Elevii olimpici cu punctaj maxim la etapa județeană nu se vor mai califica la cea națională, avertizează părinții în dezbaterea de la Ministerul Educației pe regulamentul concursurilor. În replică, Liliana Fedorca precizează că ridicarea pragului la 60% urmărește „un standard de performanță real și relevant”, cu trimitere la pragul de la clasă și Bac

Foto: Alex Tudor - AGERPRES Foto

O serie de critici dure au fost formulate de mai mulți părinți, în cadrul dezbaterii publice privind proiectul de regulament pentru organizarea olimpiadelor școlare, la adresa modificărilor propuse de Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Printre principalele nemulțumiri se numără reducerea considerată „mascată” a numărului de locuri pentru etapa națională și stabilirea unui prag minim de calificare mai ridicat.

Părinții prezenți la dezbaterea organizată luni, 3 noiembrie, au acuzat Ministerul Educației și Cercetării că prin noul regulament de organizare a olimpiadelor „taie aripile copiilor performanți”, reducând numărul de locuri la etapa națională și ridicând pragul minim de calificare. Exemplele date au vizat mai ales olimpiadele de matematică și informatică, unde, spun aceștia, elevi cu punctaje maxime la etapa județeană riscă să nu se mai califice, în timp ce alți concurenți, cu rezultate mai slabe, pot merge mai departe datorită formulei de calcul propuse.

Părinții au semnalat și alte două probleme majore: creșterea pragului minim de calificare, considerată excesivă, și criteriile de departajare între elevii cu punctaje egale, care ar avantaja arbitrar pe cei care transmit lucrarea mai rapid. În replică, ministerul Educației, prin directoarea Liliana Maria Toderiuc – Fedorca, a susținut că nu au modificat formula privind locurile suplimentare, ci doar au introdus criterii unitare pentru toate competițiile, și au anunțat că pragul de 60% va fi reevaluat la nivelul conducerii instituției.

„Copilul meu are punctaj maxim, dar nu mai poate merge la națională”

O mamă prezentă la dezbatere a declarat că fiul ei, olimpic la informatică, este unul dintre elevii direct afectați de schimbările din metodologie. Aceasta a susținut că, în ciuda asigurărilor oficiale, modificările aduse articolului 20 din normele metodologice propuse duc în realitate la o restrângere a numărului de locuri la etapa națională.

„Deși în comunicatul de presă al Ministerului s-a spus că nu se modifică numărul de locuri alocat olimpiadelor naționale, textul din regulament arată contrariul. Formula de calcul impusă limitează numărul de locuri suplimentare la maximum 12, chiar și în situațiile în care o olimpiadă nu se organizează în toate județele. La informatică, de exemplu, sunt județe care nu au deloc elevi participanți la gimnaziu, dar prin această formulă copiii cu punctaje maxime ajung să nu se califice. Este absurd să muncești ani de zile, să iei punctaj maxim la etapa județeană și să fii eliminat de o formulă de calcul”, a spus părintele.

Aceasta a cerut reprezentanților ministerului să regândească sistemul de alocare a locurilor suplimentare: „Vă rog să găsiți o soluție astfel încât numărul de locuri să nu fie limitat la 12. Poate fi înmulțit cu numărul de județe participante sau ajustat în funcție de nivelul competiției. Există formule posibile, dacă există și voință.”

„Pragul de 40% și criteriile de departajare îi lasă acasă pe cei mai buni”

O altă problemă ridicată a fost cea a pragului minim de calificare. Părintele a explicat că, în prezent, sunt situații în care elevii din colegiile performante obțin punctaje mult mai mari decât alții din alte județe, dar nu se califică la etapa națională.

Părintele a invocat și un al treilea aspect: departajarea elevilor cu punctaje egale. Ea a arătat că, la olimpiada de informatică, elevi care au obținut punctaj maxim au fost ierarhizați în funcție de timpul de trimitere a soluțiilor, criteriu considerat arbitrar:

În finalul intervenției, părintele a făcut apel la reprezentanții Ministerului Educației să nu adâncească sentimentul de descurajare în rândul copiilor performanți: „Anul acesta li s-au luat bursele de excelență olimpică I și II. Ni s-a spus că trebuie să meargă la olimpiade de dragul competiției și al pasiunii. Dar, prin aceste reguli, nu faceți decât să le tăiați aripile celor care chiar vor să performeze”.

DOCUMENT Regulamentul propus de MEC pentru competițiile școlare:

Ministerul Educației: „Nu am modificat formula pentru locurile suplimentare. Vom analiza pragul de 60%”

În replică, Maria-Liliana Teodoriuc Fedorca, director în Ministerul Educației și Cercetării, a explicat că propunerile transmise în cadrul dezbaterii vor fi analizate, dar că metodologia nu reduce, de fapt, numărul de locuri suplimentare:

Foto: Facebook.com/ Liliana Maria Toderiuc Fedorca

În privința formulei de calcul, Fedorca a arătat că ea rămâne aceeași ca în prezent, însă a admis că pot exista ajustări pentru cazurile în care nu participă toate județele:

Referitor la ridicarea pragului minim de calificare, oficialul a confirmat că ministerul a propus creșterea de la 40% la 60% din punctajul maxim posibil, dar a precizat că această măsură urmărește să mențină un standard „real de performanță”:

Ministerul anunță continuarea analizei propunerilor

Dezbaterea publică a regulilor pentru olimpiade modificate prima dată în ultimii 13 ani a fost una dintre cele mai tensionate din ultimele luni, după ce părinți, profesori și elevi au reclamat, în mai multe rânduri, că regulamentele recente descurajează performanța. Ministerul Educației și Cercetării a transmis că va analiza toate observațiile primite și că forma finală a metodologiei va fi publicată după finalizarea consultărilor.

Context. Ministerul Educației a organizat luni, 3 noiembrie 2025, o dezbatere publică online privind Normele metodologice pentru organizarea competițiilor școlare și Regulamentul pentru întocmirea calendarelor proiectelor educaționale extrașcolare, documente aflate în consultare publică din 20 octombrie.

Edupedu.ro a publicat anterior mai multe analize despre prevederile celor două proiecte, între care interzicerea participării elevilor din clasele primare la olimpiade, introducerea unui prag mai strict pentru calificarea la etapa națională și obligativitatea publicării subiectelor după fiecare probă:

Exit mobile version