Folosirea exclusivă a limbajului Python pentru formarea gândirii computaționale a elevilor de liceu periclitează formarea viitorilor ingineri software ai României, atrage atenția Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică (SEPI), potrivit unui document transmis de organizație la Ministerul Educației și Cercetării (MEC), publicat și pe pagina de Facebook a organizației. SEPI reacționează astfel la programa de Informatică pentru clasa a IX-a aflată în dezbatere publică.
- SEPI este formată din profesori și foști elevi olimpici la informatică și este societatea care organizează Olimpiada Națională de Informatică alături de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).
- Documentul Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică (SEPI) și programele școlare puse în dezbatere publică de MEC până pe 12 decembrie 2025 pot fi consultate mai jos în articol.
În analiză, SEPI își fundamentează poziția și prin argumente economice și strategice, menționând că „România deţine un avantaj competitiv solid, construit istoric și confirmat internaţional, fiind recunoscută ca un important furnizor de ingineri software cu pregătire riguroasă în algoritmică, sisteme și optimizare”.
În același text, SEPI arată că, „în contextul în care România dezvoltă tehnologie în multiple sectoare, iar industria IT&C generează peste 8% din PIB și prezintă perspective clare de creştere, investiţia în formarea specialiştilor din domeniu reprezintă o opţiune strategică”. Organizația mai afirmă că această investiție „este esenţială pentru asigurarea securităţii economice a ţării pe termen lung”.
SEPI susține că „elementul definitoriu de noutate propus constă în utilizarea limbajului Python ca unic instrument pentru introducerea conceptelor de programare, inclusiv liste, subprograme, fișiere, interfețe grafice și programare orientată pe obiecte (POO)”, în programele puse în dezbatere publică pentru clasa a IX-a, la specializările matematică-informatică, matematică-informatică intensiv și științele naturii.
„Trebuie să menţionăm că suprasarcina curriculară este semnificativ mai mare pentru specializarea Ştiinţele naturii. Deşi în planul cadru disciplina Informatică are alocată o singură oră la această specializare, în timp ce la specializarea Matematică-informatică alocarea este de 2 ore, diferenţele dintre programele celor două specializări sunt minore (necesitând cel mult 5 ore), singurele elemente de conținut suplimentare la matematică-informatică fiind:
- noţiunile de coadă şi stivă (doar la nivel de concept, fără operaţii specifice cu aceste structuri de date);
- transformarea unui număr dintr-o bază de numerație în altă bază de numerație;
- sortarea elementelor unei liste prin metoda bulelor”, mai notează societatea în poziția sa.
SEPI: Python „trebuie să apară într-o etapă ulterioară a procesului de învățare”
Deși recunoaște rolul limbajului, SEPI precizează: „Deși Python este un limbaj popular și versatil, pe care îl considerăm extrem de util și potrivit pentru a construi exemple complexe de programe cu scop specific (de exemplu jocuri cu grafică sau inteligență artificială), considerăm că acesta trebuie să apară într-o etapă ulterioară a procesului de învățare, în care conceptele de bază de programare (de exemplu, variabile, tipuri de date, tablouri – vectori și matrici, fișiere etc.) sunt deja sedimentate, iar gândirea critică predomină în rezolvarea problemei date”.
Unul dintre principalele argumente invocate de SEPI este cel legat de vârsta elevilor și complexitatea intelectuală cerută. „Conform modelelor consacrate ale dezvoltării cognitive (ex. Inhelder & Piaget, 1958; Case, 1992; Sweller, 1994), elevii din clasele de început ale liceului se află în faza de consolidare a gândirii logico-formale, nu în faza de manipulare naturală a conceptelor abstracte de nivel înalt”, mai scrie SEPI în document. În același punct, organizația avertizează că cerințele programei „depășesc capacitatea cognitivă tipică pentru acest nivel de vârstă, generând suprasolicitare (cognitive overload), învățare superficială şi confuzie conceptuală”.
SEPI susține și că „Python este accesibil, dar ascunde mecanisme esențiale pentru formarea gândirii algoritmice”, oferind exemple precum: „citirea datelor produce întotdeauna text, impunând înțelegerea conversiilor de tip înainte ca elevul să înțeleagă noțiunea de tip de date”, „gestionarea automată a numerelor mari elimină percepția asupra limitelor calculatoarelor” și „orice variabilă este un obiect, chiar dacă elevul încă nu cunoaște noțiunile de referință, instanțiere sau spațiu de memorie”.
- Concluzia organizației la acest punct: „Această opacitate face dificilă construirea unor modele mentale corecte, aspect esențial în primele etape ale învățării programării”.
Propunerea SEPI: progresie „C++ → C++ și Python → Python și SQL”
Un alt punct criticat este introducerea timpurie a programării orientate pe obiecte: „POO este un cadru conceptual care presupune abstractizare, clasificare, modelare și relaționare între entități – procese cognitive de nivel înalt”. SEPI arată că „introducerea sa la clasa a IX-a, fără un fundament solid al programării structurate, contravine recomandărilor din literatura de specialitate și generează suprasolicitare cognitivă”, subliniind că „elevii aflați încă în procesul de învățare a funcțiilor nu au resursele necesare pentru a integra noțiuni precum clase, metode și instanțe”.
SEPI atrage atenția și asupra timpului alocat disciplinei. „Două ore pe săptămână sunt insuficiente pentru parcurgerea unui volum atât de complex, respectiv consolidarea cunoștințelor şi exersarea prin activități practice”, potrivit organizației. Organizația arată totodată că „prea multe concepte introduse prea rapid duc la fragmentare, pierderea coerenței și imposibilitatea asigurării unei învățări semnificative”.
În final, SEPI concluzionează că „ordinea și nivelul de complexitate propuse de programa actuală nu sunt optim adaptate profilului elevilor de clasa a IX-a” și avertizează că „un demers didactic care introduce rapid concepte avansate, fără fundamentare, riscă să formeze modele mentale incorecte despre funcționarea programelor”. Ca alternativă, organizația propune o structură de tip „Progresia C++ → C++ și Python → Python și SQL”, argumentând că această succesiune „asigură echilibrul dintre rigoarea algoritmică și aplicabilitatea practică, oferindu-le elevilor atât competențe fundamentale (structuri de date, optimizare, gândire algoritmică), cât și abilități moderne, aliniate cu cerințele actuale ale pieței muncii și ale învățământului superior de profil”.
Iar SEPI vine și cu o propunere schematică de programă școlară – FOTO DOCUMENT:
DOCUMENT Propunerile integrale transmise de SEPI către MEC:
VIDEO Prezentarea programei de Informatică și TIC la Ministerul Educației și Cercetării:
DOCUMENTE Programele puse în consultare de MEC pentru disciplina Informatică (sursa):
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară:
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică:
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, clase cu predarea disciplinei informatică în regim intensiv:
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea științe ale naturii:
- Proiecție curriculară care prefigurează parcursul disciplinei pentru clasele a X-a – a XII-a:
