Elevii, reuniți la UNICEF: Ne dorim să fundamentăm o cultură a participării, în care copiii să aibă un dialog susținut cu adulții

292 de vizualizări
Reprezentanții copiilor din Uniunea Europeană urmează să se întâlnească în perioada 5-7 mai, la București, unde vor finaliza „Declarația de la București a Copiilor din Uniunea Europeană”. Ei vor ca documentul să atragă atenția clasei politice asupra implicării tinerilor în procesele de adoptare a deciziilor care să contribuie la construirea Uniunii Europene de mâine. Mesajul copiilor este următorul: „Noi suntem viitorul vostru, lăsați-ne să avem o voce, să ne exprimăm asupra modului în care va arăta lumea în care creștem”.

Elevii români s-au întâlnit, sâmbătă, la sediul UNICEF, să lucreze la „Declarația de la București a Copiilor din Uniunea Europeană”. Este un motiv de entuziasm pentru ei, fiindcă își doresc ca vocea lor să fie auzită atunci când adulții iau decizii care le vor influența viața și viitorul.

Noi sperăm că nevoile și dorințele noastre să devină o prioritate pentru decidenți, pentru că noi suntem viitorul. Avem chiar o întrebare directă pentru liderii politici: Pentru cine construiți lumea de mâine? Care este scopul și viziunea planurilor voastre? Bănuiesc că e pentru noi, copiii, inclusiv copiii voștri. Dacă acesta este scopul, va trebui să ne ascultați și să aflați viziunea noastră despre lume. O găsiți în declarația copiilor și noi vă rugăm să o citiți, vă rugăm să o înțelegeți și vă rugăm să o respectați pentru că noi suntem viitorul vostru”, a spus Dana-Patricia Novăcescu (18 ani), elevă în Cluj-Napoca.

La rândul ei, Ariana Ardelean, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Baia Mare, spune că își dorește o societate în care să funcționeze o cultură a guvernării participative.

Ne dorim să reunim împreună la summit copii din cele 28 de state europene. Acest demers reprezintă o inițiativă, nu este un simplu mesaj al copiilor pentru copii, este un precedent pentru că noi ne dorim până la urmă să fundamentăm o cultură a participării în care copiii nu se mai adresează strict celor de vârsta lor, ci într-adevăr pot să conteze în societate, pot să aibă un dialog susținut și echitabil cu adulții”, a declarat Ariana la evenimentul la care a fost anunțată Conferința Internațională „Participarea Copiilor la procesele de luare a deciziilor și de elaborare a politicilor la nivelul UE”.

Peste 92% din copiii europeni consideră că adulții nu le ascultă părerile, când iau decizii la nivelul comunității

Conferința are loc la 30 de ani de la semnarea în cadrul UE a Convenției cu Privire la Drepturile Copilului, care prevede la articolul 12, dreptul fiecărui copil de a fi ascultat și de a-i fi luate în considerare opiniile, ținându-se seama de vârsta sa și de gradul său de maturitate.

Însă, de cele mai multe ori, adulții nu bagă în seamă vocea copiilor, după cum arată și un sondaj realizat de către Eurochild și UNICEF pe 20.000 de copii din UE. Sondajul „Europa pe care și-o doresc copiii” relevă faptul că doar 14,6% consideră că adulții le ascultă părerile atunci când iau decizii la nivelul școlii și mai puțin de 8% consideră că adulții le ascultă părerile atunci când iau decizii la nivelul comunității lor.

Ce anume cer elevii

Solicitările elevilor, publicate de UNICEF într-un document care pare alcătuit de adulți, sunt următoarele:

  • să existe un plan de acțiune concret pentru implementarea prevederilor Convenției cu privire la Drepturile Copilului, Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene şi recomandărilor Parlamentului European şi Comisiei Europene legate de participarea copiilor.
  • instituirea unui mecanism clar și simplu pentru monitorizarea şi evaluarea participării copiilor şi furnizarea de rapoarte periodice la nivel local şi naţional, precum şi la nivelul UE.
  • ca participarea copiilor să fie susținută prin programe dedicate, începând cu programe școlare menite să educe copiii despre dreptul lor de a participa şi să le dezvolte abilităţile de participare. Acestea ar trebui completate de programe care să dezvolte capacitatea părinților şi a tutorilor de a-şi implica propriii copii.
  • În paralel, ar trebui iniţiate, la nivel local, programe care să vizeze includerea copiilor în mecanismele de consultare comunitară.
  • La nivel național, ar trebui incluse spații şi mecanisme destinate participării copiilor în toate procesele relevante privind consultarea şi luarea deciziilor, actualmente rezervate doar adulților, iar parlamentele ar trebui să aibă în vedere crearea unui mecanism de consultare a copiilor atunci când se elaborează legi care îi afectează pe aceştia.
  • ca participarea copiilor să devină un principiu care să ghideze investițiile realizate cu fonduri structurale şi de coeziune europene. „Nimic pentru copii fără participarea copiilor” ar trebui să fie principiul care să permită folosirea fondurilor europene în scopul creării unor noi modalităţi, inovatoare, de implicare a copiilor la toate nivelurile de dezvoltare a programelor şi de monitorizare a rezultatelor unei astfel de implicări.
  • ca, la nivel național şi la nivelul UE, să se ofere sprijin platformelor şi forumurilor ce asigură participarea copiilor, în scopul informării copiilor cu privire la deciziile politice şi măsurile implementate prin diverse programe şi proiecte naţionale şi internaţionale, dar şi un mecanism de consultare a părerilor copiilor pe diverse teme.
  • societatea civilă să beneficieze de sprijin la nivel naţional şi la nivelul UE, astfel încât să poată susţine, îndruma şi monitoriza participarea copiilor. Ar trebui concepute forme juridice care să permită implicarea copiilor în organizaţiile societăţii civile ca o modalitate de participare.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Regulile de predare online: Cursurile pe net devin obligatorii și vor fi monitorizate. Profesorii, obligați să preia feedback de la părinți și elevi. Părinții, obligați să le asigure elevilor tehnologia necesară cursurilor. Școala poate da laptopuri în custodie

Ordinul de ministru care reglementează cursurile online, obținut de Edupedu.ro, arată care sunt regulile pentru fiecare categorie de actori implicată în procesul de predare online. Publicăm aici documentul și vom…
Vezi articolul