Evaluarea continuă a elevilor din clasele primare se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum și alternative: observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul – scrisoare metodică pentru învățători

1.145 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Aspecte referitoare la evaluarea continuă a elevilor din clasele primare sunt prezentate în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. În document este menționat că evaluarea se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum şi alternative (observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul, portofoliul etc.).
  • Elevii și copiii de grădiniță au început anul școlar 2025-2026 pe 8 septembrie, potrivit structurii anului școlar, aprobată prin ordinul nr. 3.463 din 4 martie 2025. Cursurile se vor încheia pe 19 iunie 2026 și vor fi în total 36 de săptămâni de școală​. Vezi mai jos, în articol, calendarul complet al anului școlar 2025-2026.

În document este menționat că învățătorii aleg metodele și modalitățile de evaluare astfel încât evaluarea să aibă pentru elevi o funcție constructivă, de încurajare și să nu constituie un factor de inhibiţie, refuz sau blocaj.

Evaluarea continuă (formativă), conform documentului ISJ Buzău:

Evaluarea formativă se raportează la competenţele specifice prevăzute de programele şcolare şi vizează reglarea disfuncționalităților identificate, astfel încât elevul să depăşească eventualele dificultăți şi să rezolve problemele cu care se confruntă la un anumit moment.

Reglarea este posibilă prin intervenții adecvate nevoilor reale ale elevului, prin abordarea diferențiată/ individualizată a învățării, prin schimbări de strategie didactică. Practica educațională demonstrează că este nevoie de o alocare adecvată a timpului necesar pentru realizarea intervențiilor reglatoare solicitate de problemele identificate pe parcursul lecțiilor;

Evaluarea se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum şi alternative (observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul, portofoliul etc.). Învățătorii aleg metodele și modalitățile de evaluare astfel încât evaluarea să aibă pentru elevi o funcție constructivă, de încurajare și să nu constituie un factor de inhibiţie, refuz sau blocaj.

La clasa pregătitoare, evaluarea va avea un caracter calitativ şi se va realiza preponderent prin metode complementare; se pot utiliza şi probele orale, practice, scrise, dar vor avea o pondere mai mică în comparație cu cele complementare.”

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:

Despre evaluarea elevilor din clasele primare, potrivit ROFUIP 2024

Art. 103 – (1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente şi activităţi practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar

ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;

b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;

c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.

(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: «Calificativul/data», respectiv «Nota/data», și/sau în catalogul electronic, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar, prin compartimentul secretariat, în conformitate cu prevederile cuprinse în Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic, aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), la nivelurile antepreșcolar și preșcolar (grupa mică și mijlocie), rezultatele evaluării sunt consemnate în caietul de observații, iar pentru grupa mare din învățământul preșcolar și clasa pregătitoare din învățământul primar, în raportul anual de evaluare.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Evaluarea elevilor din clasele primare. Copiii nu vor fi comparați – scrisoare metodică pentru învățători. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului
La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor
Recomandare pentru profesori: schița lecției să fie realizată de cadrele didactice aflate în primii 3 ani de activitate – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane
Planificarea calendaristică anuală nu se realizează pe baza manualelor şcolare – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Protest al sindicatelor profesorilor în fața Ministerului Educației și Cercetării / De 3 luni, sindicatele cer, în stradă, demisia lui Daniel David: „Unele lucruri dispar… Altele nu!”, „Abrogare!”

Joi, 23 octombrie, are loc un nou protest în fața Ministerului Educației și Cercetării. Profesorii cer demisia ministrului Daniel David și abrogarea măsurilor care vizează Învățământul din Legea Bolojan. Protestele…
Vezi articolul
Deschiderea școlilor

O petiție pentru deschiderea școlilor și grădinițelor a strâns peste 15 mii de semnături. Inițiatorii susțin că „elevii au dreptul şi merită acces real şi egal la educaţie. Credem că o „Românie educată” nu se poate construi cu învăţământ online prelungit la nesfârşit”

„Solicităm deschiderea şcolilor şi grădinţelor în condiţii de siguranţă sanitară. Elevii au dreptul şi merită acces real şi egal la educaţie, în condiţii sigure din punct de vedere sanitar”, susțin…
Vezi articolul

Mircea Miclea, avertisment cu privire la securizarea datelor sensibile ale tuturor elevilor din România: Este neclar cine gestionează portofoliul personal educațional al elevului, menținut în proiectul legii educației, dar care va avea și formă electronică. Dacă nu sunt securizate aceste date, cariera oricui poate fi distrusă uitându-te la portofoliu

Toți copiii din România vor avea începând de anul viitor, obligatoriu, o evaluare de profil extrem de minuțios întocmită, începând de la grădiniță și care va fi menținută „activ” și…
Vezi articolul
scoala online si accesul elevilor la ore

BREAKING Ministerul Educației a fost sancționat cu 10.000 de lei de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în privința ordinului ce elimină bursele rurale pentru liceeni și bursele de merit pentru elevii de clasa a V-a

Ministerul Educației a fost sancționat cu 10.000 de lei de către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) în privința ordinului ce vizează criteriile de acordare a burselor, potrivit unui comunicat de…
Vezi articolul