Evaluarea continuă a elevilor din clasele primare se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum și alternative: observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul – scrisoare metodică pentru învățători

1.145 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Aspecte referitoare la evaluarea continuă a elevilor din clasele primare sunt prezentate în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. În document este menționat că evaluarea se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum şi alternative (observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul, portofoliul etc.).
  • Elevii și copiii de grădiniță au început anul școlar 2025-2026 pe 8 septembrie, potrivit structurii anului școlar, aprobată prin ordinul nr. 3.463 din 4 martie 2025. Cursurile se vor încheia pe 19 iunie 2026 și vor fi în total 36 de săptămâni de școală​. Vezi mai jos, în articol, calendarul complet al anului școlar 2025-2026.

În document este menționat că învățătorii aleg metodele și modalitățile de evaluare astfel încât evaluarea să aibă pentru elevi o funcție constructivă, de încurajare și să nu constituie un factor de inhibiţie, refuz sau blocaj.

Evaluarea continuă (formativă), conform documentului ISJ Buzău:

Evaluarea formativă se raportează la competenţele specifice prevăzute de programele şcolare şi vizează reglarea disfuncționalităților identificate, astfel încât elevul să depăşească eventualele dificultăți şi să rezolve problemele cu care se confruntă la un anumit moment.

Reglarea este posibilă prin intervenții adecvate nevoilor reale ale elevului, prin abordarea diferențiată/ individualizată a învățării, prin schimbări de strategie didactică. Practica educațională demonstrează că este nevoie de o alocare adecvată a timpului necesar pentru realizarea intervențiilor reglatoare solicitate de problemele identificate pe parcursul lecțiilor;

Evaluarea se realizează prin metode şi instrumente de evaluare tradiționale, precum şi alternative (observarea sistematică a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul, portofoliul etc.). Învățătorii aleg metodele și modalitățile de evaluare astfel încât evaluarea să aibă pentru elevi o funcție constructivă, de încurajare și să nu constituie un factor de inhibiţie, refuz sau blocaj.

La clasa pregătitoare, evaluarea va avea un caracter calitativ şi se va realiza preponderent prin metode complementare; se pot utiliza şi probele orale, practice, scrise, dar vor avea o pondere mai mică în comparație cu cele complementare.”

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:

Despre evaluarea elevilor din clasele primare, potrivit ROFUIP 2024

Art. 103 – (1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente şi activităţi practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar

ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;

b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;

c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.

(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: «Calificativul/data», respectiv «Nota/data», și/sau în catalogul electronic, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar, prin compartimentul secretariat, în conformitate cu prevederile cuprinse în Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic, aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), la nivelurile antepreșcolar și preșcolar (grupa mică și mijlocie), rezultatele evaluării sunt consemnate în caietul de observații, iar pentru grupa mare din învățământul preșcolar și clasa pregătitoare din învățământul primar, în raportul anual de evaluare.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Evaluarea elevilor din clasele primare. Copiii nu vor fi comparați – scrisoare metodică pentru învățători. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului
La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor
Recomandare pentru profesori: schița lecției să fie realizată de cadrele didactice aflate în primii 3 ani de activitate – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane
Planificarea calendaristică anuală nu se realizează pe baza manualelor şcolare – scrisoare metodică pentru profesorii de discipline socio-umane


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cine este Simona Bucura-Oprescu, propusă de PSD ministru al Muncii: A studiat la academia SRI / Laude pentru China și cerere de deschidere în Pitești a unui Institut Confucius / Protejată a fostului baron de Argeș Constantin Nicolescu

Simona Bucura-Oprescu a fost votată luni de conducerea PSD drept nominalizare pentru Ministerul Muncii în locul demisionarului Marius Budăi, scrie G4Media.ro. Simona Bucura-Oprescu este deputată PSD de Argeș, aflată la…
Vezi articolul

Bursele de merit „Ligia Deca“ vor fi încasate și de 10 deținuți din Penitenciarul Târgu Jiu / Nu știm ce facem cu deținuții care își ispășesc pedeapsa și se eliberează, dacă le sistăm bursa sau plata va continua, în cazul în care își vor continua studiile, susține directorul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă

„În prezent, 112 persoane aflate în detenție la Penitenciarul Târgu Jiu frecventează cursurile de învățământ din cadrul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă. 10 urmează să primească burse de merit”, a…
Vezi articolul

Doi profesori acuzați că au fraudat concursul naţional de matematică Arhimede au scăpat de pedeapsa cu închisoarea, a decis Curtea de Apel / Anchetatorii susțin că aceștia şi-au însuşit fondurile din taxele de înscriere plătite de elevi şi au înregistrat în contabilitate cheltuieli fictive, creând un prejudiciu de peste 3 milioane de euro

Curtea de Apel București a anulat pedepsele date de instanță în dosarul privind organizarea concursului de matematică ‘Arhimede’, potrivit Agerpres. Dosarul vizează infracţiuni de evaziune fiscală, spălare de bani, delapidare…
Vezi articolul

Anul trecut a fost înregistrat cel mai mic număr de elevi din sistemul de învățământ din ultimii cel puțin 30 de ani, conform datelor Ministerului Educației și INS / Scădere cu peste 280.000 de elevi pe parcursul ultimului deceniu, echivalentul populației unui oraș cât Cluj-Napoca

În anul școlar 2023-2024 numărul de elevi din învățământul preuniversitar a fost de 2.875.900, în scădere față de anul școlar anterior, cu aproape 15.000 de elevi. Este cel mai mic…
Vezi articolul