Evaluarea psihosomatică pentru înscrierea la clasa pregătitoare 2019 – Cum se desfășoară evaluarea psihosomatică, ce trebuie să știe copiii și care sunt riscurile școlarizării înainte de vreme

41.712 vizualizări
Atelier de Filosofie pentru copii - Evaluarea psihosomatică
Atelier de Filosofie pentru copii – Evaluarea psihosomatică
Copiii care împlinesc 6 ani după 1 septembrie 2019 pot să urmeze clasa pregătitoare numai după ce trec printr-o evaluare psihosomatică. Durează 20 de minute, se realizează la grădinițele de stat pentru copiii înscriși acolo și la sediile Centrelor de resurse și asistență educațională în cazul celor care urmează o grădiniță privată. Ce anume verifică psihopedagogii care îi evaluează pe copii și ce înseamnă că un copil nu este pregătit să urmeze școala, a explicat pe larg pentru Edupedu.ro profesorul psihopedagog Aurelia Stănculescu, directorul Centrului din București care realizează această activitate. Irina Geabot, psihoterapeut, a punctat pentru Edupedu.ro elementele la care părintele trebuie să fie atent, înainte de a lua o decizie cu privire la școlarizarea copilului.
  • Copiii care fac 6 ani până la 31 august 2019 este obligatoriu să meargă la școală, în clasa pregătitoare.
  • Însă copiii care împlinesc această vârstă după 1 septembrie pot să urmeze școala numai după ce trec printr-o evaluare psihosomatică și dacă rezultatul evaluării atestă că cel mic este pregătit pentru școală.
  • Evaluarea psihosomatică se realizează în perioada 26 februarie – 20 martie 2019, iar rezultatul NU poate să fie contestat.
  • Evaluarea psihosomatică se realizează de către Centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), după ce părinții au depus o cerere fie la aceste instituții, fie la grădinițele de stat unde se desfășoară evaluarea, prevede metodologia de înscriere în clasa pregătitoare 2019.
Aurelia Stanculescu / Foto: CMBRAE.ro

Evaluarea copiilor care sunt în grădinițele de stat se face chiar la grădiniță.Părinții trebuie să fie alături de copii în momentul în care se desfășoară această activitate. Trebuie să aibă copia certificatului de naștere, precum și documentul medical care atestă că fiul/fiica este apt pentru școală sau clinic sănătos”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul psihopedagog Aurelia Stănculescu, directorul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE).

Pentru copiii din gradinițele private, evaluarea se realizează la sediul CMBRAE, după ce părinții sună pentru a face programare în vederea evaluării. Programările pentru evaluarea psihosomatică la CMBRAE a copiilor din grădinițele particulare se pot realiza începând din 25 februarie, la următoarele numere de telefon: 031.805.50.40, 031.805.56.98 sau 021.23.23.011. “Părinții pot să sune la aceste numere între orele 9:00 și 16:00 și cineva răspunde la cele 3 telefoane. Se poate întâmpla ca mai mulți părinți să sune deodată, noi nu avem dispecerat, ci sunt profesorii cei care răspund la telefon”, a declarat Aurelia Stănculescu pentru Edupedu.ro.

Evaluarea durează 20 de minute. Părinții să vină relaxați, pentru că aici nu se dau examene, ci un coleg de-al nostru se împrietenește cu fiica sau fiul. Am primit telefoane de la părinți care ne-au întrebat dacă pot face pregătire pentru evaluarea psihosomatică. Evident că aici nu este vorba despre așa ceva”, a precizat pentru Edupedu.ro directorul CMBRAE.

Există un chestionar standard în funcție de care psihopedagogul evaluează copiii, “instrument pe care noi l-am validat pentru acest an școlar” și care respectă rigorile testelor standardizate, a declarat Aurelia Stănculescu.

Ce anume contează, în evaluarea psihosomatică?

Ne intersează dacă copilul are prerechizitele necesare unui parcurs școlar, deci dacă e pregătit pentru școlaritate. Contează partea socioafectivă, comportamentul cognitiv, compartamentul verbal, dar și cel motric. Noi avem 20 de itemi, deci 20 de întrebări. Dacă cel mic a răspuns la 15 întrebări, atunci a trecut testul. Dacă are mai puțini itemi rezolvați de 15, îi recomandăm să mai rămână puțin la grădi.

Evaluarea psihosomatică ne asigură să îi depistăm pe cei care sigur vor avea probleme de adaptare la școală. Nu putem prezice performanța lor școlară, dar putem anticipa capacitatea de adaptare la mediul școlar.

Având în vedere că acești copii sunt la vârsta de 5-6 ani, când achizițiile se fac în ritmuri alerte și cantitatea de informație pe care o procesează e foarte mare, e posibil ca un copil care acum, la începutul lui februarie, nu face cei 15 itemi, să îi facă în apropiere de începutul școlii. De aceea, noi nu îi descurajăm pe cei care acum nu iau testul și le spunem că pot să îl mai facă peste 6 luni. Deci ei se poate întoarce. Au fost foarte puține cazuri, până în 5, care au venit la reevaluare în august.

Pe de altă parte, de multe ori copilul e pregătit din punct de vedere cognitiv, are un comportament verbal în parametri vârstei, dar din punct de vedere socioafectiv nu este bine dezvoltat, lucru care îi va aduce probleme în adaptarea la un colectiv nou. Sunt achiziții esențiale.

Noi le dăm la final o recomandare. Fără recomandare, părintele nu îl poate înscrie la școală pe copil. Este condiție la înscriere”, a declarat pentru Edupedu.ro directorul CMBRAE.

Evaluarea psihosomatică: Ce înseamnă că un copil nu este pregătit să urmeze școala?

Nu e pregătit înseamnă că nu are achizițiile din cele 4 planuri: comportament verbal, cognitiv, motric, socioafectiv. Dacă nu are achizițiile minimale, riscă să nu se adapteze, nu își poate concentra atenția pe o sarcină dată, are probleme să creeze legături în contexte noi, dacă e foarte mic în greutate și înălțime va avea dificultăți în a-și duce ghiozdanul, dacă nu are autonomie (nu se îmbracă singur, de exemplu) va avea dificultăți și diferențele se remarcă imediat de către ceilalți copii.

Câtă vreme copilul nu știe în ce zi a săptămânii se află, atunci va avea o dificultate să se descurce și să înțeleagă orarul de la clasă. Sunt copii care la aproape 6 ani nu știu anotimpurile. E important ca niște achiziții de bază să existe: cifrele până la 10, literele alfabetului scrise cu majuscule să le identifice pe un suport vizual – pentru că va avea o clasă cu o literă și trebuie să știe să își găsească clasa pe culoar, altfel îi va fi dificil să se orienteze într-o școală cu multe clase.

Sunt copii care nu cunosc culorile la 6 ani. Această evaluare nu urmărește să introducă în clasa pregătitoare olimpici, ci copii pregătiți să parcurgă în parametri normali clasa pregătitoare”, a declarat Aurelia Stănculescu pentru Edupedu.ro.

Care sunt riscurile menținerii copilului în grădiniță, cu o altă grupă mai mică decât el?

Există riscul nestimulării suplimentare. În cazul copiilor care repetă ultima grupă făcută, e bine ca doamna educatoare să aibă în vedere că acest copil trebuie stimulat acolo unde nu a realizat itemii la test și să încerce să compenseze cu activități tocmai aceste lucruri pe care nu le are și să îl stimuleze suplimentar, pentru că vârsta îi permite.

Întotdeauna îi consiliem pe părinții acestor copii și le spunem că le dau copiilor încă un an de copilărie, ceea ce nu e deloc rău. Cu cât copilăria este mai bogată în amintiri, cu atât este mai bine și le spunem care sunt lucrurile pe care trebuie să insiste”, a explicat Aurelia Stănculescu pentru Edupedu.ro.

Directoarea CMBRAE a declarat pentru Edupedu.ro că ar considera necesar “ca instrumentele folosite de toatre CJRAE din țară și CMBRAE să fie avizate de Ministerul Educației, înainte de începerea acestei etape, pentru că la acest moment fiecare instituție își creează propriile instrumente”.

Noi avem șansa, ca directori de instituții, să discutăm între noi și să facem schimburi de informații astfel încât să aducem la un nivel comun evaluările, însă ele tot diferă. Noi milităm pentru un timp mai scurt de evaluare, un copil de 5 ani nu se poate concentra mult timp. Am aflat că alte CJRAE au stat 45 de minute în evaluare pe un copil, ceea ce îmi poate aduce erori. Copilul nu își poate mențina atenția atâta timp și e posibil ca el să nu rezolve întrebările, dar nu pentru că nu e pregătit pentru școală, ci pentru că a obosit”, a atras aceasta atenția.

Irina Geabot, psiholog psihoterapeut: Atâta timp cât copilul e încurajat să funcționeze în propriul ritm, cu atât mai solidă va fi învățarea lui, cu atât mai securizat se va simți și va face progrese în mod natural
terapiafunctioneaza.ro
Irina Geabot – psiholog psihoterapeut Terapia Funcționează

Irina Geabot, psiholog psihoterapeut, a declarat pentru Edupedu.ro că dezvoltarea emoțională și cognitivă în intervalul considerat normal statistic este condiția de bază pentru înscrierea la școală, însă “mai departe cred că trebuie privit copilul în sine și lumea din jurul lui”.

La ce trebuie să fie părinții atenți, înainte de a lua o decizie privind școlarizarea copilului:

  • “Copilul ar vrea să meargă acum la școală? E curios?
  • Care este capacitatea lui de concentrare? Se implică cu plăcere? S-ar plictisi să repete un an la grădiniță?
  • Care ar fi poziția lui în grupul de la grădiniță ca fiind cel mai mare, lăsat în urmă? Ar prefera să meargă la școală împreună cu colegii de care s-a atașat deja?
  • Părinții și familia extinsă s-ar descurca logistic cu mersul la școală? Luatul de la școală, prânzul, temele sau afterschool, se găsesc soluții acceptabile pentru toată lumea?
  • Mersul lui la școală sau rămânerea la grădiniță ar fi răspunsul la nevoia lui sau a nevoii părinților?”, a explicat pentru Edupedu.ro psihoterapeutul.

De multe ori, ca părinți luăm decizii inspirate de propriile nevoi și tipare: nevoia de a păstra copilul mic încă puțin, că crește prea repede și simțim că ne fuge pământul de sub picioare; nevoia de a simți că al nostru copil e deștept și are performanțe, ceea ce ne liniștește propriile anxietăți legate de viitor“, a precizat Irina Geabot.

Aceasta a avertizat că “proiectăm asupra copiilor propriile noastre strategii de supraviețuire, cu senzația că ‘așa e normal să fie’. De exemplu, dacă noi muncim foarte mult și ne simțim bine numai când facem tot felul de lucruri, cât mai multe, probabil vom presupune automat că și copilul trebuie să facă cât mai multe, dar copilul nostru s-ar putea să aibă un ritm interior diferit. E ok să ne oprim puțin și să ținem seama de el, pentru că atâta timp cât copilul e încurajat să funcționeze în propriul ritm, cu atât mai solidă va fi învățarea lui, cu atât mai securizat se va simți și va face progrese în mod natural“.

Foto: Pexels.com

Citește și:


16 comments
  1. Procedura a fost clara de la inceput pentru inspectotat si ministerul invatamantului…. au omis insa sa dea informatii clare centrelor de testare si scolilor si asa am ajuns intr-o situatie fara precedent care implica copii nevinovati si frustrari pe masura. Inspectoratul ne invita sa facem plangere la Minister si cu asta se spala pe maine ….

  2. in Cluj Napoca nu a fost permis nici macar sa ne prezentam la evaluare, spunandu-ne din start ca legislatia nu permite inscrierea copilului la scoala. consider ca acesti copii sunt discriminati pe criteriul varstei!

  3. In Romania de azi, daca esti parinte (aviz amatorilor), trebuie sa stii ca nivelul de dezvoltare, inclusiv psihosomatic, al copilului se afla inscris in certificatul de nastere. Toti copiii nascuti in aceasi zi sunt egali, se vor dezvolta identic, si orice evaluare va fi de prisos, si in orice caz de forma, pentru ca oricum hotararile se iau pe baza deciziilor “de sus”.
    Pasul urmator e sa admitem in clasa pregatitoare toti copii nascuti pana pe 31 decembrie cu exceptia celor nascuti in zodia “scorpion” caci , nu-i asa “se stie” ca ei creeaza probleme.

  4. Si copilul meu a fost respins pentru ca e nascut in 3 ianuarie. Cum ne putem organiza sa facem un protest in fata ministerului?

    1. Vreau sa contest si eu căci nu respecta OMEN 3181/18.02.2019 – METODOLOGIE DE ÎNSCRIERE A COPIILOR ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR pentru anul școlar 2019-2020. ART 53 spune” (2) Comisiile județene și Comisia municipiului București pot soluționa cererile de înscriere în învățământul primar sau cererile de amânare a înscrierii în învățământul primar a copiilor care nu se încadrează în tranșele de vârstă prevăzute de prezenta metodologie, după ce părinții/ tutorii legal instituiți/ reprezentanții legali vor fi consiliați privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al copilului și după ce îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluționată decât în situația în care evaluarea dezvoltării psihosomatice, efectuată de CJRAE/CMBRAE, atestă pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei/nivelului de învățământ pentru care se solicită înscrierea.”
      De ce au programat copii din aceasta categorie de vârsta , le-a dat aviz pozitiv , speranțe si apoi ii refuza pe absolut toți? Cum gestionează Inspectoratul situația asta?

  5. La fel de mare mizerie e faptul ca au redus limita de varsta. Si noi avem un baietel, care stie sa citeasca si sa socoteasca suficient de bine (adica trece de 10, stie sa adune 6 cu 7, 7 cu 7) fara ca noi sa facem vreun efort in sensul asta, clar meritul doamnei educatoare, si care e super cooperant in 99% din cazuri, si pt faptul ca e nascut la inceput de ianuarie nu e primit la evaluare. Am sunat si la Minister si am intrebat si mi s-a spus ca masura asta vine ca raspuns la solicitarea beneficiarilor activitatii Ministerului, in cazul de fata a cadrelor didactice si a asociatiei nationale a parintilor, sau ceva de genul asta. Trebuie sa recunosc ca m-am simtit super reprezentata. Oricum problema e ca nu exista cale de derogare. Cel putin asta se spune. Sunt curioasa daca intr-adevar asa va fi sau unii vor gasi parghiile pt exceptii.

    1. Buna ziua, fetita mea este nascuta in februarie 2014, a fost primita la evaluare, a trecut apt pt scoala , recomandare de inscriere in clasa pregatitoare, insa ISMB a respins-o pe motiv de varsta.( la fel toti copii nascuti in 2014) . Nu inteleg de ce ne-au lasat sa dam evaluare, sa-i dau sperante copilulul ca va merge la scoala si inspectoratul sa il respinga. .. Prim urmare sunteti un caz mai bun ca mine, pentru ca nu ati trecut copilul prin acea evaluare trecuta cu bucuria ca va merge la scoala. Ma intreb si eu este un experiment social?!

      1. Contestati la minister si la inspectorat. Fiti vocali. Suntem mii in acest Caz. Nu va lasati, e dreptul copilului.

    2. Toti parintii care au copii care au promovat evaluarea psihosomatica dar au fost respinsi pe motiv de varsta TREBUIE sa depuna contestatii la ministerul educatiei nationale, in atentia iubitei ministru andronescu. Si sa mergeti dracului la vot, sa votati ce trebuie. Hai sa ne organizam si sa dam ministeriul in judecata.

    1. Buna ziua! Dar pentru ce exista articolul 53 aliniat 2 din Metodologie? Articolul precizează ca cei ce nu se încadrează in transele de vârsta “solicitarea nu poate fi soluționată decât în situația în care evaluarea dezvoltării psihosomatice, efectuată de CJRAE/CMBRAE, atestă pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei/nivelului de învățământ pentru care se solicită înscrierea.” Deci cum sa fie respins copilul pe motiv de vârsta când a luat testarea psihosomatica? Inspectoratul respinge un copil pe care nu l-a văzut fizic si nici nu l-a testat. Asta este bătaie de joc si nu poate rămâne așa. Se joaca cu sentimentele unor copii, cu timpul pierdut pentru testare si un alt timp pentru ați da rezultatul negativ…. dacă știau ca ii va refuza pe toți cei ce se încadrează in articolul 53 de ce nu i-a respins de la bun început din momentul programării la testare? Inspectoratul vine sa explice copiilor refuzați (deși au luat testarea) ca nu vor merge cu ceilalți colegi de grupa la școala deși au luat același test ca si ceilalți unii chiar cu punctaj mai mare decât cei ce îndeplinesc criteriile de vârsta?

  6. Sunt perplex!
    Citesc aici ca sunt copii care la 5 ani nu stiu anotimpurile si culorile pe cand copilul meu (care nu are astfel de probleme) tocmai a picat astazi testul pentru ca a fost pus sa faca ceva de genul “ia din cutia aia 5 creioane, pe 3 pune-le pe scaunul ala, pe doua adu-mi-le mie. Dar mai intai ia un servetel si sufla-ti nasul”. Si dupa ce si-a suflat nasul, normal ca a uitat de creioane. Si inca ceva: a fost pus sa deseneze o scena in care “o fetita primeste o floare”. Mentionez ca este un copil absolut normal, stie toate capitalele europei, stie literele de la 3 ani jumate iar acum la 5 ani si 3 luni citeste (aproape) cursiv, fara ca noi sa ii impunem asa ceva. Va rog sa ma ajutati cu o cale de contestatie a testului, pentru ca deocamdata se pare ca nu exista. Multumesc!

  7. O mare mizerie romaneasca. Au gasit alta metoda sa faca bani din spagi. S-au gasit ce sa modifice in sistemul asta corupt, unde nu exista destul personal didactic. Cine o sa stea dupa un singur copil cand ai inca 30 in clasa? Tara de retardati… nu este de mirare ca nu mai face nimeni copii aici, ai piedici la fiecare pas

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Petiția “Cursuri de prim ajutor în școli. Urgent!” a strâns peste 35.000 de semnături în 3 zile / Inițiatorii cer senatorilor să includă cursuri de prim ajutor în proiectele legilor Educației, aflate acum în Senat

Peste 35.000 de persoane au semnat petiția „Cursuri de prim ajutor în școli. Urgent!”, inițiată de Declic, și le cer senatorilor să includă cursurile de prim ajutor în proiectele legilor…
Vezi articolul

Consiliul local Piatra Neamț vrea să aprobe în luna august burse școlare pentru „semestrul al II-lea”, deși organizarea pe semestre a dispărut de un an / Șefa inspectoratului școlar Neamț: Am cerut informații suplimentare. Bursele s-au dat la timp

Consiliul local Piatra Neamț a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre privind numărul și cuantumul burselor școlare pentru elevii din Piatra Neamț, pentru semestrul II din anul școlar…
Vezi articolul