Evaluarea continuă a elevilor din clasele primare se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum și alternative: observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul – scrisoare metodică pentru învățători

1.140 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Aspecte referitoare la evaluarea continuă a elevilor din clasele primare sunt prezentate în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. În document este menționat că evaluarea se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum şi alternative (observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul, portofoliul etc.).
  • Elevii și copiii de grădiniță au început anul școlar 2025-2026 pe 8 septembrie, potrivit structurii anului școlar, aprobată prin ordinul nr. 3.463 din 4 martie 2025. Cursurile se vor încheia pe 19 iunie 2026 și vor fi în total 36 de săptămâni de școală​. Vezi mai jos, în articol, calendarul complet al anului școlar 2025-2026.

În document este menționat că învățătorii aleg metodele și modalitățile de evaluare astfel încât evaluarea să aibă pentru elevi o funcție constructivă, de încurajare și să nu constituie un factor de inhibiţie, refuz sau blocaj.

Evaluarea continuă (formativă), conform documentului ISJ Buzău:

Evaluarea formativă se raportează la competenţele specifice prevăzute de programele şcolare şi vizează reglarea disfuncționalităților identificate, astfel încât elevul să depăşească eventualele dificultăți şi să rezolve problemele cu care se confruntă la un anumit moment.

Reglarea este posibilă prin intervenții adecvate nevoilor reale ale elevului, prin abordarea diferențiată/ individualizată a învățării, prin schimbări de strategie didactică. Practica educațională demonstrează că este nevoie de o alocare adecvată a timpului necesar pentru realizarea intervențiilor reglatoare solicitate de problemele identificate pe parcursul lecțiilor;

Evaluarea se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum şi alternative (observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul, portofoliul etc.). Învățătorii aleg metodele și modalitățile de evaluare astfel încât evaluarea să aibă pentru elevi o funcție constructivă, de încurajare și să nu constituie un factor de inhibiţie, refuz sau blocaj.

La clasa pregătitoare, evaluarea va avea un caracter calitativ şi se va realiza preponderent prin metode complementare; se pot utiliza şi probele orale, practice, scrise, dar vor avea o pondere mai mică în comparație cu cele complementare.”

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:

Despre evaluarea elevilor din clasele primare, potrivit ROFUIP 2024

Art. 103 – (1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente şi activităţi practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar

ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;

b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;

c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.

(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: «Calificativul/data», respectiv «Nota/data», și/sau în catalogul electronic, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar, prin compartimentul secretariat, în conformitate cu prevederile cuprinse în Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic, aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), la nivelurile antepreșcolar și preșcolar (grupa mică și mijlocie), rezultatele evaluării sunt consemnate în caietul de observații, iar pentru grupa mare din învățământul preșcolar și clasa pregătitoare din învățământul primar, în raportul anual de evaluare.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Evaluarea elevilor din clasele primare. Copiii nu vor fi comparați – scrisoare metodică pentru învățători. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului
La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor
Recomandare pentru profesori: schița lecției să fie realizată de cadrele didactice aflate în primii 3 ani de activitate – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane
Planificarea calendaristică anuală nu se realizează pe baza manualelor şcolare – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lista copiilor admişi la Clasa Pregătitoare 2019-2020 în prima etapă, în fiecare şcoală, pe judeţe. Lista locurilor rămase libere la Clasa Pregătitoare

Înscriere învăţământ primar 2019. Listele cu toţi copiii admişi în prima etapă la Clasa Pregătitoare 2019 au fost publicate de majoritatea Inspectoratelor şcolare din ţară. Edupedu.ro a strâns toate aceste…
Vezi articolul

Trebuie să împingem din jurul școlii dealerii de droguri, așa cum am făcut cu fast-foodurile, spune ministrul Educației: Dacă nu reuşim să blocăm intrarea drogurilor în școală, avem o problemă / Părinții să discute cu copiii și să ceară ajutor specializat

Ministrul Educaţiei și Cercetării, Daniel David, a fost întrebat, vineri seară, la Medika Antidrog, cum se poate preveni consumul de droguri în şcoli. El a a afirmat că vede prevenția…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Nu s-a preocupat nimeni de amenajarea cancelariei pentru asigurarea unei stări de bine, a unui vestiar, a unui loc de studiu sau de relaxare pentru profesori, spune Cornelia Popa Stavri, secretar general al FSLI / Aceste lucruri aduc o contribuție importantă la sănătatea în muncă, iar profesorul ar trebui să poată beneficia de asistența unui psiholog

În contextul dezbaterii organizate de Scena9, privind violența profesorilor la locul de muncă, secretarul general al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Cornelia- Popa Stavri, a vorbit despre lipsa unei legislații…
Vezi articolul