Inspector școlar din județul Sălaj: Părinții nu vor să lase copiii la profesională, socotindu-se, în mod eronat, că nu-i ajută atât de mult ca liceul. Este o preconcepţie cu care ne luptăm

1.672 de vizualizări
Foto: © Industryviews | Dreamstime.com
Mulţi părinţi refuză să-şi lase copiii să meargă la şcolile profesionale, chiar dacă la absolvirea lor au asigurat un loc ce muncă bine plătit, apreciază inspectorul şcolar Cosmin Porcar din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj, transmite Agerpres.

„Noi ne lovim, constant, de această preconcepţie greşită că învăţământul profesional ar fi, cumva, pentru copii mai slabi la învăţătură şi de multe ori părinţii refuză învăţământul profesional pentru copiii lor. După cum ştiţi, noi avem repartizarea computerizată a copiilor care susţin evaluarea naţională. Ei sunt repartizaţi în ordinea mediilor, descrescător, după care rămân o parte nerepartizaţi – fie n-au avut opţiuni suficiente trecute, fie au note mici la evaluare, fie nu s-au prezentat la evaluarea naţională. Şi atunci, ei sunt repartizaţi în liceu şi la şcolile profesionale prin comisia judeţeană de admitere, care este o repartizare publică.

(…) În aceste şedinţe publice ne lovim de multe ori de refuzul părinţilor de lăsa copiii să meargă la profesională. Preferă să meargă la o clasă de liceu, chiar dacă nu a susţinut evaluarea sau are medie de unu sau doi. Nu vor să lase copiii la profesională, socotindu-se, în mod eronat, că profesionala nu-i ajută atât de mult ca liceul. Este o chestiune de educaţie şi o preconcepţie cu care ne luptăm şi încercăm să îmbunătăţim acest lucru, atât prin programele noastre, cât şi prin sprijinul pe care îl avem de la toţi agenţii economici cu care colaborăm”, a declarat Cosmin Porcar, marţi, în cadrul unei şedinţe a Comisiei de Dialog Social, desfăşurată la sediul Instituţiei Prefectului Sălaj.

Reprezentantul ISJ Sălaj a subliniat faptul că că în ultimii ani tot timpul s-a dorit o îmbunătăţire a învăţământului profesional şi tehnic la nivel judeţean, avându-se în vedere şi specificul local şi s-a dorit cât mai mult integrarea tinerilor pe piaţa muncii, mai notează Agerpres.

Prezentă la şedinţa de marţi, Olivera Iezdimir, reprezentanta unei companii multinaționale din Zalău care este unul din principalii angajatori din judeţ, a adăugat faptul că, în cazul învăţământului dual, un elev primeşte 1.000 de lei lunar, din care 300 de lei din partea statului şi 700 de lei din partea companiei, pe toată perioada cât durează studiile la profilul profesional ales. În plus, se oferă stagii de practică şi cursuri gratuite de tehnologia informaţiilor şi limba engleză.

Potrivit datelor prezentate de Cosmin Porcar, în Sălaj, în viitorul an şcolar, la clasa a IX-a vor fi 18 clase cu 432 de elevi la învăţământul profesional şi două clase cu 44 de elevi la învăţământul profesional dual.

Foto: © Industryviews | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Sigur că aceasta este percepția pt că , așa cum a spus chiar domnul inspector: copiii cu medii mari sunt repartizați la licee, iar resturile , ciurucurile, coada, este repartizată la profesionale.

    Atâta timp cât acest lucru nu se schimbă și părinți vor avea aceeași percepție: școlile profesionale sunt pt cei mai slabi din copii.

    În străinătate școlile profesionale sunt accesibile și alese atât de copiii buni cât de cei mai slabi, căci a avea o meserie este o alegere și nu „resturile de la masă”.

  2. Păi, domnule Porcar, vorbiți cu CNS să nu mai facă țșpe clase, să ne lase elevii medii și bunicei la elevi și noi să trimitem pe cei slabi la școli profesionale. Nu mai canibalizați celelalte licee, ca să mănâncă și gura noastră o pâine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Klaus Iohannis: Legile și normele de aplicare pentru implementarea proiectului România educată trebuie să reflecte nu doar litera, ci și spiritul său incluziv, în care valorile fundamentale în construcția și practicile sistemului de educație sunt respectate

Mesaj în apărarea proiectului România educată, dat de președintele Klaus Iohannis duminică, la Festivalul „Săptămâna Haferland”, ediția a X-a, din localitatea Criț, județul Brașov. Șeful Statului a subliniat faptul că…
Vezi articolul

Ping-pong cu olimpicii la științe. După ce s-au calificat la etapele naționale de la Olimpiadele de Biologie, Chimie și Geografie, mai mulți elevi au fost anunțați că de fapt nu s-au calificat, fără nicio explicație – surse

Mai mulți elevi calificați la etapele naționale ale Olimpiadelor naționale de Biologie, Chimie și Geografie au fost anunțați că nu se mai regăsesc pe listele elevilor participanți la fazele pe…
Vezi articolul

PROIECT Istoria și Geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, pentru elevii de la uman, real și tehnologic / Aceștia vor studia obligatoriu în clasele finale Istoria comunismului și Istoria evreilor, Holocaustul

Pentru elevii de la uman, real și tehnologic, disciplinele „Geografie” și „Istorie” au fost eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, potrivit proiectului de planuri-cadru de…
Vezi articolul

Fraudă la Evaluarea Națională și în județul Iași. Mai mulți elevi de la Școala „Garabet Ibrăileanu” din Târgu Frumos ar fi aflat răspunsurile corecte de la profesoara șefă de comisie / Inspectoratul școlar a demis conducerea școlii și a sesizat Poliția, dar elevii au fost admiși la liceu pe baza fraudei

Un nou caz de fraudă a fost dezvăluit și în județul Iași, la Evaluarea Națională 2024 de pe 25-28 iunie. Mai mulți elevi de la Școala Gimnazială „Garabet Ibrăileanu” din…
Vezi articolul