Sorin Ion, secretar de stat: Planul național de combatere a violenței școlare este încă în lucru / Documentul ar trebui să intre în vigoare la finalul lunii martie, potrivit calendarului cu actele care aplică legile Educației

1.136 de vizualizări
Sorin Ion / Foto: Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului – Facebook.com
“Planul Național de Combatere a Violenței Școlare este încă în lucru”, anunță secretarul de stat Sorin Ion, într-un interviu pentru Prima News. El nu a precizat însă când va fi gata. Inițial, planul ar fi trebuit să se aplice deja din luna martie, potrivit Legii Educației, dar a fost extins termenul până pe 31 martie. E nevoie de o legislație subsecventă pentru punerea în aplicare a acestui plan: două hotărâri de Guvern (HG) și un ordin de ministru. HG-urile ar fi trebuit aprobate în ianuarie și februarie 2024 însă acest lucru nu s-a întâmplat. Doar Ordinul de ministru nr. 6235/2024 privind procedura de management a cazurilor de violență a fost aprobat.
  • În paralel mai există și Planul naţional privind siguranţa şcolară, combaterea traficului şi consumului de droguri și prevenirea cazurilor de bullying semnat de opt miniștri, pe 5 septembrie 2023, scrie G4Media.ro.

“Încercăm să punem în practică mai multe strategii și aș începe cu cea care este încă în lucru, de faptul că știți bine că prin hotărâre de guvern se va aproba Planul Național de Combatere a Violenței Școlare. Este un document în lucru care să spunem, care unește tot ce încercăm să facem în această zonă”, a spus Sorin Ion, fără să precizeze și un termen când ar putea fi finalizat.

De precizat că termenul de aprobare a hotărârii de Guvern privind aprobarea Planului Național de Combatere a Violenței Școlare, era 1 februarie 2024, potrivit calendarului privind legislația subsecventă pentru aplicarea Legii Educației. Dar calendarul a fost modificat iar Planul prevăzut pentru aplicare din 31 martie 2024, potrivit ordinului de ministru din februarie.

Și Hotărârea de Guvern privind aprobarea Planului Național pentru Siguranța în Învățământul Preuniversitar are termen limită depășit – 1 ianuarie 2024.

A fost aprobat doar ordinul de ministru nr. 6.235/2023 privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor / preșcolarilor, elevilor și personalului școlii.

După ce va fi aprobat Planul Național de Combatere a Violenței, școlile, împreună cu părinții și elevii, vor face propriile planuri de combatere a violenței în acord cu Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).

În paralel, mai există și Planul Naţional privind Siguranţa Școlară, combaterea traficului şi consumului de droguri și prevenirea cazurilor de bullying semnat de opt miniștri, pe 5 septembrie 2023. O noutate sunt grupurile mixte de acțiune formate din autorități, profesori, părinți și elevi, conform G4Media.ro.

Informații de context

Cazuri despre violența în școli apar tot mai des în spațiul public. Cele mai recente sunt cazul unui elev de clasa a VIII-a din Mureș care a făcut gesturi obscene în clasă și apoi a agresat-o pe dirigintă. Elevul a fost reținut 24 de ore și nu are voie să intre în școală timp de 5 zile, a decis Consiliul de Administrație. În acest caz, directoarea Liceului a spus într-o scrisoare către părinți că elevul nu este prima abatere a acelui elev, și că deși a urmat cadrul legal și a făcut reclamații la poliție și la protecția copilului, elevul i-a spus: “Nu-mi pasă, că și-aşa n-ai ce să-mi faci nici tu, nici poliția”.

După apariția unui alt caz la Școala Nicolae Titulescu din București, Ministerul a cerut participarea tuturor directorilor de școli la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență, pe 5 martie, ca urmare a cazului de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Municipiul București, unde un elev ar fi fost abuzat sexual, în ziua apariției unui amplu raport OCDE pentru autoritățile din învățământul românesc.

Raportul semnalează gradul ridicat de birocrație la care sunt supuși profesorii și directorii și dă drept exemplu obligația acestora din urmă de a aloca cea mai mare parte a timpului unor sarcini precum cunoașterea legislației la zi sau chestiuni procedurale. Toți directorii de școli vor fi formați să știe cum să aplice procedura în cazuri de violență, tot până pe 31 martie.

  • Birocrația școlară absoarbe resurse și distrage atenția directorilor și a profesorilor de la atribuțiile lor de bază. Volumul mare al activităților administrative a fost evidențiat ca unul dintre principalii factori care împiedică conducerea eficientă a școlilor (…). În cadrul reformelor, sunt planificate măsuri de reducere a poverii administrative în școli, cum ar fi crearea unui sistem integrat de gestionare a datelor educaționale pentru a optimiza obținerea datelor (a se vedea Secțiunea 6. Sistemul de date și de monitorizare). Cu toate acestea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a reduce alte procese și structuri birocratice din școală care distrag atenția directorilor și profesorilor de la predare și învățare. De exemplu, directorii alocă cea mai mare parte a timpului lor sarcinilor administrative, cum ar fi cunoașterea legislației la zi sau organizarea și supravegherea mai multor comisii școlare, dintre care unele cu funcții care se suprapun (…)”

Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Educației selectează 5 școli din fiecare județ pentru o campanie de conștientizare și un concurs pentru elevii din acele școli, după 4 luni de la anunțarea Planului de acțiune pentru violență școlară, conform unei adrese comune, publicate de ISJ Buzău.

Activitățile se vor desfășura și implementa la nivel național în perioada 22 ianuarie – 21 iunie 2024, potrivit documentului.

Citește și:
INFOGRAFICE Managementul cazurilor de violență școlară, de la sesizare la închiderea cazului, responsabilitățile profesorilor, directorilor și ale poliției
În Săptămâna Școala altfel, școlile au în vedere, printre altele, să contribuie la prevenirea și reducerea faptelor de violență în rândul elevilor – adresă a Ministerului Educației
OFICIAL Sancțiuni pentru profesori și directori, grupurile antibullying din școli se desființează și apar comisii – prevederi din procedura privind violența școlară / Documente utile pentru identificarea, raportarea și monitorizarea unui caz
Elevul care a agresat-o pe dirigintă nu are voie să intre în şcoală timp de cinci zile, a decis Consiliul de administrație / Conducerea colegiului “Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu Mureș a cerut poliției să asigure personal specializat de pază

12 comments
  1. Nu inteleg de ce de partea de legislatie intr-o scoala nu se ocupa un jurist angajat ca orice salariat al scolii, in loc sa fie nevoiti sa faca acest lucru directorii sau profesorii care au o alta pregatire profesionala si care ar trebui lasati sa-si faca treaba in mod firesc si civilizat. Invatamantul romanesc are mari probleme in asa zisa educatie pe care o promoveaza de peste 30 ani, a incurajat violenta, agresivitatea intre copii sau aceea asupra profesorilor din partea unora dintre copii si a parintilor lor prin toate reglementarile legale promulgate de catre politicienii nostri. Nu inteleg de ce a fost eliminata posibilitatea exmatricularii si chiar a internarii intr-un centru de reeducare a unor specimene ca cel de la Targu Mures sau ca cei de la scoala N. Titulescu din Bucuresti care au violat si directoarea a ascuns ceva atat de grav si de marcant, unindu-se astfel in marsavie cu faptasul/ faptasii. Ce parinte normal la cap isi doreste in clasa cu copilul sau un astfel de exemplar periculos? Si daca la aceste varste : 11 ani, 14 ani, 15 ani au cest comportament, cum vor fi ei ca adulti daca nu sunt responsabilizati in niciun fel de absolut nimeni? Cum sa stie ei de o notiune abstracta ca “Respectul” cand nicio lege din tara asta nu-i invata concret ce inseamna (avand in vedere ca inclusiv mama celui de la Tg. Mures este o needucata psihopata) ? Cel mai trist este ca suntem condusi de niste indiferenti la problemele reale pe care tot ei le-au creat sub false motive de bune intentii.

  2. Sindicatele au tacut malc cand au fost schimbate legi, dovada ca nu am avut greve in Educatie iar pe ultima au oprit-o fortat.

  3. Angajati firme de paza, care sa patruleze pe holuri, pentru ca scolile nu au voie sa angajeze paznici.
    Lasati profesorii sa predea, sa invete si elevii ceva iar de comportamentul lor sa se ocupe alte persoane , nu psihologii pentru ca parintii nu le dau voie propriilor copii sa vina la psiholog , exact la elevii care sunt violenti si au nevoie, asa ca degeaba sunt psihologii pe acolo.
    Excludeti elevii cu comportament violent din clase, ia intrebati parintii celorlati elevi sunt de acord sa existe in fiecare clasa elevi violenti cate 2 sau chiar 3?
    Iar lipsa de cunostinte provine de la primar, la gimnaziu deja nu stiu adunari si scaderi peste 10, nu stiu inmultirea si impartirea pe de rost si sunt trecuti asa mai departe pana in clasa a VIII-a, de aceea intra la liceele tehnologice cu 1, 2, 3 si 4, ajunsi aici trec pana termina liceele tehnologice tot asa, fara sa stie inmultirea si impartirea pe de rost, fara sa stie adunari si scaderi peste 10, astea se invata in primar, plus ca sunt unii care nu stiu semnificatia cuvintelor pentru ca nimeni nu le-a spus-o sau se jucau pe telefoane in timpul orei, iar profesorii i-au lasat sa stea pe telefoane ca sa nu fie agresivi in timpul orei.

  4. ,,Perfect”!

    Au mai fătat un document bun doar pt fișa de gradație de merit a ,, elitelor” (elaborarea de planuri, documente relevante in prevenirea….bla bla”

    Ministerul si ISJ urile asta au devenit de fapt. O falangă politică a unui guvern incompetent. O inutilitate.

    Singurul talent al MEN sau ISJ este acela de a găsi cel mai tâmp limbaj de lemn și de a amâna o problemă în speranța că lumea va uita de ea. (Să nu uităm de școala Titulescu unde directoarea numită politic a acoperit intenționat fapte extrem de grave. Efectul? Restul profesorilor sunt cercetați, inspectați, reevaluați-adică fix cei care nu puteau face nimic)

    Prognostic:
    Va urma primul profesor/elev omorât cu intenție în școală și NU se va întâmpla nici atunci absolut nimic la nivel de sistem.

  5. Măi ‘ mneata vorbești care ești la butoanele de la ,,menester” de ani buni,până acum de ce n ai făcut nimic.Sa știți,ca v a reușit trădători ce sunteți învatamantul și implicit România le ați distrus .

  6. atâta gâdilăm planul ăla,inca din octombrie 2023…sunt directori care habar n au ce e de făcut în caz de ceva, desigur pasând responsabilitatea pe un fraier din comisia de violenta sau,mai la îndemână,pe consilierul școlar …deh…tronul trebuie păstrat,indiferent de situație!
    dar da…facem planuri,scheme și se întâmplă o nefacuta ca aia cu diriginta agresată de consumatorul de prafuri…așa,și?! cu ce ne ajuta planul lui peste și schemele alea de desene animate?!

  7. Nu cred nimic. Trebuie schimbată legislația, altfel, nu va mai trece mult timp până o să vedem primii profesori răniți grav sau chiar omorâți de către elevi…

    1. Deja s-a întâmplat asta.Profesoara de japoneză care a fost înjunghiată la oră. E ceva negrav?Și acum și golanul asta dezechilibrat psihic care si-a bătut diriginta e lucru de șagă?Deja sunt destule cazuri grave.Stii ce e mai grav?Faptul ca multe se ascund pentru ca se da vina pe profesor si înseamnă că e incompetent.Ai un drogat la clasă?Profesorul e de vină.Ai de-aia făcuți la beție?Profesorul e de vină. IQ-ul lor e la piciorul broaștei?Profesorul e de vină.
      Legislația este asa plina de vină profesorului ca are nevoie de terapie.

      Am o clasa la a9-a,la începutul anului am ridicat jumătate de clasă în picioare sa spună la ce lecție suntem:nu a știut unul.Am spus ca vor avea toți notă 4.M-a chemat directoarea în birou,la plângerea unuia dintre ei,și mi-a spus ca nu am voie sa pun 4 la jumătate de clasă. Asa am făcut. N-am mai pus notele.Credeti ca mai învață unul?Am stat 3 ore pe o lectie si ei sunt tufe de Veneția.Au avut doua rânduri de învățat și nu a știut niciunul nimic.Nivi măcar stanjeniti nu au fost.Li se pare normal iar unul dintre ei mi-a făcut plângere la directoare ca i-am dat nota mică.A venit și un părinte sa urle la mine ca de ce are 4 copilul lui.Si asta la o clasa unde nici 5 nu au avut la EN. Acum nu doar ca jumătate din clasa va avea notă mica dar daca mai vine cineva sa facă pe stiutorul în psihologia copilului va trebui sa dea cu subsemnatul.Nu ma lași sa îmi fac treaba?Ok!Da în scris ca tu stii cel mai bine decât mine.
      De ce merg lucrurile așa:corupție și incompetenți puși în posturi cheie.E jale peste tot și vă fi și mai rău pentru ca nu mai are cine sa redreseze dezastrul făcut de cei din urmă.

  8. Planuri care să prevadă – CE? Sancțiuni relevante nu mai există pentru cei care întrec orice măsură. Nu putem să-i trimitem la psiholog când părinții refuză, consilierul școlar nu e psiholog (și deseori nici nu este format ca psiholog ci are studii în alte domenii), dacă elevii violenți au sub 14 ani nu pățesc nimic nici dacă vine poliția.

    Ceva care să aibă EFECT poate propune ministerul? Nu vorbe, că de vorbe ne-am săturat. Și e clar că și mărețul plan va fi aruncat tot în brațele profesorilor, că doar ne-am născut jandarmi toți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PNL se mândrește cu un eveniment politic într-un colegiu național din Hunedoara, mascat sub aparența unui turneu sportiv și “aprobat” de conducerea liceului, deși activitățile politice în școli sunt interzise prin lege

Colegiul Național Iancu de Hunedoara din municipiul Hunedoara a fost folosit, la începutul acestei luni, de Partidul Național Liberal, prin mișcarea sa de tineret, pentru propagandă de partid, deși legislația…
Vezi articolul
Iohannis

Iohannis atacă la Curtea Constituţională “Contul de economii Junior – gROwth”: Încalcă dreptul la proprietate asupra banilor depuși și GDPR

Preşedintele Klaus Iohannis sesizează Curtea Contituţională asupra Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2018 privind implementarea Programului guvernamental „gROwth – Contul individual de economii Junior Centenar”. Edupedu.ro…
Vezi articolul