Ministerul Educației și Cercetării introduce o nouă structură birocratică în inspectoratele școlare județene, prin metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul 2026-2027, publicată în Monitorul Oficial pe 9 decembrie. Noua comisie va verifica modul în care fiecare școală respectă principiul asumării filierei prevăzut în Legea învățământului preuniversitar 198/2023 și dacă școlarizează minimum 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unității.
Va fi numit și un responsabil al comisiei care are obligația de a prezenta în consiliul de administrație al inspectoratului școlar orice abatere de la prevederile legale privind principiul asumării filierei la nivelul școlilor, conform metodologiei.
Astfel, asumarea filierei devine obiect al unei comisii oficiale cu responsabilități de verificare și raportare, care va monitoriza permanent modul în care liceele își respectă filiera declarată, teoretică, vocațională sau tehnologică, inclusiv numărul de elevi școlarizați în profilul majoritar al unității.
Art. 15 – (5) „La nivelul fiecărui inspectorat școlar se desemnează, prin decizie a inspectorului școlar general, o comisie pentru verificarea modului în care la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar de stat sunt puse în aplicare prevederile art. 33 alin. (1)-(7) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
(6) Responsabilul comisiei prevăzute la alin. (5) are obligația de a prezenta în consiliul de administrație al inspectoratului școlar orice abatere de la prevederile legale privind principiul asumării filierei la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de stat.”

Dispozițiile finale din proiectul de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare 2026-2027
Art. 23 – (3) „Persoana responsabilă cu planul de școlarizare are obligația de a prezenta în consiliul de administrație al inspectoratului școlar orice abatere de la prevederile legale privind constituirea formațiunilor de studiu la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de stat, pe parcursul anului școlar 2026-2027. Consiliul de administrație al inspectoratului școlar analizează dacă, pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar de stat, formațiunile de studiu funcționează cu efective care se încadrează în prevederile legale și stabilește prin hotărâre modificările care se impun în vederea respectării prevederilor legale.”
Articolul 33 din legea învățământului preuniversitar
(1) „Învățământul liceal se organizează în licee teoretice, licee vocaționale și licee tehnologice și cuprinde clasele a IX-a-a XII-a pentru învățământul cu frecvență și clasele a IX-a-a XIII-a pentru învățământul cu frecvență seral și învățământul cu frecvență redusă.
(2) În cadrul învățământului liceal funcționează trei filiere distincte:
a) filiera teoretică, cu profilurile umanist și real;
b) filiera vocațională, cu profilurile militar, teologic, sportiv, artistic și pedagogic;
c) filiera tehnologică, cu profilurile tehnic, servicii, resurse naturale și protecția mediului.
(3) Unitățile de învățământ liceal care se încadrează în prevederile alin. (2) lit. a) și b) funcționează cu respectarea principiului asumării filierei, în sensul de a școlariza minimum 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unității, inclusiv în structurile arondate. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal în una dintre cele trei filiere, teoretică, vocațională sau tehnologică, prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), cu aprobarea Ministerului Educației, pentru situații justificate, unitățile de învățământ liceal pot școlariza mai puțin de 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unității.
(5) Unitățile de învățământ liceal tehnologic sunt exceptate de la principiul asumării filierei prevăzut la alin. (3).
(6) Filiera tehnologică și filiera vocațională au o orientare practică și activitățile de predare/învățare/evaluare se pot derula, parțial, la potențiali angajatori sau instituții relevante cu care unitățile de învățământ au încheiate contracte de pregătire practică. În cadrul acestor filiere se organizează programe menite să dezvolte competențele necesare integrării profesionale ulterioare.
(7) Transferul între filierele, profilurile și specializările din învățământul liceal se face, de regulă, începând cu anul școlar următor, în baza unor evaluări, în funcție de numărul de locuri existente, înainte de atingerea capacității maxime de școlarizare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Informații de context
Ministerul Educației a eliminat o parte din birocrația planurilor de școlarizare pentru 2026-2027: inspectoratele îl transmit electronic până pe 30 ianuarie, după cum a semnalat Edupedu.ro, pe 11 noiembrie.
În anul școlar 2025-2026, ministerul Educației le-a cerut inspectoratelor să facă planurile cu cifra de școlarizare pentru 2025-2026, să le printeze, să le scaneze și apoi să le transmită electronic, după a scris Edupedu.ro.
Pe 27 noiembrie, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat din nou că va reduce birocrația pentru profesori. „De fiecare dată când vorbesc cu profesorii mi se spune că birocrația este foarte mare și mereu le cer sugestii: Spuneți-mi exact ce documente doriți să amânăm, unde doriți să digitalizăm lucrurile. Cele mai bune feedback-uri vin de la profesori”, a spus Daniel David la Radio România.
Tema debirocratizării a fost menționată repetat în ultimele luni de ministrul Daniel David, însă nu există nicio transparentizare a propunerilor primite, a măsurilor propuse sau implementate deja. Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat încă un plan, o listă de formulare eliminate sau un calendar de implementare.