Eliminarea examenului de admitere la liceu prevăzut în proiectul legii învățământului preuniversitar, document publicat de ministra Ligia Deca luni, 27 februarie, este cerută într-o petiție online de pe platforma Declic: ”Nu vrem să revenim la un sistem de admitere în licee care favorizează discriminarea elevilor și lipsa de corectitudine în organizarea examenelor”.
”Sistemul de învățământ public este puternic politizat, directorii sunt numiți politic și ușor de controlat de către cei cu bani și influență. Astfel, nu avem nicio garanție că examenele organizate de fiecare liceu în parte vor fi corecte și lipsite de corupție”, scrie în textul petiției.
Apoi continuă: ”În lupta acerbă pentru un loc la liceele de elită, elevii care vor face meditații cu profesorii din liceele populare vor fi favorizați. Ei ar putea primi informații prețioase privind subiectele de examen. Totodată, lucrările lor de admitere ar putea fi verificate de aceiași profesori cu care au făcut meditații, nu de corectori imparțiali, din alte județe, așa cum se întâmplă la Evaluarea Națională.
Examenele de admitere, în plus față de Evaluarea Națională, sunt o dorință de ani de zile a liceelor de prestigiu. Directorii acestor licee invocă dorința de a avea elevi cât mai performanți, uitând de principiul fundamental al egalității de șanse din învățământul public”, se arată în prezentarea petiției Declic care duminică dimineața, 5 martie, avea peste 5.000 de semnături.
Luni, 27 februarie, Ligia Deca a prezentat proiectele legilor educației asumate de Ministerul Educației. În acestea este prevăzut un examen de admitere la liceu, care ar avea loc după evaluarea națională, și la care liceele ar putea scoate 60% din locurile pe care le are alocate la un profil. Pe aceste locuri elevii ar da probe scrise la două discipline, altele decât română și matematică, specifice profilului. Pentru restul de 40% din locuri, elevii vor fi admiși prin repartizare computerizată, ca în prezent.
Csaba Asztalos, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării: Ceilalți 40% de elevi sunt second-hand?
Ce se întâmplă cu elevii care vor intra pe baza repartizării computerizate, pe cele 40% locuri la un profil de liceu, rămase în urma examenului de admitere propus prin proiectul de lege a Educației de Ministerul Educației, se întreabă președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, Csaba Asztalos. Într-un interviu pentru Edupedu.ro, acesta atrage atenția asupra faptului că justificarea oferită de ministra Educației și de alți oficiali ai instituției potrivit căreia, pentru cei care dau examen de admitere, va fi o selecție mai bună a profilului și specializării, nu este una care să respecte principiul egalității.
Asztalos atrage atenția că prin astfel de măsuri și prin justificarea creării claselor „de elită” prin impunerea unui examen care să ducă la admitere pe anumite locuri „de elită” doar pentru 60% dintre locurile unei școli din sistemul de învățământ obligatoriu, de fapt „începem să polarizăm”. „Prin două tipuri de examene diferite, total diferite, vor intra elevi pe aceiași specializare”, lucru care contravine chiar misiunii învățământului preuniversitar, în opinia juristului, învățământ prin care ar trebui „să întărim și să creștem clasa de mijloc a elevilor care ating un anumit standard – în primul rând să nu părăsească școala și după aia să fie competitivi”.
„Or eu consider că prin aceste proiecte de lege noi polarizăm și mai mult colectivul elevilor – vom avea elevi foarte, foarte slabi și cei care pleacă din școală, respectiv așa-zisa elită, așa zisa performanță”, spune Csaba Asztalos. Interviul complet, aici.
Foto: © Nirut butrngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.