Examenul de admitere la colegiile naționale să poată fi dat și cu subiecte realizate din afara acestora, procentul maxim de admitere să fie coborât de la 90% la 75%, limba română să fie probă separată la Bacalaureat – printre propunerile Alianței Colegiilor Centenare pe tema proiectului de Lege a Învățământului Preuniversitar

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Proiectul legii învățământului preuniversitar să păstreze prevederea privind admiterea la Colegiile Naționale, dar să stipuleze că aceasta poate fi organizată și la nivelul consorțiilor școlare sau al unor asocieri în vederea admiterii, subiectele să poată fi realizate și de instituții din afara colegiului, dar după o structură cerute de acesta, iar pragul de locuri pentru care se organizează concurs să fie de 75% în loc de 90%, propune Alianța Colegiilor Centenare. Aceasta a transmis, marți, către Edupedu.ro, poziția sa asupra proiectului Legii Învățământului Preuniversitar, în care face o serie de propuneri și comentează pe tema scopului și relevanței pachetului legislativ.
Ce propune, între altele, Alianța Colegiilor Centenare, conform documentului transmis Edupedu.ro (varianta integrală – mai jos):
Pe tema admiterii la colegiile naționale:

“- stipularea faptului ca aceasta poate fi organizată și la nivelul consorțiilor școlare sau al asocierilor în vederea susținerii examenului de admitere;”

“- alcătuirea subiectelor poate fi realizată și de instituții din afara colegiului, dar după structura cerută de acesta (altfel concursul de admitere nu-și va atinge ținta, fiind selectați și elevi nepotriviți ofertei și cerințelor educaționale specifice CN respectiv)”

“- înlocuirea, la paragraful (2), a procentului de ‘… maxim 90%’ cu ‘…maxim 75%'”

“- adăugarea la concursul de admitere, indiferent de formă, a unei probe pluridisciplinare (asemenea probei A de la bacalaureat)”

Argumentele Alianței pentru susținerea examenului de admitere, față de care mai multe organizații și-au exprimat opoziția:

Pe tema Bacalaureatului:

ACC arată că proiectul de lege nu precizează finalitatea acestui examen, ce urmărește el. “În această formă, examenul de bacalaureat nu are relevanță”.

Organizația susține proba multidisciplinară, dar Limba Română ar trebui să fie probă separată, scrie în comunicat. Și profesori din cadrul proiectului Merito susțin această probă separată. Asociația Profesorilor de Limba Română argumentează că “includerea limbii române alături de alte discipline într-o singură probă de Bacalaureat reduce considerabil importanța formativă a limbii și a literaturii naționale”.

Printre celelalte comentarii și observații ale organizației:

Organizația apreciază că proiectul Legii Învățământului Preuniversitar (LÎP) arată că ar fi trebuit subsumată unei strategii educaționale ca parte a unui proiect de țară care să vizeze mai multe domenii – demografie, economie, cultură etc. ACC arată că “un astfel de Proiect există încă din 2017 și se numește „Strategia de dezvoltare a României în următorii 20 de ani”, elaborat de Academia Română”.

Despre Proiectul România Educată, Alianța apreciază “conține elemente de strategie educațională, dar diluate adesea  într-un limbaj alambicat și-i lipsește viziunea pe care i-ar fi dat-o un Proiect de Țară cuprinzător și călăuzitor”.

Poziția integrală a Alianței Colegiilor Centenare pe tema proiectului Legii Învățământului Preuniversitar:

Citește și:
Nu am avut suficientă autonomie pentru a ne selecta profesorii, spune George Cazacu, președintele Alianței Colegiilor Centenare / Cîmpeanu: „Autonomia va fi puternic susținută” în proiectul viitoarei legi a Educației
Examenele de admitere la colegiile naționale și chestiunea limbii române la Bacalaureat sunt “subiecte deschise”, reafirmă ministrul Cîmpeanu, după valul de critici și amendamente legate de aceste teme. El invocă și o a treia posibilă probă în cadrul examenelor de la Colegii
Eliminarea examenelor de admitere la colegii sau organizarea lor cu subiecte unice la nivel național – propunere a profesorilor Merito
7 din 10 profesori participanți la un sondaj World Vision România cred că examenele de admitere la colegiile naționale vor duce la inechitate / O astfel de măsură este “neconstituțională și discriminatorie”, susține organizația / 11 recomandări pentru modificarea proiectului de lege
Examenele de admitere la liceu, susținute prin pachetul de legi ale educației – o sursă de inechitate în ochii OCDE. Organizația propunea, într-un raport de anul trecut, soluții prin care “să se pună mai puțin accentul pe rezultatele examenelor”
Exit mobile version