Învățământul superior dual: operatorii economici acordă burse cel puțin la nivelul celor oferite din fonduri publice în universități și răspund pentru toate activitățile de învățare prin muncă – proiect de Metodologie

1.732 de vizualizări
Foto © Dmytro Zinkevych | Dreamstime.com
Operatorii economici implicați în învățământul superior dual au răspundere deplină pentru toate activitățile de învățare prin muncă, inclusiv pentru siguranță și securitatea studenților și tot ei – alături de autorități locale, după caz – asigură bursele studenților, potrivit proiectului de Metodologie privind organizarea și funcționarea învățământului superior dual, pus în dezbatere de Ministerul Educației. Proiectul urmărește să ofere cadrul de aplicare pentru prevederile din Legea învățământului superior, care urmărește să întărească acest tip de învățământ la nivelul universităților.
  • Documentul prezintă modalitățile de admitere și finalizare a studiilor în învățământul superior dual, modul de structurare a acestora, rolul, obligațiile și drepturile universităților, respectiv ale operatorilor economici.

Învățământul superior este definit ca „formă de învățământ superior cu frecvență, pentru calificări profesionale de nivel 5,6,7 sau 8”, organizat în consorții de către universități, cu participarea operatorilor economici, în baza unui contract de parteneriat. Acest contract este cel care stabilește în detaliu responsabilitățile privind organizarea diverselor activități.

Cum se organizează învățământul superior dual
  • Art. 4 (1) a) al proiectului de ordin: „este organizat, într-un cadru unitar, de către instituţiile de învăţământ superior, la solicitarea operatorilor economici sau a structurilor asociative interesate, cum ar fi camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură, clustere în calitate de potenţiali angajatori şi parteneri de practică”

Potrivit aceluiași articol, ce stabilește caracteristicile specifice ale acestui tip de învățământ, operatorii economici sunt cei care asigură pregătirea practică și pot acorda burse. Același punct prevede că bursele trebuie să fie cel puțin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învățământul superior:

  • Art. 4 (1) c) operatorii economici asigură pregătirea practică a studenţilor şi pot acorda burse, cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul superior, precum şi din alte fonduri, pentru învăţarea în condiţiile respectării standardelor de calitate.

Și autoritățile publice locale pot acorda burse, de asemenea „cel puțin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentur învățământul universitar”. Tot autoritățile publice pot contribui la organizarea învățământului dual, inclusiv financiar, așa cum pot face și alte structuri asociative – camere de comerț, asociații patronale etc.

Contractul de parteneriat poate fi încheiat între o universitate și unul sau mai mulți operatori economici și, după caz, structuri asociative. Acest contract stabilește condițiile de colaborare, drepturile, obligațiile, costurile asumate de parteneri.

Ciclurile învățământului superior dual

Metodologia descrie ciclurile de organizare a acestor studii, cu numărul de credite aferente, astfel: 

„Învăţământul superior dual se organizează:

a) pentru studiile universitare de scurtă durată, care corespund unui număr de cel puţin 120 de credite, ca învățământ cu frecvență;

b) pentru ciclul I – programe de studii universitare de licenţă, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 şi maximum 240 de credite, respectiv nivelului 6 de calificare profesională, ca învățământ cu frecvență;

c) pentru ciclul II – programe de studii universitare de masterat profesional, inclusiv cele de tip MBA/Executive MBA, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 şi maximum 120 de credite, cu condiţia ca durata totală cumulată a ciclului de studii universitare de licenţă şi de masterat să corespundă obţinerii a cel puţin 300 de credite de studii transferabile, respectiv nivelului 7 de calificare profesională, ca învățământ cu frecvență;

d) pentru ciclul III – doctorat profesional, ca învăţământ cu frecvenţă sau învăţământ cu frecvenţă redusă.”

Ce presupun studiile în cadrul învățământului superior dual

Ordinul de ministru reia prevederile Legii 199/2023 cu privire la curriculumul pentru acest tip de învățământ. Mai precis: 

Art. 7 (2) Curriculumul pentru învăţământul superior dual conţine activităţi de învăţare, predare şi de învăţare prin muncă, precum şi de evaluare. Volumul de muncă specific activităţilor de învăţare, predare, respectiv de învăţare prin muncă, este partajat în mod egal. Volumul de muncă este estimat în concordanţă cu ECTS/SECT, exprimându-se în termenii creditelor de studii, în conformitate cu Ghidul utilizatorului sistemului european de transfer şi acumulare a creditelor (ECTS).

În ceea ce privește activitatea de învățare prin muncă, Art. 13 prevede că „în învățământul superior dual, activitatea de învățare prin muncă se efectuează exclusiv în răspunderea operatorilor economici parteneri în practică, în conformitate cu standardele de calitate și planurile de învățământ”. 

Operatorii economici implicați primesc o serie de drepturi, printre care: 

  • Participarea la dezvoltarea planului de învățământ
  • Participarea la organizarea și desfășurarea admiterii;
  • Organizarea şi derularea activităţilor de învățare prin muncă ale studenţilor (de altfel, aceasta este o responsabilitate a operatorilor economici;
  • Evaluarea continuă a activităţilor de învățare prin muncă;
  • Participarea la examenele de finalizare a studiilor;
  • Stabilirea cuantumului şi a criteriilor de acordare a susţinerii financiare, stimulentelor şi altor forme de sprijin pentru studenţi;
  • Stabilirea criteriilor de angajare a absolvenţilor pe care i-a format, în baza contractelor de învăţare prin muncă.

Printre obligațiile operatorilor economici implicați: 

  • organizarea şi desfăşurarea activităţilor de învăţare prin muncă prevăzute în planul de învăţământ şi desfăşurate la operatorul economic;
  • asigurarea spaţiilor pentru activităţi de învățare prin muncă
  • asigurarea condiţiilor materiale și a resurselor umane pentru învăţarea prin muncă  
  • asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă a studenţilor pe parcursul perioadelor de învăţare prin muncă
  • acordarea de burse pentru studenţi și a altor forme de sprijin material şi stimulente financiare, după caz;
  • participarea la organizarea și desfășurarea examenului de finalizare a studiilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
  • participarea cu specialişti la dezvoltarea planului de învăţământ
Admiterea și finalizarea studiilor în acest tip de învățământ superior

Potrivit proiectului de ordin, pentru înscrierea la studii de scurtă durată (ciclul I) este nevoie de diplomă de bacalaureat sau echivalentă. Admiterea se face în conformitate cu metodologia proprie pe care universitatea o elaborează pe baza Metodologiei-cadru privind admiterea în învățământul superior. 

  • Cifra de școlarizare se stabilește anual, în funcție și de solicitările operaorilor economici.

Condițiile admiterii sunt descrise la Art. 17 al proiectului de ordin:

„ART 17

(1) Cifra de şcolarizare pentru învăţământul superior dual se stabileşte anual, în cadrul instituţiilor de învăţământ superior în temeiul autonomiei universitare, în limita capacităţii de şcolarizare evaluată de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, pe baza solicitărilor operatorilor economici.

(2) Admiterea în învăţământul superior dual se face în conformitate cu metodologia proprie a instituţiei de învăţământ superior elaborate pe baza Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în învățământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licență, de master și de doctorat, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.

(3) În cazul probelor de admitere care se susţin oral sau online, la domeniul de studii/programul de studii pentru care operatorul economic a solicitat cifră de şcolarizare, din componenţa comisiilor de examinare trebuie sa facă parte şi reprezentantul operatorului economic respectiv.

(4) Înscrierea la concursul de admitere a candidaţilor este condiţionată de deţinerea:

a) diplomei de bacalaureat sau echivalentă, pentru pentru studiile universitare de scurtă durată sau pentru ciclul I – programe de studii universitare de licenţă;

b) diplomei de licenţă sau echivalentă, pentru ciclul II – programe de studii universitare de masterat profesional;

c) diplomei de master sau echivalentă, pentru ciclul III – doctorat professional.

(5) Înscrierea la concursul de admitere în învăţământul superior dual, pentru orice nivel de calificare, se poate face indiferent de forma de învăţământ sau de organizare a învăţământului a nivelului de studii anterior absolvit.

Finalizarea studiilor se face prin examen, conform metodologiilor proprii elaborate de universități pentru diversele niveluri de calificare. La probele aferente studiilor  unde operatorul economic a asigurat activitățile de învățare prin muncă, acesta va fi reprezentat în comisia de examinare. 

În ceea ce privește finanțarea învățământului superior dual, acest ordin menționează doar că normarea posturilor didactice se face conform reglementărilor în vigoare pentru învățământul superior cu frecvență, iar pentru finanțarea activităților – că va fi făcută în baza altei metodologii, „aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFIS”.

Foto: © Dmytro Zinkevych | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. facultate de doi ani . voi santeti sanatosi ? !?
    nu e nici cat o postliceală mai acătări!
    erau pe timpul lui Ceasca , facultati muncitorești pt politruci , un fel de FF , la distanta .. tot doi ani era. acum pe motiv ca piata muncii cere , va grabiti SI din 3 faceti doi. mergem bine ..
    cei patru ani de facultate s- au facut trei : anul întâi și anul doi 🤕

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Atelier de Filosofie pentru copii - Evaluarea psihosomatică

Fondurile alocate pentru grădinițe sunt mai mici decât cele din 2019, conform proiectului de buget 2021, avertizează World Vision România: „Aici se pun bazele educației, alocarea pentru învățământul preșcolar şi primar trebuie substanțial crescută”

Majorarea bugetului alocat educației este solicitată de Fundația World Vision România, care avertizează asupra pericolului pe care fondurile insuficiente alocate acestui domeniu în 2021 îl prezintă asupra elevilor din România,…
Vezi articolul

Viitoarea lege a salarizării, folosită de guvern ca referință pentru creșterile salariale promise profesorilor de la 1 ianuarie 2024, va intra în vigoare “cel mai devreme după 1 ianuarie 2025” – sindicatele din poliție, după discuții cu ministrul Muncii

Noua lege a salarizării “va intra în vigoare cel mai devreme după 1 ianuarie 2025 (termenul din PNRR de adoptare a acesteia fiind sfârșitul anului 2024)”, potrivit Federației Naționale a…
Vezi articolul