Mircea Miclea: O schimbare radicală – scurtarea ciclurilor de învățământ și valabilitate limitată pe piața forței de muncă a diplomelor pe care le emit universitățile

39.712 vizualizări
Scurtarea ciclurilor de învățământ, care acum au câte 4 ani, în marea lor majoritate și valabilitate limitată pe piața forței de muncă a diplomelor pe care le emit universitățile, asta propune drept măsură radicală Mircea Miclea, psiholog, profesor universitar doctor și fost ministru al Educației. Acesta a explicat la workshop-ul online „Business Knowledge & Opportunities – Focus Education” că dacă ciclurile de învățământ ar fi mai scurte, atunci școala s-ar adapta mult mai ușor la nevoile economiei și pieței muncii.

Mircea Miclea a mai spus că introducerea unei valabilități a diplomelor universitare ar însemna că oamenii își vor actualiza competențele și cunoștințele la fiecare 5 ani, de exemplu.

Mircea Miclea: „După cum știți, sistemul de învățământ funcționează cu ciclul lungi. Adică avem învățământ primar – patru ani, învățământ gimnazial – patru ani, liceu – încă patru ani, masterat – adesea doi ani. Aceste cicluri lungi erau justificate în condițiile în care lumea din afara școlii era o lume stabilă. Aveai nevoie de un ciclu lung de învățare pentru a-l dota pe absolvent cu anumite competențe, care apoi îl îi foloseau o perioadă lungă de timp. Aveai nevoie de mai mult timp să-l pregătești, dar el își folosea cunoștințele mult timp. Lumea s-a schimbat complet. E atât de volatilă, chiar dumneavoastră ați spus că o treime din joburi nici nu sunt acum și totuși va trebui să pregătim absolvenții pentru acele joburi pe care nu le știm. Sau 65% dintre cei care sunt acum la nivel de învățământ gimnazial o să lucreze în cu totul alte domenii decât domeniile care sunt în prezent.

Atunci ce-i de făcut? Cred că trebuie scurtate anumite cicluri de învățământ. Pentru că dacă ai cicluri mai scurte te poți adapta mai ușor, dacă ai cicluri mai lungi și mai lente, te adaptezi mai încet la o realitate care se mișcă foarte rapid. Adică, figurativ vorbind, e ca și cum am avea o roată mare dințată, care se mișcă lent și avem niște notițe cu mulți dinți care se mișcă foarte repede și noi încercăm să le cuplăm. E foarte greu să le cuplezi. Dar dacă scurtezi ciclurile, sau măcar valabilitatea diplomelor aferente fiecărui ciclu, atunci ai șanse de a te adapta mai repede.

Spre exemplu, eu spun „ai terminat facultatea X și ai diplomă – nu putem să obligăm, dar îți spunem: valabilitatea ei pe piața muncii este doar, deci are o perioadă de garanție, să zicem, limitată, de 5 ani. 5 ani de zile nu trebuie să faci niciun curs, pentru că noi considerăm că acele cunoștințe sunt valabile, dar după 5 ani de zile trebuie să faci niște cursuri, iată, în funcție de competențele pe care noi l-am descris, dacă nu, nu o să-ți pierzi diplomă, pentru că ai avut, ai obținut-o, nu putem lua, dar putem să spunem că valabilitatea ei pe piața muncii, garanția ei, termenul de garanție este epuizat. Trebuie să înveți aceste cursuri ca să dobândești noi competențe pentru că a evoluat industria, pentru că a evoluat mediul economic, pentru că s-au schimbat tehnologiile.

Lucrezi în administrație, s-a digitalizat Administrația, eu nu mai pot să mai stau cu diploma de absolvent de studii SNSPA, de Științe politice și Administrative, pentru că valabilitatea ei pe piața muncii nu mai e, și-a pierdut garanția. 

Și atunci cred că soluția ar fi de a introduce cicluri mai scurte de învățământ, și de a limita valabilitatea pe piața forței de muncă a unei diplome. De a considera că diploma continuă să fie valabilă, dar este cu termen limitat de garanție sau de valabilitate. Condiționalitățile sunt: dacă ai făcut cutare noi cursuri care să facă din nou racordarea la economie și la tehnologie, atunci, sigur, valabilitatea se prelungește și după 5 ani trebuie să faci altele, ca să ai o nouă valabilitate.

Asta văd eu o schimbare radicală: scurtarea ciclurilor și valabilitate limitată pe piața forței de muncă a diplomelor pe care le emit universitățile. Altfel, mai ales în sistemul de administrație publică, am intrat cu o diplomă care are valabilitate până când ies eu la pensie. De ce m-aș pregăti să mă optimizez, de ce? Dacă am o dorință neapărat, sau știu eu, poate o creștere de salariu, dar dacă mă condiționalizezi și îmi spui atenție, pentru că valabilitatea pe piața de muncă ține de upgrade-ările cunoștințelor pe care le ai, atunci cred că ar fi o schimbare mai radicală”. 

Mircea Miclea este profesor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la Universitatea Babeș-Bolyai, cercetător, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, a fost ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005, a fost președintele comisiei prezidențiale în mandatul lui Traian Băsescu care a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, diagnoză care a stat la baza Pactului național pe educație semnat în 2008 de toate partidele politice și apoi la baza Legii Educației nr. 1/2011.

Mircea Miclea / Foto: Captura Youtube NCN Romania

Citește și:
Mircea Miclea – Soluția prin care clustere de firme ar putea să contribuie la reformarea sistemul de învățământ superior prin spargerea monopolului diplomelor

  1. Poate domnul ministru are de dat titularizare în fiecare an , cu definitivat, doctorat și notă 9? Poate are de dat gradul 1 didactic, deși are doctorat? Poate trebuie să învețe cum să predea on line? Poate are peste 30 de ani și are de făcut încă alte cursuri de specializări? Învățământul, educația nu poate să progreseze niciodată când oamenii sunt siliți să o ia de la început ani întregi până când obosesc și poate că se și ratează în tot ce pot da mai bun pentru că examenele de confirmare infinită a unui nivel inițial ucid creativitatea, energia pentru desfășurarea liberă a vocației… În orice domeniu, nu doar în învățământ…

  2. Același lucru sa se întâmple și în mediul universitar. Diploma domnului Miclea sa tina 5 ani.

  3. Matematica trebuie pusa ca si materie la alegere la bac si la capacitate. E pacat copiii buni care nu sunt dotati cu aptitudini la matematica sa isi scada media cu o.nota mica luata sau chiar mai rau sa bu ia nota de trecere.

  4. Domnule ministru, sunt absolventă a Facultății de Drept, cu master în Științe penale. Am 19 ani de școală și alți 19 de muncă. Am vrut să mă angajez în resurse umane (debutant) și mi-au cerut un curs pe care l-am făcut în două săptămâni. Apropo, nici așa nu îmi găsesc de lucru. La stat n-am pile, din privat nu mă sună nimeni. Ce cursuri să mai fac că am 47 de ani deja și din 2016 tot fac cursuri. Merçi!

  5. Dorinta de spectacol (a se citi “dorinta de a te da in spectacol”) este prezenta in societatea romaneasca la toate nivelurile si in toate mediile. De ce in Educatie sa nu existe comedianti de genul domnului fost ministru, fost presedinte de comisie, fost…, fost…, care sa amuze cu ineptiile lui hilare cetatenii constienti de faptul ca fara asemenea iesiri aceste personaje ar fi date uitarii… acea acuta frica a actorului mediocru de a nu fi dat uitarii.
    Domnule fost Mircea Miclea, cauta o scara si iesi din intunecimea crevaselor mintii tale, revino la realitate si paseste afara din globul de cristal in care te afli in acest moment. Fa o incursiune in ceea ce se intampla in acest moment in piata muncii, mai arunca o privire si in exterior sa vezi care sunt trendurile functionale si apoi vino cu idei. Lasa SF-urile sa le scrie cei care sunt in masura sa o faca si care au talent in a face asta.

  6. Acum, când ai ajuns la venerabila vârstă de …. ani, te întreb cu respect, mai ai capacitatea de a te re-forma o dată la 5 ani? Ești convins ca valabilitatea diplomelor tale să fie limitată? Nu știu cum de sunteți în stare să scoateți din creier asemenea inepții!!!??

  7. Exista deja unele profesii care au conditie de formare continua pentru pastrarea dreptului de practica (pedagogia, psihologia, medicina, doar cateva din ele). Mai sunt si profesii in care avansul tehnologic te forteaza sa faci actualizari pentru ca altfel esti dat afara. Intrebarea mea ar fi totusi, de ce sa fie “garanti” ai acestor cursuri de acumulare de noi cunostinte peste acei 5 ani de valabilitate universitatile si nu alte persoane juridice care pot comercializa astfel de programe de training?

    Vine deficitul de natalitate peste voi si este fomiță mare de bani in mediul universitar?

  8. Din pacate, dl.prof.psiholog Mircea Miclea a fost si coautor al trist celebrei OG 75-2005 – privind asigurarea calitatii educatiei – o reglementare incropita de specialistii nostri in Stiinte politice, Stiintele educatiei si Psihologie (nu in Managementul calitatii, asa cum ar fi trebuit !!!) deci plina de erori conceptuale, confuzii jalnice, prejudecati si lacune, dar prin aplicarea careia traiesc (prea bine!) de 15 ani ARACIS si ARACIP care au generat o inutila birocratie in scoli si universitati, fiind respinsi de mai toate cadrele didactice si de beneficiari, deci NE FACAND ABSOLUT NIMIC PENTRU ASIGURAREA CALITATII EDUCATEI conform scopului OG 75-2005…. Observatorii straini descriu aceasta situatie prin expresia (ignorata in Romania) “esecul internalizarii asigurarii calitatii educatiei” in Romania, dar autorii OG 75-2005 se incapataneaza sa afirme ca tot ceea ce au scris ei in OG75-2005 este conform cerintelor Comunitatii Europene – ceea ce este un fals evident daca luam in considerare recomandarile conferintelor prealabile ale ministrilor educatiei din statele membre ale UE !!! Doar acreditarea universitatilor pe baza unui referential comunitar prestabilit si transparent – realizata de ARACIS este legala si necesara (caci ARACIP nu are echivalent in celelalte state membre ale CE) – este utila si necesara. Aceasta se putea realiza fara a uzurpa conceptul “asigurarea calitatii”, desconsiderand total standardele, practicile si instrumentele internationale specifice asigurarii calitatii…
    Din pacate, cunoscand bine ce se intampla in universitatile din alte state, consider ca noua propunere a domnului profesor psiholog este CONTRAPRODUCTIVA, IREALISTA si CONTESTABILA din multe ratiuni, de dezbatut aici… Asteptam demult o noua Lege a educatiei si programul Romania educata – dar ele sunt inca netransparente si in curs de dezvoltare…. OG75-2005 ar trebui abrogata si unele prevederi ale ei introduse in noua Lege a educatiei…

  9. Sistemul Bologna a fost de reducere de la r ani la 3 ani mai la toate facultatile. Si asa a scazut calitatea pregatirii studentilor. Problema este ca se invata discipline fara rost pentru ca unii profesori depasiti de realitate sa aibe norme. Cred ca la fiecare 5 ani schimbata curricula facultatilor pentru a fi la curent cu ce cere piata muncii. In cursuri de form prof.de 3 sapt ori 3 luni nu se invata mare lucru.

  10. Aici ai dat rău cu bata în baltă, domnule fost ministru. Este problema angajatorului și doar a lui nivelul competențelor cerute la angajare! Înțeleg foamea de bani a universităților și altor furnizori de formare, dar sa transformi o diplomă, indiferent care, in salam este o aberație! Dacă ai cunoaște codul muncii ai știi că însăși angajatorii trebuie să asigure perfecționarea continuă a tuturor angajaților, la perioade de 2 sau 3 ani!

  11. Mda,domnul ,,ministru” se gândește cum să câștige bani universitățile ,în condițiile prăbușirii demografice.
    Tot mai puțini potențiali studenți, supliniți de tot mai multe cursuri cu efect…zero.

  12. Având o profesiune intelectuala, munca in sine, lucrul de zi cu zi, te obliga să ți pasul cu informațiile LA ZI nu doar o data la cinci ani.

  13. Este o idee buna.
    Eu as milita chiar pentru o evaluare preliminara a celor care fac publice astfel de idei.

  14. Este ca și cum s-ar anula de-a binelea diploma universitară. Ar deveni fără nici valoare ca atare la fel de bune vor fi și cele false. Și asta este o aberație. Dacă tot este psiholog, ar trebui să se gândească: în afară de această diplomă de bază pe care orice specialist într-un domeniu o are, de mult timp, absolvenții adaugă deja cursuri peste cursuri tocmai pentru adaptarea la situația pieței muncii. Ce ar fi ca și dânsului să i se nege valabilitatea diplomei universitare la vârsta pe care o are chiar dacă deja este doctor și profesor universitar? Ce ar însemna se se ocupe oamenii doar de luarea altor diplome în loc să progreseze în propriul domeniu? Și apoi nu va face decât să se adauge o altă mascaradă a diplomelor false în timp ce piața privată de muncă vrea experiență și aproape nici nu o mai interesează diplomele, multe cursuri se fac deja la locurile de muncă. Și a consultat situația în alte țări?

    1. Nu pot sa cred, nimeni nu de acord cu ineptiile dlui. ministru 😁😁😁.
      Miclica, daca erai asa destept stiai ca ce propui tu se numeste pregatire profesionala continua.
      Bazele oricarei materii de rahat pe care o predai tu si altii ca tine, raman in mintea unui licentiat.
      Pregatirea continua tocmai asta face, te updateaza la noile evolutii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cum îți gestionezi emoțiile

Cum îți gestionezi emoțiile, când ești cu laptopul în brațe și copilul în spate? Andrei Miu, profesor de neuroștiințe cognitive: Dacă expunem copiii la reacții exagerate, suntem iresponsabili și ne jucăm cu sănătatea lor mintală. Ar trebui ca părinții să se poarte ca tatăl din filmul La vita è bella și să aibă mare grijă de seninătatea copiilor lor

Cum îți gestionezi emoțiile, atunci când ești cu laptopul în brațe și cu copilul în spate – situație care a devenit normă în multe familii, odată cu închiderea grădinițelor și…
Vezi articolul
Rezultatele sondajului IRES despre Vaccinarea COVID-19 în România / Foto: IRES

Sondaj IRES: 46% dintre părinții elevilor de 12-18 ani susțin că sunt vaccinați împotriva COVID. 16% dintre elevi sunt imunizați, dar 70% dintre părinții copiilor nevaccinați vor școală în format fizic fără să-i vaccineze

70% dintre părinții copiilor care nu sunt vaccinați, cu vârste între 12 și 18 ani, din România, vor ca elevii să meargă fizic la școală, dar să nu îi vaccineze,…
Vezi articolul

În container sau după-amiaza. Parte dintre părinții elevilor de clasa a VIII-a de la Colegiul Coșbuc din București, mutați pentru renovare la Mihai Viteazul, protestează față de condițiile în care învață copiii lor

Lucrările de renovare sau consolidare a școlilor și grădinițelor au dat peste cap cursurile în numeroase cazuri, încă din prima zi de școală. La Colegiul Bilingv George Coșbuc din București,…
Vezi articolul