OFICIAL Până pe 30 ianuarie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027 / Ce trebuie să facă școlile și care sunt pașii

796 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
Inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației, până pe 30 ianuarie 2026, proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 6.696 din 14 noiembrie 2025 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2026-2027.

Până pe 30 ianuarie 2026, inspectoratele școlare vor transmite ministerului, în format electronic, proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027:

Art. 23. — „(1) Inspectoratul școlar transmite la Ministerul Educației și Cercetării proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027, separat, atât pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat, cât și pentru unitățile de învățământ particular, în format electronic, până la data de 30 ianuarie 2026.

(2) Adresa de înaintare a proiectului planului de școlarizare întocmită de către inspectoratele școlare și transmisă la Ministerul Educației și Cercetării are următorul conținut: „Prezentul proiect al planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027 a fost întocmit cu încadrarea strictă în numărul de posturi aprobat inspectoratului școlar de către Ministerul Educației și Cercetării. Inspectoratul școlar a dispus toate măsurile cu privire la încadrarea unităților de învățământ în bugetul calculat, în conformitate cu prevederile legale.””

Ce cuprinde Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat

Metodologia pentru fundamentarea cifrei de școlarizare este un document fundamental și cuprinde regulile după care școlile înființează sau desființează clasele pentru viitorul an școlar. Aici este stabilit de către organizatorul sistemului de învățământ, adică Ministerul Educației și Cercetării, prin act normativ terțiar, felul precis în care se aplică legea educației și hotărârile de guvern care grevează acest domeniu atunci când sunt stabilite câte clase are fiecare școală, fiecare profil, specializare și filieră și câți elevi sunt în fiecare dintre aceste clase.

Planurile de școlarizare sunt documente stufoase, laborioase, care cuprind numărul de elevi/copii și fiecare grupă/clasă pentru fiecare școală și grădiniță din România.

Pașii prin care se aprobă câte clase are fiecare școală, profil, specializare și numărul maxim de elevi 

Pe scurt, școlile elaborează proiectul planului de școlarizare la nivelul unității de învățământ, cu respectarea metodologiei.

Ulterior, inspectoratul școlar verifică și aprobă aceste planuri, apoi le transmite mai departe către Ministerul Educației. Ministerul analizează datele primite de la fiecare inspectorat, le modifică, dacă este necesar, și întocmește proiectul de hotărâre a Guvernului privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat.

După aprobarea hotărârii de Guvern, Ministerul Educației transmite cifrele de școlarizare fiecărui inspectorat școlar, repartizându-le global, pe niveluri și forme de învățământ.

În termen de 10 zile de la primirea acestor cifre, inspectoratele școlare le aprobă și le repartizează fiecărei unități de învățământ.

Prevederile din Metodologie:

Art. 15. — „(1) Conducerea unității de învățământ răspunde de fundamentarea și elaborarea proiectului planului de școlarizare la nivelul unității de învățământ, cu respectarea prevederilor art. 2-7, precum și cu respectarea prevederilor art. 33 alin. (3) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În proiectul planului de școlarizare se propun doar clase pentru nivelul/filiera/profilul/specializarea/calificarea profesională/ forma de învățământ/limba de predare pentru care unitatea de învățământ are autorizare de funcționare provizorie/acreditare aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării, respectându-se capacitatea instituțională și principiul asumării filierei.

(3) Proiectul planului de școlarizare este elaborat de directorul unității de învățământ, este avizat în consiliul profesoral, aprobat de către consiliul de administrație al unității de învățământ și înaintat inspectoratului școlar.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), pentru unitățile de învățământ nou-înființate sau cele care au intrat în proces de reorganizare, proiectul planului de școlarizare se realizează de către inspectoratul școlar.”

Art. 16. — „(1) Consiliul de administrație al inspectoratului școlar analizează pentru fiecare unitate de învățământ propunerile transmise, dacă au fost respectate prevederile art. 2-7, precum și prevederile art. 33 alin. (3) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, operează, dacă este cazul, modificări și întocmește proiectul planului de școlarizare la nivel județean, pe care îl înaintează spre aprobare la Ministerul Educației și Cercetării.

(2) Inspectoratul școlar aprobă proiectul planului de școlarizare în acord cu filiera asumată de fiecare unitate de învățământ.

(3) În situația în care autoritățile administrației publice locale nu transmit propuneri privind organizarea rețelei școlare din raza lor de competență sau nu întreprind demersurile necesare privind organizarea rețelei școlare, consiliul de administrație al inspectoratului școlar va fundamenta proiectul planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ aflate în această situație, pe baza actului administrativ (hotărârea consiliului local, hotărâre judecătorească etc.) valabil la momentul respectiv.

(4) În situația în care la nivelul consiliului de administrație al inspectoratelor școlare se operează modificări în proiectul planului de școlarizare propus, inspectoratele școlare au obligația să comunice în scris unităților de învățământ aceste modificări.

(5) Datele referitoare la proiectul planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat pentru anul școlar 2026-2027 se încarcă integral în aplicația informatică dedicată — Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIIR).”

„Art. 19. — Ministerul Educației și Cercetării analizează proiectul planului de școlarizare înaintat de fiecare inspectorat școlar, pe niveluri și forme de învățământ, operează sau nu operează modificări și întocmește proiectul de hotărâre a Guvernului privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat.

Art. 20. — (1) Cifrele de școlarizare aprobate prin hotărâre a Guvernului au caracter maximal. Ministerul Educației și Cercetării repartizează cifrele de școlarizare, global, fiecărui inspectorat școlar, pe niveluri și forme de învățământ.

(2) Cifrele de școlarizare pentru unitățile de învățământ înființate în structura/subordinea instituțiilor de învățământ superior, precum și pentru colegiile terțiare nonuniversitare din structura instituțiilor de învățământ superior se aprobă prin ordin al ministrului educației și cercetării, care se comunică instituțiilor de învățământ superior.

Art. 21. — (1) În termen de 10 zile de la primirea cifrelor de școlarizare de la Ministerul Educației și Cercetării, inspectoratele școlare aprobă și repartizează fiecărei unități de învățământ cifrele de școlarizare defalcate pe niveluri de învățământ, limbi de predare, filiere, profiluri, domenii de pregătire de bază, specializări și calificări profesionale autorizate/acreditate, număr de formațiuni de studiu, respectiv număr de locuri, cu respectarea principiului asumării filierei.

(2) Repartizarea cifrelor de școlarizare conform alin. (1) se realizează doar pentru clasele care au specializări și calificări profesionale autorizate/acreditate prin ordin al ministrului educației și cercetării.”

DOCUMENT ORDIN nr. 6.696 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2026-2027

Precizările transmise de Inspectoratul Școlar Județean Buzău pentru școli:

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL: Numărul elevilor din clasele de a IX-a crește la 28 în liceele teoretice și tehnologice, din anul școlar 2026-2027, față de 26 și 24 în acest an școlar


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mesajul expertei OECD, Tanja Bastianic, după rezultatele PISA 2022, pentru Guvern: Educația trebuie să devină importantă. Vă rog, veniți la OECD cu întrebări concrete despre ce puteți face și vă îndrumăm

„Educația trebuie să devină importantă pentru Guvern”, a spus Tanja Bastianic, analistă a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), care a fost prezentă marți la publicarea rezultatelor testării PISA…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor are un nou președinte, care a fost ales până când a ieșit. Au fost două rânduri de alegeri, după ce reprezentanții elevilor din București, care erau contra candidatului unic, au fost împiedicați să voteze pe motiv că nu s-au cazat în același loc cu restul – surse

În perioada 21-24 februarie 2025, Consiliul Național al Elevilor (CNE) a organizat Adunarea Generală la Suceava, având ca principal obiectiv alegerea noii conduceri a forului. Singurul candidat pentru funcția de…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță că va ține cont de scenariul privind descentralizarea deciziei de deschidere a școlilor în funcție de rata incidenței de COVID-19 la nivel local, propus de Consiliul Național al Elevilor

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunță că va ține cont de scenariul privind descentralizarea deciziei de deschidere a școlilor în funcție de rata incidenței de COVID-19 la nivel local, propus de…
Vezi articolul