OFICIAL Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar au fost publicate / Evaluarea externă efectuată de ARACIP – achitată de primării sau persoanele juridice inițiatoare / Ministrul Educației – eliminat dintre inițiatorii planurilor de înființare a școlilor

4.196 de vizualizări
Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar
Foto: Pexels.com
Regulile privind înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, stabilite prin Ordin al ministrului Educației, au fost publicate, vineri, în Monitorul oficial. Procedura păstrează cea mai mare parte a prevederilor propuse în proiectul de ordin pus în consultare publică în august, dar există unele modificări ce vizează inclusiv posibilitatea ministrului Educației de a interveni în înființarea unor unități de învățământ preșcolar de stat sau din subordinea universităților.

Prevederile sunt, în mare parte, cele stabilite în baza Legii 1/2011, care au fost preluate în legea 198/2023, urmând ca noul ordin să stabilească detaliile – după cum Edupedu.ro a scris aici cu privire la proiectul pus inițial în consultare.

Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar

Potrivit Procedurii, înființarea unei școli se realizează în 2 etape: cea de autorizare de funcționare provizorie, urmată de cea de acreditare. Documentul final schimbă formularea inițială și precizează:

  • „Art. 2 (2) Unitățile de învățământ cu personalitate juridică, nou-înființate în baza autorizației de funcționare provizorie, au dreptul de a organiza și desfășura proces de învățământ în condițiile legii, însă nu au dreptul de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educației și de a organiza, după caz, examene de absolvire.
  • (3) După obținerea acreditării, unitățile de învățământ funcționează cu drepturi depline/capacitate de exercițiu deplină, având dreptul de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educației.”

O altă schimbare este aceea că, în privința „actelor prin care se poate manifesta voința oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizație furnizoare de educație”, una dintre opțiunile propuse inițial dispare. Mai precis, dispare opțiunea:

  • „b) ordin al ministrului educaţiei privind intenţia de a înfiinţa unităţi de învăţământ preuniversitar de stat sau unităţi de învăţământ preuniversitar în subordinea/structura instituţiilor de învăţământ superior”.

Actele care sunt păstrate, din acest punct de vedere, sunt:

„Art. 6. — (1) Actele prin care se poate manifesta voința oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizație furnizoare de educație se materializează, după caz, prin:

a) hotărâre a autorităților publice locale privind intenția de a înființa o unitate de învățământ preuniversitar de stat;

b) hotărâre a senatului universitar privind intenția de a înființa unități de învățământ preuniversitar în subordinea/structura instituției de învățământ superior;

c) hotărâre a persoanei juridice private privind intenția de înființare a unei unități de învățământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu;

d) hotărâre a conducerii cultului recunoscut oficial de stat privind intenția de înființare a unei unități de învățământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu.

Vezi detaliat schimbările în prezentarea Edupedu.ro.

Procedura privind procesul de înființare a unor noi unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, integral:


1 comment
  1. Legea 198 prevede ca universitatile pot infiinta unitati de invatamant care, chiar si dupa acreditare, sunt fara personalitate juridica. Un ordin de ministru acorda dreptul de a avea personalitate juridica chiar de la autorizare…oare de ce pare ca, iar, cine imparte parte-si face, adica sefa aracip cu Politehnica ei…In orice caz, este un abuz. Legea ramane lege.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Proba de competențe digitale la Bacalaureat

Elevii de liceu de la orice profil și clasă pot învăța cum să creeze jocuri cu ajutorul unor platforme online, în cadrul disciplinei opționale „Dezvoltarea jocurilor video”, disponibilă din anul școlar 2025-2026

Disciplina opțională „Dezvoltarea jocurilor video” va putea fi studiată timp de o oră pe săptămână de elevi de liceu din orice nivel de la toate filierele, profilurile și specializările, potrivit…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre „valoarea“ notei de fundamentare în care apare garanția cerută de profesori că de anul viitor salarizarea în Educație va porni de la salariul mediu pe economie: Are semnăturile a doi miniștri / Nota de fundamentare a unei OUG adoptate este un simplu document care facilitează înțelegerea OUG, fără nicio altă valoare, potrivit CCR

„Nota de fundamentare, care este asumată la nivel guvernamental, este semnată, ca ordonanța, de cei doi miniștri inițiatori, de ministerele avizatoare, de vicepremier și de premierul României”, a declarat Ligia…
Vezi articolul