Mii de profesori portughezi au ieșit sâmbătă în stradă la Lisabona, nemulțumiți de modul în care ar urma să se facă angajările în școli. Au cerut și salarii mai mari

2.297 de vizualizări
Foto: Facebook.com – ETUCE – European Trade Union Committee for Education
Mii de profesori au mărşăluit din nou sâmbătă la Lisabona, momentul culminant al unor nemulţumiri care durează de câteva săptămâni, pentru a cere îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi creşteri salariale, informează AFP, după cum transmite agenția de presă Agerpres.

„Peste 150.000 de persoane” au participat la această manifestaţie, potrivit Federaţiei Naţionale a Profesorilor (FENPROF), principalul sindicat al profesorilor, care a convocat mobilizarea.

„Aceasta este probabil cea mai mare demonstraţie a profesorilor” din Portugalia, a salutat Mario Nogueira, secretar general al FENPROF.

„Respect”, „nu precarităţii!”, „luptăm”, se putea citi pe pancartele afişate de manifestanţii din toată ţara.

„Suntem revoltaţi”, a declarat pentru AFP Augusto Figueiredo, profesor de tehnologie la Rio Maior, localitate situată la circa 100 de kilometri nord de Lisabona. „Salarii mizerabile, evaluări discriminatorii, ore inumane… aceasta este realitatea profesiei noastre de astăzi”, a adăugat profesorul în vârstă de 64 de ani, spunând că „niciodată nu a simţit atât de puţină dorinţă de a se rezolva problemele şcolare”, mai scrie Agerpres.

„Chiar suntem foarte obosiţi, nimeni nu ne ascultă, acest guvern trebuie cu adevărat să ne asculte”, a declarat Joao Tristao, profesor de educaţie fizică.

Profesorii, care denunţă şi lipsa de atractivitate a profesiei lor, cer de asemenea o îmbunătăţire a modalităţilor de titularizare şi a avansării în carieră, precum şi creşterea salariilor, care, timp de peste şase ani au fost îngheţate după criza financiară din 2008.

Iată ce scrie publicația sicnoticias.pt pe aces subiect: „Pe lângă revendicările de lungă durată legate de cariera didactică, condițiile de muncă și salarii, protestele au fost motivate de unele dintre propunerile Guvernului de revizuire a modelului de recrutare și alocare în școli a cadrelor didactice, care se află în negocieri cu sindicatele din septembrie 2022”.

Potrivit sursei citate, profesorii contestă posibilitatea de a include și alte criterii de selecție, pentru angajarea în școli, în afară de absolvirea studiilor profesionale, sau ca profesorii să fie angajați de către entitățile locale sau de către directorii de școli, scenarii totuși negate de Ministerul Educației de la Lisabona. EduPedu.ro a scris aici despre schimbările din Portugalia.

Conform Agerpres, „această perioadă de muncă trebuie să fie recunoscută”, a opinat Maria da Luz Ribeiro, o profesoară de engleză în vârstă de 68 de ani, care este îngrijorată de „viitorul profesorilor şi al şcolilor din Portugalia”. „Am fost nevoită să lucrez mai mult pentru a încerca să îmi îmbunătăţesc cuantumul pensiei”, a mai spus profesoara de engleză, care a ieşit la pensie anul trecut.

Mobilizarea naţională de sâmbătă a avut loc după o serie de proteste şi greve organizate, succesiv, în toate regiunile ţării din luna ianuarie şi care au dus la închiderea mai multor şcoli, ceea ce a provocat îngrijorare în rândul multor părinţi.

Confederaţia Naţională a Asociaţiilor Părinţilor Elevilor a solicitat săptămâna aceasta organizarea unor lecţii care să le permită copiilor să recupereze materia pierdută.

Negocierile dintre sindicate şi Ministerul Educaţiei Naţionale vor continua săptămâna viitoare, mai scrie Agerpres.

Citește și:
Școlile portugheze ar putea să își aleagă o treime dintre profesori, încât să fie pliați pe nevoile comunității și pe proiectele educaționale – discuții în Ministerul Educației din Portugalia


5 comments
  1. Numai noi proștii stăm și așteptăm sindicatele corupte să facă ceva pentru noi….

  2. angajati pe pile pe usa din dos a primariei, pardon comunitatii, asa o sa fie cat de curand si pe la noi, doar trebuie sa copiem ce fac altii.

  3. Si la noi o sa iasa liderii de sindicat si o sa ceara micsorarea salariilor si marirea fondului de pensii speciale pentru borfasi.

  4. Bravo portughezilor! Ei sunt uniți, noi nu!

  5. Peste tot in lume sindicatele din educatie organizeaza proteste, iar noi stam si ne uitam la stele ca poate pica ceva.
    Peste 2 zile trebuie sa ne spuneti ce puncte ati rezolvat, asteptam cu nerabdare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiade școlare 2024. Regulamentele actualizate pentru „Lectura ca abilitate de viață” – OLAV gimnaziu, concursul de chimie „Petru Poni” și olimpiadele de arte, publicate de Ministerul Educației

Regulamentele actualizate pentru Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024, clasele V-VIII, pentru concursul național de Chimie „Petru Poni” și pentru olimpiadele naționale de arte au fost publicate de…
Vezi articolul

EXCLUSIV Cum i-a convins Estonia pe profesori să digitalizeze școala în anii ’90. Fostul președinte Toomas Ilves: Dacă le place copiilor, părinților le e greu să spună că e ceva rău. Mai întâi au fost profesorii de Matematică, iar apoi a funcționat invidia

Estonia nu a început digitalizarea cu administrația publică, ci cu elevii din școli, aceasta a fost strategia aplicată încă din anii ’90, care s-a dovedit decisivă. Fostul președinte al Estoniei,…
Vezi articolul

Recomandări pentru „turnurile de fildeș”: Micro-creditele să devină instrumente centrale pentru universități, dacă vor să se adapteze la tendințele europene și să ofere flexibilitate studenților – experți ai Universității din București

Micro-creditele ar trebui să devină puncte centrale pentru “macro-politici educaționale”, dacă universitățile românești doresc să țină pasul cu tendințele europene, afirmă un grup de experți ai Universității din București într-o…
Vezi articolul
Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime

DOCUMENT Evaluarea competențelor profesorilor de a elabora planificările calendaristice și proiectele unităților de învățare, printre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj

Unul dintre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj se referă la evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei școlare, planificările…
Vezi articolul