Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, ridică un semn de întrebare despre modul în care sunt evaluați profesorii în România. Într-un interviu acordat revistei Dilema, acesta a spus că, deși școala românească este percepută ca un sistem cu multe disfuncționalități, evaluarea cadrelor didactice nu reflectă deloc această realitate: peste 99% dintre profesori primesc anual calificativul „foarte bine”.
„Deși școala arată așa cum știm și vorbim mult despre eșecul educației, trebuie să știți că, în evaluarea anuală, peste 99% din profesori au calificativul «foarte bine». Vi se pare normal?”, a declarat ministrul.
Evaluarea activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar se face an de an pentru întreaga activitate desfăşurată pe parcursul anului şcolar care s-a încheiat. În fiecare școală are loc acest proces, împărțit în două etape: autoevaluarea pe care și-o face fiecare profesor pe o fișă-tip și evaluarea făcută de director/secretariat potrivit fişei postului şi a fişei de evaluare.
Ministerul Educației a schimbat în 2020 metodologia (OMEC 4.247/2020) de evaluare aprobată inițial în 2011, prin ordin de ministru (OMECTS 6.143/2011).
Întrebat cum ar putea redeveni atractivă meseria de profesor, oficialul a precizat că „prima și cea mai mare provocare, cred, este să îi aducem pe cei mai buni absolvenți de studii universitare în sistemul educațional preuniversitar”. A cesta a spus că pentru început salariul trebuie să crească pentru debutanți la nivelul salariului mediu brut pe economie.
„Clar, salariul, ca punct de start, este o un element fundamental care face sau nu atractiv învățămîntul pentru un absolvent foarte bun. De aceea susțin că salarizarea debutantului, ca și a asistentului universitar, trebuie să înceapă de la salariul mediu brut pe economie. Apoi, este important cum îi pregătim în universități pe viitorii profesori. Și aici am început un demers de a regândi întregul proces de formare, care nu a confirmat în anii trecuți” a declara Daniel David.
Demnitarul a vorbit și despre regândirea întregului proces de titularizare.
„Mai departe, intrarea în sistem este un moment care trebuie foarte atent regândit, ca și întregul proces de titularizare. După intrarea în sistem este importantă formarea continuă și flexibilitatea carierei, inclusiv prin conținutul normei didactice și al timpului de lucru, care trebuie să evolueze și să reflecte evoluția societății. În acest moment orice modificare a unui număr de ore/discipline din norma didactică generează rezistență și scandaluri naționale, ceea ce face ca sistemul întreg să fie neancorat suficient în evoluția societății”.
„Pentru a dinamiza lucrurile, am propus ca pozițiile de suplinitori, angajați pe perioadă determinată, să fie schimbate în formula „angajați temporar pe traiectorie nedeterminată” („tenure-track”), astfel încît cei care confirmă la clasă să treacă, în timp, pe perioadă nedeterminată, fără alt concurs. Iar pentru orele disponibile la plata cu ora, ar trebui să facilităm intrarea în sistem și a unor specialiști, angajați pe perioadă determinată, care pot conecta mai bine copiii și școala cu mediul socio-economic (mă gîndesc la juriști, economiști, medici etc.)”, a încheiat ministrul David.
94 comments
Sunt curioasa ce calificativ primeste ministrul de incluziune Daniel David din partea profesorilor?
mie nu mi se pare normal ca aceasta fiinta bipeda sa fie ministru. el vb despte calificative, acest „ptofesor universitar” care nu dadea pe la cursuri fiind inlocuit tot timpul de asistenti, el care cat a fost decan al.facultatii, aceasta a scazut enorm? e un incapabil pus in functie tocmai ca fiind atat de incapabil nu are curaj sa comenteze si e un lacheu care se supune ordinelor ca un catel cand vede un os. Cel mai prost si incapabil ministru. Vb ca parinte al.unui copil de gimnaziu. asta vrea sa scoata incapabili ca el pe banda din scoli. DEMISIA, BIPEDULE!
Nici nu merită sa-i explic ce înseamnă acest calificativ, îmi vine doar să îl injur! Atât l-a dus capul ăla a lui de intelectual!
cel mai slab ministru după ’90…Abramburica ii dă ceață…cred că i se trage de la cipuri…eroare de programare…ce să-i faci…Guță de la educație…e rupt de sistem cum o ajuns asta rector…no comment…
Unii trebuie să aibă calificativul subinsuficient. Ca părinte de elev de clasa a XII-a nu sunt acord să fie tinuți copiii 7 h pe zi să aibă ore de tot felul, total inutile ce îi plictisesc și consuma fizic și mental. Oricum acei „profesori” la materii balastru ce nu au trecut prin nici un filtru școlar serios sunt total ignorați și umiliți. Doar lăcomia, incapacitatea intelectuală și tupeul îi ține prin școală. Soluția este reducerea numărului de ore, școala nu e un centru social de zi pentru incapabili ce huzuresc prin chinul copiilor.
Și cum ar trebui să fie? Să nu aibă majoritatea calificativul ” FB”? Păi , eu înțeleg că odată ce ai intrat într-un serviciu, e necesar să-ți faci cât mai bine treaba pentru a-ți merita banii ce îi primești ca salariu! Curba aia a lui nea’ Gauss e valabilă doar la elevi, că ei vin pe …”moca” la școală. Unii învață foarte bine alții mai puțin bine sau spre deloc. Dar ca și cadru didactic, nu cred ca-si permite cineva sa nu-si faca treaba! Poate nu poti intr-o zi, poate o saptămână! Dar ca sa nu faci nimic tot anul școlar , asta nu aș pute-o concepe. Până la urma, respectivul primește o răsplată financiară. Pai daca nu isi tine orele, nu-si da interes, nu-si mai primeste banii si va fi dat afara din sistem! Ce director ar accepta un profesor care nu vine la ore sau daca vine, nu si le tine cum trebuie?!
Exact!
Curba lui Gauss nu se aplică oriunde!
De ex., să facem pentru elevi reprezentarea grafică a notelor la purtare- pe școală, pe clasă etc.!
Aici e vorba despre standarde atinse!
Discuția adevarată este despre faptul ca acea comisie a școlii nu vine cu justificări pentru scăderea punctajului, in balans (na, iată simetria din curba lui Gauss!) pentru a justifica de ce s-a scăzut punctajul- lucru cerut de orice legislație în vigoare, la pachet cu raportul de autoevaluare!
Era intr-o fișă ,,ținuta decentă” 1/ 100 puncte!
Așa criteriu, așa punctare (vs. depunctare)!
Vă dați seama că undeva unde contează diferența de un punct (știți unde!) se evidențiază subiectivismul alegerilor profesorilor sistemului!
Cine a croit asta?
Cine a lăsat sa alunece totul in derizoriu? Toate nimicurile se discută în C.P. , lucrurile cu adevărat importante sunt doar pe hârtie! Pățește cineva ceva când compromite procesul? Nu!
De ce?
Ce calificative merită directorii și inspectorii care nu își fac orele cu lunile?
Domnul acesta vorbește ca și cum nu ar fi și el profesor. De ce nu ai putea primi calificativul Foarte bine, dacă ai fost la muncă, ai muncit oră de oră, ai predat, ai evaluat, ai comunicat cu elevii, părinții și ai mai fost și în activități extrașcolare. De ce să-i tot blamezi pe dascăli, majoritatea își fac datoria.
O fi rău să fii prost? Calificativul domnului ministru : NESATISFĂCĂTOR!
DA! Grila după care se face evaluarea este…infantila și nu urmărește rezultatele la clasa, ci activități birocratice. Asa pot obține toti FB!
E un subiect esențial cel propus de articol!!!!! E o întrebare bună a oricărui ministru!
Sunt un profesor in prag de pensie.Predau de o viață un obiect evaluat prin examene naționale. Nu sunt nesimțit, nu sunt dezinteresat! Imi pasă mult de tot ce fac; deci depun efort; elevii școlii- nu un liceu teoretic- au un procent ridicat de promovabilitate la examene naționale. Directorul meu, profesor ce predă teoretic tot un obiect de examen, este veșnic posesorul unei gradații de merit. Nu își ia clase la obiectul lui. Se fofileaza cu orice altceva!
Tocmai am primit rezultatul evaluării anuale!
O adeverință cu punctajul. Mare, format A4! Dar atât!
Pe ea, și in anul acesta, era un punctaj mai mic cu măcar cinci puncte decât cel din autoevaluare!
Biasul fiind mare, mi-am pus întrebări de-a lungul timpului despre mine, despre sistem!
Multe au rămas fără răspuns. La unele, mi s-a răspuns în zeflemea!
Ex.:
•Intrebare pusă oral: De ce nu se face in catedră evaluarea reciprocă, pentru o calibrare necesară?
•Răspuns dat punctual: La noi, așa e! (,,Șeful” de catedră, propus de director, formal acceptat de ceilalți, ,,face legea” rubricii catedrei).
•Intrebare pusă recurent: De ce nu am primit, odată cu adeverința, și fișa- in care să pot vedea ce subpuncte mi-au scăzut punctajul (sau în adeverință să apară această informație)? E obligatoriu pentru o calibrare onestă!
•,,Răspunsul”, în subsidiar: nici fișa de anul acesta nu are această componentă!
•Întrebări puse și in scris: De ce nu e atașată lângă adeverință procedura de contestare a punctajului? Care e procedura?
•Răspuns: Nu avem procedură pentru așa ceva!
Altădată întrebarea a rămas fără răspuns.
Nu mai pomenesc de faptul că uneori nu ni s-a dat nici punctajul ( ,,Ce vă trebuie așa ceva? N-am auzit nicăieri să vă folosească undeva!”).
Nu mai pomenesc de faptul că un punctaj s-a dat, cu insistentă cerere în scris, după…doi ani! Care mai era relevanța lui de calibrare a mea cu mine însumi, cu colegii de catedră?
De ce nu există o transparență totală în evaluare? Ce-i cu secretizarea asta anormală?
S-a ajuns la aberația că nici diplomele la unele concursuri naționale nu se dau în plen, invocându-se GDPR!
E o nebunie în învățământ!
Toate pentru ca, în caz de ceva avantaje, grupul de interese format să fie deasupra! Să poată face ulterior presiuni, alegeri avantajoase pentru el, bani mai mulți, să fie determinant în posturi, funcții etc.!
Fraierii să muncească oricât de mult, dar evaluarea să fie în puterea lor, spre a fi folosită la nevoie!
Obs.
1.Fișa de evaluare (personalizată de instituție) ar trebui DEZBĂTUTĂ inițial în c.p.
2.Fișa de evaluare ar trebui dată – ca informație- celui ce urmează a fi evaluat la începutul anului școlar, așa cum e în orice domeniu!
3.Orice fișă de evaluare ar trebui să conțină doar criterii măsurabile!
La fișa noastră există criterii subiective, unele cu care un director (cu care eventual nu ești în armonie) poate jongla!
4.Orice fișă de evaluare e perfectibilă! S-a vrut ? De ce nu?
Răspuns la o întrebare nepusă:
Mi se pare firesc ca un profesor care muncește cu respect față de meseria lui de o viață să poată lua (deci să aibă șansa) / să ia 98-100 de puncte la o evaluare anuală!
Dacă șansa scade din lipsa de vigilență a sistemului, e perdant!
Întrebari retorice:
Cine e , cum arată cadrul didactic real al cărui profil e unul de 100 de puncte?
O fi unul doar ca deziderat punctajul maxim/ O fi doar pentru un grup? ( Ni s-a indicat cândva, acum mai mult de zece ani, de către un bătrân în funcții director, să nu fim ,,nesimțiți – punând la autoevaluare mai mult de 92-93 de puncte”, ca și cum cel evaluat nu trebuie să se raporteze la criterii, ci doar la….,,departarea” față de EL).
Așadar subiectul evaluării cadrelor didactice e unul RELEVANT! La fel de relevant ca și evaluarea elevilor!
Asta pentru că nu există calificative precum: excelent, number 1, fenomen, etc… ! dacă ar fi existat procentul ar fi fost 110 % pentru că a fi intrat și doamnele de serviciu să-și facă autoevaluarea!
Omiteti ca în 99% din cazurile copiilor de nota 10 acesta se datorează în mare parte orelor de pregătire plătite de parinti din chiar din clasa a II..a III a. Sa nu îți mai asume „învățământul gratuit” meritele pentru cunoștințele copiilor. Nivelul lor sunt copii care poate nu au posibilitatea sa își plătească orele de pregătire. Deci cam ce cafilicativ credeți ca meritați?
Deci dumneavoastra dați copii la meditatii pentru istorie, geografie, tic, educatie tehnologica,biologie, fizica si chimie tocmai din clasa a 2-a? Cand va ganditibla scoala mai ganditi-va si la alte materii nu foar matematica si romana
Asta e „sistemul” Dl David(angajații care fac masa lui,în speța actuala, profesorii),nu câțiva angajați din minister sau un ministru care se schimba des !Veniți din sistem și mă miră ca aveți taria și voința sa incercati o reforma adevărată.Coruptia,hotia și minciuna sunt armele oricărui sistem ineficient,care vrea perpetuarea unei stări convenabile membrilor lui.Asta le tot spun și suveranistilor care fac alaturi de PSD moțiuni și pun bete-n roate oricărui ministru competent.De frica reformei și a normalizării ,prietenii din umbra (AUR și PSD) ar face orice ca să păstreze sistemul ineficient,oricare ar fi el,nu doar Învățământul.Asa cum copiilor li se dau note umflate nemeritat,așa cum facem inspecții aranjata (ca să ieșim bine),tot așa avem si majoritate profesorilor f.buni pe hârtie când în realitate sunt doar câțiva.Si nu-i înțeleg pt că uniformizarea asta a dus si la căderea sistemului comunist ;învățământul este slab nu doar pentru că nu facem practica(nu avem bani pentru consumabile și laboratoare dotate) sau pt că programa e încărcată și prea teoretizată.Este vb și de calitatea profesorilor și ce-i mai grav e că înaintea de cea profesionala(că stăpânesc bine sau nu teoria pe care o predau) este vorba de caracter,altruism,morală,ambitie și voința ,defectuoase la orice român,pe care nu le amelioreaza nimeni încă de la nastere.Ca sa schimbi ceva in bine cel mai greu dar și important este să recunoști acea slăbiciune și mai ales că faci parte din ea, nu sa o bagi sub preș !Este ceea ce a continuat PSD sa cultive prin corupția lui programata(continuatorii nomenclaturii comuniste care a distrus tara și înainte de 89) și asta e f. greu de dezrădăcinat când ai așa puțini oameni de calitate și mai ales când ei nu-s la butoane(din contra ,tot mafia PSD are oameni peste tot in sistem)…
Foarte normal! Cum si unu ca tine a ajuns ministru!
Serios! Pe dumneavoastră v-ați analizat? Cum puteți să ne jigniți așa, în grup? Acasă abia ne descurcăm cu doi copii, dar din partea profesorilor avem pretenții ..Să lucreze cu 30 de copii, să nu cumva să ridice tonul, să facă don ei genii. Nu, nu se poate învăța doar la școală, fără exercițiu la matematică, de exemplu, chiar nu poți performa.
Peste 90% din elevi au numai 10 la tot ce nu dau examen. E normal?
El are calificativul NESATISFĂCĂTOR!!! Și ca ministru, si ca rector…
Minunatul nostru ministru probabil că habar n-are cum arată fișa de evaluare. Orice profesor care-și face meseria conform fișei postului NU poate avea altceva decât foarte bine.
Modelul fișei de evaluare este venit de la Minister… adaptat specificului școlii.
Întrebarea mea este de ce nu au tăiat gradatiile de merit 25% ? Știm toți cei care am încercat măcar o dată cum se „ajustează ” punctajele (fișa de asemenea) ca să ajungă în frunte „CINE trebuie”. Erau afectați cei care se fac că fac ceva. (16% din profesori/învățători/educatori)
Apropo ce are domnia sa în fișa postului?Bag de seamă că face tot pe dos.
Dacă am fi reprezentati de un ministru care să aibă habar de ceea ce se întâmplă în școli și de munca permanentă a unora dintre noi, am putea accepta ca nu toată lumea e de FB. Dar așa..
când ministrul însuși ne bagă pe toți în aceeași oală, facandu-ne leneși, comozi, incompetenți, lipsiți de empatie, slab pregătiți și dezinteresați, merităm cu toții FB! Da, am făcut parte din comisia de evaluare a cadrelor didactice. Am evaluat doua zile, toată lumea a primit FB meritat. Ce să mai discutăm despre traumele produse colegilor rămași pe drumuri, fără ore…Și ei sunt, pe bune, profi de FB, domnule ministru!
Asta este o minciună dar e adevărat ca sunt prea multe calificative maxine. Pe de altă parte, în învățământul universitar situația e și mai proastă: ajung mârlanii si hărțuitorii profesori dovediți să predea in continuare, ba chiar să apară zilnic la tv. dându-ne lecții, inclusiv de morală! Mulți sunt și tâmpiți de-abinelea și au și niște salarii colosale deși sunt analfabeți si chinuie îngrozitor limba română! Chiar si domnul ministru face. niște dezacorduri de îți vine să spargi televizorul care, săracul, nu are nicio vină că domnul rector e cam aerian!
Din pacate aceasta tentativa de ministru nu intelege un lucru: ca in invatamant daca o parte din elevi nu au rezultate bune, asta nu inseamna ca profesorul nu si-a facut datoria, nu a depus toate eforturile. Ptr ca reusita elevului nu depinde doar de efortul profesorului, sunt multi alti factori , printre care chiar masurile anapoda luate de ministri. La fel este si in medicina: daca operatia/tratamentul nu a reusit, medicul primeste calificativ prost ? Chiar si in serviciile de urgenta, daca nu se reuseste salvarea unei victime sau stingerea unui incendiu la timp (desi se depun toate eforturile), inseamna ca acei oameni nu au muncit, trebuie sa primeasca calificativ prost?? Poate doar la sapat santuri e ok sa nu primesti foarte bine daca nu ai sapat cat ai avut de sapat, si chiar si acolo, daca dai de unele probleme la fata locului poti sa nu indeplinesti norma. Ministrul acesta este sub orice critica, rar am intalnit un om mai superficial si mai lipsit de judecata, dar in acelasi timp arogant si pretinzandu-se expert. Este jenant . El nu intelege un lucru: in invatamant, ca si in medicina, profesorul trebuie sa depuna toate eforturile, dar chiar si asa, cu o parte din elevi nu se obtin rezultate. Daca profesorul respectiv poate demonstra, pe baza de documente, pe baza de asistente la ore, ca el preda bine, face tot posibilul ca elevii sa reuseasca, dar acestia nu dau randament ptr ca ori nu sunt capabili(au CES etc) ori nu depun ei insisi niciun efort, este absolut normal ca acel profesor sa primeasca calificativul Foarte Bine. Calificativul atesta indeplinirea atributiilor din fisa postului, si atat. Asa este peste tot, cel putin la stat.
Jumătate din profesorii pe care i-am avut cu siguranță nu meritau FB, dar probabil ei sunt acei 1%.
Vă invit, domnule ministru, la un „life shadowing” o săptămână. Vă ofer o cameră separată la mine acasă cu condiția să vă petreceți tot timpul cât nu dorm în umbra mea. Și să stați în picioare tot timpul cât stau eu în picioare. În clasă. Astăzi, duminică, mi-am permis să dorm până la 7.00. Lista mea de astăzi arată așa:
– mai am de corectat un set de teste inițiale (am corectat până acum 6 clase; la 3 dintre ele am oferit diagrama evoluției/stagnării/regresului personal de-a lungul colaborării noastre – discuții 1 la 1);
– de refăcut planificările la cele 11 clase pe care le am, plus dirigenție, ținând cont de idioata instrucțiune venită zilele trecute de la ministerul dvs. care îmi cere să specific activități diferite pentru 25% din timpul de predare, că tot e programa prea subțire. Această instrucțiune îmi transmite că dvs. aveți convingerea că eu predau doar 75% din timp iar restul este la dispoziția mea și mă uit pe geam. De fapt, știți ceva? Refuz. Scădeți-mi calificativul. Calificativul dvs. nu îmi plătește doctorii.
– de corectat simulările elevilor care doresc să dea probe speciale la admitere sau să participe la concursuri ca să văd cum îi pregătesc și ce le pot oferi ÎN AFARA celor 20 de ore de predare. Ca să știți, simulările au durat 2 ore și le vom face aproape săptămânal deși am jurat că nu voi mai face asta după ce mi-ați îndesat 2 ore de predare în plus.
– de transmis părinților de la pregătitoare și clasa I (în total 6 clase cu evoluție diferită) ce au studiat copiii dânșilor până acum, foaia de control pe unitate;
– de pregătit niște fișe suplimentare pentru elevii care sunt peste media clasei și, respectiv, fișe suplimentare pentru cei care nu performează la nivel – înțelegeți că pe acestea le iau acasă la corectat și le ofer feed-back personalizat. În această zonă am cam 7 clase x 28 elevi.
– de pregătit materiale „călăuzitoare” pentru elevii care doresc să participe la o anumită activitate IMPUSĂ și verificată de ISJ și pe care tot eu va trebui să le verific, corectez etc. iar cei de la ISJ vor raporta probabil succesul activității și ne voi hărțui pe cei ce nu contribuim. Nu pot să nu mă întreb dacă această activitate figurează în dosarul de gradație al vreunui inspector.
– de verificat fișa de evaluare/ROFUIP/ROI pentru că sunt în comisia de revizuire a acestor documente. Este o muncă în zadar pentru că veți publica probabil versiuni noi și o vom lua de la capăt. Dvs. ați văzut cum arată o fișă de autoevaluare? Știți câte documente justificative și imagini trebuie să încarci lângă ea? Știți cât timp îți ia să justifici niște activități pe care le-ai făcut? Știți că fișa aceea de 9-13 pagini este însoțită de un raport detaliat? Știți că pe multe dintre acele activități noi le-am raportat deja de mii de ori în mii de formaturi (săptămâna verde/altfel/naiba să le ia!) Aveți idee cât timp ia unui director să citească toate astea? Sunteți complet rupți de realitate în ministerul acela.
– de scris părinților care nu au venit la ședință (10) și de stabilit întâlniri individuale cu dânșii ca să semneze: PV de preluare a sălii de clasă, PV de instructaj PSI, PV de asumat ROFUIP/ROI în vigoare acum (refacem când le publică ministerul din nou), acord de consiliere pt. copil, acord utilizare imagine copil, alte mizerii de acorduri pe care nu mi le amintesc acum. Adică să reiau ședința în format redus de 10x. Să nu uit – am un elev nou, să îi pregătesc contract!
– de scris părinților să nu uite de dosarul de burse!
– de verificat o mizerie de curs la care m-am înscris strict pentru creditele ce mi se cer și de la care nu am ce învăța nou pentru că am făcut cursurile serioase pe banii mei deoarece acelea nu puteau fi plătite cu cardul de carieră.
– de răspuns partenerilor mei e-Twinning că mă retrag din această activitate conțopistă – încă nu am primit rezultatele evaluărilor și elevii mei au absolvit deja. Chiar dacă primesc certificatul de calitate … de pus la toaletă. Și mă simt prost că toți ceilalți parteneri au primit deja evaluările și momentul felicitărilor/bucuriei s-a consumat fără mine și echipa mea. După toată munca!
– mai am de făcut câteva lucruri dar deja nu mai este realist – duminica se termină.
Și asta pentru că mi-am permis, ieri, să nu mă ating de nimic legat de școală.
Am și eu familie și copii – copilul meu pleacă la facultate, ar trebui să mă ocup de asta. Din fericire, (incredibil să ajungi să spui așa ceva!) părinții mei nu mai sunt și nu trebuie să mai am grijă și de dânșii. Aici ne-ați adus.
Stimate domnule ministru, trăiți într-un univers ușor paralel. Colegii mei mai tineri își caută de lucru. Eu voi solicita pensie anticipată cu orice penalizare. Ieri am avut întâlnire cu avocatul meu.
Ați uitat de planificarea pentru copii cu CES! Poate nu aveți! Sau poate trebuie să mai caut printre cele scrise de dumneavoastră!
Faptul că dăm aici un feedback nu arată că ne pasă?
Nesimțiții profită de sistem și ne privesc filozofic și calm din scaunul lor directorial, iar de noi, fraierii, pentru un salariu de mizerie, facem și management, și implementarea lui, și expertiză profesională, și psihologie aplicată…., și…..!
„…Iar pentru orele disponibile la plata cu ora, ar trebui să facilităm intrarea în sistem și a unor specialiști, angajați pe perioadă determinată, care pot conecta mai bine copiii și școala cu mediul socio-economic (mă gîndesc la juriști, economișt”
Cu siguranță vor veni medicii sa predea ore la școli pt 22 de lei ora.:))))
Sau orele lor vor fi plătite cu mai mult decât orele profesorilor care au dat un concurs de titularizare?
Și economiștii, și juriștii vor veni în număr mare sa predea la nivel național ore in învățământ:))
poate doar pițipoancele cu particulară pe care angajați voi pe pile sau politic cu concursuri aranjate sau fara concurs.
Știm toți cum e in realitate. Știm ce urmăriți. Vă vedem!
.”…astfel încît cei care confirmă la clasă să treacă, în timp, pe perioadă nedeterminată, fără alt concurs”
Adică să fie din pixul directorilor voștri puși politic de primari??
Asta e planul? de asta va deranjează titularizarea? că nu puteți vinde și posturile din învățământ?
rușine!
Acest om nu urmărește altceva decât să distrugă învățământul și profesorii, prin această tactică în care învrăjbește intenționat, încât să câștige politic din cealaltă parte a societății.Au găsit țapul ispășitor: profesorii.
Noi, cei care am rămas și am suportat condițiile și plata total nesatisfăcătoare, suntem vinovați pentru incompetența lor și pentru faptul că de 35 de ani vin doar cu „nu sunt bani pentru învățământ”, ceea ce a condus la degradarea în timp a sistemului de învățământ și la rezultatele dezastruoase de acum.
Mai, politrucilor, oamenii văd toate aceste manevre, părinții sunt revoltați și nu îi puteți câștiga prin manevrele astea.
Toți știm că ați plătit prost profesorii de 35 de ani – de asta am ajuns aici.
Nu mai veniți cu fumigene, că lumea înțelege manevrele.Voi chiar nu pricepeți că oamenii buni nu vin în sistem pentru că nu se merită?
NOI, PROFESORII, VĂ DAM VOUĂ, POLITRUCILOR, CALIFICATIVUL: NESATISFĂCĂTOR!
profesorii sa mearga la munca si sa invete copiii sa lase pretentiile si sa zica mersi ca au munca bine platita
Mai bine privatizăm învățământul! Părinții să plătească educația copiilor. Să vezi ce s-ar implica atunci și nu s-ar mai plânge nimeni de profesori.
Te -au pus sa înveți si ti-a fost prea greu? Probabil lucrezi sub folie.
În cazul tău, ca și al multora, e clar. Te-a chinuit mult școala. Probabil că te-ai luptat cu ea ca porcul cu dovleacul.
În procesul de învățare sunt trei factori: elevul, părintele, profesorul. Oricât de genial și de bine intenționat ar fi profesorul, nu se ajunge nicăieri, dacă din partea cealaltă nu există strădanie, bunăvoință, putere de muncă și de gândire, încredere că prin școală poți reuși mai bine în viață.
Pentru cei care, din diverse motive, urăsc școala, mai ales profesorii, nu este, evident, nicio șansă. Și, mai ales în ultima vreme, guvernanții s-au străduit din plin să dezvolte acest sentiment tocmai în domeniul educației.
Se vede acest lucru și din tema intervenției de mai sus.
Parintii sa si educe odraslele si sa i supravegheze,sa i invete ce inseamna respectul si buna purtare ca de predat ,evaluat se ocupa profesorul a,si de dezvoltare personala chiar de la clasa pregatitoare continuand cu educatie civica,sociala etc…
E foarte normal! Tu cum ai ajuns ministru? Un incompetent cu diploma?👎👎👎👎👎
CORECT!
Din pacate, domnul ministru este complet rupt de realitate.
Asta cu 99% ce au FB este o joacă în raport cu multe păcatele amărâte (ce nu ar fi ținute nici 3 zile în alte domenii) ce au gradație de merit, 25% în plus, fără să-si facă orele cu lunile și notare. Unii au fentat toară viața munca și școala, habar nu au de examene, dificultate, responsabilitate sau evaluare. Dacă nu sunt bani suficienți trebuie scoasă gradația de merit și 4-5 ore de umplutură ce doar încurcă orarul și programul elevilor.
Da, trebuie scoasă gradația, dezvoltarea personală, educația civică, educația tehnologică, religia!
Cred că elevii se pot juca și într-un parc, nu doar la școală la disciplina joc și mișcare!
sa se scoata toata, da o dtacu!🤮
Mă întreb cât de buni la evaluarea altora sunt cei care se consideră, pe drept, prost evaluați? Dragă profesorime indignată, câtă încredere pot avea în gândirea voastră corectă, liberă, implicată, câtă vreme nu vă pasă de cei pe care îi tot votați ca să vă reprezinte sindical?! Sunteți un exemplu ZERO, din acest punct de vedere. Serios?! Hadăr, Hăncescu, Nistor ?! Nu sunteți în stare să vă organizați între voi – dar vă supărați ca …oștii pe sat.
Singura soluție de revenire la normalitate în educație este demisia acestui ministru arogant și fără bun simț.
ASA ESTE!
Pai, domnul ministru! Cei care n-ar trebui sa ia calificativul maxim sunt tocmai oamenii sustinuti de dumneavoastra, politicieni si servicii (n-o sa zic securisti, desi cam pe-acolo bate), pentru ca doar ei isi permit sa nu-si faca treaba cum se cuvine. Nu doar ca isi permit, dar se mai si uita de sus la toti ceilalti, la pooleeme, ca sa zic asa. Ca verba romanului: prostu’ care nu-i fudul, inca nici nu-i prost destul!
ca nu apare el un Caragiale de secol 21… dumneata ai fi material bogat. Cei ce ne conduc, senatori, deputați si chiar si dvs., aveți calificativ „foarte bine”?
da, aveți dreptate, nu este corect. pentru cei care muncesc este demotivant să vezi că unul care moțăie prin cancelarie are punctajul mai mare și chiar i se dă calificativul.
Wow, alte probleme nici că sunt! I-aş supune atenţiei domnului ministru o problemă şi poate oferă soluţii,….psihologice! Am 20 de ore de predare pe săptămână ín 2 şcoli din afara localităţii de domiciliu. Dintre acestea, 14 sunt în regim simultan de 2 clase şi o oră în regim simultan la 3 clase! Faceţi un calcul şi vedeţi câte lecţii am de pregătit pe săptămână! Lucrez cu materialul clientului şi încerc să scot ce-i mai bun din el dar, deseori, mă lovesc de indiferenţă, incapacitate de procesare etc! Şi totuşi, continui să-mi concep lecţii de calitate pt cei câţiva copii care doresc să înveţe şi sunt încurajaţi şi de acasă! Pe lângă pregătirea lecţiilor (consider că deja am trecut de 40 de ore pe săptămână), mai am şi vreo 3 comisii pe cap (cu hârţogăria aferentă), organizez şi drumeţii/excursii, mai am şi câte un curs de formare (tocmai m-am înscris la unul ca să nu spuneţi că mă plafonez) şi…, nu mai îmi vine în minte altceva dar, cu siguranţă, mai există! Întrebare: de ce n-aş avea calificativul ‘foarte bine’? Ca mine sunt mulţi profesori, poate chiar 99%!
De meditații ai uitat sa spui !!
Nu toti profesorii dau meditatii, nu toate materiile sunt ”importante”, sa necesite meditatii asa ca lasati povestile cu meditatiile….
Anii următori va fi implementat un curriculum de evaluare anuală a profesorilor, centrat pe evaluarea implementării metodelor moderne de predare și de creare de resurse educaționale deschise în format digital, evaluarea profesorilor prin feedback de la elevi și părinți, testare scrisă odată la 4 ani pentru verificarea cunoștințelor care se predau la clasă, posibilitatea intrării în sistem a tinerilor prin susținerea examenelor oricând este necesar nu după forma actuala a calendarului de mobilitate, evaluare și consiliere psihologica de doua ori pe an, eliminarea gradației de merit, introducerea evaluărilor unice sistematizate la nivel național (teze cu subiect unic – la materii alese de elevi) și valorificarea rezultatelor in salarizarea profesorilor și menținerea acestora în unitățile de învățământ.
Sintagma „curriculum de evaluare” e demna de analfabetism functional. Pune mana si cauta ce inseamna „curriculum”, ca te faci de ras.
Testarea profesorilor la 4 ani „din materia predata” ?? Hai ca esti amuzant. Pai hai sa repetam toti si bacul, licenta, disertatia si asa mai departe, la cate 4 ani. Doctorii sa reia rezidentiatul la 4 ani, avocatii examenul de barou.
In cazul tau ar fi indicat sa te-apuci de niste lectii de gramatica, ptr ca forma corecta este „o data la 4 ani” si nu „odata” , deci nu se stie daca ai mai lua proba la limba romana 🙂
Si, desigur, de ce sa nu fie testati toti soferii la 4 ani si din legislatia rutiera, nu?
Nu stiu daca tu realizezi cat de comic esti, dar iti multumim ptr divertisment.
PS: Profesorii au sarcina principala de a preda. Ei nu au timp de creat resurse digitale, cu asta ar trebui sa se ocupe altii, in alte tari asa este. Deci o dai in bara pe linie.
Mai asteptam productii din astea, ca radem cu pofta 🙂
Vrabia mălai visează și nebunul balamuc!
Interesant ce spui tu acolo dar daca va fi așa calitatea va fi la nivelul politicului.Uite unde a ajuns tara pentru că majoritatea a decis:si-au oferit feedback și evaluare prin vot. Suntem la sapa de lemn!Așa ,ba chiar mai rău,va ajunge și învățământul!Dar nu contează, contează sa va simțiți importanți și băgați în seamă!Sper sa va tina de cald când veți realiza ca învățământul e praf și cine vrea educație va trebui sa dea 13000 de euro pe an,de început. Atât da Banica junior și Udrea pe școală copiilor.Dar ei au de unde!
In visele tale vor da profesorii „testare” la nu stiu cati ani. Profesorii au fost deja testati si re-testati din ” materia predata”: in facultate, la licenta, la concursul de titularizare, la examenul de definitivat, la examenul ptr gradul II. Toate acestea fiind evaluari scrise.
Propunerea privind alte testari poate starni cel mult amuzamentul, asa ceva nu are niciun sens, nu se aplica nicaieri, nici in Romania in alte domenii, nici in lume (ba in multe tari europene nu exista nici calificativul anual!!) , si nici nu poate fi implementat dpdv juridic. Tu crezi ca poate veni oricine sa legifereze orice trasnaie viseaza toti frustratii ? Si ce crezi, ca ne-am teme de o testare? Asa cred probabil cei care au ramas cu sechele dupa evaluarile din scoala(gen Ciolacu) . Dar nu ar avea rost, ptr ca materia predata a fost testata deja de 4-5 ori, si nu exista o motivatie ptr a sustine alte teste. Adica uiti ceea ce predai zilnic la clasa? Este ridicol. In absolut niciun domeniu nu reiei examene/testari, nici medicii care opereaza pe creier nu reiau examene/testari dupa ce au primit dreptul de practica, nici pilotii de avion nu reiau examene scrise dupa ce obtin licenta, si asa mai departe. Exista zero motive sa retestezi teoretic un cadru didactic.
Asa ceva nu s-a propus si nu se va propune, ptr ca este ridicol. Ce s-a propus este o evaluare la 5 ani, dar tot pe baza unor criterii: rezultatele elevilor, indeplinirea unor cerinte (formare continua) etc. Asa este in orice domeniu si in orice tara.
Voiv-ati chinuit prin scoli/facultati cu examene, dar vedeti ca ptr profesori examenele erau niste momente banale, asa e cand esti pregatit.
In rest, la ce enumeri acolo, sunt lucruri care deja se fac. Daca ai consulta o fisa de evaluare anuala ai vedea ca deja sunt incluse: folosirea metodelor si mijloacelor moderne, a resurselor digitale, chiar si feedback-ul elevilor apare in fisa de evaluare (exista deja de cativa ani fisele de feedback pe care elevii le completeaza). Cat despre testari standardizate, exista deja la materiile unde elevii dau examen: lb romana, matematica etc. Deci ai spus un mare…nimic, lucruri existente plus o bazaconie fara sens si inaplicabila. Cred ca in loc sa-ti pierzi timpul pe aici la 2 dimineata, mai bine te-ai odihni si nu ai mai „muri” de grija profesorilor 🙂
Cursurile de formare sunt avizate de ministerul educației. Nu mai balmajiti ca nu ne formam, anual fac cursuri avizate de omanii matale. Tu nu meriti nici insuficient politrucule.
Doua treimi din inspectorii numiti din pix, politic, au gradatii de merit de 25% din salariu fara sa calce la ore.
5-10-15 ani.
Vi se pare normal?
nu putem fi toți de 7 că nota domnului președinte!
Juriști și medici la catedra…probabil „la plata cu ora”. Bună idee, d-le ministru!
Nu.
Dar vi se pare normal că persoanele care nu au habar de cum funcționează, cu adevărat, sistemul de învățământ să se pronunțe??????????
Corect. E normal ca un individ care atinge aproape analfabetismul functional sa fie ministrul educatiei?
Ce nemernic! Iar vorbește la general.
Atat poate…
Traiectorie nedeterminată? Mișcare browniană sau ce? lol
O sa se inghesuie specialistii sa vina pe 22 lei.
Cei care sunt slabi si au FB sunt adusi de directori, iar acum vrei sa ii lasi pe directorii sa aduca pe cine vor ei?
Da, e normal. Tu, David, ești dintre cei 1% ceea ce este iarăși normal
In primul rand – ai vazut cum arata o fisa de evaluare? Ce trebuie sa faci ca sa NU iei FB?
Doi, cu ce compari?
In administrația locala, la primarii si consilii județene ai FB pe linie?
In ministerul Culturii ai FB pe linie?
In Sanatate, au toti FB pe linie?
Deci, cu ce compari?
pai ca si 99% dintre politisti, 99% dintre functionari si , probabil 99,9% dintre magistrati si cadrele medicale…..nu-i așa? evident 100% dintre ministrii si fostii ministri (mai ales cei responsabili de deficite) au calificativele FB. Altfel ar alerga după ei magistratii si politistii notati cu FB, nu-i așa?
Dublul academician international nu poate trece dincolo de intrebari. Vizione zero.
Pe netul romanesc exista doua articole excelente despre evaluarea profesorilor:
1. Evaluarea profesorilor în România și în Europa: practici, diferențe și perspective: https://www.edusprijin.ro/evaluarea-profesorilor-in-romania-si-in-europa-practici-diferente-si-perspective/
2. Mitul plății pentru performanță în educație: ce spun studiile: https://www.aspireteachers.ro/noutati/2025/4/4/plata-pt-performanta-la-profesori-ce-spun-studiile
Domnule daniel david, ți se pare NORMAL ca profesorii să îți facă documentele școlare impuse, din BANII LOR?
Domnule daniel david, atâta timp cât profesorii fac ore suplimentare de pomană, pentru tine, atata timp cât fac toate documentele din SALARIUL LOR, ce mama dracului astepți? Să le pui foarte rău? Măcar atât să faci pentru ei nesimțitule.
Si in universitar nu e fix la fel?
calificativul lui care e?cum poate vorbi?meseria de profesor presupune sa predai,sa transmiti valori,sa asiguri disciplina la scoala,sa te pregatesti,sa dai examene,sa te perfectionezi,sa faci hartii.iar un debutant ia in jur de 4300 de lei?sunt multe alte meserii unde nu ai nici o bataie de cap,activitati de rutina,fara nici o scoala si castigi mai mult
Omul acesta e un hartuitor, arvtrebui dat in judecata pt. sistematica hartuire psihologica a oamenilor din sistemul de educatie! Hancescule, Nistore, asta isi bate joc de noi , ne expune nemeritat oprobiului public, in conditiile in care el distruge sistemul si pierde bani europeni?
Corect
DA, la ce condiții sunt oferite (pentru angajare, pentru activitate, pentru tot ce ține de această profesie – practic îți dedici întreaga viață, creezi privațiuni familiei, nu trăiești pentru tine ca imensa majoritate a celorlalți angajați din orice alt sector) TOȚI profesorii merită acest calificativ.
Cel puțin până în acest moment. Văd că dl ministru are vise umede despre introducerea unor necalificați ”cu școala vieții” care să înlocuiască profesorul și probabil are nevoie de motive pentru a scoate profesionistul din sistem și a introduce șmecherul. Pentru ei nu se cere nici să fie întregi la cap, nici pregătiți profesional, nici să aibă prea multă demnitate că strică, e suficient să fie șmecheri (efectiv.)
Cel care NU merită niciun calificativ este chiar ministrul – DEMISIA, DAVID!
🤣 Să le dea mai puțin bine celor de la Psihologie și Consiliere să vadă cum îi iese procentul.
În articolul menționat, ministrul educației questionează faptul că peste 99% dintre profesorii din România primesc anual calificativul „foarte bine” în evaluarea profesională, sugerând că acest rezultat nu reflectă realitatea sistemului educațional, perceput ca fiind plin de disfuncționalități . Iată contraargumente bazate pe contextul mai larg al sistemului educațional și al practicilor de evaluare:
🚩1. Sistemul de evaluare existent este complex și reglementat
Evaluarea profesorilor se desfășoară conform unor metodologii specifice (OMEC 4.247/2020) și include atât autoevaluarea, cât și evaluarea realizată de director/secretariat, bazată pe fise postului și performanță anuală . Acest proces nu este superficial, ci are în vedere multiple aspecte ale activității didactice. Calificativul „foarte bine” poate reflecta îndeplinirea criteriilor stabilite și angajamentul profesorilor în condiții adesea dificile.
🚩2. Profesorii sunt deja supuși unor examene riguroase
Contrar implicației că profesorii nu sunt suficienți evaluați, aceștia trec prin multiple etape competitive și de verificare în carieră, precum concursuri de titularizare, examene pentru gradele didactice (definitivat, gradul II, gradul I) . Acestea sunt procese standardizate și riguroase, organizate de minister, care filtrează și certifică competențele.
🚩3. Comparația cu alte profesii din sectorul public
Ministrul recunoaște că nu este normal să se treatamenteze profesorii cu mai multă suspiciune decât alți funcționari publici (medici, judecători) . Dacă aceștia nu sunt supuși unor evaluări masive periodice, de ce s-ar cere un tratament diferit pentru profesori? Sistemul actual de evaluare anuală există deja și are mecanisme de corecție pentru performanța slabă .
🚩4. Contextul sistemului și resursele limitate
Problema nu este neapărat calificativul, ci condițiile în care profesorii lucrează: birocrație excesivă, salarii mici, lipsa de resurse și presiuni sociale. Ministrul a promis reducerea sarcinilor birocratice și creșterea salariilor pentru a face profesia mai atractivă . O evaluare mai dură, fără îmbunătățirea condițiilor, ar putea demoraliza și mai mult corpul didactic.
🚩5. Datele recente arată îmbunătățiri în calificarea profesorilor
Ministerul Educației a raportat progrese în numărul cadrelor didactice calificate și reducerea normelor cu plata cu ora, ceea ce indică o gestionare mai bună a resurselor umane . Aceste rezultate sugerează că sistemul evoluează pozitiv, iar calificativele ridicate pot fi, în parte, justifyate.
🚩6. Rolul evaluării în încurajarea, nu penalizarea, profesiei
Evaluarea ar trebui să aibă un caracter de development profesional, nu doar de control. O abordare excesivă critică ar putea descuraja profesori valoroși și agrava criza de resurse umane în educație. Ministrul a propus alternative, precum formarea continuă și recrutarea de specialiști din mediul socio-economic, care să sporească calitatea fără a stigmatiza profesia .
💡Concluzie
În loc să se concentreze pe un calificativ statistic ridicat, discuția ar trebui direcționată spre îmbunătățirea condițiilor de muncă, reducerea birocrației și atragerea de profesori competenți în sistem. Evaluările existente, combinate cu procese competitive anterioare, oferă suficiente mecanisme de garantare a calității. O reevaluare masivă a tuturor cadrelor didactice ar fi costisitoare, ineficientă și ar putea fi percepută ca un act de neîncredere într-o profesie deja sub presiune .
Domnule s(m)inistru, cata demagogie emanați, dar vi se pare normal ca 99% dintre gradații sa fie alocate direct sau indirect profesorilor membrii de partid:PNL, PSD.
Calificativul foarte bine este alocat profesorilor care obțin un punctaj între 85 și 100 de puncte, asa ca aceste flashuri informative sunt baloane de săpun în contextul lipsei de viziune și misiune.Demisia….
dacă procesul de evaluare al cadrelor didactice este atât de riguros, cum se face ca apar la clasa persoane care nu vorbesc corect limba romana?
ce evaluare riguroasa?
întrați la ora și nu puteți vorbi corect limba română.
99% foarte bine inseamna minciună în care va lafaiti.
Tu realizezi cat de comica esti cu aceasta generalizare, ca profesorii nu stiu limba romana?
Or fi cazuri, dar sunt izolate, poate pe la educatie fizica.
Din 10-12 profesori la clasa dacă sunt 3 care
predau la orele lor, restul nu vin, citesc de pe Wikipedia, se uita în telefon nu vorbesc corect limba romana.
De aceea nu se vad cei 3 din noianul de erori profesionale -asa numitele cadre didactice.
Și da, e cel puțin ciudat sa crezi ca 99% dintre ele sunt foarte bune😩
Da’ pt ce?
de unde 99%?
doar 75% nu vin la ora, nu vorbesc corect limba romana, se uita pe telefon toată ora , citesc lecția de pe Wikipedia….15% se străduie si 5% sunt profesioniști.
Hai ca esti tare. I-ai verificat tu pe toti? Vii si trantesti niste cifre.
Eu pot sa iti spun ca ai insirat doar aberatii.
Un profesor nu-si poate permite sa lipseasca de la ore, ptr ca directorul observa si ii taie imediat ora. Cum observa? O clasa de 30 de elevi lasati farta profesor, crede-ma, va „intoarce scoala pe dos”in 15 minute, prin zgomotul pe care l-ar face, ar iesi din clasa etc (pe holuri sunt camere, iar directorul vede chiar si de acasa sau de pe telefonul lui).
Eu nu stiu daca macar voi intelegeti cat de comici sunteti…
Da!
Dar matale, ca ministru, tot calificativul FB ai? Daca da, vi se pare normal?
Este totuși un sistem elitist, cu oamenii cei mai generoși ai țării, au ales vieți de sacrificiu pentru a transmite cunoaște unor copii incapabili să îi recompenseze imediat și la adevărata valoare. Iar partidele politice, dacă tot au făcut contra selecție la numirile în funcție, dacă tot au furat prin corupție toate funcțiile, au găsit de cuviință să nu îți pună foc în cap. Trag speranța că această societate va putea să recunoască ușor lupii de oi, astfel încât să înceteze să aștepte lapte și miere din partea unor producători de acid clorhidric.
Da domule Dumitrel Toma aveți dreptare. Din acest motiv imi plac colegii mei. Sunt generoși. Dar nu ințeleg ce caută un mofluz egoist la conducerea noastră, pus să ne discrediteze pentru a trage cat mai mulți bani din salariile noastre. Știi ,,domnule,, daniel david, cat timp ne ia să corectăm un rând de teste? Ori să alcătuim un test cu matricea de specificație? Oare știi domnule cât preț punem noi pe inepțiile alea de teste pentru invățare auditivă, kinestezică ori vizuală? Impuse de voi psihologii ? Cu ce ne ajută aceste teste? Ai impresia că vizualului îi desenăm și separat, auditivului, îi țipăm în ureche informațiile? Ai impresia că având 33 elevi in clasă, timp de 20 ore mai avem putere pentru asemenea detalii? Oare acesta nu este praful vostru aruncat în ochii oamenilor?
ce o fi angajati temporari pe traiectorie nedeterminata, seamana a teorie cuantica, acolo particulele se caracterizeaza prin probabilitati. orele la plata cu ora, juristi, avocati, medici, pe bune, la 22 lei ora,pe ce lume traieste dl ministru, aia au salarii de mii de euro, poate vin la plata cu ora, maturatori, zilieri, din astia mai saraci.
Management defectuos se numește, d-le dr psiholog. Și managementul asta defectuos este facut de MEC, adica de catre dumitale care conduci acest MEC de mult prea mult timp…
Totul provine din lipsa unor criterii clare de evaluare, din lipsa unor verificări suplimentare (aleatorii) făcute peste directorul care a evaluat initial si bineînțeles lipsa unor sancțiuni asupra directorului care nu a evaluat corect.
si tu ai in cap doar sanctiuni si pedepse. fb e doat o forma decenta de a califica munca unui om in timpul anului scolar, atat. adica, omul si a facut treaba din fisa postului !
Domnul Gigi, evaluarea se face într-o comisie din care nu fac parte directorii. Evaluarea finală se face în CA unde sunt ți părinți și elevi.
Domnule Gigi, evaluarea se face într-o comisie din care nu fac parte directorii. Evaluarea finală se face în CA unde sunt și părinți și elevi. Despre ce spune DD e greu să comentez. Sunt extrem de multe de comentat(reproșat)
Această abordare, sigur ar fi aplaudată la învățământul tehnic, unde, la unele specializări nu mai sunt specialiști, majoritatea fiind în pensie sau in prelungiri jenante (scoliți pe tehnologia de orice fel, din anii ’75, manuale cu acarieni tot de atunci, reeditate prin ’90-’95. Specialiști în regim „profesor atașat’, motivați financiar care sa fie confirmați in școală că profesori. Cu pedagogia de 3-4 ani, examene de suplinire și titularizare, necum grade didactice neinteresante pentru antreprenori, nu mai vine nimeni la catedră…Daca ați face verificări reale, ați constata că sunt ore cu duiumul ocupate fără studii corespunzătoare, și la specializări de zi unde nu este resursă umană calificata la specializări. Școala profesională doar, unde sa predea maiștri sau ingineri atașați, de la firme, nu licee cu elevi cu media 3. Și mai desființați seralurile aiurea, pe tehnologic cu mii de ore de practica și module aiurea (de râs, cum crede cineva că oamenii de 50 ani vin la practica in atelier sau la agentul economic, în fuga mare când ies de la serviciu). online teorie doar, pe Adservio. Lăsați seral la 1-2 licee pe județ, de preferință teoretice și cu taxă.
Nu, dar nici prezența ta, „d.voastră” ar fi nemeritat, nu mi se pare normală in actuala funcție…aia e…