INTERVIU Directorul unei școli „clar nu mai are ce să caute într-o funcție de conducere, dacă nu este capabil să respecte acele standarde de calitate” – Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației

Foto: © Eval Miko | Dreamstime.com

„Directorul respectiv clar nu mai are ce să caute într-o funcție de conducere, dacă nu este capabil să respecte acele standarde de calitate”, a declarat Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, pentru Edupedu.ro. Aceasta a menționat că Autoritatea Naţională pentru Inspecție Școlară și Asigurare a Calității (ANISAC) poate să propună încetarea contractului de management în situația în care directorii de școli nu respectă standardele de calitate.

De subliniat este că Ioana Lazăr a spus că „din păcate, evaluările periodice nu prea au fost făcute de ARACIP în ultima perioadă”. Cu toate acestea, în 2021 au fost în total 192 de evaluări periodice, potrivit ARACIP. Anul acesta s-au făcut 70 de evaluări periodice.

Secretarul general al Ministerului Educației a mai spus că „am primit semnale că există o neliniște generală la nivelul actualelor inspectorate, cu privire la stabilitatea inspectorilor în funcții. Birourile teritoriale ANISAC vor gestiona inspecția tematică”.

Reamintim că Guvernul a aprobat noul regulament de organizare al ARACIP pe 2 februarie 2022. Actul normativ care reorganizează Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar a abrogat hotărârea prin care instituția a fost organizată în 2005 și a instituit o nouă organigramă, noi reguli pentru stabilirea conducerii, pentru noi direcții, un număr mai mare de angajați și o cu totul altă abordare în privința acestei agenții, care până în ianuarie 2022 a fost una specializată.

Noile reguli privind ARACIP prevăd că cei 15 membri ai Consiliului acestui for trebuie să fie “actori relevanți implicați în procesul educațional din România” și să aibă experiență didactică. Ei trebuie să fie 6 experți din Direcția pentru asigurarea calității, 5 reprezentanți ai Ministerului Educației, 2 reprezentanți ai altor autorități din sistemul de educație (responsabili cu activitățile de învățământ din MAI și MApN), un reprezentant al Asociației Școlilor Particulare și un reprezentant ARACIS. Mai multe detalii aici.

Redăm discuția pe această temă:

Edupedu.ro: Ce fel de instrumentele oferiți, de exemplu, inspectorilor din noua instituție, ce instrumente au ca să sancționeze școala, directorul, profesorul sau ca să regleze lucrurile acestea acolo unde se pot regla?

Ioana Lazăr: Pot să vă spun că în situația în care ANISAC (Autoritatea Naţională pentru Inspecție Școlară și Asigurare a Calității – n. red.) constată că managementul unei școli nu respectă standardele de calitate poate să propună…

Edupedu.ro: La evaluare.

Ioana Lazăr: La evaluare, bineînțeles, poate să propună încetarea contractului de management, bineînțeles cu o anumită procedură, este firesc să se respecte anumiți pași procedurali, dar directorul respectiv clar nu mai are ce să caute într-o funcție de conducere, dacă nu este capabil să respecte acele standarde de calitate.

Edupedu.ro: Standardele acestea de calitate vor fi redefinite, astfel încât să…

Ioana Lazăr: Cu siguranță. ARACIP oricum a făcut pași importanți, știți că au fost modificate hotărârile de guvern. Cu siguranță, standardele vor fi updatate. La elaborarea Hotărârii de Guvern privind organizarea și funcționarea ANISAC, care va îngloba și componenta de asigurare a calității, se vor lua în considerare toate aceste aspecte și vor fi reglementate, pentru că nu puteau fi cuprinse toate în lege.

Edupedu.ro: Au fost situații în care nu s-a respectat calitatea evaluată de către ARACIP, la evaluările periodice?

Ioana Lazăr: Din păcate, evaluările periodice nu prea au fost făcute de ARACIP în ultima perioadă. Acum s-au făcut pași în această direcție și tocmai asta vrem să se schimbe.

Edupedu.ro: Practic, le dați și personal, și instrumente, astfel încât să reușească să acopere rețeaua școlară.

Ioana Lazăr: ANISAC-ul va funcționa cu birouri teritoriale.

Edupedu.ro: Cine vor fi oamenii din teritoriu ai ANISAC?

Ioana Lazăr: Oamenii din teritoriu ai ANISAC vor fi cadre didactice, cu experiență de cel puțin doi ani în inspecție școlară, care vor fi detașate până la ocuparea posturilor prin concurs. Am primit semnale că există o neliniște generală la nivelul actualelor inspectorate, cu privire la stabilitatea inspectorilor în funcții. Inspecția sistemică va fi gestionată de ANISAC. Birourile teritoriale vor gestiona inspecția tematică. La inspectorat rămâne componenta de inspecție de specialitate.

Edupedu.ro: Adică pe fiecare disciplină.

Ioana Lazăr: Da. În timp, ne dorim să profesionalizăm această componentă de inspecție, tocmai pentru că efectele care sunt în prezent sunt de amploare. Dumneavoastră ați vorbit de lipsa evaluărilor periodice. Nu este normal, lucrurile acestea trebuie să se remedieze (…)”.

Ce prevede proiectul de lege:

Art. 96 (1) Se înfiinţează Autoritatea Naţională pentru Inspecție Școlară și Asigurare a Calității, denumită în continuare Autoritatea, instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Educației, prin reorganizarea Agenției Române pentru Asigurarea Calității care se desființează și prin preluarea atribuțiilor de inspecție școlară de la inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București”.

Art 96. (8) Autoritatea are următoarele atribuţii principale:

a) inspecţia unităţilor de învăţământ preuniversitar privind realizarea scopurilor şi obiectivelor proprii diferitelor categorii de unităţi de învăţământ, aşa cum sunt acestea definite prin legislaţia în vigoare;

b) inspecţia şcolară generală a unităţilor de învăţământ preuniversitar și inspecţia tematică;

c) inspecţia şcolară generală a unităţilor de învăţământ preuniversitar este realizată de structura centrală a Autorității, aceasta reprezentând o activitate de evaluare generală a performanţelor diferitelor categorii de unităţi de învăţământ, prin raportare explicită la politicile educaţionale, scopurile şi obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcţionarea acestora și se realizează inclusiv în cadrul unităților de învățământ particular;

d) inspecţia tematică, prin birourile teritoriale, care reprezintă o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activităţii unităţilor de învăţământ preuniversitar sau a/al personalului care deserveşte aceste instituţii, în principal, a/al activităţii cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecţie, se realizează inclusiv activităţi de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în vederea îmbunătăţirii continue a activităţii unităţii de învăţământ;

e) colaborează cu structurile teritoriale CNFDCD pentru asigurarea, în baza recomandărilor de formare continuă formulate după fiecare inspecție școlară generală sau tematică, a cursurilor specifice de formare pentru personalul didactic;

f) evaluarea calităţii educaţiei realizate în unitățile de învăţământ preuniversitar;

g) evaluarea externă periodică a calităţii pentru unitatea de învățământ preuniversitar prin colaboratori externi, experţi în evaluare şi acreditare, înscrişi în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare, în vederea autorizării de funcționare provizorie, acreditării unității de învățământ preuniversitar pentru fiecare nivel de învățământ, după caz;

h) propune Ministerului Educaţiei înființarea și acreditarea instituţiilor de învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, după caz. Înfiinţarea şi acreditarea se fac prin ordin al ministrului educaţiei;

i) propune Ministerului Educației aprobarea cadrului general privind politicile educaţionale, scopurile şi obiectivele, standardele ce trebuie asumate și îndeplinite de unitățile de învățământ din sistemul național, în funcţionarea acestora;

j) atestarea, pe baza standardelor de calitate, a capacității organizaţiilor furnizoare de educaţie de a satisface aşteptările beneficiarilor prin activităţi de evaluare şi acreditare;

k) producerea şi diseminarea informaţiilor publice despre calitatea educaţiei, în vederea asigurării protecţiei beneficiarilor direcţi şi indirecţi;

l) elaborarea cadrului legal care să asigure dezvoltarea unei culturi instituţionale a calităţii în învăţământul preuniversitar;

m) propune Ministerului Educaţiei politicile şi strategiile de asigurare a calității învăţământului preuniversitar, în strânsă corelare cu învăţământul superior”.

Despre standardele de calitate din proiectul de lege:

Art. 200 Asigurarea calităţii exprimă capacitatea unei unități de învăţământ preuniversitar de a oferi educaţie, în conformitate cu standardele anunţate. Asigurarea calităţii este realizată printr-un ansamblu de acţiuni pentru dezvoltarea capacităţii instituţionale, de elaborare, planificare şi implementare de programe de studii sau programe de calificare profesională și prin care se urmăreşte asigurarea încrederii beneficiarilor că sunt îndeplinite standardele de calitate de către furnizorul de educație”.

Art. 204

(1) Nerespectarea de către unitatea de învățământ preuniversitar a criteriilor, standardelor și normelor privind calitatea educaţiei constituie abateri, care aduc atingere bunului mers în funcționarea sistemului naţional de învăţământ, pentru care Ministerul Educaţiei, la propunerea ANISAC, are dreptul să dispună prin ordin al ministrului, următoarele măsuri:

a) avertizarea unităţii de învăţământ preuniversitar;

b) monitorizarea unității de învățământ preuniversitar;

c) demararea procesului de reorganizare, în cazul unităților de învățământ preuniversitar de stat;

d) desfiinţarea unităţii de învăţământ preuniversitar și demararea procesului de lichidare, cu aplicarea principiului respectării interesului superior al elevului.

(2) În ordinul menționat la alin (1) se stabilesc în mod obligatoriu măsurile privind situația școlară a elevilor, precum și cele privind baza materială a unității de învățământ”.

Art. 210 alin. (2) „În condiţiile în care prin evaluarea externă ANISAC constată că nu sunt îndeplinite standardele de calitate asumate, propune Ministerului Educaţiei să emită ordinul de ministru de aplicare a măsurii de avertizare a furnizorului de educație – şi acordarea unui termen de un an pentru aducerea activităţii educaţionale la nivelul standardelor naţionale în vigoare. Pe baza unui nou raport de evaluare internă întocmit de furnizorul de educaţie, Ministerul Educaţiei dispune o nouă evaluare externă de către ANISAC. Dacă şi noul raport de evaluare externă este nefavorabil, Ministerul Educaţiei, la propunerea ANISAC dispune aplicarea măsurilor prevăzute la art. 204″.

Foto: © Eval Miko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
VIDEO Inspecțiile vor fi unificate sub o singură instituție, în noul proiect de lege a Învățământului, spune secretarul de stat Bogdan Cristescu: Directorul de școală își pierde funcția dacă nu folosește corect fondul de burse pentru elevi – interviu
INTERVIU Vor exista 5 niveluri de intervenție pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, iar cei între 1 și 4 vor învăța în școlile de masă, potrivit proiectului de lege a Educației / VIDEO Ioana Lazăr: Costul standard per elev este mărit cu 75% pentru nivelurile 1 și 2 și cu 100% pentru nivelurile 3-4
Elevii din clasele a V-a și a IX-a vor da testare de alfabetizare, potrivit proiectului de noua lege a Educației
INTERVIU Se va ști cu un an înainte cine face subiectele pentru admiterea la colegiile naționale, iar profesorii își pot pierde titulatura dacă fac meditații în acest sens, spune secretarul de stat Bogdan Cristescu, despre modificările propuse în noua lege a Educației
Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației, despre transferul la primării al palatelor și cluburilor copiilor, pe care tot ministerul spunea acum 3 luni că refuză să îl facă: Prin noua lege nu se face descentralizarea, ci abia după doi ani de la intrarea în vigoare încep procedurile
INTERVIU În fiecare școală va exista un registru al declarațiilor de interese pentru profesori. Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației: Dacă nu completează acest registru și sunt prinși că dau meditații, se intră în zona de sancțiuni
VIDEO Admiterea la clasa a V-a în colegiile fără ciclu primar, desființată potrivit proiectului noii Legi a învățământului. Interviu cu Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației: Experții în educație nu recomandă un proces de selecție până la 12 ani
Exit mobile version