O completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un cadru didactic: Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Un profesor a vorbit despre situația în care un cadru didactic cu o anumită specialitate primește ore dintr-o altă specialitate, în contextul creșterii normei didactice de predare, dar acest lucru „nu face bine copiilor”. „Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști”, a spus acesta la dezbaterea organizată marți, 5 august, de către Ministerul Educației și Cercetării.

Cadrul didactic prezent la dezbaterea de marți a sugerat ca Ministerul Educației să precizeze în normele de aplicare a Legii Bolojan că inspectoratele să permită școlilor numărul maxim de opționale:

„Ideea este următoarea: poate puteți preciza și dumneavoastră, ca minister, undeva în normele de aplicare a legii, ca inspectoratele să permită numărul maxim de CDȘ-uri (curriculum la decizia școlii – disciplinele opționale – n.red). De multe ori, inspectoratul sugerează că ar fi bine să meargă pe numărul minim, dar acum, în situația completării normei titularilor, ar fi bine să se poată merge și pe numărul maxim”, a propus profesorul.

Acesta a adus în atenție că, în contextul creșterii normei didactice de predare, profesorul de engleză din școală a primit ore de Informatică:

„Eu vă spun, din punct de vedere personal, să ne gândim puțin și la beneficiarii primari ai educației, pentru că o completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate și primește 2 ore dintr-o altă specialitate, pe care nu o stăpânește, nu face bine copiilor. Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști.

De exemplu, a primit ore de Informatică un coleg care predă Engleză, pentru că are un curs de informatică făcut, dar n-a predat niciodată. El, cu toată bunăvoința, nu va putea niciodată să pregătească copiii aceia precum îi pregătește un profesor specialist. Să ne gândim puțin și la viitor, chiar dacă este austeritate, asta am înțeles-o. Ne gândim, în primul rând, la profesori, titularii să aibă asigurate catedrele. E ok, dar să ne gândim puțin și la tendința de dezvoltare a țării, pentru că degeaba facem acum austeritate, dacă vom avea peste 4-5 ani mai mulți analfabeți funcțional.”

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat că „acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie”. Referitor la creșterea normei didactice de predare, acesta a afirmat că înseamnă, de fapt, „mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri”. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.

Recent, ministrul Daniel David a anunțat că profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Profesorul Marius Lobază: Acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie. Această majorare a normei înseamnă câteva mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri
Director de colegiu: Pot constitui normele didactice de 20 de ore, pentru profesorii de Matematică și Limba română, cu ore de pregătire pentru examene? Răspunsul secretarului de stat Kallós Zoltán: Această posibilitate există la decizia unității de învățământ. Dacă se impune, atunci faceți acest lucru
Secretarul de stat Kallós Zoltán: Se pot utiliza în continuare acele variante ale catalogul electronic care respectă specificiațiile din Ordinul de modificare a ROFUIP / Nu există obligativitatea de a folosi modelul de catalog electronic în SIIR în acest moment
Am primit continuitate în luna aprilie, spune o profesoară: Dacă suntem lăsați la urmă, este un abuz / Kallós Zoltán, secretar de stat: Un astfel de profesor nu mai are acum o situație clară sau sigură. Puteți participa la ședințele de repartizare, în baza rezultatelor din anii anteriori de la titularizare sau dacă se organizează concurs la nivelul școlii
Am primit viabilitate pe 18 ore, dar în momentul de față rămân fără 4 ore, deci primesc 16 ore, spune o profesoară: Dacă nu se vor găsi 4 ore, îmi pierd viabilitatea? / Kallós Zoltán, secretar de stat: N-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore
Profesorul Marius Lobază: Particip în comisiile de mobilitate din 1994 și noul calendar este o poveste, este inuman și se vor realiza enorm de multe ilegalități din cauza vitezei cu care se trece de la etapă la alta
Profesoară de Matematică, despre creșterea normei didactice de predare: Mă gândesc cu groază la momentul în care o să am de corectat lucrările la 5 clase de elevi. Stau, uneori, până la ora 2 noaptea, dacă vreau să corectez de astăzi pe mâine
Secretarul de stat Sorin Ion, Ministerul Educației, primele precizări ale unui oficial guvernamental din ultima lună, despre aplicarea legii 141/2025: Nu este o reformă, este austeritate. Nu închidem școlile din mediul rural și nu mutăm copiii. O școală cu 50 de elevi, care este unică la nivel de comună, rămâne acolo
Opționalele vor putea fi introduse printr-o procedură simplificată, afirmă secretarul de stat Sorin Ion / Completarea normei se poate face la nivelul întregii unități cu personalitate juridică, inclusiv prin acoperirea orelor din structurile arondate
Cum aș putea să-mi păstrez, totuși, postul? Urmează să fiu dată afară, după creșterea normei didactice de predare, spune o profesoară. Kallós Zoltán, secretar de stat: Evident că trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările
Exit mobile version