Niciun părinte dintr-o clasă pregătitoare a Liceului Andrei Mureșanu din Brașov nu-și mai duce copilul la școală de aproape o săptămână, de teama unui elev care ar fi agresiv / Nu mai suntem noi în măsură să propunem soluții, spune purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov

24.866 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
Toți părinții unei clase pregătitoare a Liceului Andrei Mureșanu din Brașov au decis să nu-și mai trimită copiii la școală de aproape o săptămână, pentru că un elev i-ar fi agresat de mai multe ori, chiar și pe învățătoare. “Este vorba de un caz de o violență ieșită din comun, cu care noi nu ne-am mai întâlnit până acum în școlile brașovene. Toate măsurile pe care le-am aplicat în alte cazuri de violență n-au funcționat pentru acest copil. Noi cei din educație, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) și conducerea școlii, nu mai suntem în măsură să propunem soluții”, a spus purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, Valentin Bucur, pentru Edupedu.ro.
  • Amintim, Edupedu.ro a scris despre un caz similar în Dâmbovița, în care un elev, mutat de 3 ori de la o școală la alta pe motiv că ar fi violent, a învățat singur în clasă, apoi în online, pentru că părinții se temeau să-și trimită la școală copiii.

Toți părinții care au copii la o clasă pregătitoare a Liceului Andrei Mureșanu din Brașov nu își mai lasă copiii la școală de aproape o săptămână pentru că un elev ar fi lovit colegii, chiar și pe învățătoare.

Situația acestui elev a fost semnalată încă din octombrie 2023. El ar fi avut comportament violent și în grădiniță, “a fost mutat o dată la grădiniță, și o dată acum la școală în clasa pregătitoare”, spune purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, Valentin Bucur pentru Edupedu.ro.

“Este vorba de un caz de o violență ieșită din comun, cu care noi nu ne-am mai întâlnit până acum în școlile brașovene. Toate măsurile pe care le-am aplicat în alte cazuri de violență n-au funcționat pentru acest copil. Noi cei din educație, ISJ și conducerea școlii nu mai suntem în măsură să propunem soluții“, a spus purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, Valentin Bucur, pentru Edupedu.ro. “E vorba și de agresiune fizică, este vorba și de agresiune verbală. Deci copilul a ajuns să fie agresiv inclusiv cu învățătoarea căreia îi administrează picioare pumni. Deci este un copil care este foarte greu de stăpânit și din păcate, nici părintele, mama, nu colaborează foarte bine cu autoritățile”.

În acest caz au fost implicați și cei de la direcția de asistență și protecția copilului, conducerea școlii și cei la Biroul de siguranță școlară.

De precizat, minorul agresor şi părinţii săi pot fi obligaţi să participe la programele speciale de consiliere psihologică, potrivit unui proiect adoptat anul trecut în Parlament.

Iar, în situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui, mai prevede un proiect de lege.

Ce măsuri a luat conducerea școlii până în prezent

Din octombrie până în prezent, copilul ar fi fost evaluat de un consilier școlar, iar la clasă a avut chiar un învățător suplimentar.

“Conducerea școlii a încercat să ia toate măsurile pe care un director de școală și un învățător le pot lua legal în ceea ce privește violența la un minor de clasă pregătitoare, începând de la supravegherea suplimentară inclusiv în pauze, în timpul orelor, atenție suplimentară, consiliere. Dar aici, dacă nu avem acordul părinților și dacă acel consilier nu are acordul părintelui, prerogativele lui sunt limitate. S-a mers în chiar până la a suplimenta prezența la clasa cadrului didactic cu încă un cadru didactic. Nici măcar această măsură n-a dat rezultate. Situația acestui copil al copil a fost oarecum fluctuantă. Are perioade în care este foarte violent, apoi, perioade cu mai puțină violență, dar atunci când când devine violent devine violent extrem”, spune Valentin Bucur.

“Toate toate instituțiile abilitate au fost anunțate la momentul acesta. Noi încercăm și cred că următoarea soluție ar fi cu ajutorul DGASPC-ului să găsească soluții de instituționalizare a acestui copil. Sunt singurii în măsură acum să ia alte măsuri decât putem să le luăm noi”, potrivit ISJ Brașov.

Și Ministerul Educației a fost înștiințat de acest caz, pentru că așa este procedura, a mai spus purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, dar nu a putut să precizeze de când știe Ministerul de situație.

Ce prevede procedura de management a cazurilor de violență gravă

Procedura privind gestionarea cazurilor de violență din școli prevede mai mulți pași de urmat la nivel de școală și apoi alte instituții abilitate. Însă nu este prezentată și situația în care nici o măsură nu funcționează, cum pare să fie în acest caz, așa cum spune purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov.

La penultimul pas, 17, se precizează că “dacă comportamentul nu s-a îmbunătățit, directorul convoacă personalul școlii pentru a stabili noi măsuri de sprijin și sancțiuni”. Apoi, următorul pas, și cel final, prezintă doar situația în care “comportamentul elevului s-a îmbunătățit și măsurile de sprijin sunt sistate”.

Părinții cer mutarea copilului la o altă școală

Cazul a ajuns să fie discutat la nivel de județ. Luni, 13 mai, a avut loc o ședință cu reprezentanți ai Prefecturii, Inspectoratului Școlar Brașov, DGASPC, Biroului de Siguranță Școlară și din CJRAE la care au fost invitați toți părinții din clasă, inclusiv mama copilului în cauză, care n-a putut participa pentru că ar fi copilul bolnav.

“Au încercat să găsească soluții și acum suntem în situația în care încercăm să identificăm alte măsuri pe care putem să le luăm astfel încât să rezolvăm problema acestor părinți”, spune purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov.

Părinții au spus că în continuare nu-și vor aduce copiii la școală până când nu va fi prezentată o soluție clară. “Niciunul dintre părinții care au copii în acea clasă, nu își mai aduce copilul la ore de aproape o săptămână. Din declarațiile părinților, soluția clară ar fi ca acel copil să nu mai facă parte din acel colectiv. Însă gândiți-vă că orice măsură pe care noi am putea-o lua de a muta copilul fie în alt colectiv, fie într-o altă unitate școlară, nu face altceva decât să mute problema dintr-un colectiv în altul”, a spus Valentin Bucur.

Informații de context

Un caz similar, al unui elev de clasa a III-a mutat de la o școală la alta, a fost și în județul Dâmbovița unde elevul bănuit agresor, a învățat singur în clasă și în școală o perioadă pentru că părinții se temeau să își lase copiii la școală.

Ministerul Educației a decis după apariția unui caz de agresiune între elevi la Școala Nicolae Titulescu din București, că este nevoie ca toți directorii să ia cursuri în plus ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli, deși aceasta este făcută publică de câteva luni. Astfel toți directorii de școli au fost obligați să participe la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență până în data de 31 martie 2024.

Până în data de 15 martie 2024, toate unitățile de învățământ preuniversitar au fost obligate să afișeze materiale vizuale de informare disponibile pe site.

Inspectoratele școlare județene vor monitoriza aplicarea Procedurii și incidența cazurilor de violență în acord cu prevederile în vigoare. În școlile cu un număr ridicat de cazuri de violență înregistrate, ISJ și CJRAE vor acorda sprijin de urgență pentru planificarea și desfășurarea unor măsuri de prevenire și combatere a cazurilor de violență. Școlile identificate și măsurile luate vor fi raportate Ministerul Educației până în data de 31 martie 2024, preciza Ministerul.

Edupedu.ro a scris că școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență. În multe cazuri însă imaginile sunt greu de citit, informațiile fiind printate pe coli A4.

De altfel, în Iași de exemplu, cei 268 de directori de grădinițe, școli și licee au aflat la o sesiune de formare organizată săptămâna aceasta, care sunt formele de abuz ușor și grav care se pot petrece în școală atât între elevi cât și între elevi și profesori și cum pot fi gestionate.

Totuși, chiar și după ce toți directorii de școli au fost instruiți, procedura de gestionare a cazurilor de violență în școli lasă “portițe” și unii colegi nu știu ce atribuții au, spune Antoneta Iftimiciuc, consilier CJRAE Botoșani.

Vezi aici INFOGRAFICE Managementul cazurilor de violență școlară, de la sesizare la închiderea cazului, responsabilitățile profesorilor, directorilor și ale poliției

Citește și:
Minorul agresor şi părinţii săi vor fi obligaţi să participe la programe speciale de consiliere psihologică – proiect adoptat de Parlament
Școală online doar pentru elevul din Dâmbovița, mutat până acum la 3 școli pe motiv că ar fi violent / Urmează încă o evaluare psihologică a elevului și consiliere psihologică, care acum este obligatorie, conform legii

Ce face un consilier școlar? Norma didactică și noile atribuții: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui
DOCUMENT Îmbrâncirea între elevi este considerată o formă ușoară de abuz fizic, poreclirea – abuz emoțional, iar fluierăturile și semnele obscene sunt forme grave de violență în școală – sesiune de formare a directorilor de școli din Iași
Ligia Deca: Orice caz de violență în școală care constituie infracțiune se sesizează direct de către director, la poliție, la Biroul de siguranță școlară. Dacă acea violență este îndreptată împotriva unui minor, se sună imediat la 119
Ligia Deca, despre modul de gestionare a cazurilor de violență în unele școli: Nu putem să ascundem lucrurile. Eu cred că avem diferențe foarte mari de înțelegere în ceea ce privește ce trebuie raportat și ce nu
FOTO Școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență
Ministrul Justiției, Alina Gorghiu: De foarte multe ori elevii nu fac diferența între o faptă făcută în glumă și o faptă penală. Rog părinții, bunicii, cadrele didactice, să raporteze și faptele de consum de droguri, nu doar pe cele de violență. Nu vă temeți de reacția părinților și a societății

Monica Anisie: Și noi, profesorii, trebuie să ne implicăm când vedem un elev care împinge o colegă sau îi vorbește urât

15 comments
  1. Copiii au facut scoala online, s-au straduit sa se adapteze, chiar daca unii au fost ajutati de bunici etc. Au invatat sa scrie si sa socoteasca, au fost evaluati si evaluarea online s-a considerat valabila. Intr-un cuvant, copiii au reusit. Oare nu se poate cere si pt mama copilului declarat bolnav acelasi lucru – sa participe la discutii tot online?

  2. Eu înțeleg că e un copil cu probleme și că are și el dreptul la educație, dar nu terorizând o clasă întreagă. Mama crede că exclusiv treaba școlii să-l educe, pare că evită colaborarea cu ceilalți părinți și cu școala. Atunci e momentul sa intervină Protectia Copilului și să găsească o cale că acel copil sa fie văzut de un psiholog, chiar de un psihiatru. Copilul acela, din păcate, daca e lăsat să facă ce vrea, cu cât va creste, va fi și mai violent.

  3. la Brașov oricum nu se respecta legea …in lege spune clar 500 elevi un consilier…anul trecut era 600 dar asta nu contează pt directorul Cjrae care da consilierilor scoli peste norma ….un consilier cu 800 de elevi mai primește și două grădinițe …și ne mirăm că ăla nu duce?!

  4. Acest articol nu include si punctul de vedere al mamei copilului, care ar fi interesat de citit. Se exagereaza mult datorita unora dintre parinti, probabil nu a tuturor parintilor cum se mentioneaza in articol. Oare parintii nu au contribuit si ei la problema prin intimidarea copilului … sa nu uitam ca vorbim de un copil de 7 ani totusi.

    Problema necesita o abordare diferita
    1. a familiei
    2. a sistemului care este pasiv si inadaptat la astfel de cazuri
    3. a parintilor care au luat problema in propriile maini si vor ca sistemul s-o paseze in alta parte

    1. Adică numai unul e întreg la cap, ceilalți toți sunt nebuni?

      Ce nu pricepi d-ta, dragă interlocutor, este că elevii cu CES au drepturi, dar și elevii fără CES au drepturi. Nu putem lăsa de izbeliște o clasă întreagă pentru un singur elev, indiferent cât de mult am ține la el și la educația lui. Școala – încă – nu este spital de specialitate pentru un elev cu comportamente mult ieșite din normal.

  5. Acest copil are probabil nevoie de tratament. DGASPC are medic? A recomandat cineva control psihologic și psihiatric părinților și copilului? A fost vreun as.. social inopinat in vizită acasă sau doar au dat 2 apeluri și restul din pix? Dacă a fost, a vorbit cu vecinii? Dar cu educatoarele de la grădiniță? De nu, tot psihiatrul&psihologul vor evalua un status, dacă de istoric nu se știe.
    Eu nu cred abureala că nu se poate face nimic și că s-a făcut “tot”.

  6. exista copii cu nevoi speciale și dacă cei care acuza ar sta pe scaunul părintelui cu copil cu nevoi speciale, multe lucruri s-ar rezolva… scoala are nevoie sa se adaptaze… sa aducă la clasa o persoana calificata sa fie ” umbra” pentru copilul acela… consilierul scolii sa intervină și el , sa lucreze cu copilul și cu părinții acestuia…. eheeee… câte s-ar rezolva dacă la clasa ar veni un consilier școlar sa explice cum sa ne purtam noi ca părinți, cum sa se poarte copiii cu un astfel de coleg….

    1. doamna…consilierul nu are doar acest copil…mai are 800 pe lângă el …dvs ați citit articolul sau sunteți lupul moralist care stie doar placa veche cu consilierul?!

  7. Ce ne facem în cazul în care un director de școală vrea sa scape de un învățător foarte bun (pentru a aduce un preferat) punând părintele unui copil problema ca acesta din articol sa ii facă sesizare învățătorului precum ca nu se ocupa de copilul ei.

  8. stați liniștiți ca nu se prea iau masuri pentru înjurături.. cuvinte și gesturi obscene..lovituri îmbrânceli..se mușamalizeaza la nivel de școală.. și gata..ori se muta problema de la o școală la alta..ce ne facem cu profesorii care vin beți la școală?noi am făcut multe plângeri la inspectorat care nu s au soluționat deloc..am fost vizitați la școală de o doamna inspectarea și de domnii polițai din zona..noi ..părinții am fost foarte obrazati..batjocoriți.. amenințați ca plătim amenda..ni s a cerut foarte clar sa nu luam în seama ce spun copiii..ca profesorul de matematica vine beat..ca I greu sa găsești un profesor titular cu hr 1 cum este dumnealui..cu toate ca directorul scolii era de fata și toți am menționat ca respectivul domn profesor fusese mutat disciplinar de la alta școală tot pe motivele astea..ni s a precizat sa nu i ascultam pe copii cand vin si ne spun ca profesorii tipa..ii injura sau ii poreclesc..asa ca..stati linistiti..scapa cine poate

    1. domnii polițai…bravo,Florico,sper că nu ești profesoara,că faci multe greșeli de exprimare,tata…

  9. O sa vina ❤️❤️❤️❤️❤️ Deca ❤️❤️❤️❤️❤️ si o sa faca arestari.

    Cum e posibil sa aplici schema lu’ dna. dr. Deca si sa nu se rezolve cazul? lol
    UIP, PIP, ISJ, ISMB, DGASPC, MAPN, SPC, SPAS, DAS, WAS, ANPDCA, Casa de filme 5, sunt toti niste incapabili … ntz ntz ntz

  10. școlile speciale pt copii cu handicap , antisociali , agresivi agitați etc nu mai sânt.
    pt adulți exista secții de ” agitați ” la psihiatrie , ce ar fi sa luam un agitat și să l ducem într-o secție de producție !? ,
    voi înțelegeți , asta face ministerul acum , baga in producție. , un copil care are nevoie de paza . de protecție au nevoie cei din jurul său .
    sa li se spună părinților , public , că nu le este primit în școală copilul daca are comportamet antisocial . sa vedeti ce repede îl dau pe brazda.
    nu corespunde , i al acasă tata , fa homeschooling cu el și gata , toată lumea în bănci .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

De ce avem rezultate în creștere la Bac și Evaluarea Națională, care evaluează „rețetele date la meditații“, dar în scădere sau stagnare la PISA, care evaluează extern competențele reale? Ligia Deca: „Vorbim despre metodologii foarte diferite și despre niveluri de vârstă diferite / Putem ghici că a existat o creștere la PISA, dar ea a fost amortizată de efectul pandemiei“

Ministrul Educației din România, Ligia Deca, a declarat că având în vedere stagnarea rezultatelor de la PISA 2022, în raport cu cele din 2018, pentru România, „putem ghici că a…
Vezi articolul

România are nevoie de diversitate și de educație incluzivă de calitate – reacția Agenției de Dezvoltare Comunitară „Împreună” față de propunerea cultelor religioase de a elimina definiția „diversității” și a sintagmei „orientare sexuală” din legea Învățământului Preuniversitar

Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”, condusă de sociologul Gelu Duminică, reacționează față de solicitarea a 13 culte religioase din România de a elimina definiția „diversității” și sintagma „orientare sexuală” din proiectul…
Vezi articolul