OFICIAL Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar au fost publicate / Evaluarea externă efectuată de ARACIP – achitată de primării sau persoanele juridice inițiatoare / Ministrul Educației – eliminat dintre inițiatorii planurilor de înființare a școlilor

4.196 de vizualizări
Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar
Foto: Pexels.com
Regulile privind înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, stabilite prin Ordin al ministrului Educației, au fost publicate, vineri, în Monitorul oficial. Procedura păstrează cea mai mare parte a prevederilor propuse în proiectul de ordin pus în consultare publică în august, dar există unele modificări ce vizează inclusiv posibilitatea ministrului Educației de a interveni în înființarea unor unități de învățământ preșcolar de stat sau din subordinea universităților.

Prevederile sunt, în mare parte, cele stabilite în baza Legii 1/2011, care au fost preluate în legea 198/2023, urmând ca noul ordin să stabilească detaliile – după cum Edupedu.ro a scris aici cu privire la proiectul pus inițial în consultare.

Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar

Potrivit Procedurii, înființarea unei școli se realizează în 2 etape: cea de autorizare de funcționare provizorie, urmată de cea de acreditare. Documentul final schimbă formularea inițială și precizează:

  • „Art. 2 (2) Unitățile de învățământ cu personalitate juridică, nou-înființate în baza autorizației de funcționare provizorie, au dreptul de a organiza și desfășura proces de învățământ în condițiile legii, însă nu au dreptul de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educației și de a organiza, după caz, examene de absolvire.
  • (3) După obținerea acreditării, unitățile de învățământ funcționează cu drepturi depline/capacitate de exercițiu deplină, având dreptul de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educației.”

O altă schimbare este aceea că, în privința „actelor prin care se poate manifesta voința oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizație furnizoare de educație”, una dintre opțiunile propuse inițial dispare. Mai precis, dispare opțiunea:

  • „b) ordin al ministrului educaţiei privind intenţia de a înfiinţa unităţi de învăţământ preuniversitar de stat sau unităţi de învăţământ preuniversitar în subordinea/structura instituţiilor de învăţământ superior”.

Actele care sunt păstrate, din acest punct de vedere, sunt:

„Art. 6. — (1) Actele prin care se poate manifesta voința oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizație furnizoare de educație se materializează, după caz, prin:

a) hotărâre a autorităților publice locale privind intenția de a înființa o unitate de învățământ preuniversitar de stat;

b) hotărâre a senatului universitar privind intenția de a înființa unități de învățământ preuniversitar în subordinea/structura instituției de învățământ superior;

c) hotărâre a persoanei juridice private privind intenția de înființare a unei unități de învățământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu;

d) hotărâre a conducerii cultului recunoscut oficial de stat privind intenția de înființare a unei unități de învățământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu.

Vezi detaliat schimbările în prezentarea Edupedu.ro.

Procedura privind procesul de înființare a unor noi unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, integral:


1 comment
  1. Legea 198 prevede ca universitatile pot infiinta unitati de invatamant care, chiar si dupa acreditare, sunt fara personalitate juridica. Un ordin de ministru acorda dreptul de a avea personalitate juridica chiar de la autorizare…oare de ce pare ca, iar, cine imparte parte-si face, adica sefa aracip cu Politehnica ei…In orice caz, este un abuz. Legea ramane lege.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproximativ 20% dintre copiii romi nu au trecut pe la școală niciodată, 30% abandonează timpuriu – Radu Szekely, consilier al ministrului Educației / Școlile să verifice întâi “care sunt factorii care favorizează abandonul în mediul meu?” și în funcție de asta să caute soluții și resurse

Unitățile de învățământ care doresc să obțină sprijin prin Planul Național de Redresare și Reziliență ar trebui să identifice, mai întâi, care sunt exact problemele care se confruntă “în mediul…
Vezi articolul

Iohannis, despre anunțul șefului ANAF că va controla profesorii care dau meditații: Dacă chiar profesorii sunt prima categorie care trebuie verificată am oarece întrebări în această speță / Dacă ANAF-ul va verifica categoriile unde se realizează evaziune pe scară un pic mai largă, atunci colectarea poate să devină mai eficientă

Președintele Klaus Iohannis a fost întrebat în cadrul unei conferințe de presă despre fiscalizarea meditațiilor: „Dacă profesorii sunt prima categorie care trebuie verificată am oarece întrebări în această speță, însă…
Vezi articolul

Admiterea la liceu și examenul de bacalaureat din proiectul de lege a Educației, criticate în continuare de Federația Națională a Părinților, care remarcă „și completări și modificări benefice”

„Federația Națională a Părinților își menține opoziția față de modul în care se propune desfășurarea admiterii în învățământul liceal și a examenului de bacalaureat”, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.…
Vezi articolul

Scandalul admiterii schimbate – Andronescu: Nu am fost în situația de a publica în Monitorul Oficial / Ministerul Educației: Ordinele au fost transmise spre publicare în Monitor

Declarații contradictorii în scandalul examenelor vocaționale și de limbă amânate și apoi menținute a se desfășura pe 15-17 mai 2019. “Un ordin devine ordin când se publică în Monitorul Oficial.…
Vezi articolul