„Manual” despre dezinformare și cum poate fi combătută aceasta, realizat de Comisia Europeană pentru profesori. Elevilor le sunt propuse activități interactive pentru a înțelege știrile false și teoriile conspirației

394 de vizualizări
Foto: © Anakimfor | Dreamstime.com (imagine generată AI)
Un „manual” despre dezinformare și cum poate fi combătută a fost realizat de Comisia Europeană pentru profesori. Acesta conține exemple de informații false din viața de zi cu zi și studii de caz pe care elevii le vor parcurge în grupuri. Printre subiectele principale se numără sănătatea publică și democrația.

Setul de instrumente pentru profesori, intitulat „Cum protejăm elevii împotriva știrilor false?”, este structurat astfel încât să răspundă la întrebările „Ce este dezinformarea?”, „Cum se răspândește?” și „Care sunt modurile de a reacționa?”, a explicat Comisia Europeană în România într-o postare pe Facebook.

Scopul setului de instrumente este acela de a le oferi „profesorilor din învățământul secundar resursele necesare pentru a iniția discuții cu elevii lor despre întrebările importante generate de răspândirea de informații false și, mai precis, de dezinformare”, se precizează în secțiunea introductivă a documentului.

Astfel, tinerii vor fi familiarizați cu „fenomenul dezinformării, arătându-le la ce pericole i-ar putea expune și cum se pot proteja. De asemenea, le permite să analizeze în mai mare profunzime exemple concrete”.

Principalele teme abordate sunt, potrivit informațiilor din document, sănătatea, democrația, mediul și normele culturale și juridice care stau la baza societăților noastre.

Comisia Europeană a realizat și o prezentare introductivă în PowerPoint, care conține videoclipuri în limba engleză/rusă, dar cu subtitrări disponibile în limba română.

„În secțiunea «Notă» de sub fiecare diapozitiv se găsesc explicații și descrieri”, se mai precizează în document. Prezentarea introductivă poate fi consultată aici.

Manualul cuprinde și link-uri către platformele sociale ale Comisiei și Parlamentului European, către cele mai recente informații despre dezinformare, către cazuri de știri false și teorii ale conspirației din viața cotidiană, dar și către indicații pentru profesorii.

Elevii și profesorii au la dispoziție și 4 studii de caz:
  • Influența tot mai mare a „Q”. Este vorba despre teoria conspirației denumită „QAnon”, potrivit căreia unii dintre cele mai influente celebrități și elite politice ale lumii ar face parte dintr-o rețea de trafic de copii;
  • Atenție! Știrile despre sănătate pot induce în eroare. Acest studiu de caz îi învață pe elevi să identifice informațiile false prin identificarea unor exagerări în știrile din domeniul sănătății pe care le citesc;
  • Sunt reale păsările? Tinerii vor discuta teoria potrivit căreia toate păsările din Statele Unite ar fi fost omorâte de guvernul federal în perioada 1959-1971 și înlocuite cu drone.
  • Dezbatere privind alegerile pe platformele de comunicare socială. Acest studiu de caz aduce în atenția elevilor dezinformarea care se creează în mediul online în preajma alegerilor.

Fiecare studiu de caz este însoțit de o serie de întrebări care să ghideze dezbaterile dintre tineri.

Pe lângă acestea, elevii sunt încurajați să discute și despre următoarele știri false recente:

Alte teorii ale conspirației menționate în document:

Cadrele didactice și elevii sunt încurajați să caute și să dezbată și alte produse ale dezinformării.

Durata minimă recomandată pentru fiecare activitate și materialele recomandate pentru desfășurarea acesteia

FOTO Studii de caz:

DOCUMENT Set de instrumente

Foto: © Anakimfor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Elevilor, despre structura anului școlar 2021-2022: O fragmentare extremă și dezechilibru semnificativ între semestre / Ce variantă propusese organizația, care se plânge de lipsa consultărilor

„Ministerul [Educației] își asumă, practic, o fragmentare extremă a anului școlar și un dezechilibru semnificativ între semestre. Atragem atenția faptul că o astfel de măsură a fost aprobată și în…
Vezi articolul

Decretul pentru încă o lună de stare de urgență, semnat de Klaus Iohannis: „Pericolul nu a trecut. Stați acasă pentru a nu ajunge pe un pat de spital! Școlile rămân închise, cursurile vor fi online, în măsura posibilităților”

Școlile vor fi închise încă 30 de zile, a anunțat președintele Klaus Iohannis, care a declarat într-o conferință de presă că a semnat decretul prin care România intră în a…
Vezi articolul

„Psihologul ne-a recomandat să o mutăm de urgență” – mărturiile părinților care și-au retras copiii de la clasa învățătoarei din Târgu Mureș care-i umilea și agresa fizic și verbal pe elevi

Părinții care și-au retras elevii de la clasa învățătoarei Alexa Mariana de la școala gimnazială „Romulus Guga” din Târgu Mureș continuă să scrie pe adresa redacție@edupedu.ro. Doi părinți care și-au…
Vezi articolul

Punctajele finale ale profesorilor, directorilor și inspectorilor școlari, pentru gradația de merit 2025, au fost publicate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București – document

Inspectoratul Școlar al Municipiului București a publicat documentul cu punctajele finale ale profesorilor, directorilor și inspectorilor școlari pentru gradația de merit 2025. Cadrele didactice nemulțumite de punctajele inițiale pentru gradația de merit…
Vezi articolul