Noile planuri-cadru pentru liceu au prea puține ore opționale, au fost aprobate fără consultare reală și fără o strategie clară pentru profesori, susține Consiliul Național al Elevilor

1.784 de vizualizări
Foto: CNE
Consiliul Național al Elevilor (CNE) critică reducerea orelor opționale, lipsa unei consultări reale asupra formei finale a planurilor-cadru și riscul ca reforma să nu poată fi aplicată eficient din cauza absenței unei strategii clare de formare a profesorilor. Potrivit organizației, noile planuri-cadru aprobate vineri, 20 iunie, de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, limitează autonomia elevilor, afectează echilibrul disciplinelor și riscă să adâncească inechitățile din sistem, în loc să răspundă nevoilor reale ale beneficiarilor.
  • Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. Pe baza acestora, fiecare școală își face orarele pentru elevi.
  • La finalul lunii ianuarie 2025, CNE cerea ca educația sexuală, educația media și gândirea critică să fie integrate în reforma planurilor-cadru pentru liceu. Elevii „să învețe despre educația pentru sănătate reproductivă în mod obligatoriu”, mai puncta organizația, care susținea și o actualizare a manualelor în mod transparent.

Potrivit CNE, diminuarea opționalelor din oferta școlii este o regresie față de versiunea inițială a planurilor, publicată în ianuarie. Organizația cere ca cel puțin 30% din numărul total de ore pentru clasele terminale (XI-XII) să fie alocat disciplinelor la alegerea elevului, „sau revenirea la varianta inițială din luna ianuarie”. În opinia elevilor, este „absolut normal ca trunchiul comun să asigure o bază solidă de cunoștințe”, însă alegerea direcției de aprofundare trebuie să le revină lor. Reducerea semnificativă a spațiului pentru opționale limitează tocmai personalizarea parcursului educațional, pe are îl consideră un obiectiv esențial într-un sistem adaptat realităților actuale.

Pe lângă aceste critici, CNE reclamă lipsa unei consultări reale în etapa de finalizare a planurilor. Deși prima variantă a fost pusă în dezbatere publică, forma finală „trebuia supusă unei noi dezbateri reale, transparente și participative”, se arată în poziția transmisă de organizație. Elevii susțin că adoptarea acestor documente fundamentale fără implicarea directă a celor afectați compromite legitimitatea reformei. Ei atrag atenția că transparența și dialogul autentic cu elevii, profesorii și părinții sunt condiții indispensabile pentru ca transformările din sistemul de educație să funcționeze.

Consiliul Național al Elevilor mai semnalează că reducerea numărului de ore la discipline precum limba și literatura română, limbile moderne, istoria și geografia trebuie să fie însoțită de o revizuire profundă a conținuturilor. „Este necesar ca orice demers de reducere a numărului de ore să fie corelat cu o revizuire coerentă și profundă a curriculumului”, afirmă organizația. Altfel, spun elevii, se riscă comprimarea excesivă a materiei și scăderea calității procesului educațional. Ei cer ca elaborarea noilor programe școlare să se facă transparent și cu implicarea profesorilor și elevilor, în cadrul unui calendar sustenabil, astfel încât noul curriculum să răspundă nevoilor reale ale lor.

Un alt punct critic vizează lipsa unei strategii clare pentru formarea profesorilor, fără de care aplicarea planurilor-cadru riscă să rămână doar teoretică. „Fără o planificare riguroasă și resurse dedicate formării profesorilor, riscul este ca aceste discipline să devină doar denumiri fără conținut real și valoare educațională”, avertizează CNE. Elevii consideră esențial ca profesorii să fie pregătiți să adopte metode moderne, adaptate noilor cerințe, și să devină „facilitatori ai învățării”, nu doar transmițători de informații. În lipsa acestei componente, întreaga reformă poate eșua în aplicare și impact.

Pentru liceele tehnologice, creșterea numărului de ore de pregătire practică este apreciată ca direcție corectă, dar considerată insuficientă în lipsa unei colaborări funcționale cu mediul economic. CNE avertizează că fără parteneriate reale cu agenți economici, lipsa unor stagii de practică viabile în special în zonele rurale și defavorizate va accentua inegalitățile deja existente. „Această schimbare presupune automat o reducere a activității teoretice, ceea ce poate afecta echilibrul formării elevilor”, mai afirmă reprezentanții elevilor. Ei solicită Ministerului Educației să elaboreze o strategie clară și sustenabilă pentru integrarea efectivă a pregătirii practice, care să includă „suport logistic, financiar și parteneriate active cu agenți economici locali”.

În final, Consiliul Național al Elevilor transmite că planurile-cadru în forma aprobată „riscă să rateze un obiectiv fundamental: acela de a reda elevilor dreptul de a alege ce învață, în funcție de aptitudinile, nevoile și planurile lor de viitor”. Reforma curriculară trebuie să fie „echilibrată, ancorată în realitate, bazată pe transparență și centrată pe autonomie educațională autentică”.

Mesajul transmis sâmbătă, 21 iunie, de CNE, intitulat „Planurile-cadru – începutul reformei în sistemul educațional”, integral:
Citește și:
Daniel David, despre noile planuri-cadru de liceu: Sunt câteva modificări foarte importante, atât față de planurile-cadru funcționale în acest moment, cât și față de variantele cu care am pornit în luna ianuarie / Dacă un profesor face educație de calitate și dacă convinge școala și elevii că ceea ce face contează, poate avea chiar mai multe ore decât în curriculumul actual
DOCUMENT Noile planuri-cadru de liceu care vor intra în vigoare cu clasa a IX-a în septembrie 2026
Bogdan Cristescu, coordonatorul reformei planurilor-cadru de liceu: Adevărata modificare de substanță apare în programele școlare, implicit în ceea ce va urma în manuale, foarte mult în formarea continuă și formarea inițială a profesorilor
BREAKING Planurile-cadru pentru liceu au fost aprobate de ministrul Daniel David: Este primul pas în reforma pe care trebuie să o facem de acum încolo – lucrul la programe, manuale, trainingul profesorilor / Pariul meu: peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la liceu și o participare mai mare la Bacalaureat


1 comment
  1. „Goliat” – educația – a fost învinsă încă o dată de david.
    Omu’ nu știa sigur daca mai pupa un mandat de ministru al ieducatiei si le-o dat pe repede înainte să fie sigur că îi rămâne numele pe ele!
    Bătaie de joc cu oameni mici și orgolii mari!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Documente / Foto: Pexels.com

EXCLUSIV Ministerul Educației confirmă că profesoara Adriana Bălaj, numită de ministrul Daniel David în comisia pentru programele școlare la Istorie prezentate de președintele Academiei Române, nu a fost consultată în realitate de Minister: „omisiunea regretabilă” e a coordonatorului grupului de lucru, care „își exprimă în mod public scuze”

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) confirmă pentru Edupedu.ro că profesoara de Istorie Adriana Iuliana Bălaj, numită de ministrul Daniel David în grupul de lucru pentru realizarea noilor programe școlare de…
Vezi articolul

Suntem educați într-un sistem în care elevii nu dau teste pentru a vedea ce și cât știu, ci învață pentru a da teste, spune Georgiana, care a terminat clasa a XII-a și vrea să devină profesoară: Festivitățile de premiere nu reprezintă o modalitate de a umili elevii

„Suntem educați într-un sistem în care accentul nu cade exclusiv pe elev și pe nevoile lui, un sistem în care elevii nu dau teste pentru a vedea ce și cât…
Vezi articolul

Elevă către ministrul Educației: Orice elev are nevoie să înțeleagă un buletin de analize, e nevoie de o oră de Biologie măcar, în trunchiul comun, pentru toate clasele / Daniel David: În clasa a IX-a și a X-a nu poți învăța aceste lucruri? Programele pe care le avem acum nu rămân

Când formezi capacitatea elevului de a interpreta un buletin de analize medicale și, în general, când îi formezi cultura generală de a se descurca în situații uzuale de viață? Utilitatea…
Vezi articolul

Diriginții trebuie să-i monitorizeze pe ceilalți profesori dacă le dau elevilor teme de maximum 2 ore, în gimnaziu și liceu. Dacă depășesc limita impusă îi raportează la director – prevede ordinul ce reglementează temele școlare, semnat de ministrul David / Directorul școlii verifică dacă învățătorii le-au dat teme de maximum 1 oră elevilor

Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim alocat temelor, iar elevii și părinții trebuie să dea anual feedback anual obligatoriu, potrivit ordinului de ministru semnat de Daniel David,…
Vezi articolul

O singură oră de informatică este prea puțin în clasele IX-X la matematică-informatică, spune profesoara Dana Lica: Acest profil se putea numi foarte bine și mate-engleză sau mate-chimie / Nu asigură gândirea computațională de care tinerii de azi au mare nevoie

Profilul matematică-informatică ar fi putut să se numească și „matematică-engleză” sau „matematică-chimie”, pentru că mai mult ca sigur aceste materii se fac în număr mai mare decât informatica, disciplină căreia…
Vezi articolul

Profesoara Gabriela Olimpia Sabău, despre participarea elevilor din învățământul tehnologic la stagii de pregătire în companii europene: Descoperă ce înseamnă cu adevărat profesia. Am copii care îmi spun: „doamna, n-am fost mai departe de Oradea” / Proiectele Erasmus m-au făcut să rămân în sistemul educațional

Participarea elevilor din învățământul tehnologic la stagii de pregătire practică în companii europene, prin intermediul programelor Erasmus, le oferă posibilitatea „să își îmbunătățească competența profesională într-un alt spațiu de muncă”,…
Vezi articolul