Mihaela Bucşa, profesoară de Fizică, la Școala Sânpetru, Brașov: În toate discuțiile cu copiii, noi le-am spus așa – voi învățați, folosiți acest timp pe care îl câștigați în favoarea voastră, astfel încât rezultatul la evaluare, atunci când ea se va da, să fie unul favorabil vouă

13.862 de vizualizări
Foto: proiectul MERITO
„Suntem dispuși să facem grevă până când vom fi auziți, până când ceea ce cerem se va rezolva. În toate discuțiile cu copiii, am spus așa: voi învățați, folosiți acest timp pe care îl câștigați în favoarea voastră, astfel încât rezultatul la evaluare, atunci când ea se va da, să fie unul favorabil vouă”, a declarat Mihaela Bucşa, profesoară de Fizică, la Școala Sânpetru, Brașov în emisiunea Info Edu din 7 iunie, de pe TVR+.

„Le-am explicat și părinților că ceea ce simțim noi acum este că dacă nu obținem acum un salt în ceea ce înseamnă educația în România, până termină acești copii școala, nu se va mai obține nimic”, a adăugat profesoara Mihaela Bucşa.

Principalele declarații ale profesoarei Mihaela Bucşa:

  • „În fiecare an ne pleacă colegi foarte buni, colegi tineri care vin și și-ar dori să rămână în învățământ și sunt foarte dedicați și le place foarte tare ceea ce fac, doar că nu își permit să rămână pe acel salariu. 
  • Cerem mereu ajutor ca să menținem acești copii la școală încă o zi, încă un an școlar, sperând că vor ajunge și ei să aibă o calificare, astfel încât școala să poată să le îmbunătățească viața.
  • Puțini dintre părinți și puțină lume știe, de fapt, că acesta era singurul moment în care profesorii puteau declanșa greva. La sfârșitul lunii aprilie a expirat contractul colectiv de muncă și doar în acest moment noi putem face grevă. Profesorii nu pot face grevă în perioada în care au contract colectiv de muncă în vigoare. Nu profesorii au ales momentul. Pur și simplu acum s-a putut face acest lucru”.

Intervenția profesoarei Mihaela Bucşa în emisiunea Info Edu:

Mihaela Bucşa: În fiecare an ne pleacă colegi foarte buni, colegi tineri care vin și și-ar dori să rămână în învățământ și sunt foarte dedicați și le place foarte tare ceea ce fac, doar că nu își permit să rămână pe acel salariu. Dar nu este doar despre salarii la noi, este în primul rând despre echitate în educație, echitate și pentru profesori, pentru că majoritatea sunt navetiști, din acei bani suportă și naveta, care nu se decontează complet și multe alte lucruri, dar și pentru copii. Noi în școală nu doar că muncim pe aceste salarii foarte mici, dar acoperim și multe alte nevoi pe care alte servicii nu le oferă. Nu avem asistență socială care să asigure copiilor cele necesare.

În urmă cu doi ani a trebuit să găsesc din donații, sponsorizări, 150 de perechi de cizme de iarnă, de exemplu, pentru copiii din cinci școli din județul Brașov care nu mergeau la școală pentru că nu aveau cu ce sa se încalțe. Acum câțiva ani am obținut rechizite pentru vreo 500 de copii. Ne luptăm în fiecare zi cu asta. 

La începutul acestui an, am avut nevoie de logoped pentru doi copii de la noi din școală și nu am găsit nicăieri un serviciu public gratuit pentru acești copii, pentru că familia nu-și permitea să plătească. Am reușit să obținem prin cunoștințele noastre personale o doamnă logoped drăguță, care oferă această asistentă asistență gratuit copiilor. Cerem tot timpul de la firme, de la prieteni, de la fundații, de la asociații, de la persoane pur și simplu care sunt dispuse să ne ajute.

Cerem mereu ajutor ca să menținem acești copii la școală încă o zi, încă un an școlar, sperând că vor ajunge și ei să aibă o calificare, astfel încât școala să poată să le îmbunătățească viața. Pe de altă parte, toți acești oameni care ne ajută ne și întreabă dacă nu cumva ar fi treaba unor autorități să facă asta. Dincolo de asta și infrastructura, noi nu avem niciun laborator în acest moment în școală. A trebui să le transformăm pe toate în clase, pentru că nu mai avem efectiv loc în clasă. În acest an școlar termină o clasă de a VII-a și ne intră cinci clase pregătitoare. E o comunitate rurală care crește ca populație și școala ne-a rămas mică.

Tot din donații, din sponsorizări reușisem să facem un laborator de științe, cu videoproiectoare interactive, cu un robot de grădină pe care îl foloseam la ore. Foarte frumos gândit. Laboratorul, din păcate, a trebuit să-l transformăm în clasă pentru că nu mai aveam loc. Săptămâna trecută ni s-a aprobat un proiect de 9.000 euro prin care vom face două terenuri de sport în curtea școlii, pentru că vom avea 3 ore de sport simultan începând din septembrie și nu aveau unde să fac copiii aceste ore de sport. 

Moderator: Cum v-ați simțit în aceste trei săptămâni, de la o ofertă la alta făcută de Guvern și dacă acum acest memorandum la nivel personal vă garantează că de anul viitor creșterile salariale promise vor fi puse și în practică?

Mihaela Bucşa: La început, când a apărut oferta aceea cu voucherele pentru cărți, prima reacție a fost să râd. Am zis ok, oamenii ăștia nu știu nici cât citește un profesor și nici ce înseamnă să cumperi carte profesională. Adică acea sumă nu acoperă ceea ce cumperi, de exemplu, pentru predarea științelor. Dacă vrei să predai științe la nivelul la care se predă în orice școală civilizată din lume, trebuie să-ți cumperi cărțile de metodică, acelea pentru profesori, care se găsesc într-adevăr nu în România, nu în limba română, dar asta nu e o problemă, le cumpărăm noi, care costă mult mai mult decât acele vouchere.

Apoi ne-am dat seama că nu e glumă și că nu este de râs. Aceasta este o jignire. Nu e vorba de o primă, nu e vorba de un bonus, este vorba de a aduce salariile din învățământ acolo unde ele trebuie să fie, astfel încât să poți să lucrezi, fiind mulțumit de ceea ce primești. Să poți să te concentrezi pe ceea ce ai de făcut tu ca profesor. Altfel, sunt foarte mulți profesori care au al doilea job care nu este de dat meditații, cum s-a zis cumva, că „profesorii dau meditații și atunci își permit să stea pe aceste salarii”. Eu cunosc, personal, foarte puțini profesori care dau meditații, mai ales în comunitățile sărace.

Tot profesorii sunt cei care strâng fonduri de la tot felul de firme și organizații private ca să asigure educație remedială cu masă caldă copiilor, care din diverse motive au nevoie de această educație remedială. Deci, tot profesorii fac asta în timpul lor. Cumva noi acoperim și diferența aceea din bugetul educației care nu se acordă, deși este prevăzută în lege. Din păcate, toate aceste oferte ne-au făcut să nu mai avem încredere deloc și așa ne-am uitat la toate – și la ordonanța care a apărut, și la acest memorandum ne uităm cu foarte multă neîncredere. Dacă se poate încălca o lege care spune că trebuie alocat educației 6% din PIB de atâția ani, de ce n-ar încălca și orice publică acum?

Moderator: Până când sunteți dispuși să faceți grevă dumneavoastră și colegii? 

Mihaela Bucşa: Suntem dispuși să facem grevă până când vom fi auziți, până când ceea ce cerem se va rezolva. Nu sunt niște cereri exagerate, cerem normalitate, indiferent cum se aranjează sau se blochează acest sfârșit de an școlar. Sunt convinsă că acest sfârșit de an școlar va avea loc, chiar dacă se va amâna sau vor fi niște întârzieri. În toate discuțiile mele cu copiii, pentru că de fapt ei sunt principala noastră grijă, noi am spus așa: voi învățați, folosiți acest timp pe care îl câștigați în favoarea voastră, astfel încât rezultatul la evaluare, atunci când ea se va da, să fie unul favorabil vouă. Folosiți asta pentru voi.

Le-am explicat și părinților că ceea ce simțim noi acum este că dacă nu obținem acum un salt în ceea ce înseamnă educația în România, până termină acești copii școala, nu se va mai obține nimic. Știu că s-a zis foarte mult că profesorii au ales acest moment tocmai ca să folosească elevii în această dispută cu guvernul. Puțini dintre părinți și puțină lume știe, de fapt, că acesta era singurul moment în care profesorii puteau declanșa greva. La sfârșitul lunii aprilie a expirat contractul colectiv de muncă cel vechi și doar în acest moment noi putem face grevă. Profesorii nu pot face grevă în perioada în care avem contract colectiv de muncă în vigoare și atunci până la semnarea noului contract colectiv de muncă se putea face acest lucru. Nu profesorii au ales momentul. Pur și simplu acum s-a putut face acest lucru.


4 comments
  1. Toate aceste realități din păcate par povești pentru unii. Sunt prea puține campanii de strângere de fonduri pentru învățământ, iar dacă statul ar fi capabil să performeze pentru domeniile cheie nu am vedea nici acele campanii de “donați x euro” în alte domenii. Din păcate sunt multe realități triste pe care unii le numesc povești.
    Nici la greva din sănătate nu am auzit alte cereri în afară celor salariale… nici la transporturi… dar este foarte “uman” să arunci cu noroi, să vezi povești, să minimalizezi munca altora…

  2. Partea cu “nu profesorii au ales momentul” e singura pe care o pot crede! In rest, povesti mai mult sau mai putin credibile: daca lupta atat pentru sponsorizarea diverselor si multelor nevoi, de ce nu au avut revendicari si in acest sens, ci doar salariale??
    Respectul se castiga, nu se impune si numai acei profesori care au luptat sa ajute copiii in perioada pandemiei cu tot ce aveau nevoie aveau dreptul moral sa faca greva si sunt sigura ca acestia, daca au fost in greva initial, au renuntat cand au vazut ca se insista pe afectarea elevilor din anii terminali.
    Asta e, nu toata lumea poate fi si OM!

    1. Pai, daca nici pentru salarii decente, (eu le-as numi chiar penibile comparariv cu ce au magistratii..) vezi-Doamne, nu sunt bani, cum iti imaginezi tu ca ar da guvernul bani pentru materiale didactice ?!? Ce e de necrezut in chestia asta ?!?

    2. Înainte a vă forma o opinie și înainte de a judeca, cercetați mai bine: de exemplu, nu s-au mediatizat și celelalte revendicări, pe care guvernul nici nu le-a pus în discuție, ignorându-le.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Peste 1.700 de școli ar putea primi până la 200.000 de euro, în prima rundă a programului de combatere a abandonului școlar, cu aproape 700 mai multe decât în estimarea inițială. Depunerea de proiecte a început și durează până pe 13 martie

A început sesiunea de depunere de proiecte pentru școlile care vor granturi prin care să reducă abandonul școlar. Ghidul solicitantului – condiții specifice de accesare a Schemei de Granturi –…
Vezi articolul