Ministrul Educației: E foarte greu să înveți tabla înmulțirii fiind fericit, la un moment dat trebuie să fii stresat să înveți acele lucruri / Școala n-a fost gândită ca instituție a fericirii

9.078 de vizualizări
Foto: © Hongqi Zhang (aka Michael Zhang) | Dreamstime.com
Starea de bine este un context favorabil învățării, însă acest proces presupune și efort sau stres, a afirmat recent ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în cadrul unei conferințe desfășurate la Târgu Jiu. „E foarte greu să înveți tabla înmulțirii fiind fericit”, a declarat ministrul, completând că „fericirea reprezintă un context al învățării, nu un scop în sine”.

În situația în care se pune prea mult accentul pe fericire, elevii nu mai sunt pregătiți să gestioneze frustrarea, eșecul sau presiunea, consideră ministrul: „ca urmare a acestei filozofii, am ajuns să nu mai avem toleranță la frustrare, nu mai știm să pierdem, nu mai știm să ne revenim după o situație în care am pierdut. În viață o să fie foarte multe lucruri complicate, în care nu vom reuși. Și atunci trebuie să știi să pierzi, să ai toleranță la frustrare și să revii din situația respectivă învățând ceva și dezvoltându-te personal”, a spus Daniel David.

„E foarte greu să înveți tabla înmulțirii fiind fericit. La un moment dat, trebuie să fii stresat ca să înveți acele lucruri”, a mai afirmat el.

Redăm declarațiile ministrului pe această temă:

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Cumva în școală, treptat, am început să punem un preț foarte mare pe a fi fericit. Școala n-a fost gândită ca instituție a fericirii. Adică societățile noastre n-au creat școala spunând: creăm niște instituții unde trimitem copiii să fie fericiți. Școala a fost gândită ca o instituție care transferă competențe, un loc în care ne ducem copiii astfel încât să asimileze acele competențe utile pentru viață. Evident că ar fi extraordinar de bine și eu, ca psiholog, nu pot să decât să susțin acest lucru, ca în procesul de asimilare a competențelor să existe mereu acel context care te face să fii și fericit, să mergi cu plăcere la școală, să-ți placă la școală. Mie mi-a plăcut la școală.

Și atunci, treptat, noi am uitat că fericirea, starea de bine, reprezintă un context al învățării, nu un scop în sine. Acesta este un lucru. Și doi, ca urmare a acestei filozofii, am ajuns să nu mai avem toleranță la frustrare, nu mai știm să pierdem, nu mai știm să ne revenim după o situație în care am pierdut. În viață o să fie foarte multe lucruri complicate, în care nu vom reuși. Și atunci trebuie să știi să pierzi, să ai toleranță la frustrare și să revii din situația respectivă învățând ceva și dezvoltându-te personal.

Acest lucru l-am uitat de foarte multe ori și atunci, de multe ori când suntem în faza în care pierdem ceva, un examen foarte greu, cineva ne-a tratat într-o manieră negativă, nu știm să abordăm constructiv acest lucru, adică să fim asertivi, să învățăm din pierdere, să confruntăm pericolul și pur și simplu ne retragem în suferință psihologică, anxietate, stări depresive. Deci cumva cred că este o combinație între caracteristicile pe care le avem în societate în acest moment și practicile pe care le avem în școală, că vă spun și știți, sunteți profesori, ați trecut cu toții prin școală, e foarte greu să înveți tabla înmulțirii fiind fericit, e foarte greu. Este la un moment dat un moment în care trebuie să fii stresat să înveți acele lucruri, da, și sunt multe astfel de situații care se pot întâmpla și în plus, când apar astfel de situații, ceea ce este important este să nu vă temeți să apelați la serviciile de specialitate, că încă este această idee că dacă ai o problemă psihologică e ceva rău, este stigma asociată problemelor psihologice, anxios, depresiv, prea slab și atunci te ascunzi și stai și suferi și problema se complică.

Foto: © Hongqi Zhang (aka Michael Zhang) | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. corect!!!
    Evoluția se face prin efort. in cazul de fata efortul intelectual.
    efortul doare .
    e ca și cum vrei sa faci muschi te duci la sala și pe urmă te plangi ca ai febra musculară.. da vrei muschi. si atunci s au inventat proteinele la borcan.. ca sa nu mai faca panseluțele febra musculara.
    La fel și cu educatia. vrei skilluri intelectuale , te strofoci dar te doare capul și nu mai ai timp de tiktok. Atunci s a inventat AI ul. raspunsuri gratuite , rapide și fara efort
    Dar și fara efect.
    In sfârșit a ieșit la interval psihologul David !
    Sa l ascultăm !

  2. Cat despre marele psiholog ce sa zic? Starea de bine nu inseamna fericire bre. Punem mana pe o carte si mai citim?

    Starea de bine are o legatura cu fericirea, dar nu este acelasi lucru. Starea de bine este un echilibru de durata intre emotii placute si neplacute. Fericirea este o emotie de scurta durata. Starea de bine inseamna siguranta, acceptare (alt concept neinteles in RO), relatii bune cu profii si colegii, inseamna sa aiba modele morale, valori. Inseamna sa stii ca nu vei fi lasat in urma (vezi metoda Shanghai).

    Bre, starea de bine incepe cu redefinirea relatiei profesor – elev, cu o comunicare buna, CU REDUCEREA STRESULUI NEJUSTIFICAT. Poate stie David la ce scoala se invata asertivitatea? Sau are impresia ca e un dat de la natura?

    Stresul dauneaza invatarii. Stresul scade performantelele, scade capacitatea de memorare, are efecte negative asupra creierului.
    Poate domnul psiholog dr. se refera la ceea ce numim eustres, care e un pic alta mancare de peste?

    In concluzie, ca sa nu o mai lungesc invatarea e mai buna fara stres, e mai buna cand elevul care se lupta ca sa fie la fel ca ceilalti (struggles) primeste suport (vezi metoda Shanghai). De aia exista scoala si educatie, ca sa se ofere suport.

    >> e foarte greu să înveți tabla înmulțirii fiind fericit
    Asa e David, cand o memorezi prosteste e greu. Cum ar fi sa fie invatata in contexte de viata?

  3. Ministrul care are timp de campanie politica, dar nu are timp sa se duca sa stea de vorba cu femeia care este in greva foamei in fata ministerului, semnaland probleme mari in sistem si legi ale educatiei care nu se respecta, autorizatii date scolilor materne germana fara sa indeplineasca criteriul minim de predare il limba germana.

    DEMISIA! RUSINE !!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

După deducerile pentru meditațiile elevilor din familii cu venituri mici și medii, premierul Ciolacu anunță și deduceri „mai pronunțate” pentru afterschooluri, ca măsură cuprinsă în reforma fiscală pregătită de Guvern

După ce a anunțat, la finalul lunii trecute, că viitoarea reformă fiscală a Guvernului va include măsura deducerilor din impozit pentru părinții care plătesc pentru meditațiile copiilor lor, prim-ministrul a…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gologan: Profesorii au ajuns birocrați. Într-un an de zile s-a ajuns la niște chestii îngrozitoare – nici nu vă închipuiți câtă birocrație e în sistemul de învățământ și nimeni nu vrea să o dea afară. De ce? Pentru că e un aparat imens în sistem care stă bine-mersi acolo

Profesorul Radu Gologan trage un semnal de alarmă: birocrația sufocă școala românească. Într-o declarație la Metropola TV. Profesorul Gologan a vorbit despre cum profesorii au fost transformați în birocrați și…
Vezi articolul

Profesorii care scriu programa de liceu la Biologie 2026 – LISTĂ / Conferențiarul Dorina Podar de la UBB Cluj-Napoca, unul din antrenorii lotului de olimpici internaționali, este coordonator științific

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat pe site-ul Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE, fostul CNPEE) componența Grupului de lucru curricular (GLC) pentru disciplina Biologie. Acesta va elabora…
Vezi articolul

Admitere liceu 2025. Algoritmul de repartizare computerizată a elevilor explicat de autorii lui / Cum se calculează media de admitere și care sunt criteriile de departajare

Admiterea la liceu 2025 procedura de repartizare computerizată este programată miercuri, pe data de 23 iulie, iar în aceeași zi rezultatele de la Admitere liceu 2025 vor fi anunțate de Ministerul…
Vezi articolul

Mesaj fără precedent al sindicatelor din Învățământ către politicieni și primari pentru prima zi de școală: Evitați școlile, nu sunteți bineveniți / Sărbătorirea deschiderii anului școlar, alături de profesorii și elevii pe care i-ați ignorat și i-ați umilit, ar fi o ofensă și o ipocrizie de neiertat

Sindicatele din Învățământ au transmis un mesaj comun în premieră, adresat autorităților locale privind prima zi de școală, 8 septembrie: „Evitați unitățile de învățământ, nu sunteți bineveniți”, spun reprezentanții Federației…
Vezi articolul