FOTO Școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență

1.800 de vizualizări
Sursa: Edupedu.ro
Școlile din țară au început să lipească afișe cu procedura privind managementul cazurilor de violență, așa cum a cerut Ministerul Educației. Instituția a cerut școlilor ca până în data de 15 martie să afișeze „materialele vizuale de informare” printr-o directivă emisă imediat după ce directoarea Școlii Nicolae Titulescu din București nu a aplicat procedura în cazul unor acuzații de agresiune sexuală între elevi. Cititori Edupedu.ro ne-au trimis imagini cu afișele privind managementul violenței lipite în școli.
  • Ministerul a decis pe 5 martie că este nevoie ca toți directorii să ia cursuri în plus ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli, deși aceasta este făcută publică de câteva luni.

Școlile au început să lipească afișe cu procedura în cazuri de violență pentru ca elevii și profesorii să o cunoască. Procedura a fost făcută publică de Minister din 10 octombrie, dar Ministerul a decis 5 luni mai târziu să ceară lipirea unor afișe și formarea directorilor de școli ca să știe cum să aplice procedura în cazuri de violență, până pe 31 martie, potrivit unei adrese trimise de Ministerul Educației pe 5 martie, în ziua în care ISMB a constatat că directoarea unei școli nu a aplicat procedura.

Afișele au fost realizate și publicate de Ministerul Educației pe pagina de Facebook, iar școlile au fost încurajate să le descarce și să le lipească la un loc vizibil.

Din fotografia trimisă de cititorii Edupedu.ro se poate vedea că scrisul de pe afișe nu este lizibil din cauza formatului, ceea ce înseamnă că elevii nu le pot citi pentru a afla cui se adresează dacă se află într-o situație de agresiune.

Sunt 7 astfel de afișe, fiecare pentru o situație anume:

1. Schema de management pentru cazurile de violență ușoară între antepreșcolari / preșcolari / elevi, săvârșite în mediul școlar

2. Schema de management pentru cazurile de violență gravă între preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar

3. Schema de management pentru cazurile de violență asupra antepreșcolarilor / preșcolarilor / elevilor, săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ, în mediul școlar

4. Schema de management pentru cazurile de violență asupra personalului unității de învățământ, săvârșite de elevi, în mediul școlar 

5. Schema de management pentru cazurile de suspiciune de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar

6. Schema de management pentru cazurile de suspiciune de consum de substanțe psihoactive în rândul elevilor

7. Schema de management pentru cazurile de suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase sau suspiciunea săvârșirii, de către elevi, a unei infracțiuni în mediul școlar” 

Sursa: Edupedu.ro
Cum se raportează cazurile de violență școlară

„Cazurile de violență pot fi raportate:

  • de elevi, părinți sau cadre didactice;
  • verbal sau în scris;
  • oricărui membru al personalului școlii;
  • confidențial, prin mesaje la cutia cu sesizări/alte mijloace puse la dispoziție de școală.

Personalul școlii protejează elevii și părinții care raportează fapte de violență împotriva oricărei forme de discriminare sau răzbunare din partea celorlalți.” 

Prevederi principale din procedura privind managementul cazurilor de violență: 
  • „dacă e martorul unei fapte de violență, personalul școlii are obligația să elimine riscurile, să apeleze numărul unic de urgenţă 112 și să le redea elevilor sentimentul de siguranță fizică și emoțională;
  • în cazul faptelor de violență care constituie infracțiuni, directorul este obligat să sesizeze poliția;
  • în cazul faptelor de violență gravă asupra minorilor (săvârșite de preșcolari/elevi/ personalul școlii) directorul școlii este obligat să sesizeze 119 (DGASP);
  • personalul școlii este obligat să comunice cu părinții/reprezentanții legali despre situația de violență/corelată în absența antepreșcolarului/preșcolarului/elevului, în prezența consilierului și/sau mediatorului școlar, într-un spațiu care asigură confidențialitatea celor implicați;
  • personalul școlii realizează/contribuie la analiza cazului de violență, după caz, în colaborare cu instituțiile abilitate – pentru prevenirea revictimizării, intervievarea repetată a victimei/victimelor este interzisă;
  • personalul școlii stabilește și aplică măsuri de sprijin pentru victime și autori, respectiv sancțiuni pentru autori;
  • personalul UIP este obligat să păstreze confidențialitatea cu privire la identitatea persoanelor implicate în situația de violență – autori și victime – respectiv a celor implicați în situațiile corelate, față de toți membrii comunității școlare, cu excepția persoanelor care au responsabilități sau constituie persoane-resursă în managementul cazului.
  • în paralel cu managementul cazului, personalul școlii completează Fișa de management a cazurilor de violență și o transmite spre înregistrare Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței;
  • în paralel cu managementul cazului, dacă e necesar, Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței revizuiește Planul școlii de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar și aplică măsuri de prevenire a fenomenului.” 
Măsuri de sprijin în cazurile de violență școlară

„Măsuri de sprijin recomandate:

  • consiliere de grup şi/sau individuală;
  • organizarea şi recomandarea participării la întâlnirile unui grup tematic de suport;
  • organizarea şi recomandarea participării copiilor implicaţi în situaţii de violenţă la activităţi de dezvoltare a abilităţilor socio-emoționale şi a strategiilor de autoreglare emoţională în momente de stres;
  • referirea/recomandarea pentru intervenţie psihologică şi psihoterapeutică;
  • identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care să asiste copilul victimă sau autor pe parcursul unei perioade de timp – servicii de tip shadow;
  • activităţi de combatere a discursului instigator la ură, a discriminării, a marginalizării, a normelor sociale care favorizează violenţa;
  • activităţi de mediere a conflictelor, prin abordări restaurative – excepţie victimele violenţei de gen;
  • transferul la o altă clasă/formaţiune de studiu, în cazul elevilor victime ale unor situaţii de violenţă, la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali.” 

Vezi aici sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor în cazurile de violență școlară

Informații de context

Ministerul Educației a decis după apariția unui caz la Școala Nicolae Titulescu din București, că este nevoie ca toți directorii să ia cursuri în plus ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli, deși aceasta este făcută publică de câteva luni.

Astfel toți directorii de școli trebuie să participe la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență. Potrivit adresei:

  • Până în data de 31 martie 2024, inspectoratele școlare județene și Centrele Județene de Resurse și de Asistență Educațională vor organiza noi sesiuni de formare cu toți directorii din județe privind aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ.
  • Până în data de 15 martie 2024, toate unitățile de învățământ preuniversitar vor afișa materialele vizuale de informare disponibile pe site.
  • Inspectoratele școlare județene vor monitoriza aplicarea Procedurii și incidența cazurilor de violență în acord cu prevederile în vigoare. În școlile cu un număr ridicat de cazuri de violență înregistrate, ISJ și CJRAE vor acorda sprijin de urgență pentru planificarea și desfășurarea unor măsuri de prevenire și combatere a cazurilor de violență. Școlile identificate și măsurile luate vor fi raportate Ministerul Educației până în data de 31 martie 2024.

Ministerul Educației le-a impus directorilor să urmeze cursuri și să pună afișe în școli cu procedura de management a violenței pe 5 martie, în aceeași zi în care a aparut un amplu raport OCDE pentru autoritățile din învățământul românesc.

Raportul semnalează gradul ridicat de birocrație la care sunt supuși profesorii și directorii și dă drept exemplu obligația acestora din urmă de a aloca cea mai mare parte a timpului unor sarcini precum cunoașterea legislației la zi sau chestiuni procedurale. Toți directorii de școli vor fi formați să știe cum să aplice procedura în cazuri de violență, tot până pe 31 martie.

  • Birocrația școlară absoarbe resurse și distrage atenția directorilor și a profesorilor de la atribuțiile lor de bază. Volumul mare al activităților administrative a fost evidențiat ca unul dintre principalii factori care împiedică conducerea eficientă a școlilor (…). În cadrul reformelor, sunt planificate măsuri de reducere a poverii administrative în școli, cum ar fi crearea unui sistem integrat de gestionare a datelor educaționale pentru a optimiza obținerea datelor (a se vedea Secțiunea 6. Sistemul de date și de monitorizare). Cu toate acestea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a reduce alte procese și structuri birocratice din școală care distrag atenția directorilor și profesorilor de la predare și învățare. De exemplu, directorii alocă cea mai mare parte a timpului lor sarcinilor administrative, cum ar fi cunoașterea legislației la zi sau organizarea și supravegherea mai multor comisii școlare, dintre care unele cu funcții care se suprapun (…)”
Citește și:
INFOGRAFICE Managementul cazurilor de violență școlară, de la sesizare la închiderea cazului, responsabilitățile profesorilor, directorilor și ale poliției

Sorin Ion, secretar de stat: Planul național de combatere a violenței școlare este încă în lucru / Documentul ar fi trebuit să intre în vigoare luna aceasta, potrivit calendarului cu actele care aplică legile Educației
În Săptămâna altfel, școlile au în vedere, printre altele, să contribuie la prevenirea și reducerea faptelor de violență în rândul elevilor – adresă a Ministerului Educației
OFICIAL Ministerul Educației a scos schema de responsabilități cu cine, ce face exact în cazurile de violență școlară și suspiciune de consum de droguri, din procedura privind managementul cazurilor de violență
OFICIAL Sancțiuni pentru profesori și directori, grupurile antibullying din școli se desființează și apar comisii – prevederi din procedura privind violența școlară / Documente utile pentru identificarea, raportarea și monitorizarea unui caz

7 comments
  1. …Pana se informează, nepăsătorii fac tot felul de trucuri, numai de ei știute: ba se milogesc după asistenta juridica (care e oricum, e gratuita in ce privește copiii, făcută de niște oameni cumsecade ce te fac sa vezi just, in limbaj clar, simplu, nu e știința rachetelor), ba pun mâinile la ochi cand iese o lege noua pe domeniul lor, pe care, de altfel, sunt obligati sa o stie, sa informeze toata școala, pana la portar. A da vina pe minister e alta boala grea si veche (“nu ne-a comunicat nimic ministerul”). Dar deh, unii directori sunt mult ocupați sa își pună poze trucate, ca de dive, pe profilul social, sa atragă mai bine anumiți părinți, ai căror copii fac anumite lucruri, acelea din fisa de semnalare a bullyingului sau abuzurilor. Stimat minister, stimate ARACIP si ARACIIP, voioase inspectorate, ați avut curiozitatea sa studiați profilul social al fiecărui director, așa, ca anexa la fisa de integritate? Avem noi, oamenii cumsecade, timp pentru toate.

  2. O parere: de obligat școlile să trimită pe email părinților (sau să le predea în mână aceste informații pentru cine nu folosește e-mail). In plus, reprezentanții claselor și membrii in comitetul clasei sa fie aleși prin vot sau refăcute alegerile dacă suspectați că nu își iau responsabilitatea să vă informeze; ei să aibă responsabilitatea de a distribui la timp pe chat-ul clasei aceste informații către părinți și tutori; persoanelor vulnerabile (bunici care nu citesc, nu înțeleg, persoane cu ambliopie, etc.) să i se explice in orice fel, simplu, pe viu grai la secretariat sau de către reprezentanții clasei (chiar prin mesaje vocale) cum să raporteze o situație neplăcută în școală. Și desigur, cutia pentru sesizări să fie accesibilă, la vedere, și raportarea anonimă iar sumarul problemelor să se facă doar zilnic, nu ca la unii, zilele trecute, unde intră gardianul să vadă unde ai pus ștampila.

  3. Pe bune?!? Afișe?!? Și, gata, s-a rezolvat? Sistemul ne obligă să ne ducem zilnic copiii intr-un mediu nesigur, toxic, periculos. Același sistem care ne bagă, vrem – nu vrem, mâna în buzunar, și ne fură, sub formă de taxe și impozite, obligandu-ne să finanțăm toate experimentele pe care le visează noaptea și în ziua următoare vrea să le implementeze. WTF!

  4. Că directorii nu s-au informat asupra legii emise în 2020 e problema lor insa asociațiile făcusera lobby, legea și o aplicație pe telefon pentru semnalarea violenței în școli, cu norme de aplicare, cu tot ce trebuie. Astfel s-au prefăcut 4 ani, timp în care au suferit nu toți, ci doar victimele, așadar și agresorii care pot deveni victime, ca și orice alte persoane atrase în conflict, părinți, profesori, copii martori și tot procesul de învățare. Acum mai trag de timp alte luni, până se informează. Ce mai modele pentru copii!

  5. Ceausescu si poporul… Mai ramane sa si aplaudam. Ma intreb ce este pe fata pamantului si nu a fost obligat peofesorul sa faca. A devenit scoala asta cloaca ministerului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Yuval Noah Harari, despre efectele războiului din Ucraina: E o situație de înarmare care poate scăpa de sub control / Banii care ar trebui să fie alocați pentru educație, pentru lupta împotriva schimbărilor climatice, acești bani se vor duce la tancuri, rachete, la finanțarea războaielor

După 1945, omenirea a trăit o epocă de pace la nivel global, cu câteva conflicte locale, dar reușind să evite până acum declanșarea unui nou război teritorial ca în trecut,…
Vezi articolul

Olimpiada Națională de Informatică 2024 s-a încheiat pentru elevii de gimnaziu. Descarcă subiectele și baremele / Problemele de la proba de baraj pentru calificarea în lotul național și lista elevilor calificați

Elevii participanți la etapa națională a ONI 2024 – Olimpiada Națională de Informatică pentru gimnaziu au susținut marți, 23 aprilie, proba scrisă a concursului și joi, 25 aprilie, proba de…
Vezi articolul