Nimeni nu vorbește pe șleau de desființarea titularizării, despre conflictul de interese și evaziunea fiscală care rezultă din meditații, despre desființarea modulului pedagogic – Tudor Chirilă, despre promisiunile partidelor pe Educație

4.631 de vizualizări
Desființarea titularizării
Tudor Chirila / Foto: Captura Youtube.com
Nimeni nu vorbește pe șleau de desființarea titularizării, despre conflictul de interese și evaziunea fiscală care rezultă din meditații, despre desființarea modulului pedagogic, scrie într-un mesaj pe Facebook Tudor Chirilă, actor și activist în domeniul Educației. Acesta a trimis, în urmă cu un an, o scrisoare către Ministerul Educației și către partidele politice pentru a genera un pact în domeniu, demers public care a adunat peste 93 de mii de semnături.

Chirilă analizează pe scurt propunerile partidelor politice pentru alegerile de duminică, 6 decembrie, după care spune care sunt temele absente, în opinia lui, din toate programele partidelor.

El atrage atenția în postare că textul “nu este un articol din care să reiasă că toate partidele sunt la fel, ca lumea să se descurajeze și să absenteze pe 6. Este doar observația că la capitolul educație oferta e dezamăgitoare, nerealistă, lipsită de argument. Asta însă nu trebuie să împiedice pe nimeni să opereze cu nuanțe. Și să mergă la vot. Conform convingerilor”.

Tudor Chirilă: “Programul pe educație al principalelor partide politice este o colecție frumoasă de vorbe fără sens. Fiecare a încercat să-și găsească o nișă, Alianța USR PLUS inventează apa caldă cu școala după școală sau desființează inspectoratele fără să ne spună cum, Partidul Social Democrat (da, ăia preocupați sanchi de categoriile defavorizate și pe bune de cum să fure legal și care beneficiază primii de stagnarea educației) o țin pe a lor cu măsuri sociale sau cu trainingul profesorilor dintr-un program semieșuat (CRED), în timp ce Partidul Naţional Liberal nu ratează nimic, e ca un restaurant de pe Valea Prahovei cu meniu internațional unde ți se promite că vei mânca excelent și cârnați de pleșcoi cu varză și foie gras cu reducție de bambus fiert în sos de rom. Programul lor electoral sună frumos, dar nu e implementabil nici în douăzeci de ani la gradul de incompetență din administrație. E clar că s-au prins că e nevoie să articuleze ceva cât mai atractiv pentru electorat, dar adevărul că nimeni nu are curajul să formuleze cu subiect și predicat măsurile nepopulare cu care ar putea să înceapă cu adevărat reforma.

Despre desființarea titularizării

Nimeni nu vorbește pe șleau de desființarea titularizării, nimeni nu vorbește despre conflictul de interese și evaziunea fiscală care rezultă din meditațiile acordate de profesori la diverse materii și care transformă peisajul educațional într-un mediu de racolare de “clienți” în care profesorii nu au interes să performeze. Sau despre conflictul de interese între profesori și sistem, în cazul meditațiilor.

Nimeni nu vorbește DIRECT despre desființarea modulului pedagogic și înființarea masteratului didactic ca formă de accedere în sistem pe bază de meritocrație, astfel încât fabricile de diplome să nu mai livreze pentru copiii noștri profesori fast-food.

Nimeni nu vorbește pe șleau despre o atât de necesare auditare a sistemului educațional pe toate palierele, deși există instrumente europene (peer counselling). Și atunci ajungem din nou la aceeași concluzie: cu politicienii actuali, cu responsabilii actuali ai partidelor, în educație nu se poate porni reforma. Cu actualul aparat funcționăresc din minister, nu se poate porni reforma. Mai mult, cu mandate politice de patru ani e demonstrat că nu se poate porni reforma. Desființarea titularizării este așadar un subiect ce nu mai trebuie ocolit.

Starea educației românești transformă domeniul într-unul de siguranță națională care are nevoie de măsuri cu caracter de urgență

Ceea ce trebuie să cerem politicienilor, ba chiar să îi forțăm să accepte, este depolitizarea domeniului și un pact REAL pe educație. Dealtfel, pactul anterior în care nu s-a întâmplat nimic (ăla inițiat de Băsescu), nici măcar nu a fost desființat. Eu cred că educația nu poate fi reformată în mandate politice de patru ani. Este nevoie de o perioadă mult mai lungă, de 10 sau 15 ani, la fel cum e nevoie ca de la vârf în jos educația să fie reformată de experți/tehnocrați care se pot folosi de ajutorul experților europeni și de instrumentele europene de auditare.

O viziune pe educație agreată de toate partidele, propusă și implementată de experți dovediți în educație (în colaborare cu experți străini) într-un mandat de minim zece ani este una din soluțiile care pot evita dezastrul iminent. Dar, culmea, pentru acest tip de depolitizare e nevoie de voință politică. Să ai voința politică să depolitizezi și să nu mai privești corpul profesoral ca pe o eternă sursă de manevră electorală. Dealtfel, ăsta e și motivul pentru care programele nu sunt coerente și nici concrete, ci doar filosofii pentru că partidele s-au ferit să supere “electoratul”.

Reforma în educație o pot face specialistii neafiliați politic care să aibă girul tuturor partidelor. Pentru asta însă trebuie să ieșim la vot. Pentru că dacă nu votezi, cel puțin din punct de vedere mora,l e mai greu să emiți ulterior pretenții. Ieșim la vot, după care ne păzim votul ăla. Așa cum putem, fiecare dintre noi.

În cazul educației trebuie să ne facem auzită vocea. Pentru că ei și-au făcut auzită incompetența. 30 de ani. Și nu văd ce mare filosofie e să admiți că acest domeniu are nevoie de independență și pricepere.

PS. Petiția de mai jos a strâns aproape 94 de mii de semnături. Cei care nu au făcut-o încă, o mai pot semna. Apoi mergem la vot și cerem parlamentului să țină cont de ea. Pe 6 decembrie.

PS2. Ăsta nu este un articol din care să reiasă că toate partidele sunt la fel, ca lumea să se descurajeze și să absenteze pe 6. Este doar observația că la capitolul educație oferta e dezamăgitoare, nerealistă, lipsită de argument. Asta însă nu trebuie să împiedice pe nimeni să opereze cu nuanțe. Și să mergă la vot. Conform convingerilor”.

Tudor Chirila / Foto: Captura Youtube.com


17 comments
  1. Meditațiile au început să scadă datorită creșterii salariului profesorilor. Aici intervine un efect pervers: programa rămâne în continuare umflată cu pompa și pusă cu furca, iar materia este parcursă în pas alergător ca să intre toată. Meditațiile erau singura modalitate controlată de a o asimila pas cu pas. Fără ele, elevii sunt lăsați în voia sorții. Soluția? Scos cu furca din căruța programei. Scos cu furca masiv, cantități industriale. Și încă o necesitate: cei care alcătuiesc aceste comisii de programe, examene naționale, manuale școlare etc. să dețină un număr de ani de predare la grupa de vârstă respectivă. Să nu poți participa la redactarea unui manual școlar de gimnaziu, a unei programe de gimnaziu sau a unui examen național dacă nu ai lucrat deloc la gimnaziu, la fel cum un chirurg nu poate intra într-o sală de operații dacă nu a trecut printr-un rezidențiat.

  2. 80% corect. Însă cât de bine se pricepe domnul Chirilă la modulul pedagogic, nu prea ştiu. Nici de ce are impresia că lumea nu-şi face treaba cu privire la modul. Ce pot să-i spun absolut sigur este că, în caz masterat didactic, nu vor mai exista profesori de germană de NICIUN fel, de la un moment dat încolo. Nemţii scot profesori după trei ani de facultate, şi tot nu sunt destui, care masterat, cine îţi stă 5 ani în facultate, să meargă pe urmă să predea la grădiniţă? Aşa că o să ajungem ca în Berlin, unde Primarul a invitat specialişti din toate domeniile, cu zero competenţe didactice, să predea, că profesori nu mai sunt de mult!

  3. Succesiunea mesajelor generate de pozitia acestui cetatean arata in mod clar ca Educatia si nu numai, nu pot fi reformate!
    Nu cred ca un exemplu mai bun se poate da.
    Au fost mostenite din vechiul regim functionale, iar starea lor s-a deterioarat an de an
    Nu cred ca Tudor Chirila este competent sa reformeze sistemul educational, dar el nici nu a sustinut acest lucru.
    A relevat doar ca partidele politice nu au luat in calcul o reforma radicala a sistemului de invatamant
    Ori aici cred ca are dreptate: nu au luat!
    Nu am inteles din luările de pozitie ca dvs ati dori sa fie reformat sistemul de invatamant sau sa ramana asa. Acest lucru era de interes pentru noi toti. Doar ati subliniat ca Tudor Chirila nu are dreptul sa comenteze. Eu cred ca are. Are acelasi drept ca noi toti. Toti sprijinim financiar sistemul de invatamant si toti ne bazam pe el.
    Am inteles din reactiile dvs ca titularizarea este un lucru bun si ca asa trebuie sa ramana. Este si parerea mea, pentru ca orice sistem bazat pe meritocratie presupune in primul rand un sistem corect de masurare a meritelor.
    Cine sa masoare? Inspectorii de azi cei care apar la fiecare schimbare de guvern si care nu stiu sa articuleze 3 cuvinte?
    Dar ca sistemul trebuie reformat cred ca sunteti de acord cu mine. Sau nu?
    Daca s-ar simti asa de dureros precum se simte sistemul de sanatate in zilele acestea cred ca ne-am preocupa mai mult de invatamant
    Pacat ca el nu doare. Inca.
    De aceea orice opinie este bine de ascultat si de comentat.
    Daca din mesajul acestui om s-a inteles doar faptul ca el canta si ca a distrus Vama veche atunci nu cred ca mai avem vreo sansa sa schimbam vreodata ceva.

    1. Chirilă are dreptul să comenteze despre ce vrea, dar la el acasă, că nici eu nu merg la ProTV să comentez prestațiile lui, la limita dintre nuditate și jointuri. În plus, asta cu sprijinul financiar nu prea se aplică la cântăcioși. Iar dacă tot are bani de ce îi pasă de sistemul public de învățământ? Școlile private tocmai pentru progenituri de “vedete” s-au înființat.

  4. Cine îl ia în seamă pe acest histrion și de ce i se publică aiurelile pe un sit dedicat educației? Ce știe ăsta despre titularizare, modul pedagogic și/sau master didactic? A dat el vreun astfel de examen vreodată? A urmat el astfel de studii vreodată? Ăsta cânta la zilele orașelor cu primari PSD și apoi înjura PSD-ul.

  5. Edupedu daca vreti senzational vi-l dau eu pe Gica de la scularie sa zica el ce crede despre profi, scoala si reforma. Daca tot il promovati pe Chirila, de ce nu si pe Gica de la Scularie? Se pricep amandoi la fel de bine. Si inca ceva: sa ii dam afara pe toti profesorii si sa inchidem scolile. E mai bine asa. Poate se reduce deficitul bugetar, dispare evaziunea etc.

    1. Domnule dragă , subscriu. Alături de Gică de la sculărie eu o propun pe vecina mea , duamna Constanța. Are șapte clase , a vrut să termine și a opta , dar a rămas gravidă și s-a măritat. O cheamă Constanța , dar semnează C-ta ( nu e banc !) Când i-am atras atenția că asta este prescurtarea denumirii unui județ , mi-a retezat-o :” Ăi fi dumneata prifisoară , da’ io știu mai bine !” Și duamna C-ta se pricepe la sănătate, politică, virusologie, extratereștri, agricultură , bineînțeles , educație . Face ordine în școala la care învață nepoata , schimbă educatoarea , învățătoarea , directorul, arată cu degetul , scoate la iveală toate ” porcăriile de le face îștia” , se pricepe la română , engleză , geografie , informatică ( are cont pe Facebook !) Și ce-ar face ea dacă ar fi primar…! Singura diferență față de domnul Chirilă este aceea că duamna C-ta nu își poate exprima părerile decât între vecinile dornice de o opinie avizată ” ascultă la mine, că io știu ce zic !” Dacă domnul Chirilă este promovat cu ideile sale , de ce nu și duamna C-ta? Comparația este puțin forțată , dar adevărată . Toți neaveniții se pricep la învățământ , toți neica-nimeni dau lecții , fac reforme , ne trag de urechi , ne numesc ” profesorași ” șpăgari , incompetenți, nepregătiți ,etc . Na, că iar m-am enervat. De ce Edupedu permite asta și publică materiale care sunt un atac direct , jignitor și incorect la adresa profesorilor ? Știe domnul Chirilă că am promovat titularizarea de trei ori , ultima oară cu aproape 10 ? Că am concurat 43 de profesori pe singurul post titularizabil din județ ? Că am făcut pedagogie și metodică în facultate doi ani , cu examen ? Știe că am făcut navetă de mi-a ajuns pe o viață ? Că făceam pneumonie de două ori în fiecare iarnă ? Nu știe. Atunci , dacă nu știe ce înseamnă să devii profesor, să faci față dificultăților , să susții titularizarea , să dezgheți mințile țâncilor , de ce îl băgați în seamă ? Doar așa, pentru un pic de denigrare ? Urât. Și rușinos.

      1. Păi nu este normal să se concureze an de an, până când ajungi în pragul nevrozei. Ce-i aia concurs de titularizare când nu sunt posturi titularizabile. Am terminat şi eu înainte de ’89 facultatea, făceai perioada de 3 ani de “practică”, dădeai examneul de definitivat care implica inspecţii, lucrare şi examen şi erai profesor definitiv Titular că ce? Cred că este metoda cea mai digură să-i frângi pe toţi care au pasiune de mers la copii, să-i trânteşti în genunchi. Eu cunosc nişte existenţe distruse de acest examen.

  6. Cetateanul acesta, Tudor Chirila, nu isi da cu parerea despre sistemul de educatie.
    Este dezamagit de partidele politice si de modul cum abordeaza ele toate, sistemul de educatie, adica se fac ca lucreaza.
    Eu cred ca nu trebuie invitat la catedra sau discutat aici despre cine e si ce face T. Chirila.
    Ce spune el e corect.
    Aveti o alta opinie despre ce spune el, nu despre cine e el?
    Sa o auzim!
    Ar fi utile detalii de la toti cei care au astfel de idei cu precadere cu privire la modul lor de implementare.

    1. Nu, ce spune el nu e pur și simplu corect, ci e corect din punctul său de vedere.
      De exemplu, titularizarea. Nu suntem deloc singura țară în care există titulatură a profesorilor. Sunt mai multe beneficii, sau mai multe pierderi asociate desființării titulaturii? Cadrele didactice sunt în majoritate femei, femeile au grija casei; românii sunt în majoritate proprietari, nu își schimbă reședința ca pe ciorapi; câți/ câte vor mai intra în învățământ dacă profesia își pierde beneficiul stabilității? Dar copiilor, lor le va fi bine? Când un elev în clasa a noua vrea să își justifice lipsurile la o materie, spune că a schimbat 4 profesori în gimnaziu. Pe de altă parte profesorii slab pregătiți pot fi dați afară ușor, un mare beneficiu. Totuși, balanța se înclină în favoarea păstrării titulaturii.
      Meditațiile trebuie fiscalizate. Corect! Nu că profesorii ar fi capii evaziunii fiscale în România…Asta ar fi o acțiune justă, dar nu ar aduce niciun beneficiu direct copiilor; bugetului țării, da.
      Tudor Chirilă ar vrea să fie formator de opinie și, poate, să genereze o schimbare în învățământ. După părerea mea nu poate; dacă s-ar autoevalua corect, s-ar duce să cânte, adică ar face ceea ce știe să facă. Omul potrivit la locul potrivit, nu ?

  7. Il invitam pe acest domn la catedra sa ne invete cum sa predam si sa invatam pentru un masterat didactic pe un salariu de 2000 de lei pe luna. Parerea mea este ca acest domn incearca sa intre in politica pe “cai mari”, dar nu stie cum. Dupa ce s-a distrus Vama Veche, se va distruge si ce a ramas din sistemul de educatie si de sanatate. Pentru necunoscatori Vama Veche era un sat izolat inainte de revolutie, ultimul loc boem la Marea Neagra unde se putea vorbi la “Ovidiu” liber de filosofie, de Tutea, si de democratie, un loc populat de o elita intelectuala restransa. Dupa aparitia acestei formatii acest loc a devenit popular, manelizat, plin de figuranti. In prezent, aproape singurele discutii din “vama” sunt despre femei si masini, eventual la un “joint”.

  8. Sistemul de educatie din Ro nu poate fi reformat in favoarea societatii cel mult in favoarea unor grupuri de interese.
    Este o iluzie si o pierdere de timp sa incercam si sa speram acest lucru.
    In fapt trebuie sa recunoastem deschis altceva.
    Atat sistemul de Sanatate cat si cel de Educatie sunt…privatizate!
    Da, pare aberant, dar asa este.
    Ambele sunt finantate de catre stat dar si de catre noi toti, fiecare dupa nevoi, iar veniturile sunt incasate de prestatatorii respectivi in mare parte in mod ilicit
    Ca sa fii tratat in spital platesti din buzunar, ca sa ai copiii educati trebuie sa platesti meditatii private (cu mici exceptii)
    Si atunci ce si cum sa reformezi?
    S-a redus spaga in spitale daca au fost marite salariile pana la un nivel de bun simt?
    Nu.
    Nu se va schimba nimic nici in Educatie. Au fost in fruntea acestui Minister si multi idioti, dar si mari “apostoli”. Niciunul nu a facut nimic.
    Ca avem supraveghere video inseamna reforma?
    Daca renuntam la titularizare vom avea reforma? Ce se intampla acum anual la repartizarea suplinitorilor va fi multiplicat de o mie de ori, iar circul va fi total.
    Nu se poate face reforma in maniera aceasta pentru ca indiferent cat de multi apostoli vin la conducere, implementarea masurilor va fi tot in sarcina inspectorilor. Ne putem imagina o reformare a lor? E o gluma!
    In ambele domenii au aparut alternative private care, desi sunt aberante din punct de vedere financiar, arata o oarecare functionalitate.
    Cred ca o solutie, singura de fapt avand in vedere nivelul de civilizatie din Ro, ar fi sa permitem dezvoltarea acestei alternative.
    Nu dintr-o data, pentru nimeni nu ar alege un partid care privatizeaza Educatia, dar incet incet cred ca s-ar crea un mod alternativ rezonabil.
    In acest moment nu se poate vorbi de o alternativa reala ci doar de un model. In Sanatate, atunci cand statul plateste aceeasi suma de bani pentru o procedura se dovedeste ca spitalele private sunt mai eficiente.
    Daca pui in balanta si spaga pe care trebuie sa o platesti in spitalele de stat…eficienta devine comparabila.
    De ce n-ar fi la fel si in Educatie?

  9. Propun să începem discuția cu impozitele plătite de cântăcioși.

    Dacă ajuns Chirilă să facă politici educaționale, atunci e bine, e foarte bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Zodiile ca “metodă” de predare, într-un proiect cu finanțare de la Ministerul Educației, și culorile paranormale – noi mostre de pseudoștiință folosită în învățământ / Ghid de “bune practici” didactice: Albastrul crește capacitățile paranormale, portocaliul eliberează toxinele din colon

Culorile care vindecă afecțiuni și descrierea personajelor prin semnul zodiacal sunt noi exemple de situații, ieșite la iveală în ultimele zile, în care pseudoștiința e recomandată spre folosire în școlile…
Vezi articolul
Formatori pentru profesori de gimnaziu

O criză serioasă de profesori buni de matematică și științe “e predictibilă peste maximum 10 ani” – raportul de țară TIMSS 2019. Ce spune studiul despre problemele și necesitățile profesorilor la materii unde acum, elevii, iau “notă de trecere”, dar rămân la coada UE

“Datele agregate, atât la nivelul profesorilor de științe, cât și al celor de matematică, reprezintă un semnal de alarmă cu privire la asigurarea în timp a bazinului de profesori din…
Vezi articolul

Capcanele întinse de Guvernul Ciucă profesorilor, după ce în ultimii doi ani miniștrii Educației au promovat intens creșterea salariului debutantului la nivelul salariului mediu pe economie din anul bugetar încheiat

Salarizarea profesorilor, așa cum a fost adoptată cu forța de Guvernul Ciucă, prin OUG 53/2023, arată două capcane întinse de Executiv pentru corpul profesoral. Concret, în loc să aplice Legea…
Vezi articolul
Iulian Cristache

Răspundeți unei comenzi sau unei persoane din Ministerul Educației? – Reacția președintelui Asociațiilor de părinți la afirmațiile președintelui Asociației colegiilor pedagogice

Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – învățământ preuniversitar, răspunde afirmațiilor făcute de profesorul Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România: Am…
Vezi articolul