EXCLUSIV Mai mulți profesori și academicieni au fost numiți din pix în grupurile de lucru pentru programele școlare în 2025, fără niciun proces de selecție pe baza de competențe în dezvoltare curriculară, arată Ministerul Educației / Numirea Oanei Fotache drept coordonator științific al grupului pentru Română a fost făcută de doi angajați ai MEC pentru că era decan și că ar fi fost de acord să țină și ședințe online cu profesorii din grup

556 de vizualizări
Evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a
Foto: Pixabay.com
Nu au existat criterii explicite privind competențele în design curricular sau elaborarea de programe școlare pentru numirea în grupurile de lucru pentru porgramele școlare de liceu a noilor membri, în 2025. Asta arată Ministerul Educației și Cercetării (MEC) într-un răspuns transmis la solicitarea Edupedu.ro. Grupurile de lucru care au făcut noile programe școlare pentru liceu au fost organizate și activate printr-un proces derulat pe parcursul a patru ani, peste selecția făcută în mod transparent în 2021 fiind aplicată o modificare cu iz de improvizație a celor din minister, în 2025. Practic, au fost trimise adrese la cel puțin 21 de instituții, pentru ca acestea să desemneze persoane în grupurile de lucru pentru programe.

Instituțiile respective au trimis anumite persoane pe o listă, persoane care au fost puse de cei din minister în aceste grupuri, de cele mai multe ori fiind crescută artificial limita maximă a numărului de specialiști din fiecare grup, limită stabilită în 2021 în 25 de persoane per grup.

Ministrul Daniel David le-a mulțumit public, de mai multe ori, pentru felul în care au coordonat administrativ grupurile de elaborare a programelor lui Bogdan Cristescu (director general CNCE) și Gabriel Vrânceanu (șef serviciu în cadrul CNCE). Nu este clar dacă tot cei doi sunt în spatele procedurii paralele netransparente de stabilire a componenței grupurilor.

Potrivit documentului oficial, grupurile de lucru au fost constituite inițial în 2021, în baza Ordinului de ministru nr. 3.593/2014 și a unor proceduri interne, însă activitatea efectivă de elaborare a programelor școlare a început abia în 2025. Ministerul arată că „având în vedere decalajul între anul constituirii grupurilor de lucru (2021) și anul debutului efectiv al activității de elaborare a programelor școlare (2025), a fost necesar ca să se opereze revizuiri/completări, după caz, a componenței inițiale a grupurilor de lucru”.

În acest interval, componența grupurilor a fost modificată prin note administrative succesive, în urma nominalizărilor transmise de universități, Academia Română, institute de cercetare, organizații și instituții publice, la cererea MEC.

În răspunsul oficial sunt enumerate explicit următoarele instituții, lista fiind una deschisă, ministerul menționând și existența „altor instituții”:

  1. Academia Română
  2. Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”
  3. Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
  4. Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași
  5. Universitatea „Ovidius”, Constanța
  6. Universitatea din Craiova
  7. Universitatea Valahia, Târgoviște
  8. Universitatea de Vest, Timișoara
  9. Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București
  10. Academia de Studii Economice București
  11. Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA)
  12. Universitatea din București
  13. Ministerul Apărării Naționale
  14. Reprezentanți ai cultelor religioase
  15. Institutul de Științe ale Educației
  16. Direcțiile Ministerului Educației și Cercetării
  17. Institutul Francez
  18. Institutul Italian de Cultură
  19. REPER 21
  20. Coaliția pentru educație
  21. Centrul pentru Jurnalism Independent

MEC precizează că aceste demersuri au avut ca obiectiv „verificarea componenței grupurilor de lucru, actualizarea și completarea cu noi membri din învățământul preuniversitar și/sau universitar”, fără a menționa criterii legate de experiența în dezvoltare curriculară. Nu este clar nici de ce și în baza a ce anume au fost selectate instituțiile respective ca deținând specialiști gata de nominalizat în comisiile de programe școlare.

În ceea ce privește coordonarea științifică, ministerul arată că, „la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, s-a transmis responsabililor grupurilor de lucru ca, dintre reprezentanții mediului academic, să se desemneze coordonatorii științifici”, precizând că „coordonarea activităților de elaborare a programelor școlare” este una „dublă”, realizată de responsabilii MEC, CNCE și CNDIPT, alături de un cadru didactic universitar. Stabilirea atribuțiilor nu a fost reglementată printr-un document distinct, ci „a rămas la decizia responsabililor, urmând a fi stabilite în cadrul primelor întâlniri online cu caracter preponderent organizatoric”.

Pentru programa de Limba și literatura română, MEC confirmă că profesoara Oana-Anca Fotache-Dubălaru a fost desemnată de Universitatea din București ca „primă propunere” pentru grupul de lucru, printr-o adresă transmisă CNCE în iulie 2025. Ministerul precizează că, „la nivelul celor doi responsabili ai acestui grup de lucru s-a considerat oportun ca doamna Oana-Anca Fotache-Dubălaru să preia responsabilitatea de coordonator științific”, invocând atât funcția de decan, cât și faptul că „și-a manifestat disponibilitatea ca unele dintre întâlnirile grupului de lucru să se desfășoare în format hibrid”, cu sprijin logistic din partea instituției pe care o reprezintă, adică a universității din București.

Cei doi „responsabili” din grup sunt Daniel Georgescu din partea Ministerului Educației și Nistor Constantin Ciprian, din partea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare. Cu alte cuvinte, doi angajați ai Ministerului Educației și Cercetării au stabilit după propria părere și percepție cine să coordoneze ștințific grupul de lucru.

Grupul de lucru pentru programa de Limba și literatura română clasa a IX-a – varianta inițială

În perioada dezbaterii publice au existat 5 cereri de demisie din grupul de lucru pentru Limba și literatura română. Este vorba despre cinci profesori din învățământul preuniversitar: Monica Halaszi, Horia Corcheș, Ileana Ruxandra Popescu, Andreea Georgiana Nistor și Mihaela Doboș.

Grupul de lucru pentru programa de Limba și literatura română clasa a IX-a – varianta finală

Răspunsul MEC arată, totodată, că rolul principal al reprezentanților mediului universitar în cadrul grupurilor de lucru a fost „asigurarea corectitudinii științifice a unor componente ale proiectului de programă”, în timp ce „revizia științifică” a revenit reprezentanților Academiei Române. Documentul nu menționează atribuții legate de arhitectura curriculară, structura competențelor sau designul programelor școlare.

Explicațiile Ministerului Educației și Cercetării descriu, de fapt, felul în care a fost evitat procesul de selecție transparent și pe criterii de competență. A avut loc un proces de numire pe bază de propuneri făcută fără criterii clar expuse și fără să existe o justificare profesională și profesionistă a numirilor.

Din răspunsul oficial reiese faptul că nu au existat criterii explicite sau vreo evaluare formală a competențelor în dezvoltare curriculară pentru membrii sau coordonatorii științifici ai grupurilor de lucru care elaborează programele școlare pentru liceu.

Am solicitat MEC componența inițială a grupurilor de lucru pentru programa de Limba și literatura română pentru liceu, iar în momentul primirii răspunsului îl vom publica.

Redăm răspunsurile integrale ale Ministerului Educației și Cercetării la solicitările Edupedu.ro:

Solicitare 19 decembrie 2025 – Buna ziua,

„Într-un interviu acordat publicației Cultura la dubă, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că nu cunoaște în detaliu procedura prin care decanul Facultății de Litere a UB, Oana Fotache-Dubălaru, a ajuns să fie numită coordonator științific al comisiei/grupului de lucru pentru elaborarea programei, indicând CNCE ca instituție care poate clarifica „de ce și cum”, respectiv pe dumneavoastră, domnule Bogdan Cristescu.

Vă rugăm să ne comunicați, în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, următoarele informații și documente:

  1. Care a fost procedura exactă prin care a fost desemnat coordonatorul științific al grupului de lucru (respectiv doamna Oana Fotache) pentru programele de liceu / pentru disciplina Limba și literatura română (clasa a IX-a)?– temei legal/administrativ (ordin, metodologie, regulamente interne, proceduri CNCE/MEC).
  2. În ce an a avut loc „selecția din anii trecuți” la care se referă ministrul și ce etapă/act a reprezentat aceasta?– data/intervalul, instituția organizatoare, comisia de selecție, criterii, documentație.
  3. Care a fost mecanismul „solicitărilor din partea marilor universități ale țării” menționat de ministru?– ce universități au transmis solicitări/nominalizări, în ce format (adrese, propuneri), când au fost primite și înregistrate;– dacă aceste solicitări au avut rol consultativ sau decizional.
  4. Cine a propus concret numirea coordonatorului științific (CNCE, MEC, o universitate, o comisie) și cine a aprobat-o în final?– persoane/funcții, instituții implicate.
  5. Care a fost mandatul coordonatorului științific (atribuții și responsabilități) și cadrul de lucru (procedură internă, rol în redactare/validare)?– document care stabilește atribuțiile coordonatorului.”

Vă mulțumim pentru răspuns!”

Răspuns rapid al MEC în aceeași zi

„Referitor la solicitarea dumneavoastră, vă comunicăm următoarele:
Desemnarea, dintre cadrele didactice universitare din grupul de lucru însărcinat cu elaborarea programei de Limba și literatura română pentru învățământul liceal, a  doamnei prof. univ. dr. habil. Oana Fotache-Dubălaru, în calitatea de coordonator științific, s-a făcut luându-se în considerare următoarele aspecte: – 

reprezentativitatea insituției de învățământ superior care a nominalizat-o (Universitatea din București), a facultății al cărei decan este (Facultatea de Litere);

– faptul că doamna profesoară este în grupul de lucru singurul cadru didactic deținător al funcției de decan. Ceilalți reprezentanți ai mediului universitar au primit responsabilități de coordonatori științifici la nivelul subgrupurilor de lucru;  

– competența științifică evidențiată prin profilul academic național și internațional al doamnei profesoare. Aceasta  este, printre altele: membru ales, timp de două mandate,  în Executive Committee al International Comparative Literature Association/ICLA (2019-2022; 2022-2025); English Secretary al ICLA (mandatul 2025-2028); ICLA Travel Grants Committee Chair (2022-2025); membru în juriul Premio FIL (Feria Internacional del Libro) de Literatura en Lenguas Romances, Guadalajara, 2023 și 2024; profesor invitat la Universitatea din Amsterdam, Olanda (2001) și la Universitatea din Guelph, Canada (2025); membru în colegiile de redacție/comitetele științifice ale unor reviste academice din România și din străinătate;

– competența managerială demonstrată în cadrul Facultății de Litere: ca secretar științific al Facultății de Litere (2008-2011),  prodecan timp de cinci ani, ca Director al Școlii Doctorale timp de un an și jumătate și ca decan în funcție, din februarie 2024. Totodată, obținerea prin alegeri a funcției de director de școală doctorală și de decan atestă reprezentativitatea pentru corpul profesoral, deci și pentru calitatea de coordonator științific.”

În urma răspunsului am revenit cu cerințe suplimentare și precizări:

„Va multumesc pentru promptitudinea răspunsului! Totuși nu am găsit în răspuns câteva aspecte relevante, motiv pentru care revin pe solicitare și vă rugăm să ne transmiteți clarificări suplimentare referitoare la criteriile de competență profesională aplicate în constituirea acestui grup.

În mod specific, vă rugăm să ne comunicați, în baza Legii nr. 544/2001, următoarele informații:

  1. Au existat condiții explicite privind competențe dovedite și experiență anterioară în:– elaborarea de programe școlare sau documente curriculare;– design curricular și dezvoltare de curriculum la nivel național sau instituțional;– participarea, în calitate de expert, la comisii de curriculum, evaluare sau reformă curriculară?
  2. Dacă da, vă rugăm să precizați:– care au fost aceste condiții (criterii, documente, metodologie);– dacă ele au fost prevăzute într-un ordin de ministru, procedură CNCE sau alt act administrativ;– modul în care aceste criterii au fost verificate la momentul desemnării membrilor grupului de lucru.
  3. În cazul în care nu au existat condiții explicite privind competențele de design curricular, vă rugăm să precizați acest lucru în mod clar.
  4. Câți dintre membrii grupului de lucru pentru programa de Limba și literatura română (liceu) îndeplinesc criterii documentate de experiență în:– elaborarea de programe școlare;– dezvoltare curriculară;– activitate de expert în curriculum, la nivel național sau internațional?
  5. Vă rugăm să precizați, pentru fiecare dintre aceste categorii:– numărul membrilor care au astfel de competențe;– tipul experienței (programă școlară, curriculum național, curriculum instituțional, expertiză internațională);– dacă această experiență a fost un criteriu de selecție sau doar un element de profil profesional.
  6. Există o evaluare sau o asumare instituțională privind adecvarea competențelor curriculare ale grupului de lucru în raport cu obiectivul elaborării unei programe naționale pentru învățământul liceal?– dacă da, vă rugăm să indicați documentul sau procedura.

Vă mulțumesc!”

Răspunsul MEC din 23 decembrie:

„Bună ziua,
​Referitor la solicitarea & revenirea dumneavoastră, înregistrate la CNCE cu nr. 2.911/19.12.2025, vă comunicăm următoarele:

În baza Ordinului de ministru nr.3.593/2014 privind aprobarea Metodologiei privind elaborarea și aprobarea curriculumului școlar – planuri-cadru de învățământ și programe școlare, au fost elaborate:

§  Procedura internă privind stabilirea componenței grupurilor  de lucru, având ca obiect  elaborarea curriculumului pentru disciplinele/domeniile de studiu obligatorii din învățământul preuniversitar și pentru calificările/domeniile de pregătire profesională pentru care se școlarizează prin învățământul profesional și tehnic, nr. 979/DGIP/16.02.2021;

§  Apelul pentru selecția cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, a cadrelor didactice/cercetătorilor din învățământul universitar în vederea constituirii grupurilor de lucru pentru elaborarea/revizuirea curriculumului pentru disciplinele/domeniile de studiu obligatorii din învățământul liceal și pentru calificările/domeniile de pregătire profesională pentru care se școlarizează prin învățământul profesional și tehnic, nr. 36/SI/14.04.2021.

În baza acestor documente, s-a întocmit Nota nr. 2.111/10.06.2021 privind aprobarea componenței grupurilor de lucru pentru elaborarea/revizuirea curriculumului pentru disciplinele/domeniile de studiu obligatorii din învățământul liceal și pentru calificările/domeniile de pregătire profesională pentru care se școlarizează prin învățământul profesional și tehnic. Având în vedere decalajul între anul constituirii grupurilor de lucru (2021) și anul debutului efectiv al activității de elaborare a programelor școlare (2025), a fost necesar ca, pentru asigurarea condițiilor optime privind desfășurarea activității de elaborare a programelor școlare, să se opereze revizuiri/completări, după caz, a componenței inițiale a grupurilor de lucru.

Astfel, la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, prin CNCE și CNDIPT, s-au inițiat demersurile de actualizare a responsabililor grupurilor de lucru, conform Notei MEC_CNCE nr. 1.396/10.07.2025 și a Notei MEC-CNCE-CNDIPT, prin care s-au aprobat modificări și completări privind responsabilii grupurilor de lucru, inclusiv membrii de drept desemnați de MEC, CNCE și CNDIPT, precum și reorganizarea unor grupuri de lucru și constituirea de noi grupuri pentru disciplinele prevăzute de planurile-cadru de învățământ, aprobate prin Ordinul nr. 4.350/2025.

Menționăm că, în baza Adresei CNCE nr. 1.435/15.07.2025, s-au făcut precizările referitoare la activitățile organizatorice care au avut ca obiectiv asigurarea funcționării grupurilor de lucru din perspectiva elaborării programelor școlare, în noul context generat de planurile-cadru aprobate prin Ordinul nr. 4.035/2025, precum și a celor care vor fi aprobate în perioada imediat următoare (pentru învățământul în limba minorităților, învățământ liceal special, clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv, învățământ seral/FR). Acestea au fost axate pe verificarea componenței grupurilor de lucru, actualizarea și completarea cu noi membri din învățământul preuniversitar și/sau universitar, la propunerea responsabililor acestora, precum și în baza nominalizărilor transmise de Academia Română, institute de cercetare și centre universitare din București și din țară, precum și de unele organizații reprezentative care au experți sau cercetători din domenii cărora le corespund disciplinele/modulele obligatorii și/sau teme prevăzute de art. 88, alin. (10).

Astfel, către Academia Română, Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași, Universitatea „Ovidius”, Constanța, Universitatea din Craiova, Universitatea Valahia, Târgoviște, Universitatea de Vest, Timișoara, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, Academia de Studii Economice București, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Universitatea din București, Ministerul Apărării Naționale, reprezentanți ai cultelor religioase, Institutul de Științe ale Educației, Direcțiile Ministerului Educației și Cercetării, precum și către alte instituții (Institutul Francez, Institutul Italian de Cultură, REPER 21, Coaliția pentru educație, Centrul pentru Jurnalism Independent etc. s-au transmis adrese CNCE de solicitare a propunerilor acestor instituții pentru noi membri în grupurile de lucru. CNCE a solicitat responsabililor să analizeze necesarul de noi grupuri de lucru care să asigure elaborarea tuturor programelor școlare pentru disciplinele și modulele obligatorii prevăzute în noile planuri-cadru pentru învățământul liceal, să transmită spre aprobare constituirea și componența, la propunerea acestora, completate, după caz cu propuneri ale MEC, CNCE, CNDIPT sau cu reprezentanți ai mediului academic, universitar și de cercetare, respectiv cu experți în domeniu nominalizați de organizații reprezentative. În baza adreselor CNCE, adresele de răspuns primite de la instituțiile nominalizate anterior au fost înaintate responsabililor GLC care, în funcție de nevoile de completare a grupurilor de lucru, au realizat revizuirea componenței, incluzând membri din mediul universitar, cercetători și/sau experți.

La solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, s-a transmis responsabililor grupurilor de lucru ca, dintre reprezentanții mediului academic, să se desemneze coordonatorii științifici, cu precizarea (cf. Adresei nr. 1.435/15.07.2025) referitoare la coordonarea activităților de elaborare a programelor școlare ca fiind dublă, responsabilul/responsabilii MEC/CNCE/CNDIPT, alături de un cadru didactic universitar, la propunerea acestuia/acestora, inclusiv din rândul nominalizărilor primite ca răspuns din partea universităților.

Având în vedere specificitatea fiecărui grup de lucru, modul de organizare și desfășurare a activităților, stabilirea atribuțiilor fiecărui membru al grupurilor de lucru a rămas la decizia responsabililor, urmând a fi stabilite în cadrul primelor întâlniri online cu caracter preponderent organizatoric.

Actuala componență a grupurilor de lucru a fost aprobată prin Nota MEC-CNCE-CNDIPT nr. 11.411/12.08.2025. Menționăm că doamna prof. univ. dr. Oana-Anca Fotache-Dubălaru a fost desemnată de Universitatea din București, prin Adresa nr. 12.210/14.07.2025, transmisă și înregistrată la CNCE cu nr. 1.438/15.07.2025, ca primă propunere pentru grupul de lucru GLC_Limba și literatura română.

La nivelul celor doi responsabili ai acestui grup de lucru s-a considerat oportun ca doamna Oana-Anca Fotache- Dubălaru, în calitate de profesor universitar, care ocupă și funcția de decan al Facultății de Litere din cadrul Universității din București, să preia responsabilitatea de coordonator științific al acestui grup, în condițiile în care și-a manifestat disponibilitatea ca unele dintre întâlnirile grupului de lucru să se desfășoare în format hibrid (atât spațiul fizic, cât și condițiile tehnice pentru conectarea online urmând să fie asigurate de instituția pe care o reprezintă).

La nivelul primelor întâlniri între responsabilii MEC/CNCE și coordonatorul științific al grupului de lucru, ținând cont de numărul de membri, s-a agreat constituirea a trei subgrupuri de lucru, în funcție de domeniile de conținut ale proiectului de programă, astfel încât, în fiecare subgrup să existe coordonatori din mediul universitar și din cel preuniversitar. În responsabilitatea reprezentanților mediului universitar a intrat, în principal, asigurarea corectitudinii științifice a unor componente ale proiectului de programă, în curs de elaborare, revizia științifică urmând să revină reprezentanților Academiei Române”. 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evaluarea psiho-comportamentală a profesorilor nu se face serios, spune ministrul Educației: O problemă și mai mare este că nu avem foarte clar consecințele prin raportare la anumite rezultate

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că evaluarea psiho-comportamentală a profesorilor „nu se face serios”. Acesta a afirmat…
Vezi articolul

Tăierile de costuri, adică scăderea salariilor și concedierile din administrația publică, aprobate de coaliție, nu se aplică în învățământul preuniversitar, la creșe și în sănătate, spune ministrul Dezvoltării, Cseke Attila

Tăierile de costuri, adică scăderea salariilor și concedierile din administrația publică, aprobate de coaliție, nu se aplică în învățământul preuniversitar, la creșe și în sănătate, a spus ministrul Dezvoltării, Cseke…
Vezi articolul