Educația sub asediu – testăm prostia și avem rezultate de top. Își permite România să închidă acum școlile?

Foto: colaj gov.ro/ presidency.ro/ facebook.com

România, țara în care astăzi 1 din 3 oameni este vaccinat, a intrat în pandemie, educațional, ca după al Doilea Război Mondial: cu cel mai scăzut nivel al inteligenței din ultimii 80 de ani. Tot bazat pe cercetări, copiii României au fost surprinși de pandemie pe ultimele locuri în Uniunea Europeană la Matematică, Știință, Citire. Cum vom ieși din dezastrul sanitar și social, când primii doi ani școlari desfășurați în umbra acestui virus au ciuruit școala românească, ținându-i pe copii mai mult acasă? Am intrat ca după război. Guvernul și președintele care-ar trebui să aplice acum măsuri pentru a salva ce se mai poate din viitorul acestui stat ne dau, din păcate, toate semnalele că vom avea ocazia să aflăm cum e să trăiești cu o educație ca în plin război, dacă lăsăm pentru încă un an ca știința, alfabetizarea să Nu ajungă la copii.

Problema este Nu că autoritățile țin școlile deschise, cum strigă cu disperare părinții îngroziți pe bună dreptate de amatorismul și analfabetismul liderilor, ci că nu limitează drastic nicio altă activitate pentru reducerea mobilității în marile orașe. Ai deschis la mall, la magazine, la piață, la birt, la păcănele, la pariuri, la piscină, la frizerie, la manichiură, la masaj – toate sunt activități esențiale.

Educația țării se vede în ratele de vaccinare, în deciziile președintelui Klaus Iohannis și ale premierului Florin Cîțu. Să nu uităm: premierul Cîțu este cel care a refuzat în august 2021 să aloce bani pentru vaccinarea copiilor anti-rujeolă și anti-poliomielită, pe motiv că nu a fost explicată urgența situației, după cum a dezvăluit G4Media.ro. Vaccinarea împotriva Sars-CoV-2, asumată și coordonată de Guvern și de Președinție, e la pământ. Testarea noninvazivă a copiilor în școli pe model european, cerută nu se știe cui de Cîțu încă de acum 8 luni, a avansat la o lună de la începerea școlii în faza de-a fi abia la licitație.

Lipsa testării în școli se petrece sub ochii constatatori ai ministrului Educației, care nu pierde nicio ocazie să spună că testarea existentă acum este invazivă și respinsă de părinți și nu se știe cui îi cere și el teste neapărat de salivă. Prin urmare, senzația este că fiecare e pe cont propriu în cazul școlii, la fel ca în societate. Și când nu există reguli pertinente, “fiecare e pe cont propriu” înseamnă fie revoltă (nesupunere civică), fie haos, fie apel la reguli improvizate.

În ultima săptămână, liderii de carton s-au decuplat de la deciziile specialiștilor din sănătate și epidemiologie ca să demonstreze politic că sunt reprezentanții celor 40% dintre români care nu reușesc să atingă nivelul minim la testele PISA, constant, în ultimii 20 de ani. În context, Portugalia anunță că și-a vaccinat aproape integral populația (98,2% vaccinați cu cel puțin o doză) față de 36,3% România. Portugalia este pe locul 24 în rezultatele PISA 2018, România este pe locul 47 în același clasament.

Prinși în plasa propriilor datorii față de susținătorii din campanie, președintele Klaus Iohannis și premierul Florin Cîțu refuză în fața oricăror dovezi științifice să închidă orice activitate neesențială. Pun astfel în pericol mii de familii și copii și probează zi de zi lipsa de înțelegere și de educație constatată în populație prin cele trei studii citate mai sus (Efectul Flynn în România, PISA și TIMSS). Îi vedem cum aplică astăzi – la fel de nediscriminatoriu, fără filtre și nuanțe ca la începutul pandemiei – decizia de astă-dată de deschidere a tuturor activităților. Prin dezastrul vaccinal pe care l-au produs, liderii României antivaxer pun astăzi școala sub o presiune imensă de-a se închide. Adică de a exila din nou copiii din fața profesorilor, exact când toate realitățile ne arată că fără școală vom muri mai repede și fără să fi lăsat prea multe urme civilizaționale în spate.

Niveluri record de infectări cu noul coronavirus vin în fiecare zi, și fiecare zi trece fără ca vreuna din activitățile neesențiale să fie închisă. Fiecare zi fără măsuri adiacente înseamnă o zi mai aproape de o Românie educată prost, fie și prin închiderea școlilor una câte una.

Tot România este țara al cărei președinte, alături de guvern, a închis școlile fără nicio încercare de experimentare a unor forme de revenire la ore fizic, în primul an de pandemie, așa cum excelent remarca atunci Mircea Miclea, care avertiza: “Cultul siguranței încetinește învățarea și inovarea. (…) Dacă stăm de pildă, cu copiii închiși în casă, fără să începem, treptat, să reluăm școala, nu vom învăța cum să facem educație în noile condiții. Noroc cu alții care, la rate mult mai mari de mortalitate, au înțeles că trebuie să riște, să experimenteze ca să învețe! Măcar să învățăm de la ei, dacă nu suntem capabili pe cont propriu. Ca indivizi și ca țară, trebuie să alegem: vrem un plus de învățare și inovare sau un plus de siguranță, vrem să fim tot mai înapoiați, dar mai în siguranță, sau mai în față, riscând“.

Același președinte anunța în al doilea an școlar pandemic închiderea pe contrasens cu toată Europa, după cum nota Cristian Pantazi în G4Media.ro, iar acum, în al treilea an pandemic, ascultă în sfârșit vocea specialiștilor cu privire la evoluția copiilor. Dar probând același analfabetism pe care îl constatăm în cifre la nivel macro, conducerea României aplică nediscriminatoriu, fără niciun reglaj fin, o decizie de a menține deschis tot. Astăzi, la 1 an și 7 luni de la închiderea fără precedent a tuturor școlilor din țară, din cauza pandemiei, și în al treilea an școlar afectat masiv de pandemie, școlile din România sunt sub presiunea uriașă a închiderii, cerută de parte din părinți, de parte din profesori, unii de bună-credință, alții pentru a-și spori veniturile. Dar suportă copiii din România și viitorul acestei țări o nouă izolare? Intră România în era homeschooling-ului care încalcă propria Constituție?

Zeci de profesori universitari, de specialiști cu care guvernanții aveau acum ocazia esențială să scoată România din criză, zac nefolosiți. Sunt doar câțiva care se încăpățânează să critice vehement, cu argumente, deciziile de la partid. O mână de oameni a căror voce banii promiși din PNRR nu le-au putut-o cumpăra. Ar fi putut să implice cercetători care să studieze comportamentul celor care nu acceptă știința în viața lor, care nu au încredere în vaccinuri, ca să aflăm ce le trebuie pentru a fi convinși, pentru a fi educați să înțeleagă că binele unei comunități le influențează binele personal și că în situații ca acestea strategii de genul “fiecare pentru el“ asigură doar suferință.

Profesioniștii în “big data“ ar fi putut să calculeze rutele și mobilitatea familiilor, folosind poate chiar tehnologii bazate inteligență artificială, ca să știe autoritățile cum să le asigure căi de transport libere și fără pericole copiilor spre și dinspre școală. Este foarte simplu să vezi dar extrem de cinic, cum, pe harta europeană a deceselor, blocul comunist este încă foarte viu.

Foto: ECDC.europa.eu

Care este singura solicitare constantă pe care o auzim zilele acestea? Ca școlile să fie închise. Nimic despre cum facem ca mobilitatea să fie redusă. În general, tunurile sunt pe cei prea mici pentru a-și impune voința, pe care-i învățăm însă, prin comportamentul nostru, frica viscerală și paralizia. Le predăm, cu ajutorul autorităților, lecția cea mai proastă: în situații de criză strivești viitorul.

Studiu de caz – testarea în școli sau cum au fost duși cu vorba 3 milioane de copii

Este în curs de licitație pentru 1 miliard de lei lotul de 70 de milioane de teste pe bază de salivă pentru școli. Teste despre care ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, vorbește încă de la preluarea mandatului, după ce a deschis școlile, în februarie, și a adoptat motto-ul “școlile trebuie închise ultimele”, a solicitat aceste dispozitive non-invazive. A distrus mai întâi utilitatea testelor antigen rapide, repetând de dimineața până seara, săptămâni în șir, că testele rapide nu sunt acceptate de părinți pentru că sunt considerate invazive, ca să-și impună ideea. Premierul Cîțu l-a susținut și anunța în primăvară că trebuie să introducem aceste teste pe bază de salivă în școli. Într-o singură zi, pe 29 aprilie, a fost convins de argumentele acelorași epidemiologi care acum au aprobat folosirea testelor (sau poate de rețelele de afaceri construite deja de partid pe testele antigen), că cele cu salivă nu sunt bune.

Brusc, după 1 octombrie, când a fost scos pragul de infectare din localitate din decizia de închidere a școlilor, testele de salivă au fost nu numai acceptate, dar aprobate în CNSU, acordată finanțare din Fondul de Rezervă al Guvernului aflat la dispoziția premierului, ca și cum România a descoperit apa caldă într-o zi de 1 octombrie (probabil că din primăvară până acum rețelele de afaceri care prosperă în pandemie au avut vreme să facă stocuri de 70 de milioane de teste). Până la finalul lunii, ar trebui ca testele să fie deja în școli, dar la actualele rate de infectare e posibil ca atunci când testele vor fi disponibile ele să ajungă în școli goale, în care toți elevii vor fi deja în online. Nici până la această oră nu este clar pe cine a împiedicat testarea copiilor.

Cine sunt cei care ne lasă acum să ne certăm pe ce anume trebuie să se închidă și pe ce nu:

Suntem în al treilea an școlar afectat masiv de pandemie. Închiderea istorică a tuturor școlilor a avut loc pe 11 martie 2020 (anul școlar 2019-2020), iar elevii au revenit la școală abia după vacanța mare, deci după 6 luni, în septembrie 2020. A urmat al doilea an școlar ciuruit de pandemie (2020-2021), în care elevii au fost trimiși în mediul online după cele două rânduri de alegeri locale și parlamentare. Pe 13 septembrie 2021 a început al treilea an școlar în pandemie, care în sfârșit se petrece la școală. Dar fără niciun scut, la rata de vaccinare de doar puțin peste 30% pe care România o înregistrează și la lipsa testărilor pe scară largă.

În acest peisaj, nimeni nu face niciun pas spre împrietenirea românului cu știința, cheie a tuturor problemelor pe care le avem în refuzul vaccinării. Vedem doar autorități bezmetice, care își tratează frica de-a cădea în beciul cu politicieni toxici ai societății prin măsuri necorelate. Lipsa lor de acuratețe, lipsa lor de apel la adevărurile științifice este mai contagioasă decât SARS-CoV-2, este aproape la fel de contagioasă ca prostia.

PS: Atacul la școală se suprapune cu un asalt al imposturii la porțile școlii – incredibile piruetele oratorice și morale ale celor care susțin zilele acestea că introducerea neuroștiinței încă de la clasa a III-a prin materiale care au greșeli științifice, deci de conținut, nu este o mare problemă. Au reacționat ca avertizori de integritate științifică trei cercetători români de top din domeniul neuroștiințelor și al științelor cognitive care au demonstrat, sub lupă, cum Ministerul Educației a deschis larg porțile claselor copiilor de la a III-a în sus neuroștiinței prezentate cu “erori științifice fundamentale” de un personaj care nu are pregătire de specialitate. Nicio reacție din partea ministrului Cîmpeanu, care la începutul acestui an universitar a lăsat studenții care vor să devină profesori prin studiu oficial în universități, prin Masterul Didactic, fără burse guvernamentale.

Ce am văzut, în schimb? Reprezentanți de ONG-uri care de două zile fac contorsiuni oratorice și morale pentru a justifica, în final, că școala e oricum plină de impostori, iar obiectivul comunicării științei pe înțelesul tuturor e mai important chiar decât comunicarea de adevăruri. În marea de dejecții aruncate de reprezentanți ai unor organizații care, paradoxal, intră în școli și fac bani pe spinarea educației fără să fie profesori, dejecții aplaudate în văzul public chiar de unele, puține, cadre didactice prietene ale acestor organizații, se vede și mai clar efortul făcut de cei 3 cercetători: Andrei Miu, Raul Mureșan și Dragoș Iliescu și-au pus știința în sprijinul copiilor și-al profesorilor buni, aflați sub asaltul impostorilor care vor să preia catedrele. 

Exit mobile version