Un profesor a vorbit despre situația în care un cadru didactic cu o anumită specialitate primește ore dintr-o altă specialitate, în contextul creșterii normei didactice de predare, dar acest lucru „nu face bine copiilor”. „Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști”, a spus acesta la dezbaterea organizată marți, 5 august, de către Ministerul Educației și Cercetării.
- Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
- Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
Cadrul didactic prezent la dezbaterea de marți a sugerat ca Ministerul Educației să precizeze în normele de aplicare a Legii Bolojan că inspectoratele să permită școlilor numărul maxim de opționale:
„Ideea este următoarea: poate puteți preciza și dumneavoastră, ca minister, undeva în normele de aplicare a legii, ca inspectoratele să permită numărul maxim de CDȘ-uri (curriculum la decizia școlii – disciplinele opționale – n.red). De multe ori, inspectoratul sugerează că ar fi bine să meargă pe numărul minim, dar acum, în situația completării normei titularilor, ar fi bine să se poată merge și pe numărul maxim”, a propus profesorul.
Acesta a adus în atenție că, în contextul creșterii normei didactice de predare, profesorul de engleză din școală a primit ore de Informatică:
„Eu vă spun, din punct de vedere personal, să ne gândim puțin și la beneficiarii primari ai educației, pentru că o completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate și primește 2 ore dintr-o altă specialitate, pe care nu o stăpânește, nu face bine copiilor. Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști.
De exemplu, a primit ore de Informatică un coleg care predă Engleză, pentru că are un curs de informatică făcut, dar n-a predat niciodată. El, cu toată bunăvoința, nu va putea niciodată să pregătească copiii aceia precum îi pregătește un profesor specialist. Să ne gândim puțin și la viitor, chiar dacă este austeritate, asta am înțeles-o. Ne gândim, în primul rând, la profesori, titularii să aibă asigurate catedrele. E ok, dar să ne gândim puțin și la tendința de dezvoltare a țării, pentru că degeaba facem acum austeritate, dacă vom avea peste 4-5 ani mai mulți analfabeți funcțional.”
Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat că „acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie”. Referitor la creșterea normei didactice de predare, acesta a afirmat că înseamnă, de fapt, „mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri”. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.
Recent, ministrul Daniel David a anunțat că profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară.
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
