Mircea Cărtărescu, la o lună după ce nu a trecut de votul inițial pentru admiterea în Academia Română: A nu fi academician “mi se pare un strop de libertate în plus, pe care știu să îl prețuiesc”

843 de vizualizări
Mircea Cărtărescu / Foto: INQUAM Photos / George Călin
“Nu a fost vreodată visul meu să devin academician” și “nu am nici un fel de sentimente negative pentru Academie pentru că nu m-ar fi acceptat”, scrie, miercuri, pe Facebook scriitorul Mircea Cărtărescu, la o lună după ce procedurile pentru o eventuală primire a lui în Academia Română s-au blocat într-o fază inițială.

Potrivit lui Mircea Cărtărescu, “a nu fi academician (sau orice altceva în afară de ceea ce sunt cu adevărat: un om care scrie) mi se pare un strop de libertate în plus, pe care știu să îl prețuiesc.”

El face precizările în condițiile în care, în urmă cu o lună, membrii Secției de Filologie și Literatură ai Academiei Române au votat, într-un prim pas al procedurilor de admitere, două noi propuneri pentru intrarea în Academie, dar Cărtărescu, deși propus, nu s-a numărat printre acestea, după cum a relatat Edupedu.ro la începutul lui februarie

  • A fost votată, în schimb, ca propunere “pe locul scriitorilor și criticilor”, o altă personalitate culturală, Gabriela Adameșteanu. Nu ar fi, însă, o respingere definitivă: “în timp, le vine rândul tuturor celor propuși”, după cum spunea un membru al secției menționate pentru Edupedu.ro, în acel moment.

Acum, scriitorul notează că “Am primit inițial începerea demersurilor respective doar pentru că am fost propus de trei oameni pentru care am un mare respect și cărora nu am avut curajul să le spun nu: Ion Pop, Ana Blandiana și Mircea Martin.”

Dar, scrie el, “când am aflat din presă că la o votare inițială din cadrul secției filologice nu am întrunit suficiente adeziuni, m-am simțit foarte ușurat și am înțeles că așa trebuia să fie.”

Mesajul lui Mircea Cărtărescu, integral:

La începutul lunii, situația a readus în atenția publicului un comentariu publicat de scriitorul Mircea Cărtărescu în urmă cu aproape 7 ani, când el critica instituția prin prisma absenței unor personalități pe care le numește “patriarhii României culturale” din rândul academicienilor. El scria, în 2016, pe Facebook:

  • “Aflu că patriarhii României culturale, Neagu Djuvara și Mihai Șora, nu sunt academicieni. Cum nu sunt nici Gabriel Liiceanu și Andrei Pleșu. Atunci cine, Doamne iartă-mă, e în Academie? Cine-a făcut primirile în ultimii 25 de ani, și pe ce criterii? Nu cumva cineva a lăsat să intre în acest for toată intelighenția pesedistă, naționalistă și anti-occidentală? Mă-ntreb și eu așa. Până la urmă, cine controlează Academia română?”
Citește și:
Mircea Cărtărescu în Academia Română? Nu a trecut de votul inițial, pentru moment, spun reprezentanți ai instituției. Șeful secției academice unde s-au făcut ultimele propuneri de admitere a unui membru scriitor: “E un fals” / “Nu înseamnă că domnul Cărtărescu nu va primi voturi mai târziu”
Criticul literar Mircea Martin şi lingvistul Gheorghe Chivu, noi membri titulari ai Academiei Române

3 comments
  1. Pe langa Liiceanu, Djuvara și Pleșu sa mai atraga inca vreo 4-5 intelectuali la fel de populari si pot sa puna de-o ,,acamdemie altfel”. Una in care sa nu fie PeeeSeeeDeee, ca, Doamne iarta-ma, n-au cum sa fie la un asa nivel inalt de cultura. Sau poate ca ar putea incerca anii ce vin pe nisa ,,criticilor literari” asa ca n-ar strica sa se reinventeze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Președintele Iohannis a semnat decretele de promulgare a legilor educației, în cadrul unei ceremonii la Cotroceni: “Legile în sine nu vor rezolva problemele acute ale sistemului educațional dacă nu vor fi puse în aplicare”

Președintele Klaus Iohannis a semnat luni, la ora 17.00, decretele de promulgare a legilor educației. Cu această ocazie, el rostește o alocuțiune, în cadrul unei ceremonii organizate la Palatul Cotroceni.…
Vezi articolul

VIDEO „Tinerii se implică în acțiuni de voluntariat și semnează petiții, dar nu înțeleg simțul civic”, spune cercetătorul IRES, Antonio Amuza. El recomandă îmbunătățirea curriculei, tinerii să vadă ce înseamnă „cu adevărat implicarea civică” – studiu

Studiul „Provocările tinerilor din România. Analiză şi recomandări” al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) indică faptul că deși tinerii se implică în acțiuni de voluntariat și semnează petiții,…
Vezi articolul