când se aplică o procedură la nivel național, care e în vigoare din octombrie 2023 și ar fi trebuit să fie cunoscută deja de toți directorii de școli din țară. Edupedu.ro a stat de vorbă cu șeful ISJ Botoșani, Bogdan Suruciuc, care spune că toți cei aproape 200 de directori și școli din județ au participat la sesiuni de formare privind aplicarea procedurii de gestionare a cazurilor de violență în școli.

Antoneta Iftimiciuc, consilier CJRAE Botoșani, a atras atenția că în procedura de gestionare a cazurilor de violență în școli există unele “lacune”, iar unii directori de școli încă nu știu cine ce responsabilitate în gestionarea unui caz suspect de violență.

Consilierul CJRAE Botoșani i-a spus acest lucru secretarului de stat în Ministerul Educației Sorin Ion în cadrul unei videoconferințe organizată de Ministerul Educației, pe 4 aprilie, privind Planul Național de Combatere a Violenței în școli.

“Propunerea mea este următoarea: Ar trebui făcută la nivel național o procedură pentru cazurile de violență, care să fie obligatoriu de respectat în fiecare instituție de învățământ și care să fie aplicată în toată țara, pentru că procedura actuală lasă cumva niște portițe și sunt niște lacune. Colegii nu prea cunosc cine ce trebuie să facă. Să fie cât mai un pic mai punctuală procedura: ce face consilierul școlar, ce face directorul, ce fac managerii de caz. Aici este o problemă, procedura e bună, doar că trebuie și un pic specificat exact, pentru că am avut chiar zilele trecute discuții cu o doamnă director de la una din școli și mi s-a spus cine trebuie să facă planul de intervenții.

I-am spus comisia întreagă că, nu poate să facă consilierul școlar că nu are cum să cunoască nici copilul, nici familia copilului atât de bine cât o cunoaște dirigintele și ceilalți din instituții. Aici e problema cu care ne confruntăm. (…) Fiecare să-și știe rol adică, să nu mai fie pasată mingea de la unul la altul, că nu trebuie să facă unul, că trebuie să facă celălalt .… Aici e problema, că se pierd timp. A zis că avem și ecouri de genul că procedura este mult prea amănunțită, dar evident că părerile pot fi împărțite”, a spus Antoneta Iftimiciuc, consilier CJRAE Botoșani.

Sorin Ion a subliniat că “trebuie să ținem cont este primul an în care această procedură este aplicată și este implementată” și că poate fi îmbunătățită în funcție de feedback pentru anul următor.

“De fapt, propunerea dumneavoastră este mai degrabă către procedură, dar vă rog să țineți cont de faptul că este primul an în care această procedură este aplicată și este implementată. Evident că o lăsăm să meargă cel puțin anul acesta școlar, iar în funcție de feedback-ul și de realismul aplicării ei vom culege feedback din teritoriu, de la nivel de unitate școlară, inspectorat școlar și în funcție de modul în care se implementează o putem îmbunătăți, așa cum ați spus și dumneavoastră și o să profit de asta. Procedura este bună. Problema este cât de aplicabilă este și evident că îi vom face o revizuire”, a spus Sorin Ion.

Edupedu.ro a stat de vorbă cu șeful ISJ Botoșani, Bogdan Suruciuc, care spune că toți cei aproape 200 de directori și școli din județ, atât din mediul urban cât și rural au participat la sesiuni de formare privind aplicarea procedurii de gestionare a cazurilor de violență în școli.

“Au fost două cursuri, pe 27 și 28 martie pe niveluri de învățământ: preșcolar și gimnaziu și liceal. Am făcut sesiunea în două două etape, pentru particularitățile sunt diferite la liceu și la învățământul gimnazial, primar și preșcolar și întrebările au fost diferite. Și altfel când vorbești cu un grup mai mic de persoane, altfel interacționezi. 

Edupedu.ro: Ce v-au spus directorii, unde au fost semnalate probleme mai grave si frecvente?

Bogdan Suruciuc: Problemele sunt diverse. La gimnaziu sunt un fel de probleme, cel puțin spre clasa a VII-a, a VIII-a atunci copiii sunt mai neliniștiți, la preșcolar nu prea sunt, adică nu apar astfel de cazuri, dar apar îndeosebi în mediul liceal, deci acolo sunt mai frecvente.

Procedura este făcută bine și explicit. Acum trebuie citită, pe acest lucru ne-am axat și noi ca formare să parcurgem întreaga procedură ca să fim siguri că directorii o înțeleg. Și acolo unde nu înțeleg să se adreseze cu întrebări. Dincolo de toate acestea am trimis inspectori și în unitățile de învățământ să vedem ce activități au ei de acum încolo, până la sfârșitul anului școlar, de activități cu elevii pentru prevenirea acestor acte de violență.  

Foto: captură video – Facebook.com / TeleM Botoșani

Dacă mai sunt situații în care directorii poate nu știu anumite lucruri să gestioneze, pot să apeleze și la noi și la consilieri școlari și la CJRAE oricând. Noi le stăm la dispoziție cu orice problemă care apare. Dincolo de toate acestea, noi avem și o procedură la nivelul inspectoratului școlar în momentul când se întâmplă un caz în unitatea de învățământ, se gestionează și se anunță și Inspectoratul școlar, atât telefonic cât și printr-o adresă pentru a vedea exact, a veni în sprijinul colegilor să vedem cum îl încadrăm și ce este de făcut” a spus șeful ISJ Botoșani. 

Informații de context

Ordinul de ministru privind gestionarea cazurilor de violență în școli a fost publicat în octombrie anul trecut. Pe baza acestui ordin, Ministerul a realizat și infografice privind managementul cazurilor de violență școlară, de la sesizare la închiderea cazului, responsabilitățile profesorilor, directorilor și ale poliției. Fiecare școală trebuie să le afișeze pentru ca toți elevii și profesorii să cunoască procedura.

Cazuri despre violența în școli apar tot mai des în spațiul public. Cele mai recente sunt cazul unui elev de clasa a VIII-a din Mureș care a făcut gesturi obscene în clasă și apoi a agresat-o pe dirigintă. În acest caz, directoarea Liceului a spus într-o scrisoare către părinți că elevul nu este prima abatere a acelui elev, și că deși a urmat cadrul legal și a făcut reclamații la poliție și la protecția copilului, elevul i-a spus: “Nu-mi pasă, că și-aşa n-ai ce să-mi faci nici tu, nici poliția”.

După apariția unui alt caz la Școala Nicolae Titulescu din București, Ministerul a cerut participarea tuturor directorilor de școli la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență, pe 5 martie, ca urmare a cazului de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Municipiul București, unde un elev ar fi fost abuzat sexual, în ziua apariției unui amplu raport OCDE pentru autoritățile din învățământul românesc.

Raportul semnalează gradul ridicat de birocrație la care sunt supuși profesorii și directorii și dă drept exemplu obligația acestora din urmă de a aloca cea mai mare parte a timpului unor sarcini precum cunoașterea legislației la zi sau chestiuni procedurale. Toți directorii de școli vor fi formați să știe cum să aplice procedura în cazuri de violență, tot până pe 31 martie.

La Iași de exemplu, directorii de școli au aflat că îmbrâncirea între elevi este considerată o formă ușoară de abuz fizic, poreclirea – abuz emoțional, iar fluierăturile și semnele obscene sunt forme grave de violență în școală, în sesiunea de formare a directorilor de școli din județ.

În paralel, Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pentru 2024-2027 a fost pus în dezbatere publică, vineri 29 martie. Planul vizează pe lângă definirea explicită a formelor de abuz (ușor sau grav) și alte situații, cum ar fi: cazuri de violență a părinților în spațiul școlii sau cazuri de violență anti-școală: alarmă falsă; incendiere sau tentativă de incendiere.

Edupedu.ro a scris că școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență.

DOCUMENT Prezentarea-suport de la formarea directorilor pe procedura de management a cazurilor de violență în școlile din Botoșani poate fi descărcată mai jos:

Foto: © Oleksandra Troian | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Planul Național de combatere a violenței școlare, dezbătut online de Ministerul Educației, pe 4 aprilie, de la ora 9:00. Înscrierile sunt deschise
DOCUMENT Îmbrâncirea între elevi este considerată o formă ușoară de abuz fizic, poreclirea – abuz emoțional, iar fluierăturile și semnele obscene sunt forme grave de violență în școală – sesiune de formare a directorilor de școli din Iași
Școlile să fie dotate cu sisteme de supraveghere audio-video, biblioteci online sau offline cu ghiduri pentru părinți, elevi, profesori și un concurs anual – măsuri propuse în Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pe următorii 3 ani – proiect
Monica Anisie: Și noi, profesorii, trebuie să ne implicăm când vedem un elev care împinge o colegă sau îi vorbește urât
Ministrul Justiției, Alina Gorghiu: De foarte multe ori elevii nu fac diferența între o faptă făcută în glumă și o faptă penală. Rog părinții, bunicii, cadrele didactice, să raporteze și faptele de consum de droguri, nu doar pe cele de violență. Nu vă temeți de reacția părinților și a societății
Ligia Deca, despre modul de gestionare a cazurilor de violență în unele școli: Nu putem să ascundem lucrurile. Eu cred că avem diferențe foarte mari de înțelegere în ceea ce privește ce trebuie raportat și ce nu
FOTO Școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență
Exit mobile version