Formarea profesorilor, accesul echitabil la resurse și integrarea instrumentelor digitale în procesul educațional – trei direcții esențiale pentru școli (P)

1.980 de vizualizări
În era tehnologiei și a informației, educația digitală devine una dintre cele mai importante direcții de dezvoltare pentru orice societate modernă. În România accesul la competențe digitale reprezintă o provocare majoră, dar și o oportunitate uriașă. Formarea cadrelor didactice, accesul echitabil la resurse și integrarea instrumentelor digitale în procesul educațional sunt cele trei direcții principale prin care școlile din România pot valoriza pe deplin avantajele digitalizării.
  • Viitorul în care vom trăi va fi un viitor hibrid“, atragea atenția încă de anul trecut profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească. „Modul în care va arăta viitorul depinde de cât de inteligent facem hibridizarea dintre om și tehnologii. Cei care vor face hibridizări inteligente când predau vor avea performanțe ridicate ca profesori, și elevii lor la fel”, spunea Miclea, în cadrul conferinței „Școala din viitor – resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” care a fost organizată de Fundația Vodafone și de Edupedu.ro. VIDEO Discursul integral susținut de Mircea Miclea

Deși a făcut progrese semnificative în domeniul digitalizării, România se situează încă sub media europeană conform indicelui DESI (Digital Economy and Society Index).

Printre principalele provocări se numără accesul inegal la infrastructură digitală, lipsa competențelor digitale de bază (doar aproximativ jumătate dintre români dețin astfel de abilități) și integrarea insuficientă a tehnologiei în procesul educațional și în instituțiile de învățământ.

Educația digitală nu înseamnă doar folosirea tehnologiei în sala de clasă, ci o transformare profundă a modului în care elevii învață, colaborează și gândesc critic.

Foto: Conferința Națională „Școala din Viitor: Resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu”, eveniment dedicat cadrelor didactice din România

Pentru ca școlile din România să valorifice pe deplin avantajele digitalizării, este necesară o strategie coerentă bazată pe trei direcții principale:

  1. Formarea cadrelor didactice – profesorii trebuie sprijiniți să dobândească competențe digitale și pedagogice moderne, prin cursuri practice și comunități de învățare online.
  2. Acces echitabil la resurse digitale – implementarea infrastructurii IT&C în toate școlile, astfel încât niciun elev să nu fie lăsat în urmă.
  3. Integrarea instrumentelor digitale în procesul educațional – utilizarea platformelor interactive, aplicațiilor educaționale și conținuturilor multimedia pentru a stimula creativitatea, colaborarea și gândirea critică.

Specialiștii susțin că digitalizarea educației nu înseamnă doar dotarea școlilor cu tablete și internet, ci o schimbare de mentalitate.

  • Profesorii trebuie să aibă acces la formare continuă,
  • elevii trebuie încurajați să folosească tehnologia pentru a învăța activ,
  • conținutul educațional trebuie adaptat noilor realități digitale.

Vodafone România se numără printre actorii care contribuie activ la o astfel de transformare, prin proiecte menite să reducă inegalitățile digitale și să ofere tinerilor instrumentele necesare pentru a reuși într-o economie modernă, bazată pe tehnologie.

Inițiative precum „Școala din Viitor”, lansată de Fundația Vodafone, oferă profesorilor și elevilor acces la platforme interactive, laboratoare digitale și resurse educaționale moderne. Scopul este unul clar: pregătirea unei generații capabile să navigheze cu încredere într-un mediu digital dinamic.

Vodafone, prin expertiza și resursele sale tehnologice, are potențialul de a deveni un catalizator al acestei transformări. Investind în educația digitală, compania nu doar sprijină dezvoltarea capitalului uman, ci contribuie direct la modernizarea României și la formarea unei societăți pregătite pentru economia viitorului.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă parteneriatul dintre Vodafone România si Genesis College, o instituție de învățământ modernă, adaptată cerințelor viitorului, ce a fost dotată cu echipamente digitale de ultimă generație pentru a facilita procesul de învățare.

Genesis College se remarcă prin calitatea educațională internațională, pregătind elevii pentru un mediu internațional și pentru o piață a muncii din ce în ce mai globalizată. Școala pune accent pe formarea pentru viitor, fiind recunoscută în 2025 ca una dintre puținele instituții din România care dezvoltă abilități relevante pentru “meseriile viitorului”, precum gândirea critică, adaptabilitatea, colaborarea și competențele digitale.  Acest aspect a fost premiat și în cadrul Galei Ziarul Financiar 27 de ani prin „Premiul special pentru încredere în România” – un premiu dedicat modului în care această instituție pregătește tinerii din România pentru viitor.

Pe lângă predarea clasică, Genesis College oferă activități extracurriculare și proiecte interdisciplinare, contribuind astfel la dezvoltarea abilităților practice și a soft-skills-urilor, nu doar a celor educaționale. De asemenea, elevii beneficiază de consultanță și orientare pentru studii și carieră, prin parteneriate cu organizații specializate, ceea ce îi ajută să își planifice eficient viitorul educațional și profesional.

Pornind de la aceste premise, proiectul VodafoneGenesis a fost gândit integrat – de la identificarea soluțiilor digital optime, până la dotare și testare, dar mai ales instruirea cadrelor didactice și elevilor, astfel încât tehnologia să fie utilă încă din primele zile de școală.

Parteneriatul cu Genesis College reprezintă o transformare a modului în care elevii și profesorii interacționează cu conținutul educațional, oferind o experiență intuitivă de conectivitate avansată și compatibilitate cu multiple dispozitive, fără a fi nevoie de intervenții tehnice detaliate.

Dar, mai ales, transpune în realitate o nevoie de adaptare la cerințele tehnologice actuale și o dovadă clară a capacității sporite de învățare și adaptabilitate digitală pe care noile generații o pot dobândi, dacă au access la instrumentele potrivite.

Pe termen lung, succesul digitalizării depinde de colaborarea între companii, autorități și mediul educațional. În măsura în care aceste eforturi continuă într-un ritm susținut, România are șansa reală de a trece de la statutul de consumator de tehnologie la cel de inovator, iar educația digitală va fi cheia acestei transformări.

Citește și:
Mircea Miclea: Viitorul e hibrid! Ca să folosească eficient tehnologiile digitale, profesorii trebuie să se gândească dacă aplicațiile de la clasă favorizează adâncimea procesării informației. Ce rămâne în capul elevului este ceea ce este procesat în adâncime, nu ce este accesat ușor
VIDEO Profesorii vor construi Școala din viitor și au un rol esențial în folosirea strategică a tehnologiei în educație
Mircea Miclea: Să știi să întrebi devine o abilitate esențială pentru elevi, într-un viitor suprasaturat în tehnologii. Dar ca să știu cum să pun întrebarea, trebuie să am o grămadă de cunoștințe – VIDEO discurs integral
Pregătiți pentru viitor, program pentru elevii de gimnaziu: implicațiile inteligenței artificiale, ale realității augmentate și biotehnologiilor în meseriile viitorului, în 12 activități de învățare, cu ghid didactic gratuit
GHID didactic pentru profesori și activități fascinante pentru elevii lor: drone, roboți, senzori, programare, cloud computing, ioT și mașini electrice / Resursele educaționale digitale sunt gratuite și ușor de folosit cu roboțelul V pe post de asistent didactic
Lecții digitale de Mediu și Ecologie, care pot fi folosite pentru elevii de gimnaziu la clasă și în programele Școala Altfel și Săptămâna Verde lansate de Fundația Vodafone / Care sunt competențele și obiectivele fiecărei activități
Inteligența digitală explicată pe înțelesul elevilor de gimnaziu, în 12 resurse multimedia lansate în programul Școala din viitor ce pot fi folosite la orele de T.I.C, Dirigenție și în Școala Altfel. Ce este identitatea online, cum sunt colectate și folosite datele distribuite în noile media, ce este phishing-ul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

VIDEO Ciprian Fartușnic, cercetător în științele educației, către profesori: Nu există învățare de unul singur. De mine, ca profesor, depinde să mă uit la copiii pe care îi am și să gândesc o călătorie de învățare cu adevărat relevantă pentru ei

Profesorul nu poate să formeze o competență specifică dacă nu are o activitate de învățare cu adevărat creativă, non-rutinieră, ceva ce copiii cu adevărat ajung să realizeze, spune cercetătorul Ciprian…
Vezi articolul

Florian Lixandru, despre lipsa profesorilor de științe: La 1 septembrie aveam un deficit de aproape 1000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit / Profesorii se plâng că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile

„La 1 septembrie era un deficit de aproape 1000 de posturi pe fizică, la nivel național și a fost acoperit pentru că urmează etapa de acordare a plății cu ora…
Vezi articolul

Definitivat 2025. Subiectele și baremele pentru învățători – profesori învățământ primar au fost publicate – descarcă / Eseu de 500 de cuvinte despre construcția discursului narativ dintr-un roman aparţinând lui Camil Petrescu sau Marin Preda 

Subiectele și baremele de la Definitivat 2025 pentru profesorii din învățământul primar au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) la ora 15:00. Proba scrisă a examenului durat 4 ore, între…
Vezi articolul