Ligia Deca: Ministerul va solicita Guvernului suplimentarea numărului de posturi în învățământ. Trebuie să ajungem la cel puțin un consilier școlar la 500 de elevi

17.334 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei/ G4Media.ro
Ministerul va solicita Guvernului suplimentarea numărului de posturi în învățământ, pentru a se ajunge la cel puțin un consilier școlar la 500 de elevi, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la conferința CONAF, de pe 9 mai, în contextul în care în anul școlar 2023-2024, unui consilier școlar îi revin 800 de elevi. 
  • Edupedu.ro a scris că numărul consilierilor școlari a ajuns 3.354, față de 2.288 în anul școlar 2022-2023, potrivit datelor ministerului. Deși este o creștere cu 1066 de posturi, numărul consilierilor școlari este aproape de cel din iulie 2022, când erau 3.138 de consilieri. 

„Violența școlară mai are și cauze mai profunde, care țin de sănătatea mintală, de echilibrul psihologic al copiilor, de alte probleme pe care le au în școală, în viața personală, unele chiar medicale. Aici avem nevoie de mai mult personal, de sprijin în școli, mai mulți consilieri”, a susținut Ligia Deca.

În același timp, „vor exista rapoarte de aplicare a procedurii privind violența în școlile din România, tocmai pentru a evita acel fenomen păgubos de a ascunde lucrurile care nu ni se par atât de grave”, a adăugat Ligia Deca..

Intervenția Ligiei Deca despre violența în școli

O parte a problemei derivă din insuficienta cunoaștere a responsabilităților pe care școala le are în raport cu alte autorități. De prea multe ori, atunci când apărea un eveniment grav, dacă ajungea la poliție, școala spunea așteptăm să se finalizeze ancheta poliției sau dacă prelua cazul DGASPC-ul, fiind vorba de abuz împotriva unui minor, se aștepta rezultatul anchetei DGASPC. Acest lucru nu se mai poate întâmpla.

Avem o procedură pentru managementul violenței în școală, care spune foarte clar că dacă ești martor al unui eveniment sau dacă ai cunoștință despre el ai o responsabilitate în a-l semnala. 

Directorul are o responsabilitate în a comunica cu instituțiile, care trebuie să ia propriile lor măsuri, dar în același timp se formează o echipă interdisciplinară, cu un manager de caz care practic se asigură că se schimbă informațiile între instituții și că în școală se iau măsurile care trebuie luate în școală, de la consiliere, protejarea victimelor, discuție cu familia, clarificarea inclusiv a sancțiunilor care trebuie luate, pentru că și sancțiunile au rolul lor în a menține un climat de siguranță în școală. Toate aceste lucruri sunt puse în practică. 

Mai mult, am cerut această ca această procedură să fie prelucrată de către inspectorate, adică discutată cu directorii din fiecare județ și de asemenea a verificat aplicarea ei în școli.

Vom avea rapoarte de aplicare a procedurii în școlile din România, tocmai pentru a evita acel fenomen păgubos, de a ascunde lucrurile care nu ni se par atât de grave. Eu cred că de la un lucru puțin grav, ajungi la lucruri foarte grave și atunci mai bine tratezi înainte să se agraveze lucrurile, decât să gestionezi evenimente de de o gravitate deosebită, cum a fost cel de la Târgu Mureș, acel eveniment de violență din partea unui elev de liceu împotriva propriei diriginte. Cumplit cazul. Am discutat și cu doamna dirigintă și cu doamna directoare din acel liceu și chiar au fost foarte proactive în a ne oferi sugestii de cum să modificăm inclusiv regulamentul de organizare și funcționare a învățământului pentru a putea evita astfel de situații.

În ceea ce privește violența, ea mai are și cauze mai profunde, care țin de sănătatea mintală, de echilibrul psihologic al copiilor, de alte probleme pe care le au în școală, în viața personală ș.a.m.d. unele chiar medicale. Aici avem nevoie de mai mult personal, de sprijin în școli, mai mulți consilieri

Am angajat pe perioada verii trecute aproape 1200 de consilieri în toate județele din România. Am ajuns de la un consilier la 1200 de elevi la un consilier la 800. Trebuie să ajungem la cel puțin un consilier la 500 de elevi și acest lucru se va reflecta în solicitările pe care Ministerul le va face Guvernului pentru suplimentarea numărului de posturi în învățământ. 

Asta este. Fără specialiști, fără psihologi, fără consilieri școlari, fără decontare a serviciilor de consiliere pentru copiii care au astfel de probleme, va fi foarte greu să punem stavilă unui fenomen care are cauze multiple și foarte complexe.

Citește și:
Ce face un consilier școlar? Norma didactică și noile atribuții: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui
Un consilier școlar la 800 de elevi, în anul școlar 2023-2024, chiar și după repartizarea celor 1.200 posturi, conform datelor ministerului Educației / Peste jumătate dintre posturile noi au fost ocupate de profesori cu note între 5 și 6.99
Minimum 15 școli din fiecare județ vor fi verificate prin sondaj dacă respectă prevederile din procedura privind violența școlară, a anunțat Ligia Deca
Procedura de gestionare a cazurilor de violență în școli lasă “portițe” și unii colegi nu știu ce atribuții au, spune Antoneta Iftimiciuc, consilier CJRAE Botoșani / Toți directorii de școli și grădinițe au fost instruiți, potrivit inspectoratului școlar

7 comments
  1. or fi limitati ca pricepere si atributii…lucrati la atributii, nu trimiteti consilierii pe post de aplaudaci in sali insotind copiii…nu puneti consilieri oameni care nu au studii in psihologie (sunt si asa)…posturi nu vor crea, inseamna salarii in plus…adica nu vor face nimic…
    si cei care nu stiti ce face un consilier, nu mai dati cu pietre…

  2. Decât să ai consilieri școlari care sa nu poată fi controlați sau chiar sa nu fie controlați și să taie frunze la câini prin scoli,mai bine ar fi ca ministerul să își facă o strategie de control pt acești consilieri și abia apoi sa ii angajeze .

  3. Permiteți decontarea serviciilor de consiliere psihologica, logopedica pentru copii. Se poate face imediat. Exista specialiști. Vor exista și în județe, îi va aduce cererea. Consilierii din școli sunt limitați ca pricepere și atribuții. Întăriți responsabilitatea începând cu adultul de referință pentru copil. Gata cu denunțarea în ședința cu părinții, e un circ cu efecte nule. Faceți treabă ca la carte și se va limpezi totul chiar din toamnă! Numai gata va rog cu promisiunile că “vom face, vom drege”, totul într-un viitor indefinit. Acuși vine vacanța și vreau să văd un raport cu câți copii ați scos din probleme cu DGASPC sau imediat, direct la școală și lucrând cu familiile. Succes!

    1. Corect!
      In plus, consilierul scolar trebuie neaparat sa aiba la baza studii de psihologie, nu de sociologie sau altceva.
      Un psiholog bun nu se formeaza prin cursuri de cateva luni/saptamani, ci prin studii specializate aprofundate (universitare) si prin practica.

    2. Dna Lili,sunteti cam imperativă cu vreau sa vad un raport…Nu mai huliți atâta consilierii școlari daca nu știți exact realitatea! succes și dvs!

      1. Dl Tedi, sunteți foarte politicos! Nu hulesc, nu sunt acest tip de aruncător cu vorbe! Imperativă sunt, pentru eventualii ministeriabili ce citesc, ceea ce nu înseamnă că aștept vreun efect. Mă necăjește că văd cum se poate face bine, cum la alții se poate și la noi nu. Cum să nu te superi pe “miopia” lor când reguli există dar nu se aplică?!
        Ar fi foarte utili așa cum sunt acum dacă ar avea mână liberă să intre ad-hoc în clase și să observe copiii, să își noteze, etc. Consilierii nu au ce căuta la partea de propaganda a unei ședințe cu directorii. Desigur că cei mai potriviți sunt psihologii, care știu ce e o observare, și o intervenție…… limitați sunt daca nu au infinite posibilități nici prin fișa postului, nici prin presiunile la adresa lor (infinit versus limitat, nu?) Oricum, la probleme serioase ei sunt obligați să redirecționeze copilul spre servicii mai specializate, spre psihologi cu formare de ani, plus la psihiatru, pentru eliminarea unor dubii îngrijorătoare. Îi știe colegiul pe toți, e plina tara de servicii, bani sa aibă familiile…sau ACCES!!
        Mulțumesc pentru urare! Eu altceva profesez și, bine sau rău, nu am lucrat nicio zi in domeniul public.
        Cu controlul….exprimarea e cam nefericită pentru noi, sătui de comunism sau pt cei sătui de micromanagement…..se poate simplu monitoriza cu o platformă online de semnalat problemele și chiar riscurile, că într-o diagramă swot (semnalate in timp MAXIM clar stabilit, 1h, 4h, 12 h, după gravitate) in care consilierul sa intre zilnic, in care și DGASPC sa aibe un login, accesată de pe telefon, securizată sI cu GDPR, cu drop down-lists sau butoane, să nu existe lamentări ca, vai, avem mult de scris….cu afișarea progresului rezolvării problemei. Fără hârtii, doar cu listarea unor rapoarte săptămânale și stegulețe de gravitate și progres. Că la banca:ai calcat pe bec, ai intrat în malaxor și trebuie să dai socoteală. Îți ții copilul cu ces fara servicii că nu il certifici? Idem, la întrebări și ajutate familiile cu ACCES și servicii gratuite, vouchere de servicii de la angajatori privati, din donații…cel mai simplu la școală, să poată economia progresa, să muncească și biet părintele acela poate chiar unic sau navetist 3h/zi. Dar dacă tanti ministresa nu dă telefoane la alte ministere sa ceară soluții, de unde? Sau dă? La voucherele de alimente imediat s-a putut, că deh, foamea.
        Vorbim intre noi degeaba și copiii tot încruntați la școală. Zilele trecute văzui un copil cu nume și prenume care a dat “unlike” școlii lui….trist….e un copil bun…
        Să auzim de bine in presă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Ministerul Educației încearcă să împiedice elevii de clasele primare să participe la peste 200 de etape pe țară ale concursurilor extrașcolare 2024. Profesorii organizatori au avut termen să modifice regulamentele – adresă trimisă școlilor

Elevii din clasele primare nu pot trece mai departe de fazele pe județ sau regionale ale concursurilor școlare din cadrul proiectelor educative 2024 (CPEENI, fostele CAEN), transmite Ministerul Educației școlilor.…
Vezi articolul