O companie specializată în evaluarea competențelor digiale avertizează asupra riscului ca proiecte importante din PNRR, precum formarea pentru pedagogie digitală a 100.000 de profesori, să fie făcute formal, fără un impact real: Riscăm să irosim banii europeni în proiecte ineficiente, prefăcându-ne că facem digitalizare

1.604 vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
„Absorbția fondurilor europene nu ar trebui să fie un obiectiv în sine, ci un mijloc pentru a digitaliza România cu adevărat“, scriu reprezentanții ICDL/ECDL într-un comunicat de presă în care semnalează faptul că pe multe proiecte finanțate cu fonduri din PNRR „sunt acceptate și chiar încurajate compromisuri de slăbire a exigențelor de evaluare“.

„Se remarcă o tendință de repartizare a proiectelor finanțate pe criterii care nu au nicio legătură cu selectarea pe baze competitive a celor mai buni furnizori de training și certificare pentru competențele digitale. Un exemplu din PNRR îl constituie proiectul de formare în pedagogie digitală a 100.000 de cadre didactice, care riscă să fie lăsat doar în responsabilitatea Caselor Corpului Didactic“, potrivit comunicatului citat.

“Un alt exemplu în acest sens îl reprezintă bibliotecile publice, desemnate să se ocupe de alfabetizarea digitală a 100.000 de cetățeni, deși suntem cu toții conștienți de stadiul în care se află multe dintre bibliotecile publice din România“, atrage atenția compania.

“Anul acesta au fost demarate procesele de digitalizare prin PNRR, care includ programe de creștere a competențelor digitale. România, codașă în clasamentul european al competențelor digitale (DESI), are acum o oportunitate uriașă, cu sume considerabile alocate pentru digitalizare. 

Ce constatăm însă în implementarea proiectelor finanțate este faptul că sunt acceptate și chiar încurajate compromisuri de slăbire a exigențelor de evaluare. Dacă înainte ne raportam la standarde de certificare internaționale precum ICDL, Microsoft sau Oracle, care și-au demonstrat impactul și eficiența în creșterea competențelor digitale, acum, în goana după digitalizare, riscăm să confundăm democratizarea noilor tehnologii și competențele digitale aferente cu acceptarea oricărui așa-zis sistem de evaluare și certificare, ca indicator de atingere a rezultatelor urmărite“, conform documentului citat.

Autorii comunicatului dau exemplu de evaluare de formă a competențelor de la Bacalaureat, pentru absolvenții de liceu. „De multe ori, programele de însușire a competențelor digitale nu includ evaluări și certificări cu recunoaștere internațională, europeană sau măcar națională. În cazul în care există evaluări, acestea sunt pur formale. Situația cea mai frapantă o constituie examenul de competențe digitale din cadrul examenului național de Bacalaureat, care nu are un prag de promovabilitate, reprezentând doar o formalitate de prezentare la examen. Totodată, competențele digitale specifice pentru funcționarii publici au început să fie recunoscute prin referire la participarea la orice tip de program de formare, chiar și din curricula universitară, chiar dacă ea nu are nicio legătură cu profilul profesional actual“, se arată în document. 

Comunicatul poate fi consultat aici:

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Când formatorii sunt aceeași nu vă gândiți la rezultate. Sunt pline ISJ-urile și CCD -urile de incompetenți. Ei sunt formatorii. Ce pot transmite? Cei care la catedră erau “varză ” au plecat la CCD sau i-a pus partidul ceva inspector.

  2. Digitalizare cu evaluari nationale scanate, apoi diclite pana la orbire pe un ecran de telefon sau laptop. Sunteti penibili. Digitalizare ar insemna sa avem o biblioteca virtuala cu tot felul de resurse. Sa formam niste profesori pentru predare online pe o platforma, profesori care sa poata fi rapid extrasi din platforma ca sa predea online in caz de nevoie. Cunosc profesori extrem de volubili si care iubesc predarea online. Cunosc insa si profesori exceptionali, dar cu mai mult trac, pentru care predarea online nu este o optiune placuta, ci o corvoada. Profesori cu realizari profesionale, cu vechime multa.De ce am obliga la online asa…in aceeasi oala cand avem oameni formati.Absolventii de CRED sau alte programe de formare online ar trebui sa fie prima alegere sa predea online in pandemie. Corpul de evaluatori ar trebui sa fie primul luat la corectat la examene. Nu profesorii santajati, amenintati in plin concediu pe vara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Modele de subiecte pentru Definitivat 2024, publicate de Ministerul Educației – descarcă documentele pentru peste 100 discipline școlare / Proba scrisă are loc pe 24 iulie 2024

Modelele de subiecte pentru examenul național de definitivare în învățământ 2024, pentru profesorii de gimnaziu și liceu, au fost publicate de Ministerul Educației prin Centrul Național de Politici în Evaluare.…
Vezi articolul

Cel puțin 146.000 de elevi și aproape 20.000 de profesori din 27 de județe nu au dispozitive digitale pentru o educație de calitate, arată un raport SAR / Inspectoratul școlar Ialomița consideră că elevii și profesorii care au un smartphone sunt dotați cu pentru educația online

Ministerul Educației nu și-a îndeplinit atribuția de furnizare de echipamente digitale elevilor și profesorilor, așa cum prevede Legea 109/2020 pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, concluzionează un raport privind digitalizarea…
Vezi articolul