Elevii din România fac cei mai mulți ani de școală obligatorie din Europa, arată un raport Eurydice / Din 12 ani de școală, un elev în România învață doar 8,4 ani, potrivit Indicelui Capitalului Uman

Elevii din România fac cei mai mulți ani de școală

Foto: INQUAM Photos - Alexandra Pandrea

România, obișnuită să se numere printre ultimele țări europene din punct de vedere al numărului de zile petrecute de elevi la școală, figurează, într-un raport dat publicității marți, pe primul loc într-o astfel de statistică, tot la nivel european. Cum a reușit acest lucru? Printr-o combinație de factori, legați pe de o parte de numărul de ani de învățământ obligatoriu, respectiv de timpul dedicat curriculumului obligatoriu, care la noi nu lasă aproape deloc timp pentru programe flexibile sau opționale, cum se întâmplă în alte țări. Plus – numărul mare de ore în gimnaziu și liceu. În același timp, un alt raport, Human Capital Index – Indicele Capitalului Uman, publicat de Banca Mondială în octombrie 2022, arăta că din anii de studiu petrecuți la școală, în România, timp de 3,4 ani un elev nu învață nimic.

Așa se face că, în raportul dedicat timpului recomandat pentru școala obligatorie în țările europene (“Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe”), publicat marți de rețeaua europeană Eurydice, România, cu 13 ani de școală obligatorie, de la clasa pregătitoare până la clasa a XII-a, apare pe primul loc în rândul țărilor europene, după criteriul: 

Elevii din România fac cei mai mulți ani de școală obligatorie

România figurează, aici, cu cel mai mare număr de ore de instruire (11.650), ținând cont de faptul că are cea mai lungă perioadă de învățământ obligatoriu (școală primară, gimnaziu și liceu) dintre toate țările europene, anume 13 ani.

România depășește, astfel, sisteme precum cele din Olanda (sisteme multiple), Danemarca, Belgia (sisteme multiple) sau Turcia, singurele care mai depășesc 10.000 de ore de instruire obligatorie.

Totodată, este depășită cu mult media europeană a numărului recomandat de ore în învățământul obligatoriu – 7.930. 

În același timp, un indicator al Băncii Mondiale din 2022, Human Capital Index, estimează pe baza datelor din 2019 că, deși timpul care se așteaptă să fie petrecut în sistemul de învățământ de un copil care intră în grădiniță la 4 ani este de 11,8 ani, în medie, de fapt elevii din România învață propriu-zis doar 8,4 ani. Rezultă de aici o diferență de 3,4 ani în care școala asigura doar o pierdere de timp. Despre acest indicator am scris încă din 2018.

Trei lucruri fac ca România să se plaseze pe primul loc în această statistică:

Pe de o parte, după cum notează raportul Eurydice, timpul total de instruire e determinat, cu puține excepții, de numărul de ani de studiu: cu cât sunt mai mulți ani de studiu obligatorii, cu atât crește numărul total de ore de instruire. Așa se face că România, cu 13 ani de studiu, este pe primul loc, urmată în general de țări cu 12 ani obligatorii de școală (Olanda, Belgia, Turcia, Portugalia), plutonul mijlociu fiiind format preponderent din țări cu 10 clase obligatorii, iar la urmă se află țările cu 8-9 clase de învățământ obligatoriu.

Statistica elimină, deci, din start clasele care nu sunt cuprinse în sistemul obligatoriu de învățământ din multe state, chit că și acele clase sunt frecventate de majoritatea elevilor.

Pe de altă parte, nu e luat în calcul decât timpul dedicat curriculumului obligatoriu. Or, în multe țări, acesta este mai restrâns decât în România – țară care, comparativ cu alte țări europene, alocă puțin timp curriculumului opțional și nu oferă flexibilitate orizontală (flexibilitatea alocării de ore pentru diverse materii într-un an școlar) sau verticală (flexibilitatea alocării de ore pentru diverse materii pentru mai mulți ani de școală). România nu oferă deloc o astfel de flexibilitate, numărându-se, din acest punct de vedere, într-un grup relativ restrâns de țări, alături de Franța, Germania, Bulgaria, Ungaria, Cipru, Luxemburg, Austria, Slovenia, Lituania, Macedonia de Nord și Serbia. 

Raportul Eurydice listează și o serie de exemple de țări care oferă mai multă sau mai puțină flexibilitate în stabilirea curriculumului (flexibilitatea disciplinelor și ariilor de studiu). Astfel, pe lângă flexibilitatea oferită la modul general de sistemele belgiene, în completarea curriculumului obligatoriu, unele țări oferă o delimitare mai clară a disciplinelor: în Estonia, pot fi predate opțional religia sau etica, în Grecia – educație de mediu, de sănătate etc., în Ungaria pot fi alese ore suplimentare dintre diverse opțiuni, în Slovacia – o a doua sau a treia limbă străină sau materii precum TIC, educație rutieră, sexuală etc.. În Finlanda, școlile pot preda orice în timpul flexibil. Iar în Elveția autonomia școlară este deplină – școlile trebuie doar să respecte o serie de standarde privind competențele de bază, neexistând un curriculum comun obligatoriu. 

În al treilea rând, România se remarcă printr-un număr mare de ore pe care elevii îl petrec studiind curriculumul obligatoriu în gimnaziu și liceu – vezi graficul de mai sus.

Cât stă un elev la școală, în România, comparativ cu alte țări devine ceva mai limpede când e luat în calcul timpul minim recomandat pentru curriculumul obligatoriu, în ore, anual. Din acest punct de vedere, România raportează – pentru curriculum obligatoriu:

Elevii din România fac cei mai mulți ani de școală – Context

România s-a aflat constant, în ultima vreme, în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală / cele mai multe zile de vacanță, în funcție de raportare. Totodată, evaluările internaționale recente au fost dure în privința eficienței predării, din punct de vedere al rezultatelor raportate la timpul de școală.

Și aceasta, fără a lua în calcul alți factori care afectează buna desfășurare a școlii și care nu apar în raportările internaționale – vezi numeroasele punți, minivacanțe, zile libere și alte întreruperi ale cursului școlii – vezi o analiză recentă Edupedu.ro pe această temă

Potrivit datelor agregate de Eurydice:

Luna trecută, dezbaterile privind proiectele de planuri-cadru pentru liceu, unde o serie de materii erau lăsate la decizia elevilor, au stârnit un val de dezbateri în mediul educațional.

CItește și:
Școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe sau o oportunitate pentru ca elevii să aibă parte de o altfel de învățare? Analiză cu experți, părinți, profesori și elevi
Împărțirea anului școlar în module menține România în topul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală în 2022-2023, chiar dacă anul a început mai devreme / Locul 3 în rândul țărilor cu cele mai multe zile de vacanță – raport oficial
Regulile pentru stabilirea curriculumului la decizia școlii rămân neschimbate pentru școlar 2023-2024, deși fostul ministrul al Educației anunța că de anul viitor va crește procentul CDȘ în planurile-cadru la 30% – document

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version