Ligia Deca, despre ieșirea universităților românești din topul Shanghai: O oglindă a politicilor publice din ultimul deceniu / Universitățile s-au concentrat pe asigurarea unui act educațional de calitate pentru studenți, nu pe rezultatele cercetării sau premianți Nobel ori Fields / Vom adopta noi standarde minimale pentru conferențiar și profesor

Ligia Deca / Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Aproape o treime din punctajul pentru prezența în topul Shanghai „este acordată pentru existența absolvenților sau a cadrelor didactice sau a cercetătorilor, în universitățile evaluate, care să fi câștigat Premiul Nobel sau Medalia FIelds”, spune ministrul Educației, Ligia Deca, într-un răspuns transmis, la solicitarea Edupedu.ro, prin biroul de presă. Oficialul spune că universitățile din România sunt performante în ceea ce privește cercetarea, dar că standardele de calitate impuse de minister au presupus alte criterii decât cele luate în calcul de unul dintre cele mai prestigioase și mai importante clasamente academice internaționale – ARWU-Shanghai.

„Universitățile s-au concentrat pe asigurarea unui act educațional de calitate pentru studenți, prin recrutarea unor buni practicieni sau profesori cu vocație pedagogică, cu o solidă pregătire în domeniu. Ori în clasificarea Shanghai, calitatea educației se reflectă exclusiv prin rezultatele cercetării și premianți Nobel/Fields în corpul universitar”, potrivit răspunsului Ligiei Deca la solicitarea Edupedu.ro.

Pe 16 agust Edupedu.ro a semnalat faptul că România nu mai e reprezentată de nicio universitate în reputatul clasament internațional Shanghai. După șase ani de prezență continuă, Universitatea Babeș-Bolyai a ieșit din topul 1000 global – Academic Ranking of World Universities 2023. Într-o reacție instituțională după articol, rectorul UBB Daniel David a acuzat “erori și indecizii majore în politicile academice naționale” subliniind faptul că „UBB nu a fost susținută absolut deloc specific pentru a se menține în rankingul Shanghai global”

Potrivit listei de medaliați Fields, doar 12 țări din lume au universități ai căror reprezentanți au obținut această recunoaștere. Pe de altă parte, doar 12 țări au mai mult de 20 de laureați Nobel în istoria acestor premii, în condițiile în care doar o parte dintre premiile Nobel sunt date unor reprezentanți ai mediului academic, membri ai unor universități (printre excepții: cei mai mulți laureați Nobel pentru Pace sau pentru Literatură). În ediția din 2023, rankingul Shanghai include universități din peste 60 de țări 10 din Europa Centrală și de Est (Polonia, Republica Cehă, Ungaria, Serbia, Croația, Estonia, Lituania, Slovacia, Slovenia). Dintre acestea, Polonia e reprezentată de 9 universități, Republica Cehă – de 6, Ungaria – de 4.

Revenind la răspunsul dat de ministra Educației, aceasta spune că după creșterile salariale din sistemul de învățământ, obținute prin grevă generală de angajații din preuniversitar, creșteri pe care le-au primit și angajații din mediul universitar, „ne vom apleca asupra adoptării unor noi standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor care să fie mai aproape de criteriile existente la instituțiile de învățământ superior care performează în aceste clasamente, fără a neglija dimensiunea didactică, la fel de importantă și care nu se reflectă în acele topuri”. 

Redăm răspunsul integral al Ligiei Deca, la solicitarea Edupedu.ro:

„Rezultatele clasificării internaționale a instituțiilor de învățământ superior Shanghai din acest an reflectă o oglindă a politicilor publice din ultimul deceniu. Reprezintă și un argument suplimentar pentru implementarea reformelor prevăzute în Legea învățământului superior nr. 199/2023, care va intra în vigoare începând din luna septembrie 2023.

Interpretarea rezultatelor din clasificarea internațională „Shanghai” trebuie realizată pornind inclusiv de la înțelegerea corectă a metodologiei de lucru, mai puțin cunoscută publicului larg. Redăm, pe scurt, modul de calcul al indicatorilor:

CategorieIndicatorProcent
Calitatea educațieiNumărul de absolvenți ai unei instituții de învățământ superior care au câștigat un Premiu Nobel sau o Medalie Fields10%
Calitatea facultățilorNumărul cadrelor didactice/cercetătorilor dintr-o instituție de învățământ superior care au câștigat un Premiu Nobel sau o Medalie Fields20%

Numărul cadrelor didactice/cercetătorilor dintr-o instituție de învățământ superior care au un număr mare de citări (2023)20%
Rezultatele cercetăriiNumărul de articole publicate în revistele Nature și Science (2018-2022)20%

Numărul de lucrări indexate în Science Citation Index (2022)20%
Performanța per capitaScorul obținut din indicatorii anteriori raportat la numărul cadrelor didactice/cercetătorilor dintr-o instituție de învățământ superior10%

Astfel, sunt mai multe cauze care au generat acest rezultat, dintre care:

Autonomia universitară este garantată de Constituția României. Organizarea instituțională a universităților din România este atributul structurilor de conducere. Ministerul Educației nu poate să ia în calcul comasarea forțată a instituțiilor de învățământ superior. Reamintim faptul că Ministerul Educației a publicat în acest an, în premieră, Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare corelat cu domeniul detaliat ISCED F – 2013. 

Revenind însă la soluții, reamintim că în ultimii ani Ministerul Educației a făcut pași importanți, precum:

Odată cu adoptarea Legii învățământului superior nr. 199/2023 vom continua să îmbunătățim politicile de creștere a performanței instituțiilor de învățământ superior, inclusiv în zona de cercetare. Menționăm doar câteva exemple:

Acestea sunt doar câteva dintre măsurile care vor răspunde la provocările cu care se confruntă instituțiile de învățământ superior în acest sens”. 

Citește și:

România nu mai e reprezentată de nicio universitate în reputatul clasament internațional Shanghai / După șase ani de prezență continuă, Universitatea Babeș-Bolyai iese din topul 1000 global – Academic Ranking of World Universities 2023
INTERVIU Ministrul Cercetării, Bogdan Ivan: Sistemul românesc va fi „mapat” până la mijlocul lui 2024, împreună cu Banca Mondială, cu efect asupra trecerii institutelor de cercetare la universități sau în consorții / Câte institute vor fi comasate?
Universitatea Babeș-Bolyai reacționează după ce România a rămas nereprezentată în reputatul clasament global al universităților Shanghai – ARWU, în 2023: “Erori și indecizii majore în politicile academice naționale”, pe care UBB nu le-a mai putut “compensa singură”
Exit mobile version