„În primăvara anului următor se va desfășura concursul pentru ocuparea posturilor de director și director adjunct, posibil și pentru inspectorii școlari, iar din această perspectivă se va regândi formula de obligație de normă”, a declarat profesoara Luciana Antoci, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului Ilie Bolojan și fosta șefă a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, la Radio Iași, luni, 24 noiembrie.
- Ministerul Educației și Cercetării a anunțat pe 2 octombrie că pregătește metodologii de „selecție” pentru inspectori și de concurs pentru directori. Amintim că toți inspectorii școlari sunt numiți politic, cel puțin din 2021 până în prezent
- Aș vrea să punem în dezbatere o metodologie spre sfârșitul anului și sunt dispus să analizăm cât de mult îi afectează degrevarea, cum ar fi rezonabil să o facem, a declarat ministrul Daniel David, pe 29 octombrie.
- Secretarul de stat Sorin Ion a anunțat pe 17 octombrie că în ianuarie 2026 expiră mandatele a 60% dintre directorii de școli din România.
„Vom vedea în ce măsură pentru directori și inspectori, numărul foarte mare de ore, reclamat deja din școli în acest moment, poate fi păstrat. Nu e totuna să conduci o școală cu 400 de elevi sau un colegiu național cu 1500 de elevi, cu cantină, cu cămin, cu mai multe proiecte europene”, a precizat Luciana Antoci.
„Asupra normei didactice de predare nu cred că va fi o revenire, pentru că 20h/săptămână înseamnă puțin sub media europeană”, a spus Luciana Antoci.
Declarațiile consilierului Luciana Antoci despre concursul de directori de școli și norma didactică de predare a directorilor din emisiunea Dezbaterea zilei cu Andreea Daraban:
„În primăvara anului următor se va desfășura concursul pentru ocuparea posturilor de director și director adjunct, posibil și pentru inspectorii școlari, iar din această perspectivă se va regândi formula de obligație de normă. Vom vedea în ce măsură pentru directori și inspectori, numărul foarte mare de ore, reclamat deja din școli în acest moment, poate fi păstrat.
Eu consider că obligația de normă pentru personalul care asigură guvernanța școlilor ar trebui regândită și flexibilizată, pentru că nu e totuna să conduci o școală gimnazială care are trei sau 400 de elevi sau un colegiu național cu 1500 de elevi, cu cantină, cu cămin, cu mai multe proiecte europene și linii de finanțare care trebuie gestionate și cred că din perspectiva aceasta ar trebui diferențiat numărul de ore din obligația de normă în funcție de particularitățile școlii pe care o conduce un director.
Asupra normei didactice de predare nu cred că va fi o revenire, pentru că 20h/săptămână înseamnă puțin sub media europeană. Ultimul raport al OCDE reflectă faptul că media europeană este undeva mai aproape de 21h/săptămână ceea ce înseamnă că din această perspectivă suntem cumva așezați și din discuțiile pe care eu le-am avut cu colegii profesori, nu această creștere a normei a fost cauza pentru care s-au născut tensiuni în școli, ci alte componente ale deciziilor din toamnă.”
Informații de context despre concursul de directori de școli
Ministrul Educației a amânat concursul de directori pentru 2026, pentru „prima parte a anului viitor”, deși termenul avansat tot de el în urmă cu două luni era decembrie 2025.
Concursul de directori ar fi trebuit să se desfășoare după aprobarea la începutul lunii februarie 2024 a regulilor de organizare a selecției pentru managerii unităților de învățământ. Calendarul de intrare în vigoare a legislației subsecvente legilor educației 198/2023 și 199/2023 a fost însă prorogat, în an cu 4 rânduri de alegeri electorale, iar noul grafic adoptat la începutul anului prevede amânarea termenului inițial cu un an.
Înainte de aprobarea legii nr. 141/2025 privind măsurile fiscale din Educație, Daniel David spunea că va începe procedurile pentru concursul de director de școală la finalul anului 2025: „Voi demara concursurile pentru directorii de unități școlare și vom reorganiza inspectoratele, astfel încât, din 2026 – 2027, să începem cu un nou model. E parte din viziune și, cu ajutorul profesioniștilor din educație, o vom implementa”.
Informații de context despre norma didactică a directorilor
Directorii de școală, grădiniță și liceu au o normă de predare de 10 ore pe săptămână, potrivit hotărârii de Guvern publicate în Monitorul Oficial pe 1 septembrie, cu o săptămână înainte să înceapă anul școlar 2025-2026.
Proiectul de HG publicat în Monitorul Oficial prevede că directorii de școală, grădiniță și liceu vor preda 10 ore pe săptămână. La fel și inspectorii școlari. Măsura este doar pentru anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025.
Directorii adjuncți au o normă de 12 ore iar cei de la CJRAE câte 16 ore.
Art. 2 alin (2) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, dacă unitatea de învățământ îndeplinește una dintre următoarele condiții:
a) are cel puțin 25 de formațiuni de studiu;
b) are între 10 și 24 de formațiuni de studiu și cel puțin 10 clase din învățământul primar și/sau grupe din învățământul antepreșcolar/preșcolar;
c) are cel puțin 5 structuri școlare arondate;
d) are cel puțin 20 de formațiuni de studiu, precum și internat și/sau cantină;
e) are cel puțin 4 niveluri de școlarizare dintre următoarele: antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, postliceal;
f) este unitate de învățământ special cu cel puțin 16 formațiuni de studiu.
(3) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu cuprins între 5 și 9 inclusiv efectuează 14 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(4) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu mai mic decât 5 efectuează integral norma didactică de predare.
(5) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal, care nu se încadrează în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1)-(4), efectuează 12 ore/săptămână în specializarea /specializările dobândită/dobândite prin studii.
(6) Directorii adjuncți ai unităților de educație extrașcolară și ai centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională efectuează 16 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(7) Directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal efectuează 12 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(8) Personalul didactic de predare care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
Aproape trei sferturi din directorii de școli și două treimi din inspectorii școlari au avut ore la plata cu ora în anul școlar 2024-2025, arată datele Ministerului Educației.
O analiză Edupedu.ro arată că măsura comasărilor de școli, care a avut ca efect pierderea a sute de posturi de directori, poate duce la cheltuieli mai mari pentru Guvern, ci nu la economii.
Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad a declarat că „am avut săptămâna trecută ședință cu directorii, evident, ceva urgent, anunțată inopinat. Aveam oră, aveam ședința cu directorii. Întrebare: cine are prioritate? Din punctul meu de vedere, elevul are prioritate, ora este sfântă”.
Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, transmite pe pagina de socializare că „ne așteptam la reformă și am primit austeritate”. Referitor la ministrul Daniel David, aceasta a afirmat că „ne așteptam la respect, dar suntem certați cu toții, așa cum făcea un diriginte din anii ‘80 care s-a supărat pe întreaga clasă din cauza câtorva elevi indisciplinați.”
- „După ce a implementat măsurile de austeritate cu directorii, care n-au avut o clipă de răgaz sau de concediu legal, i-a mai încălțat și cu obligația de predare mărită la cel puțin 10 ore (jumătate de normă)- management sau predare?”, mai scrie directoarea.
Foto: © motortion | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
10 comments
Potrivit raportului Eurydice (2023), media orelor de predare pe săptămână în UE este de ≈ 19,6 ore.
În realitate, după ce se iau în calcul și alte activități (pregătire lecții, corecturi, prezenţă obligatorie etc.), un profesor full-time european lucrează de obicei cam 39 de ore pe săptămână (inclusiv predare + activităţi auxiliare).
Dacă vrei — pot să fac o comparaţie detaliată între mai multe ţări europene (normă didactică vs. total ore de lucru), ca să vezi cum stă situaţia în 2025. Vrei să fac asta?
Pai nu știți oare ca numarul directorilor este raportat la numărul de clase? Normal ca la 500 elevi sunt doi….la 1000 sunt 3….șamd. Iar daca se vrea management cu adevărat niciodată nu se va întâmpla asta avand si norma didactica si nu putina. Eu sunt personal auxiliar si vad cate probleme de management trebuiesc rezolvate zilnic iar directorii trebuie sa se imparta între ore si rezolvarea problemelor. Nu poti sa ai pretenții de la un profesor/ director sa stea drept cu fruntea sus si rezultate excelente atat timp cât le puneți in carca de zece ori mai mult decat poate duce un om. La fel faceti si cu auxiliarul. In programul de salarizare si nu numai sunt probleme grave pe care nimeni de la Siveco nu reușește sa le mai îndrepte. Lunar cream state rectificative. Si tot asa…
Ar trebui să luăm exemplul altor țări (ex. Franța) unde directorii nu predau ci sunt ocupați numai cu exercitarea funcției de manager (ex. dotarea adecvată a școlilor, selectarea profesorilor, gestionarea resurselor financiare și materiale, verificarea modului în care se țin orele – ceea ce la noi nu se face deloc, etc.). Pentru a ajunge director (general și adjunct) trebuie să susții un examen național foarte riguros (a se vedea metodologia din Franța), iar apoi rămâi la dispoziția ministerului fiind repartizat în funcție de cerințele din teritoriu pe aria ta de profil managerial. Astfel, directorii devin specialiști in managementul unei școli.
La noi nu selecteaza directorii profesorii. daca ar putea s-o faca, i-ar selecta dirwct primarul, si poate sa-i mai lase si directorului dreptul sa-si aleaga vreo pila, daca e primar de comitwt si nu numeste el totul.
Lucruri vazute pe-afara nu au nicio sansa sa se aplice in acelasi mod in Rromanistan, tara manelelor, a subculturii si a culturii spagii si coruptiei generalizate.
Media europeană a normei didactice este 19,6, deci puțin sub norma de 20 de la noi, nu invers. De unde ați scos media de 21, doamna Antoci? Pregătiți o nouă creștere de norme pentru profesori?
Politizarea începe de sus în jos. . . . Directorii ( cei care au dat și vor da concursuri ) , sunt subordonați și controlați de inspectori – fără concurs, numiți politic și de cei din minister – cam la fel . . . Iar acum, că le va expira concursul susținut în 2021, deja cei care nu au cântat în strună politicienilor vor fi schimbați de inspectorii generali – fără concurs, numiți politic, cărora li s-a ordonat deja care să rămână în funcție și care nu. E un non sens total ceea ce se întâmplă, e la mintea cocoșului. Chiar nu vrea nimeni să vadă că directorii de școli sunt ultima verigă a unui lamț politizat, iar concursul lor nu are nici un rost. Sunt directoare a unei unități de învățământ liceal, din 2016, dar, deși liceul pe care îl manageriez a înregistrat progrese vizibile atât în plan educațional cât śi administrativ, urmează să fiu schimbată în iamuarie – când ne expiră contractele de la concurs – datoritâ unor controverse politice.. . . Ce rost mai au concursurile, munca noastră, sacrificiile ,. . . ?
Liceele care au cantină și cămin nu sunt coordonate de directori, ci de administratorii unităților respective!
Concurs pentru inspectori când se organizează? La Calendele grecesti?
ce se plang atata? intrati in scoli si intrebati elevii/parintii. directorii NU ISI TIN MAREA MAJORITATE A ORELOR. iar atunci cand le tin, nu fac aproape nimic. saracii elevi ghinionisti care nu invata nimic fiindca au directorul la clasa.
SPUNETI LUCRURILOR PE NUME, DRAGA EDUPEDU. INFORMATI-VA, INTREBATI LUMEA, FITI CORECTI.
Corect. În școala mea directorul nu și-a făcut orele nici înainte, nici acum, când are mai multe. De fapt, avea multe și înainte, că își lua suplimentar. Așa sunt făcute legile, pentru favorizarea șmecherilor.
Însă, din punctul meu de vedere, directorii nu ar trebui să predea deloc. E absurd să predai 10 ore, pentru care se presupune că te și pregătești, și să rezolvi problemele unei școli care mai are și o structură sau două. În final nu faci nimic bine.