Elevii capabili de performanță vor fi evaluați de echipe de psihologi și profesori prin teste de aptitudini, ca să poată participa la pregătirea din centrele de excelență – proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca

Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com

Elevii capabili de performanțe înalte care pot participa la cursuri și programe educaționale suplimentare la centrele județene de excelență (CJE) ar urma să fie identificați de echipe de specialiști – pedagogi, psihologi și profesori, cu ajutorul unor ghiduri și teste de aptitudini școlare, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar, făcut public de ministra Ligia Deca luni, 27 februarie.

Mai exact, la Secțiunea 4, intitulată ”Elevii capabili de performanțe înalte”, articolul 107, alineatul 1, se arată că ”Identificarea tinerilor capabili de performanță înaltă se realizează de echipe formate din specialiști în domeniu, psihologi, pedagogi, profesori și satisface exigențele de obiectivitate, fidelitate, validitate și fiabilitate. Membrii acestor echipe nu pot efectua activități de pregătire cu tinerii selectați”.

”(2) În procesul de identificare se utilizează profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare, chestionare, teste psihologice de aptitudini școlare, individuale și colective, de inteligență, de creativitate, de aptitudini speciale, analiza activității și a rezultatelor școlare, precum și alte instrumente și procedee elaborate de specialiști.

(3) Procedurile de identificare a tinerilor capabili de performanță înaltă proveniți din medii socioeconomice dezavantajate se adaptează specificului lor și prin implicarea reprezentanților comunității locale”, scrie în document.

La articolul 108, alineatul 4, se precizează că ”Identificarea elevilor capabili de performanțe înalte, care vor urma programele de pregătire din unitățile de învățământ sau din centrele de excelență, se poate realiza începând cu nivelul de vârstă specific clasei a III-a”. Despre această prevedere, EduPedu.ro a scris din ianuarie, pe marginea proiectelor de atunci, obținute și consultate pe surse.

La același capitol se menționează și despre statutul centrelor județene de excelență:
Cum va funcționa Centrul Național pentru Excelență

Conform proiectului de lege, se înființează Centrul Național pentru Excelență (CNE), organism de specialitate al Ministerului Educației, fără personalitate juridică, cu rol de coordonare metodologică a centrelor județene de excelență. Organismul apărea și în proiectul de lege Cîmpeanu lansat pe 13 iulie 2022.

Este unul dintre cele 17 programe și centre naționale, corpuri pentru profesori, consilii și agenții a căror înființare este prevăzută de proiectul legii Educației pentru învățământ preuniversitar propus de Ligia Deca, după cum a scris EduPedu.ro în ianuarie 2023.

Printre atribuțiile CNE ar urma să fie: ”elaborarea strategiilor de identificare și de selecție a elevilor capabili de performanțe înalte, în vederea constituirii unor grupe de excelență pe discipline, arii curriculare sau domenii științifice, artistice și tehnice și dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactică” și ”organizarea conferințelor care au ca temă activitățile specifice centrului de excelență”.

De asemenea, CNE va trebui să se ocupe și de ”organizarea taberelor naționale de pregătire a elevilor capabili de performanțe înalte, pe discipline” și de parteneriatele cu instituții naționale sau din străinătate, ONG-uri și comunitățile locale, pentru susținerea centrelor de excelență din teritoriu.

În prezent, actualele inspectorate școlare județene organizează activitatea de pregătire a loturilor olimpice naționale, județene/ale Municipiului București. În proiect, ea este pasată la Centrul Național pentru Excelență, conform documentului:

”Art. 109

(1) Se înființează Centrul Național pentru Excelență, organism de specialitate al Ministerului Educației, fără personalitate juridică, cu rol de organizare și coordonare metodologică, monitorizare și evaluare, după caz, a următoarelor activități și servicii educaționale:

a) elaborarea strategiilor de identificare și de selecție a elevilor capabili de performanțe înalte, în vederea constituirii unor grupe de excelență pe discipline, arii curriculare sau domenii științifice, artistice și tehnice;

b) inițierea acțiunilor de identificare și promovare a elevilor capabili de performanțe înalte;

c) coordonează metodologic centrele județene de excelență/centrul Municipiului București pentru Excelență și unitățile de învățământ în cazul activităților de sprijin a elevilor capabili de performanțe înalte;

d) asigurarea constituirii, funcționării și pregătirii grupelor de excelență;

e) elaborarea și asigurarea implementării unor programe de parteneriat cu diverse instituții din țară și străinătate, cu organizații neguvernamentale, cu comunitatea locală, în scopul îmbunătățirii condițiilor și resurselor necesare sprijinirii participării și implementării activităților destinate elevilor capabili de performanțe înalte;

f) dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactică și organizarea conferințelor care au ca temă activitățile specifice centrului de excelență;

g) organizarea taberelor naționale de pregătire a elevilor capabili de performanțe înalte, pe discipline;

h) organizarea activității de pregătire a loturilor olimpice naționale, județene/ale Municipiului București.

(2) Regulamentul de organizare și funcționare a Centrului Național pentru Excelență se aprobă prin ordin al ministrului educației.

(3) Centrul Național pentru Excelență are rol de sprijinire a centrelor de excelență.

(4) Finanțarea Centrului Național pentru Excelență și a activităților centrelor de excelență se asigură din bugetul Ministerului Educației”, conform proiectului legii învățământului preuniversitar, varianta Ligia Deca.

Despre proiectele de legi ale Educației, făcute publice de Ligia Deca la aproape 5 luni de la preluarea mandatului de ministru

În conferința de presă de luni, 27 februarie, în care a prezentat proiectul legii învățământului preuniversitar și proiectul legii învățământului superior, ministra Educației, Ligia Deca, a declarat că proiectele ”vor sta în dezbatere timp de 10 zile. Ne dorim un moment de respiro, nu redeschidem dezbaterea publică, după cele 10 zile, pentru că nu am mai termina niciodată, însă este clar că discuția pe legile educației nu s-a oprit niciodată”, a spus oficialul.

“Aproximativ pe 8 martie ne dorim să pornească procesul de avizare interministerială în Guvern. Dupa adoptarea în Guvern a legilor Educației, acestea vor merge în Parlament și vor urma traseul democratic pentru dezbatere”, a mai spus Deca în conferință.  

Amintim că Bacalaureatul va avea tot atâtea probe scrise ca acum, în sesiunea de vară/toamnă, iar cele de competențe și o probă complementară vor putea fi date în timpul clasei a XII-a, conform proiectului legii învățământului preuniversitar. De asemenea, admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit aceluiași proiect. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, spune Ligia Deca.

În ceea ce privește profesoriisalarizarea acestora va fi progresivă, având la bază salariul mediu brut pe economie și va fi inclusă în legile educației, a declarat luni, 27 februarie, Ligia Deca. Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, sunt și ele anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar.

Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Centrele județene de excelență vor fi păstrate și selecția elevilor poate începe de la clasa a III-a, potrivit proiectului Legii Educației – surse / Se renunță la clasele „de excelență” din colegiile naționale, propuse în legile Cîmpeanu din vară
Învățământul de performanță a fost păgubit ani la rândul: multe centre de excelență nu pot funcționa pentru că sunt subfinanțate, nu avem profesori pregătiți să identifice la clasă copii dotați – avertisment din partea directorului Centrului de Excelență Prahova, Dana Lica, profesor de informatică
Exit mobile version